Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

De som ikke burde fått barn

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-11-09, 21:14   #1
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.644
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

De som ikke burde fått barn

Dette var overskriften på et leserinnlegg i dagens bt. Jeg finner ikke at det ligger på bt.no.

Overskriften videre er: Hvorfor tør ingen påpeke den vesentligste årsaken til at så mange barn trenger omsorg fra barnevernet? Det virker som om helsemyndighetene er fullstendig uinteressert i å gripe inn før fødselen.

Hva hadde skjedd om flere gravide ble tvangsinnlagt pga rusbruk under graviditeten?

annemede er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 12-11-09, 21:21   #2
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: De som ikke burde fått barn

Jeg skønte ikke helt problemstillingen tror jeg. Barnevernet har ingenting å gjøre med barnet i magen før det er født, ved rusbruk i graviditeten er det sosialtjenesten som er riktig instans. Jeg har ikke vært borti at man ved kjennskap til gravide som ruser seg lar dette skure, jeg håper inderlig at det ikke skjer. Tvangsinnleggelse i hopetall tenker jeg ikke er et mål i seg selv, ei heller for gravide som ruser seg. Tvang er ikke nødvendig ved samtykke til behandling og tett oppfølging eller innleggelse.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-09, 21:37   #3
shute
prokrastinator
 
shute sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 5.625
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Sv: De som ikke burde fått barn

I den grad gravide rusmisbrukere fanges opp, nekter frivillig behandling og omfattes av det man har av lovgivning rundt tvangsbehandling - er det egentlig et omfattende problem at de da ikke tvangsbehandles?

shute er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-09, 21:42   #4
Turban Smukk
sukk
 
Turban Smukk sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 4.476
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: De som ikke burde fått barn

Opprinnelig lagt inn av shute, her.

I den grad gravide rusmisbrukere fanges opp, nekter frivillig behandling og omfattes av det man har av lovgivning rundt tvangsbehandling - er det egentlig et omfattende problem at de da ikke tvangsbehandles?

Etter min mening: nei. Rådende praksis er også at gravide rusmisbrukere tvangsbehandles dersom frivillighet ikke fører frem, og terskelen for tvangsbehandling er langt lavere enn i alle andre tilfeller. Praksis i Norge i dag er også at det er enklere i visse tilfeller å få til tvangsbehandling for de få som oppfyller kravene (eks gravide) enn frivillig behandling (ventetid på et år).

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-09, 21:50   #5
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: De som ikke burde fått barn

Først må vel et foster få rettigheter på lik linje med fødte individer.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-09, 21:52   #6
Turban Smukk
sukk
 
Turban Smukk sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 4.476
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: De som ikke burde fått barn

Det finnes for øvrig også flere andre omstendigheter hvor barnevernet griper inn før fødsel, men det er jo også sånn at mange av de tingene som gjør en foreldre uskikket ikke vil komme til syne før barnet faktisk er født. Dermed kan man jo ikke akkurat gripe inn på forhånd heller.

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-09, 22:06   #7
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.553
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: De som ikke burde fått barn

Særlig er det jo praktisk sett vanskelig for barnevernet å omplassere et ufødt barn...

Barnevernet kommer vel tidligst inn i bildet i det barnet er født? Eller, jeg mener å ha hørt om dem som allerede før de føder, at det er bestemt at barnet skal tas fra dem når det fødes? (Da er det dog aldri i de tilfeller jeg har hørt om det første barnet de føder (eller mister foreldre retten til)

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-09, 22:14   #8
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: De som ikke burde fått barn

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Først må vel et foster få rettigheter på lik linje med fødte individer.

Jeg for min del tenker at et steg på den vegen kan være å la barnevernet innvolveres i forhold til ufødte barn som utsettes for rusmidler. Jeg synes at sosialtjenesten/rustjenesten bør ha et ansvar siden kompetansen på rus og rus/tvang ligger der. Rent symbolsk blir det allikevel snodig for meg at barnevernet normalt ikke innvolveres før barnet er født.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008

Sist redigert av Irma : 12-11-09 kl 22:32.
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-09, 22:20   #9
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: De som ikke burde fått barn

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Jeg for tenker at et steg på den vegen kan være å la barnevernet innvolveres i forhold til ufødte barn som utsettes for rusmidler. Jeg synes at sosialtjenesten/rustjenesten bør ha et ansvar siden kompetansen på rus og rus/tvang ligger der. Rent symbolsk blir det allikevel snodig for meg at barnevernet normalt ikke innvolveres før barnet er født.

