Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Den saken med rallysjåføren som kjørte ned en jente på 10 år

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-11-09, 15:06   #41
Java
kan tilsettes alkohol
 
Java sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.044
Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den saken med rallysjåføren som kjørte ned en jente på 10 år

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Jammen er det ikke det han gjør, da, i form av "jeg har det helt topp"?

Nei, det er ikke det han gjør. Han sier at han er 100 % tilbake som rallysjåfør. Han takler å kjøre og fokusere på det han gjør når han gjør det. Det er langt fra det samme som at han har det helt topp og ikke fremdeles er preget av hendelsen. For alt vi vet har en det helt jævlig. At sjåføren svarer som han gjør i media skyldes at han blir spurt. Han har egentlig ikke noe valg.

At foreldrene til jenta velger å ha kontakt med sjåføren synes jeg ikke er rart i det hele tatt. Det er deres måte å takle en tragisk ulykke på. Familien var veldig opptatt av rally alle sammen. De visste godt hvem han var på forhånd, så det er godt mulig de synes det er godt å ha kontakt med ham nå.

Det jeg virkelig savner etter denne ulykken er debatten rundt sikkerheten på slike arrangementer.

__________________
Cappuccino (01), Cortado (04), Espresso (07)

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-09, 15:07   #42
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Den saken med rallysjåføren som kjørte ned en jente på 10 år

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Jammen er det ikke det han gjør, da, i form av "jeg har det helt topp"?

Jeg tror ikke han gjør det. Det vil være de mest forstyrrede mennesker som "har det helt topp" like etter en tragisk hendelse. Når man sier det i media er det kanskje en front for mediene slik at det ikke skal grafses i hans personlige tragedie i dette, for han lever tross alt med at noen er død på grunn av at han satt i akkurat den bilen. En annen ting som slår meg er at det hele kan være klippet/redigert slik at det er en annen referanse enn den vi oppfatter.

  Svar med sitat
Gammel 08-11-09, 15:27   #43
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den saken med rallysjåføren som kjørte ned en jente på 10 år

Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.

Jeg tror ikke han gjør det. Det vil være de mest forstyrrede mennesker som "har det helt topp" like etter en tragisk hendelse. Når man sier det i media er det kanskje en front for mediene slik at det ikke skal grafses i hans personlige tragedie i dette, for han lever tross alt med at noen er død på grunn av at han satt i akkurat den bilen. En annen ting som slår meg er at det hele kan være klippet/redigert slik at det er en annen referanse enn den vi oppfatter.

Jeg har ikke lest VG, altså, bare fått med meg at han har sagt noe greier på nyhetene. Hvis det stemmer at han er "100 % tilbake, og at det er deilig" så virker han ekstremt uempatisk og kald.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-09, 15:32   #44
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Den saken med rallysjåføren som kjørte ned en jente på 10 år

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Jeg har ikke lest VG, altså, bare fått med meg at han har sagt noe greier på nyhetene. Hvis det stemmer at han er "100 % tilbake, og at det er deilig" så virker han ekstremt uempatisk og kald.

En ting er å være tilbake som sjåfør, det er sikkert deilig og jeg vil velge å tro at det er det han snakker om. Å være tilbake som menneske etter noe slikt tror jeg ingen klarer etter så kort tid. Det er to ulike saker og jeg synes ikke det er lite empatisk at han er tilbake som sjåfør.

  Svar med sitat
Gammel 08-11-09, 20:33   #45
fanta
Fullverdig medlem
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 61
fanta har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Den saken med rallysjåføren som kjørte ned en jente på 10 år

Opprinnelig lagt inn av Sybil, her.

mm.
Jeg bare synes at avslutningen til denne jentas liv ble bagatellisert litt. Det er trist at hennes liv er over, det er trist at hun ble meid ned av en rallysjåfør, trist at hun ble tatt med på noe sånt i det hele tatt. Og kanskje trist at sånn sport er åpen for publikum? Jeg synes til og med det er trist at han fortsetter med denne sporten jeg. En sport som tar livet av mennesker.

