Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Gamle mennesker som sjåfører

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-12-09, 16:32   #21
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gamle mennesker som sjåfører

Jeg ser en del eldre som kjører utrolig sakte når de skal aksellerere og opp i fart for å komme inn på motorveien.
Det kan skape mange skumle situasjoner.

Også det med å komme seg ut i kryss har jeg sett at noen kan syns er vanskelig. Nok en veldig farlig situasjon om vedkommende feks ombestemmer seg og stopper opp litt ut i veien.
Mannen min gikk faktisk ut av bilen sin og frem til bilen foran, banket på ruta og spurte om han skulle hjelpe en dame å komme seg ut av et kryss, fordi hun turte ikke å kjøre ut i veien til tross for kjempegod klaring til begge sider.

Jeg syns det skulle vært mye bedre kontroll med dette. Legen kan som flere av dere sier ikke vite hvordan personen er som sjåfør, og kan sikkert ofte feilvurdere.

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-09, 16:35   #22
ElinM
På vei
 
ElinM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.976
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Gamle mennesker som sjåfører

Min bestemor fikk førerkort først da hun var 69/70. Det ga henne en helt annen frihet enn tidligere, og var spesielt viktig for henne da min bestefar dødel kort tid senere. Hun bodde langt ute på landet og var helt avhengig av bilen for å komme seg noe sted. På den andre siden, jeg har sittet på med henne, og observert skumle episoder.

Det er viktig for mange eldre å få kjøre bil, samtidig som sikkerheten bør ivaretaes. Jeg tenker at i min bestemors tilfelle ville det vært en god løsning å få lov til å kjøre på bygdeveiene og til sentrum, men ikke lengre. Hun begrenset seg til dette etter hvert selv, men det burde vel skjedd tidligere. Kunne en slags gradert kjøretillatelse være en løsning i enkelte tilfeller? Jeg ser at noen eldre/uten førerkort kjører rundt i slike mopedbiler. Dette er vel også i en del tilfeller en grei løsning på bygdeveier.

Leger bør uansett ikke ha eneansvaret for å nekte eldre å kjøre bil.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-09, 17:05   #23
ElinM
På vei
 
ElinM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.976
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Gamle mennesker som sjåfører

Det kommer an på bydgeveiene, helt klart, og hvilken hastighet de er egnet for. ATV-er er vel skumlere enn mopedbiler, er de ikke? Hvor fort kan man kjøre med dem? Krever de mopedførerbevis?

Jeg vet ikke om harde sammenstøt med eldre innvolvert på bygdeveiene der jeg kommer fra, men har ikke full oversikt naturligvis.

Jeg innser uansett at dt vil være vanskelig å lage gode regler for begrenset kjøretillatelse for eldre.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-09, 23:41   #24
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Gamle mennesker som sjåfører

Jeg vet at enkelte gamle på øyene uti her har forbud mot å ta ferja over. De har kun tillatelse til å kjøre sin egen bil på sin egen øy.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-09, 08:56   #25
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.985
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gamle mennesker som sjåfører

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Jeg vet at enkelte gamle på øyene uti her har forbud mot å ta ferja over. De har kun tillatelse til å kjøre sin egen bil på sin egen øy.

Er dette en universell regel eller en spesialregel for der du bor?

Jeg ser poenget med at de kjører på kjente veier, men hvordan i all verden skal man definiere det.

Ungenes oldemor bor på en halvøy og har nå bestemt seg for at hun ikke skal kjøre av den halvøya. Ellers skjønner jeg ikke helt hvordan hun skulle få handlet osv. Hun er på ingen måte trygg i trafikken, men kjører altså bare et par kilometer hver gang. Jeg vet ikke om det er særlig betryggende.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 03-12-09, 10:27   #26
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gamle mennesker som sjåfører

Aldersdiskriminering?

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-09, 11:08   #27
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.479
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gamle mennesker som sjåfører

Opprinnelig lagt inn av Vianne Rocher, her.

Han kunne ikke ha sett seg bak i det hele tatt og så veldig forfjamset ut over å se meg der-skummelt!

Han hadde sikkert sett seg bak, han. For to minutter siden.


Sist redigert av -ea- : 10-10-11 kl 19:42.
-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-09, 22:08   #28
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Gamle mennesker som sjåfører

Min bestefar fant selv ut i en alder av 76-77 at det kanskje var på tide å kvitte seg med bilen, ettersom han opplevde at han vel ikke "hang meg i hva som skjedde" godt nok. Problemet blir vel at mange ikke klarer å se sine egne egenskaper/begrensninger på dette området.