Men dette vil jo åpne for mye. Når kan man gripe inn? Når fosteret er levedyktig? På egnehånd eller med medisinsk hjelp? Hva med kvinnens rett til egen kropp? Man får jo lov til å ta abort, hvorfor skal man da ikke kunne leve som man vil som gravid? Eventuelt når går grensen? I og med at mange skader oppstår de første ukene når man et utsatt for medikamenter og lignende, hvordan skal man da beskytte fostre fra begynnelsen av? Jeg ser for meg at dette ville blitt en evig lang diskusjon og vanskelig å gjøre noe med uten at man bryter menneskerettighetene. Med mindre man da altså gir et foster rettigheter FØRST der barnets helse veier tyngre enn mors helse.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-09, 22:21   #10
Mauser
Frafallen
 
Mauser sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 5.288
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: De som ikke burde fått barn

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Barnevernet kommer vel tidligst inn i bildet i det barnet er født? Eller, jeg mener å ha hørt om dem som allerede før de føder, at det er bestemt at barnet skal tas fra dem når det fødes? (Da er det dog aldri i de tilfeller jeg har hørt om det første barnet de føder (eller mister foreldre retten til)

Dersom mor samtykker til samarbeid med barnevernet under graviditeten, kan barnevernet komme inn før fødsel. Hvis ikke, er det sosialtjenesten (NAV) som har ansvaret for å fremme krav om behandling og eventuelt tvangsinnleggelse til fylkesnemnda. Barnevernet varsles i så fall, og kan fremme krav om umiddelbar omsorgsovertagelse ved fødselen. Også dette er det fylkesnemnda som avgjør.

Førstegangsfødende vil normalt ikke blir fratatt barnet ved fødselen. Heller ikke mødre som har blitt fratatt barn tidligere på grunn av omsorgssvikt/rus/andre ting vil nødvendigvis miste omsorgen for det nyfødte barnet, det blir alltid gjort en helhetsvurdering av hennes og barnets situasjon. Andre hjelpetiltak skal i utgangspunktet ha vært prøvd først.

__________________
You can't trust girls. When I get a girlfriend I am not going to tell her where I live or work.
Mauser er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-09, 22:26   #11
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.553
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: De som ikke burde fått barn

Ja, jeg mente ikke at de som har mistet retten til en, automatisk mister retten til den neste når den fødes, men vi hører jo av og til om disse som "hun har mistet foreldreretten til alle ungene, den forrige tok de på fødehjemmet, og nå er hun gravid igjen, og de kommer til å ta denne på fødehjemmet også"-tilfellene. Da antar jeg selvsagt at andre hjelpetiltak er prøvd først, i første omgang.

Men om det ikke dreier seg om rus (slik at tvangsinnleggelse aldri er et tema) kan det da besluttes av fylkesnemda at et barn skal tas ved fødselen? Om mor ikke er tvangsinnlagt, kan det muligens i praksis være at mor og barn ikke befinner seg der barnevernet forventer heller? Man har vel i teorien somregel rett til å flytte på seg...?

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-09, 22:28   #12
Turban Smukk
sukk
 
Turban Smukk sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 4.476
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: De som ikke burde fått barn

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Særlig er det jo praktisk sett vanskelig for barnevernet å omplassere et ufødt barn...

Barnevernet kommer vel tidligst inn i bildet i det barnet er født? Eller, jeg mener å ha hørt om dem som allerede før de føder, at det er bestemt at barnet skal tas fra dem når det fødes? (Da er det dog aldri i de tilfeller jeg har hørt om det første barnet de føder (eller mister foreldre retten til)

Barnevernstjenesten kan være inne i bildet under svangerskapet dersom en eller flere av foreldrene er i en viss risikogruppe og dersom noen har sagt fra om dette. Dette trenger ikke å innebære omsorgsovertakelse fra fødsel av, vel og merke. Det kan istedet innebære at foreldrene må gjennomgå en sakkyndighetsvurdering etter fødsel for å vurdere omsorgsevne, eller for å vurdere eventuelle tiltak osv osv. Av og til fratas barn ved fødsel (sjeldent).