Rally er en sport som i mine øyne er helt unødvendig. De som liker å kjøre rally kan heller leke seg med playstation

Skal man slutte med alt som det skjer tragige ulykker i da??slutte og kjøre bil,ishocey.....osv.Alt du gjør kan få et så tragisk utfall,om det er i daglige ting du gjør eller om det er sport..Har da skjedd ulykker i mange andre grener enn bilsport,men det blir aldri sånne debatter av det..Dette er rett og slett ei tragisk ULYKKE.

fanta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-09, 20:51   #46
Daisy
Trademark: Imperfection
 
Daisy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 11.055
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Den saken med rallysjåføren som kjørte ned en jente på 10 år

Jeg vet ikke fanta. Skal jeg kalle deg fanta eller Fanta?

Jeg synes egentlig det er rart at det er lov å utøve en slik sport som rally er jeg. All den tid det er ulovlig å kjøre i slik fart for vanlige folk på vanlige veier. Greit at dette er en sport med sikkerhetstiltak, men vi har jo sett hvordan det kan gå.

Ikke er det særlig holdningsskapende for unge gutter/jenter som ser på heller. De kan jo bli fristet til å kjøre sånn i egen bil.

__________________
Jeg skulle ønske jeg led av "flink pike syndrom"

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-09, 21:25   #47
Fluke
Bør lage seg en tittel selv
 
Fluke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Innlegg: 11.785
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den saken med rallysjåføren som kjørte ned en jente på 10 år

Opprinnelig lagt inn av Sybil, her.

Ikke er det særlig holdningsskapende for unge gutter/jenter som ser på heller. De kan jo bli fristet til å kjøre sånn i egen bil.

Du vet ikke mye om denne sporten gjør du vel?
I motorsportmiljøet er det veldig fokus på fart og hva den kan gjøre med en. Holdningsskapende arbeid er noe av det de driver _mye_ med.
Alle som driver med dette og som følger litt med på sporten vet at dette ikke er noe man gjør med mindre man er godt trent, fysisk og mentalt.

__________________
02 10
Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-09, 21:31   #48
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Den saken med rallysjåføren som kjørte ned en jente på 10 år

Opprinnelig lagt inn av Sybil, her.

Jeg synes egentlig det er rart at det er lov å utøve en slik sport som rally er jeg. All den tid det er ulovlig å kjøre i slik fart for vanlige folk på vanlige veier. Greit at dette er en sport med sikkerhetstiltak, men vi har jo sett hvordan det kan gå.

Ikke er det særlig holdningsskapende for unge gutter/jenter som ser på heller. De kan jo bli fristet til å kjøre sånn i egen bil.

Dersom man skal ta bort alt som kan være lite holdningsskapende for unge mennesker må man jammen legge ned forbud mot mye gitt.

  Svar med sitat
Gammel 08-11-09, 21:31   #49
Daisy
Trademark: Imperfection
 
Daisy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 11.055
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Den saken med rallysjåføren som kjørte ned en jente på 10 år

Opprinnelig lagt inn av Fluke, her.

Du vet ikke mye om denne sporten gjør du vel?
I motorsportmiljøet er det veldig fokus på fart og hva den kan gjøre med en. Holdningsskapende arbeid er noe av det de driver _mye_ med.
Alle som driver med dette og som følger litt med på sporten vet at dette ikke er noe man gjør med mindre man er godt trent, fysisk og mentalt.

Nei det er HELT sant. Jeg vet lite om rally.
Men hvor mye de enn driver med holdningskapende arbeid, når de frem til de som ser det på tv? (men det er bra de driver med holdningsskapende arbeid)

__________________
Jeg skulle ønske jeg led av "flink pike syndrom"

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-09, 21:35   #50
Elisabet
Står på egne ben
 
Elisabet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.924
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den saken med rallysjåføren som kjørte ned en jente på 10 år

Jeg reagerer ikke. Jeg skjønner godt at han må komme seg videre i det unge livet sitt. Og at han klarer og fortsette karrieren som rallykjører har jeg stor respekt for. Jeg vet i alle fall at han aldri kommer til å glemme denne jenta uansett hvordan media fremstiller det. Han har navnet hennes på bilen og tenker garantert på henne hver gang han setter seg i bilen. Selv om det kan virke som om han ikke tenker på det lenger så er nok ikke det tilfelle.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-09, 21:36   #51
Fluke
Bør lage seg en tittel selv
 
Fluke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Innlegg: 11.785
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den saken med rallysjåføren som kjørte ned en jente på 10 år

Opprinnelig lagt inn av Sybil, her.