Personlig mener jeg at det burde vært obligatorisk med nye prøver etter hvert som man hadde lappen. F.eks. etter 15 år med lappen om så bare en ny teoriprøve, videre kanskje også ny oppkjøring noen år etter det igjen.

mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-09, 08:19   #29
Simone
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 2.807
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Gamle mennesker som sjåfører

For eit par veker sidan opplevde eg at ein mann på ca 80 år køyrte feil veg i rundkøyringa mitt i rushen. Dvs, han køyrte med klokka i staden for mot. Han fekk heilt panikk, stakkars, og visste ikkje kva han skulle gjere. Han blei ståande midt i rundkøyringa uten å komme seg nokon veg.

Ein anna gang opplevde eg å sjå ein totalt forvirra mann på omtrent samme alder på parkeringsplassen på storsenteret. Han skulle rygge ut frå parkeringsplassen mellom to bilar. I staden for å rygge rett bakover hadde han sving på rattet, så han tok borti bilen som stod parkert på venstre side. Han merka det med ein gang, så han stoppa. Men så, etter to-tre sekund ga han bånn gass og fortsatte rygginga slik at han ripa opp heile sida på bilen som stod der!!! Det var andre vitner til opptrinnet også som gjekk bort og snakka med mannen, så eg gjekk videre. Går ut frå at dei sørga for at han ikkje stakk av uten å gjere opp for seg.

Eg er også litt bekymra for mamma. Ho er berre 66 år, men ein heilt elendig sjåfør. For det første ser ho dårlig. Omtrent blind på det eine auget og temmelig nedsatt syn på det andre. I tillegg er ho fryktelig ukonsentrert og stressa når ho køyrer. Har opplevd fleire gangar at ho ryggar utan å sjå seg for. Og kan bli fryktelig opptatt av ting ho ser, f.eks ein fin hage eller eit fint hus, slik at ho gløymer å følge med på vegen. Og så køyrer ho konsekvent i 60 på andre gir. I 80-sona bruker ho tredje gir, men fjerde og femte giret trur eg rett og slett ho aldri brukar
Eg blir skikkelig nervøs av å sitte på med ho og unngår det så langt det er mulig. Problemet er at ho er uføretrygda og bur aleine, så eg trur ho hadde blitt altfor mykje isolert viss ho ikkje hadde hatt lappen. Bussforbindelsane i bygde-Noreg er ikkje så mykje å skryte av! Og taxi kvar gang ho skal besøke ei veninne blir litt råflott når ein lever på uføretrygd.
Foreløbig har eg ymta frampå om at ho i alle fall ikkje bør køyre på strekningar der ho ikkje er lommekjent, men det trur eg faktisk at ho forstår sjølv også. Ho køyrer mindre og mindre, men det fører jo også til at ho blir ekstra farlig dei få gangane ho køyrer pga manglande trening. Veit ikkje heilt kva eg skal gjere med dette...

__________________
Mamma til to jenter sep-04 og mars-07 og lillebror april-11
Simone er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-09, 08:36   #30
Nillenalle
Aktiv
 
Nillenalle sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 262
Nillenalle er litt kulNillenalle er litt kul
Standard

Sv: Gamle mennesker som sjåfører

Jeg mener helt ærlig at ingen burde få ha lappen etter fylte 80 år. Jeg er fullt klar over at det sikkert er 80-åringer som kan kjøre, men jeg mener jobben med å sile ut disse er for vanskelig og omfattende. I tillegg blir en hver vurdering kun et øyeblikksbilde, i høy alder kan man forfalle raskt, få drypp ol. Og hvor hyppig skal man sjekke da? Jeg mener at det er viktigere å beskytte almenheten mot farlige sjåfører enn å opprettholdet mobilitet hos eldre. Og dersom alle treffes av regelen diskrimineres ingen.
I alderen 70-80 bør det være årlig og etterhvert halvårlig kjøretest, synstest og mentalstatus.

Nillenalle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-09, 10:26   #31
Chiffre
Profesjonelt paranoid
 
Chiffre sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Trondheim
Innlegg: 385
Chiffre er populærChiffre er populærChiffre er populærChiffre er populærChiffre er populær
Standard

Sv: Gamle mennesker som sjåfører

Opprinnelig lagt inn av Nillenalle, her.

Jeg mener helt ærlig at ingen burde få ha lappen etter fylte 80 år. Jeg er fullt klar over at det sikkert er 80-åringer som kan kjøre, men jeg mener jobben med å sile ut disse er for vanskelig og omfattende.