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Jeg for tenker at et steg på den vegen kan være å la barnevernet innvolveres i forhold til ufødte barn som utsettes for rusmidler. Jeg synes at sosialtjenesten/rustjenesten bør ha et ansvar siden kompetansen på rus og rus/tvang ligger der. Rent symbolsk blir det allikevel snodig for meg at barnevernet normalt ikke innvolveres før barnet er født.

Dersom en gravid misbruker rusmidler og det kommer noen for øre vil hun etter all sannsynlighet å dømme bli tvangsinnlagt via sosialtjenesten. Dersom disse ikke melder fra til barnevernet vil de jo forsømme seg. Ansvaret ligger altså hos BVT/sosialtjenesten, og begge instanser er i mange tilfeller involvert før barnet er født.

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-09, 22:31   #13
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: De som ikke burde fått barn

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Men dette vil jo åpne for mye. Når kan man gripe inn? Når fosteret er levedyktig? På egnehånd eller med medisinsk hjelp? Hva med kvinnens rett til egen kropp? Man får jo lov til å ta abort, hvorfor skal man da ikke kunne leve som man vil som gravid? Eventuelt når går grensen? I og med at mange skader oppstår de første ukene når man et utsatt for medikamenter og lignende, hvordan skal man da beskytte fostre fra begynnelsen av? Jeg ser for meg at dette ville blitt en evig lang diskusjon og vanskelig å gjøre noe med uten at man bryter menneskerettighetene. Med mindre man da altså gir et foster rettigheter FØRST der barnets helse veier tyngre enn mors helse.

Jeg for min del er for det systemet vi har i dag ifht. abort, og ser for meg at barnevern burde kunne kobles inn etter at man har har passert grensa for selvbestemt abort. Det betyr ikke at jeg mener at fosteret ikke har noen rettigheter før de 12 ukene, tvang på vegne av barnet kan settes inn før den tid.

Det aner meg at det som du sier vil kunne være mange meninger om dette.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-09, 22:31   #14
Turban Smukk
sukk
 
Turban Smukk sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 4.476
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: De som ikke burde fått barn

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.


Men om det ikke dreier seg om rus (slik at tvangsinnleggelse aldri er et tema) kan det da besluttes av fylkesnemda at et barn skal tas ved fødselen?

Akuttplasseringer forekommer jo. Eksempelvis der mor fremstår som åpenbart alvorlig psykisk lidende på barsel og må akuttinnlegges selv på psykiatrisk akuttavdeling.

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-09, 22:32   #15
Turban Smukk
sukk
 
Turban Smukk sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 4.476
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: De som ikke burde fått barn

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Men dette vil jo åpne for mye. Når kan man gripe inn? Når fosteret er levedyktig? På egnehånd eller med medisinsk hjelp? Hva med kvinnens rett til egen kropp? Man får jo lov til å ta abort, hvorfor skal man da ikke kunne leve som man vil som gravid? Eventuelt når går grensen? I og med at mange skader oppstår de første ukene når man et utsatt for medikamenter og lignende, hvordan skal man da beskytte fostre fra begynnelsen av? Jeg ser for meg at dette ville blitt en evig lang diskusjon og vanskelig å gjøre noe med uten at man bryter menneskerettighetene. Med mindre man da altså gir et foster rettigheter FØRST der barnets helse veier tyngre enn mors helse.

Dette er jo den interessante diskusjonen. Og den vanskelige.

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-09, 22:41   #16
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: De som ikke burde fått barn

Opprinnelig lagt inn av Turban Smukk, her.

Dersom en gravid misbruker rusmidler og det kommer noen for øre vil hun etter all sannsynlighet å dømme bli tvangsinnlagt via sosialtjenesten. Dersom disse ikke melder fra til barnevernet vil de jo forsømme seg. Ansvaret ligger altså hos BVT/sosialtjenesten, og begge instanser er i mange tilfeller involvert før barnet er født.