Nei det er HELT sant. Jeg vet lite om rally.
Men hvor mye de enn driver med holdningskapende arbeid, når de frem til de som ser det på tv? (men det er bra de driver med holdningsskapende arbeid)

Ja, jeg tror de når frem til de som er i målgruppen.

__________________
02 10
Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-09, 21:39   #52
Daisy
Trademark: Imperfection
 
Daisy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 11.055
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Den saken med rallysjåføren som kjørte ned en jente på 10 år

Bra.

Nok folk som kjører seg ihjel!

__________________
Jeg skulle ønske jeg led av "flink pike syndrom"

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-09, 21:41   #53
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Den saken med rallysjåføren som kjørte ned en jente på 10 år

http://bilsport.no/nyheter/nbf-gjenn...tiner-i-rally/
Sikkerheten blir tatt på alvor, selv om det kanskje ikke når ut til de som ikke er fullt så opptatt av denne sporten.

http://bilsport.no/sikkerhet/
Her står det også litt.


Sist redigert av Skvetten : 08-11-09 kl 21:42. Årsak: Lagt til enda en link.
  Svar med sitat
Gammel 08-11-09, 21:43   #54
Fluke
Bør lage seg en tittel selv
 
Fluke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Innlegg: 11.785
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den saken med rallysjåføren som kjørte ned en jente på 10 år

Opprinnelig lagt inn av Sybil, her.

Nok folk som kjører seg ihjel!

Absolutt. Fart dreper.

__________________
02 10
Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-09, 21:55   #55
fanta
Fullverdig medlem
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 61
fanta har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Den saken med rallysjåføren som kjørte ned en jente på 10 år

Opprinnelig lagt inn av Sybil, her.

Jeg vet ikke fanta. Skal jeg kalle deg fanta eller Fanta?

Jeg synes egentlig det er rart at det er lov å utøve en slik sport som rally er jeg. All den tid det er ulovlig å kjøre i slik fart for vanlige folk på vanlige veier. Greit at dette er en sport med sikkerhetstiltak, men vi har jo sett hvordan det kan gå.

Ikke er det særlig holdningsskapende for unge gutter/jenter som ser på heller. De kan jo bli fristet til å kjøre sånn i egen bil.

Er vell bare og legge ned alt som kan være farlig og bare sitte inne..Alt er farlig.Rally er en måte og få kjøre fort under ordnende forhold og IKKE etter veien blandt andre trafikkanter...Det at han er kald osv.er nok ikke tilfelle,han har nok slitt en del etter dette og kommeraldri til og glemme det.Kjører med elise på bil/hjelm,noe han skal gjøre hele karieren.Og motorsportmiljøet har oprettet minnefond for henne..

fanta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-09, 23:27   #56
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.119
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Den saken med rallysjåføren som kjørte ned en jente på 10 år

Jeg tror heller ikke han har det godt og har glemt hendelsen. Kynisk nok kan man si at livet må og bør gå videre, jobben hans og hobbyen (mulig dette er jobben hans, jeg er ikke helt med). Hvor lang tid dette skal ta er vel vanskelig å diskutere/vite.

Pappaen min var i en tragisk ulykke for mange år siden, hvor ei dame hoppet foran bilen hans (med vilje). Pappa var og er en slags yrkessjåfør og det var utrolig viktig at han kom seg i bilen igjen fort etter ulykken, for egen del også. Hver eneste gang han kjørte forbi et buss-stopp tenkte han på ulykken i lang tid (hun stod i et buss-stopp før hun gikk ut i veien). Klart det var vanskelig for han, men det gikk "bra" og bedre.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-09, 09:31   #57
Bingo!
Nybegynner
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 2
Bingo! har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Den saken med rallysjåføren som kjørte ned en jente på 10 år

"Han fremsto som veldig overfladisk og sa merkelige ting. Kan jo håpe det er en reaksjon i seg selv, og ikke slik jeg har fått inntrykk av." uttaler Sybil.