Det var ikke småtteri. Hvis vi for et øyeblikk kan rive oss løs fra anekdotene og fordommene, og se litt på statistikken, så viser det seg ganske riktig at aldergruppen 75+ har høyere ulykkesrisiko enn gjennomsnittet, de ligger faktisk nesten like høyt som gruppen 18-24 år.
Transportøkonomisk institutt

Sitat:

Jeg mener at det er viktigere å beskytte almenheten mot farlige sjåfører enn å opprettholdet mobilitet hos eldre. Og dersom alle treffes av regelen diskrimineres ingen.

Bytt ut "eldre" med "yngre" i første setning. Iht. statistikken er det minst like relevant. Hva med mobiliteten hos yngre? Synes du den er mye viktigere enn for eldre? I så fall, hvorfor?

Chiffre er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-09, 10:40   #32
Nillenalle
Aktiv
 
Nillenalle sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 262
Nillenalle er litt kulNillenalle er litt kul
Standard

Sv: Gamle mennesker som sjåfører

Opprinnelig lagt inn av Chiffre, her.

Det var ikke småtteri. Hvis vi for et øyeblikk kan rive oss løs fra anekdotene og fordommene, og se litt på statistikken, så viser det seg ganske riktig at aldergruppen 75+ har høyere ulykkesrisiko enn gjennomsnittet, de ligger faktisk nesten like høyt som gruppen 18-24 år.
Transportøkonomisk institutt

Bytt ut "eldre" med "yngre" i første setning. Iht. statistikken er det minst like relevant. Hva med mobiliteten hos yngre? Synes du den er mye viktigere enn for eldre? I så fall, hvorfor?

Spissformulert hadde vel det tryggeste av alt vært å fjerne alle biler og ikke la noen kjøre. Men det er ikke det vi diskuterer her.
Det er ikke de samme årsakene til at ulykkesstatistikken er høy både blant de mellom 18-24 år og de over 75. For de eldre er det redusert syn, hørsel og reaksjonsevne som vel er hovedårsakene til ulykker? Korriger meg visst jeg tar feil. Hos de unge er det vel mer for stor tro på egne kjøreferdigheter, for høy fart og kanskje også kjøring i alkoholpåvirket tilstand som er årsaken.
Hvordan finner man disse farlige unge? Og er dette en konstant tilstand? (Å være ung?) Jeg regner alderdomssvekkelse som en konstant tilstand uten mulighet for særlig bedring. Ergo er det et større poeng å fjerne de gamle sjåførene. For de i aldersgruppen 18-24 år trengs det andre tiltak, som feks mer erfaring, lengre/bedre kjøreopplæring, hva vet jeg.

Nillenalle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-09, 11:05   #33
Chiffre
Profesjonelt paranoid
 
Chiffre sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Trondheim
Innlegg: 385
Chiffre er populærChiffre er populærChiffre er populærChiffre er populærChiffre er populær
Standard

Sv: Gamle mennesker som sjåfører

Opprinnelig lagt inn av Nillenalle, her.

Spissformulert hadde vel det tryggeste av alt vært å fjerne alle biler og ikke la noen kjøre. Men det er ikke det vi diskuterer her.

Nei, selvsagt ikke. Godt at vi er enige om det.

Sitat:

Det er ikke de samme årsakene til at ulykkesstatistikken er høy både blant de mellom 18-24 år og de over 75.

Det er sikkert korrekt. Og?

Sitat:

Hvordan finner man disse farlige unge?

Det er vanskelig, ja. Tidligere skrev du:

Opprinnelig lagt inn av Nillenalle, her.

Jeg er fullt klar over at det sikkert er 80-åringer som kan kjøre, men jeg mener jobben med å sile ut disse er for vanskelig og omfattende.

Og du konkluderer med at derfor bør alle 80-åringer fratas førerkortet. I samme ånd: Jobben med å sile ut farlige ungdommer er også "vanskelig og omfattende", så hva med å heve aldersgrensen for førerkort til 25 år?

Og for ordens skyld: Nei, jeg mener ikke at yngre mennesker bør nektes å kjøre bil, men jeg synes du legger for dagen en utrolig arroganse overfor eldre mennesker. Det er åpenbart veldig enkelt å stemple alle over en viss alder som "trafikkfarlige", basert på lite annen enn sysning og fordommer, og deretter frata dem retten til å kjøre bil. Det er formodentlig veldig lenge til du blir 70...

Chiffre er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-09, 12:00   #34
Nillenalle
Aktiv
 
Nillenalle sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 262
Nillenalle er litt kulNillenalle er litt kul
Standard

Sv: Gamle mennesker som sjåfører

Opprinnelig lagt inn av Chiffre, her.