Jeg skjønte ikke helt hva du kommenterte her. *trøtt* At sosialtjenesten forsømmer seg hvis de ikke melder til barnevernet? Det er jo sosialtjenesten/rustjenesten/NAV som sitter med ansvaret og tvangsmulighet i forhold til en gravid med rusproblemer, og dermed er fosterets beskytter. Dersom sosialtjenesten skulle forsømme seg måtte det være og ikke vurdere behandling/innleggelse/tvang? Min erfaring er at barnevernet ikke nødvendigvis er interessert i å innvolveres før svangerskapets slutt nærmer seg, de har så vidt meg bekjent ingen myndighet eller tiltak overfor den gravide før barnet er ute.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-09, 22:44   #17
Turban Smukk
sukk
 
Turban Smukk sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 4.476
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: De som ikke burde fått barn

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Jeg skjønte ikke helt hva du kommenterte her. *trøtt* At sosialtjenesten forsømmer seg hvis de ikke melder til barnevernet? Det er jo sosialtjenesten/rustjenesten/NAV som sitter med ansvaret og tvangsmulighet i forhold til en gravid med rusproblemer, og dermed er fosterets beskytter. Dersom sosialtjenesten skulle forsømme seg måtte det være og ikke vurdere behandling/innleggelse/tvang? Min erfaring er at barnevernet ikke nødvendigvis er interessert i å innvolveres før svangerskapets slutt nærmer seg, de har så vidt meg bekjent ingen myndighet eller tiltak overfor den gravide før barnet er ute.

Jeg mente at sosialtjenesten/NAV bør koble inn BVT og at BVT bør være interessert i å være koblet inn - før fødsel. For å forebygge. Og det skjer jo, men min erfaring er også ymse. Og neida, jeg mente ikke at de har noen myndighet før barnet er vel og vakkert ute. gsåtrøtt:

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-09, 22:52   #18
Mauser
Frafallen
 
Mauser sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 5.288
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: De som ikke burde fått barn

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Min erfaring er at barnevernet ikke nødvendigvis er interessert i å innvolveres før svangerskapets slutt nærmer seg, de har så vidt meg bekjent ingen myndighet eller tiltak overfor den gravide før barnet er ute.

Barnevernet har ingen myndighet dersom ikke mor selv ønsker å samarbeide med dem. De stiller gjerne opp med planlegging og bevisstgjøring av tiltak som kommer etter fødselen, som forberedelse av en mor/barn-plassering, men den direkte oppfølgingen av den risikogravide bør skje gjennom fastlege, helsestasjon og sosialtjeneste, frivillig på ruspoliklinikk eller med innleggelse - og med tvangstiltak der det er nødvendig. Fastlegen eller behandlingsstedet kjører gjerne urinprøvekontroller.

__________________
You can't trust girls. When I get a girlfriend I am not going to tell her where I live or work.
Mauser er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-09, 22:54   #19
Turban Smukk
sukk
 
Turban Smukk sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 4.476
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: De som ikke burde fått barn

Opprinnelig lagt inn av Mauser, her.

Barnevernet har ingen myndighet dersom ikke mor selv ønsker å samarbeide med dem. De stiller gjerne opp med planlegging og bevisstgjøring av tiltak som kommer etter fødselen, som forberedelse av en mor/barn-plassering, men den direkte oppfølgingen av den risikogravide bør skje gjennom fastlege, helsestasjon og sosialtjeneste, frivillig på ruspoliklinikk eller med innleggelse - og med tvangstiltak der det er nødvendig. Fastlegen eller behandlingsstedet kjører gjerne urinprøvekontroller.

Precis.

Men det forekommer jo tiltak basert på annet grunnlag enn rus da. Ikke i barnevernets regi, vel og merke.

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-09, 22:55   #20
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: De som ikke burde fått barn

Jeg leste artikkelen i BT, og han (hvem det nå var) hadde jo noen poenger der. Generelt synes jeg at hensynet til foreldrene veier tyngre enn hensynet til barna. Det bør det ikke gjøre! Terskelen for å rapportere (fra f.eks skole eller barnehage) må bli mye lavere. Selv møter jeg ofte barn som er "under barnevernet," men de bor fremdeles hos foreldre. Ofte tenker jeg at de ikke burde gjort det, men det er vanskelig å si noe når barnevernet tross alt er inne i bildet.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:29.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no