Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Folsyre kan gi økt kreftrisiko

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-11-09, 14:18   #21
era
Bør lage seg en tittel selv
 
era sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: østfold
Innlegg: 3.538
era har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Folsyre kan gi økt kreftrisiko

Knasker folinsyre med god samvittighet, vil ha frisk baby først så kan jeg gå over til spinat etterpå. :ikkespesieltskremt:

era er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-09, 16:09   #22
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.116
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Folsyre kan gi økt kreftrisiko

Opprinnelig lagt inn av MissS, her.

Oi! Jeg er faktisk anbefalt å ta 5 mg!! folsyre daglig resten av livet. I think not!


Ene og alene basert på dette? Det kommer vel ann på hvorfor du er anbefalt så stort inntak og risikoen for deg ved ikke å ta det.

----

Generelt: Synes mange leser slike oppslag helt ukritisk- Ser på gravidforum rundt om kring at en del seriøst vurderer å kutte inntak av folat under prøving pga slike oppslag. Det synes jeg er skremmende.

Selv har jeg tatt 10-dobbel dose (4 mg) i lengre perioder, og det bekymrer meg nada.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-09, 16:20   #23
MissS
Like blid!
 
MissS sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.984
MissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Folsyre kan gi økt kreftrisiko

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Ene og alene basert på dette? Det kommer vel ann på hvorfor du er anbefalt så stort inntak og risikoen for deg ved ikke å ta det.

Basert på forhøyet homocystinnivå, genmutasjon og en koagulasjonsforstyrrelse. Dette var ny forskning den gang (10 år siden). Tror de har gått mer bort fra det nå.

__________________
Damned if you do, damned if you don't.
MissS er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-09, 16:23   #24
MissS
Like blid!
 
MissS sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.984
MissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Folsyre kan gi økt kreftrisiko

Googlet litt og fant ut at jeg hadde rett. Det var litt utdatert forskning. http://www.lommelegen.no/333816/forhoyet-homocystein

__________________
Damned if you do, damned if you don't.
MissS er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-09, 20:55   #25
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Folsyre kan gi økt kreftrisiko

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Generelt: Synes mange leser slike oppslag helt ukritisk- Ser på gravidforum rundt om kring at en del seriøst vurderer å kutte inntak av folat under prøving pga slike oppslag. Det synes jeg er skremmende.

Jeg blir helt oppgitt over at folk ikke prøver å forstå hva som faktisk står i slike nyheter.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-09, 20:57   #26
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Folsyre kan gi økt kreftrisiko

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jeg blir helt oppgitt over at folk ikke prøver å forstå hva som faktisk står i slike nyheter.

Det er så typisk sånne jævla aviser som VG og lignende, der journalistene leser en eller annen amerikansk nyhet i trøtthetståka ved frokostbordet eller noe sånt, og finner ut at de denne må de jo ha i avisen sin dagen etterpå, de må bare finne en skikkelig sjokkerende overskrift først. Og så blir det ramaskrik blandt leserne, for vitaminer er jo livsfarlig.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-09, 21:04   #27
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Folsyre kan gi økt kreftrisiko

Huff, det er kanskje på tide å slutte med foltilskudd, da. Har spist det jevnt og trutt siden jeg begynte å prøve å bli gravid for 10 år siden. Har fortsatt mens jeg har ammet (trankapsler med folsyre) fordi jeg mener å ha hørt at det var bra mens man ammet også og tenkte at det kunne i hvert fall ikke skade. Men nå hverken ammer jeg eller prøver å bli gravid, så da kan jeg jo slutte. Gammel vane er vond å vende - jeg har faktisk ikke reflektert over at jeg fortsatt spiser det.

__________________
Gutta -04 og -07
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:47.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no