Hei Sybil. Ditt innlegg fikk meg til å registrere meg her. Det er fordi jeg synes du bruker denne tråden/nettsiden til å karakteriserer et menneske du overhodet ikke kjenner på en helt unødvendig negativ måte, og med det starter en fordummende debatt om hvem som har de riktige følelsesmessige reaksjonene, og hvem som ikke har dem. Du bruker kritikk av mediene som alibi for å ta opp dette, men det kommer klart frem av det du skriver at det er guttens reaksjoner og følelsesmessige tilstand du først og fremst fokuserer på.

Man reagerer individuelt, og å karakterisere en profilert persons reaksjoner som f.eks. uempatisk, overfladiske eller merkelige, er uempatisk i seg selv. Som du selv uttrykker; du kjenner verken til gutten eller sporten han driver med overhodet. Samtidig kjenner du bare saken fra tabloid media / kort TV-reportasje. Da blir det synsing på person, og synsing på sak. Og hvorfor skal det debatteres omkring synsing da…?

Selvsagt har det vært traumatisk å kjøre på og drepe noen; helt uavhengig av hvor, hvordan, hvem, alder og alt annet.

Selvsagt kommer et menneske aldri over en slik opplevelse.

Selvsagt er det som har skjedd, skjedd. Det kan ikke reverseres.

Man kan ikke endre fortiden; det er kun fremtiden man kan påvirke. Derfor vil jeg si: Jeg synes det er fantastisk flott at denne gutten igjen føler glede og har godt humør! Og også at han sprer sin glede. Jeg synes også det er fantastisk flott at han og jentas foreldre har gjensidig god kontakt, så de kan finne felles gleder også (innimellom all sorgen) i deres felles interesse; rally. Din karakteristikk av deres felles interesse som ”helt unødvendig” blir da helt unødvendig i seg selv. Sannheten er jo i hvert fall at foreldrene til jenta hadde en slik interesse før, og også nå, etter den tragiske ulykken. For dem kan det faktisk oppleves som absolutt nødvendig å fortsette med denne interessen for å bearbeide sorgen. Det vet jo du med din sofasynsing absolutt ingenting om. Å rangere hva som er nyttig eller unyttig å drive med i denne verden er helt håpløst å diskutere, for noen synes strikking er unødvendig tidsbruk, andre synes brettspill er unødvendig, andre vil synes nettdebattering er helt meningsløst, osv, osv, i en grenseløs rekke…

Angående din kritikk av ordbruk. Se på din egen: ”Jeg bare synes at avslutningen til denne jentas liv ble bagatellisert litt. Det er trist at hennes liv er over, det er trist at hun ble meid ned av en rallysjåfør, trist at hun ble tatt med på noe sånt i det hele tatt.

Til første setning: Ville du helst at vi utdypet avslutningen av jentas liv i det vide og brede? Nærgående intervjuer med hele familien, tilskuere og debatt mellom uvedkommende? Hvem vil det være godt for?? For foreldrene? For sjåføren? For mediene? For deg…? Det er skjedd, og kan ikke reverseres. Det er bare fremtiden som kan påvirkes; med negativt eller positivt fokus. Og her synes jeg du bidrar til det negative...

Til annen setning: Du skriver ”meid ned av en rallysjåfør”. Den ordbruken din var vel ikke helt passende verken i forhold til saken eller din egen kritikk av ordbruk i mediene. (Du skriver her på et allment tilgjengelig nettsted, og som du selv har linket til Norges mest leste nettavis). Og siste del av setningen er en underforstått kritikk av foreldrene hennes. Ville du bare gni det inn…?

For øvrig må uttalelsene ses i lys av den setting de er sagt. Han hadde nettopp vunnet sin største seier i en karriere han jobber kjempehardt og mer målrettet enn 98% av dagens ungdom for. Han har kjørt rally siden han var 16 og puster verdenseliten i nakken, og er bare 20 år. Et internasjonalt supertalent med andre ord. Skulle han liksom bare kastet all satsingen (30-40 millioner) på båten og levd sitt liv i sorgen heller...? Internasjonalt er han allerede et like kjent navn som Ole Einar Bjørndalen, Bjørn Dæhlie og Kjetil André Aamodt. (For øvrig: er å renne ned på ski for så å ta heisen opp igjen for å renne ned på ski igjen nødvendig…? Hvor mange er ikke drept og kvestet i alpinbakkene…? På tide å forby alpinbakker…?) Han har ikke et team som har råd til å bruke pengene på å ha en egen medierådgiver; det er hans egen far som er største bidragsyter på inntektssiden; han er en oppegående gutt som derimot selv har mye mellom ørene. Settingen var rett og slett at han feiret sin største seier og fortjente å være veldig glad og fornøyd når han uttalte seg. Lite vits å tolke inn masse annet og synse rundt hans følelser og tenkning.

