Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

«Syk av kroppsvekta» – en ok artikkel?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-11-09, 14:34   #121
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Syk av kroppsvekta" – en ok artikkel?

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Hvorfor må man pynte på og/eller pakke inn sannheten?
Jeg nekter å tro at alle overvektige har vært utsatt for overgrep, har hatt en trasig barndom, kjipe familieforhold eller sliter psykisk. Tror du virkelig det Albert?

Jeg har heller ingen tro på at det er sånn. Hverken den ene eller den andre veien.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-09, 14:37   #122
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Syk av kroppsvekta" – en ok artikkel?

Jeg pynter ikke.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-09, 15:02   #123
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Syk av kroppsvekta" – en ok artikkel?

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Hvorfor må man pynte på og/eller pakke inn sannheten?
Jeg nekter å tro at alle overvektige har vært utsatt for overgrep, har hatt en trasig barndom, kjipe familieforhold eller sliter psykisk.

Jeg tror heller ikke det, men jeg tenker at det kommer an på grad av overvekt?

Å være 10-20-30 kg mer enn man burde veie er også overvekt, men her finner man vel gjerne de som er litt late, venter en dag til med å slanke seg, er litt mer glad i sjokolade enn i gulrøtter osv. Når man er 30 kg + overvektig, tror iallfall jeg det gjerne kan være andre årsaker som ligger bak.
Det er jo lett å "plutselig" bli 12 kg mer enn man pleier, det vet jeg av egen erfaring, men da har alarmen ringt hos meg pga for trange klær, vonde knær/hofter og generell utilpasshet. Jeg tenker at når ikke alarmen ringer på et eller annet tidspunkt før man er 30 kg overvektig, eller hvis den ringer, men man fremdeles ikke klarer å gjøre noe med problemet, så er kanskje rimelig å tro at det faktisk ligger noe psykisk bak overvekten?

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-09, 15:10   #124
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: "Syk av kroppsvekta" – en ok artikkel?

Jeg tenkr at ikke alle overvektige har en traumatisk barndom med overgrep. Selvsagt ikke. Akkurat som ikke alle alkoholikere har det.

Men man har på ett eller annet sted gått glipp av den der greia med å ta vare på og være oppmerksom på kroppen sin og helsa si. Og da pådratt seg et problem.

Det jeg har problemer med når det gjelder media og slankeoperasjoner er det store savnet av reportasjer om folk som tok denne operasjonen for mer enn ti år siden. Hvor er de i dag?

De som var med i slankekrigen var også storfornøyde et halvt år etter. Og etter fem år var de like store.

De som opererer seg gjør jo gjerne det for å ikke dø av vektrelaterte problemer. Men hva skjer egentlig? Lever de lenger enn forventet levealder uten operasjon? Har de bedre helse enn forventet uten operasjon resten av livet?

Jeg savner virkelig noen tall som går i et lengre perspektiv. Jeg har sett noen få eksempler selv som det ikke har gått det minste bra med. Det ser fint ut de første årene - så får kroppen store problemer. Men hva er normen?

Det er greit at man raser ned i vekt og blir flott. Men det blir man gjerne med Grete Roede, Fedon, Ketolyse +++ også. Det er etter noen år man ser forskjellen - hvordan er det med de slankeopererte vanligvis da?

Noen går det selvsagt kjempefint med. Men hva er normalen?

  Svar med sitat
Gammel 21-11-09, 15:10   #125
D'Arcy
Snikende Ullteppe
 
D'Arcy sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 3.798
D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: "Syk av kroppsvekta" – en ok artikkel?

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Neppe alle, men å vokse opp med en mamma med spiseforstyrrelser tror jeg har litt å si for forholdet til mat.

Denne biter jeg meg litt merke i. For hva gjør vi med våre egne barn, når vi hester rundt på alle merkelige kurer, baker kun på spelt, kutter ut sukker, godis er rosiner på lørdager og så videre. Jeg har opplevd 4-åringer med et sykelig fokus på mat fordi mammaen holder på med en eller annen merkelig kur. Jeg trodde vi var mer opplyst enn som så. Egentlig. Og det skremmer meg litt. Jeg prøver å være bevisst med tanke på maten i forhold til meg selv og ikke minst i forhold til ungen, men det er en skremmende tynn linje.