Og for ordens skyld: Nei, jeg mener ikke at yngre mennesker bør nektes å kjøre bil, men jeg synes du legger for dagen en utrolig arroganse overfor eldre mennesker. Det er åpenbart veldig enkelt å stemple alle over en viss alder som "trafikkfarlige", basert på lite annen enn sysning og fordommer, og deretter frata dem retten til å kjøre bil. Det er formodentlig veldig lenge til du blir 70...

Du syns jeg er arrogant. Ja vel. Jeg har ikke sagt at alle over 80 år er trafikkfarlige. I Norge må man være 18 år for å kjøre bil. Det finnes så klart ungdommer under 18 år som er i stand til å kjøre bil forsvarlig. Men vi har tatt konsekvensen av at mange/flertallet? kanskje ikke er det. Dette gjør vi uten noen form for test. Jeg syns ikke det er verre å gjøre det samme i andre enden av aldersskalaen. Det er ingen menneskerettighet å kjøre bil.
Og er det faktum at sansene svekkes og reasjonstidene forlenges med alderen synsing og fordommer? Og som du selv skriver: De ligger høyere enn gjennomsnittet når det gjelder ulykkesrisiko. Er det også synsing?

Nillenalle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-09, 12:42   #35
Ullvott
Plutselig tilbake
 
Ullvott sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Østlandet
Innlegg: 582
Ullvott er litt kulUllvott er litt kul
Standard

Sv: Gamle mennesker som sjåfører

Det bor en del eldre i området rund mitt lokale kjøpesenter, og jeg ser veldig mye snodig kjøring der. Folk som til tross for at det ikke er noen andre biler som beveger seg må ha kona til å vinke de ut fra parkeringsplassen og likevel klarer å dulte borti andre biler f.eks.

At en del av disse sannsynligvis ikke burde ha førerkort er opplagt tenker jeg.

Ullvott er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-09, 17:08   #36
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.808
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gamle mennesker som sjåfører

Opprinnelig lagt inn av ullmor, her.

Jeg er ikke glad i aldersdiskriminering.

Man kan jo dra den andre veien også. Min 16 år gammel nevø er en dreven sjåfør allerede. Han har kjørt bil med stø hånd fra han var ca 14. Hvorfor skal ikke han få lov å kjøre på veien?

Jeg mener - hadde jeg fått valget mellom å haike med min 16 år gamle nevø og min 77 år gamle far, hadde jeg glatt valgt guttungen.

Vi har en nedre aldersgrense på å kjøre bil - kanskje på tide, som noen er inne på, å sette en øvre også? Ved en fast øvre aldersgrense, uansett helsetilstand, så ville det også være enklere for fastlegen å si at nå er det nok - de hadde rett og slett faktisk sluppet å ta den avgjørelsen, om ikke andre årsaker tilsier at vedkommende ikke skulle kjøre bil.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-09, 17:25   #37
Chiffre
Profesjonelt paranoid
 
Chiffre sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Trondheim
Innlegg: 385
Chiffre er populærChiffre er populærChiffre er populærChiffre er populærChiffre er populær
Standard

Sv: Gamle mennesker som sjåfører

Opprinnelig lagt inn av Nillenalle, her.

Du syns jeg er arrogant. Ja vel. Jeg har ikke sagt at alle over 80 år er trafikkfarlige.

Nei, du vil bare ta fra dem førerkortet fordi du synes at "mobiliteten deres" ikke er så viktig.

Sitat:

I Norge må man være 18 år for å kjøre bil. Det finnes så klart ungdommer under 18 år som er i stand til å kjøre bil forsvarlig. Men vi har tatt konsekvensen av at mange/flertallet? kanskje ikke er det. Dette gjør vi uten noen form for test. Jeg syns ikke det er verre å gjøre det samme i andre enden av aldersskalaen.

Ah, et nytt argument: Siden 16-åringer ikke får kjøre bil, bør ikke 80-åringer heller få lov. Bare av nysgjerrighet: Synes du eldre som gruppe bør umyndiggjøres på andre områder også, eller gjelder dette argumentet bare bilkjøring?

Sitat:

Det er ingen menneskerettighet å kjøre bil.

Hjertens enig. Verken for 20-åringer, 40-åringer eller 80-åringer. Det jeg reagerer på er at du så overlegent går inn for å frata alle eldre muligheten til å kjøre selv, mens det tydeligvis ikke er noe tema for yngre årsklasser.

Chiffre er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:59.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no