At han endret følelsene sine for å tilpasse seg sponsorer eller tilhengere, blir bare tull. Selvsagt er det viktig for ham å vise målbevissthet overfor sponsorer og teamsjefer, men på det området sier jo seieren i seg selv alt, etter det han har gått gjennom av prøvelser.

Så svaret er at nei, jeg reagerer ikke på verken Andreas Mikkelsens uttalelser eller væremåte, ei heller spesielt mye på medienes redigering (slikt vet oppegående folk hvordan foregår likevel), men på ditt negative fokus på ham, og den totalt unødvendige synsingen omkring.

Bingo! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-09, 09:50   #58
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den saken med rallysjåføren som kjørte ned en jente på 10 år

Jeg vil ikke levere noen fasit på hvordan han "burde" ha reagert, men jeg har også fått litt dårlige vibber av at gutten helt fra første intervju har virket utrolig selvopptatt. Hvordan ulykken hadde gått inn på HAM, hvordan HAN har fått støtte. At HAN er videre og gjør det bra.

Men 20-åringer, og særlig 20 år gamle idrettsutøvere ER vel ganske selvopptatte, er de ikke?

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-09, 09:51   #59
Daisy
Trademark: Imperfection
 
Daisy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 11.055
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Den saken med rallysjåføren som kjørte ned en jente på 10 år

Hei Bingo. Jeg sitter på jobb nå, men skal svare på denne ikveld!

__________________
Jeg skulle ønske jeg led av "flink pike syndrom"

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-09, 21:41   #60
Daisy
Trademark: Imperfection
 
Daisy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 11.055
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Den saken med rallysjåføren som kjørte ned en jente på 10 år

Ok, da skal jeg svare på denne.

Dette er som du sier en offentlig kjent person. En person som har gjennomgått en traumatisk opplevelse, og som uttaler seg om den i media. Derav mine kommentarer og min "synsing". Jeg ser ikke at det at jeg vet lite om denne personen eller rally skal påvirke min rett til å reagere på det lille jeg ser. Hele tiden i min reaksjon er jeg åpen for at denne personen sine reaksjoner kan være et skalkeskjul, en maske for hva han egentlig føler. Jeg utelukker ikke dette.

Du sier jeg karakteriserer og kommenterer ham på en helt unødvendig måte. Kanskje det er unødvendig, men jeg reagerte nå engang på det jeg så på TV, og det jeg senere har lest i div nettaviser. Og da tar jeg det opp. Som jeg sier før i denne tråden har jeg fått mange innspill som gjør at jeg kan se det på litt andre måter. Nyttig for meg.

Polyanna oppsummerte det ganske bra.

Sitat:

Jeg vil ikke levere noen fasit på hvordan han "burde" ha reagert, men jeg har også fått litt dårlige vibber av at gutten helt fra første intervju har virket utrolig selvopptatt. Hvordan ulykken hadde gått inn på HAM, hvordan HAN har fått støtte. At HAN er videre og gjør det bra.

Men 20-åringer, og særlig 20 år gamle idrettsutøvere ER vel ganske selvopptatte, er de ikke?

Min personlige mening om at dette er en unødvendig sport har jeg heller ikke tenkt å trekke tilbake. Det er noe jeg synes, ikke noe vi trenger å diskutere. Smak og behag.

Du sier:

Sitat:

Man kan ikke endre fortiden; det er kun fremtiden man kan påvirke. Derfor vil jeg si: Jeg synes det er fantastisk flott at denne gutten igjen føler glede og har godt humør! Og også at han sprer sin glede. Jeg synes også det er fantastisk flott at han og jentas foreldre har gjensidig god kontakt, så de kan finne felles gleder også (innimellom all sorgen) i deres felles interesse; rally.

Jeg er for såvidt enig i dette!

Sitat:

Angående din kritikk av ordbruk. Se på din egen: ”Jeg bare synes at avslutningen til denne jentas liv ble bagatellisert litt. Det er trist at hennes liv er over, det er trist at hun ble meid ned av en rallysjåfør, trist at hun ble tatt med på noe sånt i det hele tatt.

Til første setning: Ville du helst at vi utdypet avslutningen av jentas liv i det vide og brede? Nærgående intervjuer med hele familien, tilskuere og debatt mellom uvedkommende? Hvem vil det være godt for?? For foreldrene? For sjåføren? For mediene? For deg…? Det er skjedd, og kan ikke reverseres. Det er bare fremtiden som kan påvirkes; med negativt eller positivt fokus. Og her synes jeg du bidrar til det negative...

Jeg står for denne ordbruken. Den skildrer det jeg mener. Jeg ønsker meg ikke utdyping av avslutningen av jentas liv. Jeg vil ikke ha tåredryppende intervju. Jeg vil ha debatt rundt å ta med barn på disse arrangementene, fokus på at en liten jente ble drept, og hva kan gjøres for å unngå dette igjen? Erkjennelse av at sikkerhetsforholdene ikke kan ha vært optimale når sånt skjer. Det er det jeg føler i dag.

Sitat:

Til annen setning: Du skriver ”meid ned av en rallysjåfør”. Den ordbruken din var vel ikke helt passende verken i forhold til saken eller din egen kritikk av ordbruk i mediene. (Du skriver her på et allment tilgjengelig nettsted, og som du selv har linket til Norges mest leste nettavis). Og siste del av setningen er en underforstått kritikk av foreldrene hennes. Ville du bare gni det inn…?

Jeg kan ta selvkritikk på denne. Meid ned, påkjørt, påkjørt og drept. Drept av en rallybil? Hvordan skal jeg skrive det uten at det skal se brutalt ut?
Jeg ønsker ikke å gni noe inn hos foreldrene.

Sitat:

Skulle han liksom bare kastet all satsingen (30-40 millioner) på båten og levd sitt liv i sorgen heller...? Internasjonalt er han allerede et like kjent navn som Ole Einar Bjørndalen, Bjørn Dæhlie og Kjetil André Aamodt. (For øvrig: er å renne ned på ski for så å ta heisen opp igjen for å renne ned på ski igjen nødvendig…? Hvor mange er ikke drept og kvestet i alpinbakkene…? På tide å forby alpinbakker…?) Han har ikke et team som har råd til å bruke pengene på å ha en egen medierådgiver; det er hans egen far som er største bidragsyter på inntektssiden; han er en oppegående gutt som derimot selv har mye mellom ørene. Settingen var rett og slett at han feiret sin største seier og fortjente å være veldig glad og fornøyd når han uttalte seg. Lite vits å tolke inn masse annet og synse rundt hans følelser og tenkning.

Tre ting:
Ja, her kommer kanskje litt av det tabloide til VG inn som skriver "100% tilbake"

Jeg gir blanke i alpinbakker også.

Du motsier det selv litt når du skriver at sponsorer osv har ingenting med dette å gjøre, og så trekker frem alt han har lagt ned for å komme seg opp og frem.
Du sier "Skulle han liksom bare kastet all satsingen (30-40 millioner) på båten og levd sitt liv i sorgen heller...?" Fordi han kjørte på en jente som døde?
Skulle kanskje tro at man vurderte det, fortvilet som man må være, når sporten en driver tar livet av noen? Men nei, jeg synes for så vidt ikke at han trenger å leve sitt liv i sorgen nei.
.

Sitat:

Så svaret er at nei, jeg reagerer ikke på verken Andreas Mikkelsens uttalelser eller væremåte, ei heller spesielt mye på medienes redigering (slikt vet oppegående folk hvordan foregår likevel), men på ditt negative fokus på ham, og den totalt unødvendige synsingen omkring.

Det er helt ok at du reagerer. Du reagerer sikkert slik jeg reagerte på mediedekningen og hans uttalelser.

__________________
Jeg skulle ønske jeg led av "flink pike syndrom"

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:21.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no