__________________
Gutt 03
D'Arcy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-09, 15:11   #126
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.095
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Syk av kroppsvekta" – en ok artikkel?

Jeg tror helt klart at det kan ligge mye bak overvekten, men jeg synes ikke det er rett at overvektige med vonde opplevelser, spiseforstyrrelser o.l skal ha "patent" på det å være overvektig. Mange unge, for eksempel, er overvektig av feil kosthold og lite bevegelse. Jeg har selv sett flere 16-åringer legge på seg 10-20 kg i løpet av et år, ene og alene fordi de har begynt på videregående med butikk tilgjengelig (boller, BigBite, kjeks, brus o.l til lunch), øl og cider i helgene, kun 2 timer gym i uken (som er lett å skulke i og med at man ikke trenger melding fra foreldre) og der mange har sluttet på fotball/håndball/annen trening fordi skole og venner tar for mye tid. Jeg er 100% sikker på at en god del av disse ungdommene kommer til å slite med overvekt når de blir voksen, de starter som regel med jojo-slanking ganske raskt og ødelegger forbrenningen sin med sultekurer der de går ned 5 kg og opp igjen 8.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-09, 15:17   #127
Kanutte
interlektuell
 
Kanutte sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 976
Kanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: "Syk av kroppsvekta" – en ok artikkel?

Smilefjes: Dette er det begynt å bli noe fokus på i forskningsmiljøer så vidt jeg har forstått. Ei venninne av meg skal gjere en doktorgrad på psykisk helse flere år etter slankeoperasjonen. Hun har arbeidet med personer som sliter veldig, og mener at mange vansker oppstår etter noen år. Etter operasjonen raser man ned i vekt, får masse positiv tilbakemelding og selvfølelsen øker. Etter noen år har situasjonen kanskje satt seg litt, man har ikke løst eventuelle problemer man hadde før og man får mindre oppmerksomhet. Dette kan for noen gi seg alvorlige utslag i forhold til psykisk helse.

__________________
Tjo og hei

Kanutte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-09, 15:31   #128
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: "Syk av kroppsvekta" – en ok artikkel?

Opprinnelig lagt inn av Kanutte, her.

Smilefjes: Dette er det begynt å bli noe fokus på i forskningsmiljøer så vidt jeg har forstått. Ei venninne av meg skal gjere en doktorgrad på psykisk helse flere år etter slankeoperasjonen. Hun har arbeidet med personer som sliter veldig, og mener at mange vansker oppstår etter noen år. Etter operasjonen raser man ned i vekt, får masse positiv tilbakemelding og selvfølelsen øker. Etter noen år har situasjonen kanskje satt seg litt, man har ikke løst eventuelle problemer man hadde før og man får mindre oppmerksomhet. Dette kan for noen gi seg alvorlige utslag i forhold til psykisk helse.

Det er akkurat det.

Jeg er veldig glad for at noen ser litt på den siden der.

  Svar med sitat
Gammel 21-11-09, 15:38   #129
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Syk av kroppsvekta" – en ok artikkel?

Opprinnelig lagt inn av Kanutte, her.

Smilefjes: Dette er det begynt å bli noe fokus på i forskningsmiljøer så vidt jeg har forstått. Ei venninne av meg skal gjere en doktorgrad på psykisk helse flere år etter slankeoperasjonen. Hun har arbeidet med personer som sliter veldig, og mener at mange vansker oppstår etter noen år. Etter operasjonen raser man ned i vekt, får masse positiv tilbakemelding og selvfølelsen øker. Etter noen år har situasjonen kanskje satt seg litt, man har ikke løst eventuelle problemer man hadde før og man får mindre oppmerksomhet. Dette kan for noen gi seg alvorlige utslag i forhold til psykisk helse.

Spennende.
Men jeg tenker at det med psykisk hele vil jo også kunne bli sterkt påvirket av å være overvektig. Altså. Om man ikke hadde tatt operasjonen, så kunne man jo like gjerne ha slitt like mye - om ikke mer? Det er jo ikke det at operasjon kun er bra, men det kan være bedre enn alternativet.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-09, 16:15   #130
Storm
En som trener
 
Storm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.647
Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Syk av kroppsvekta" – en ok artikkel?

Opprinnelig lagt inn av Necesario, her.

Spennende.
Men jeg tenker at det med psykisk hele vil jo også kunne bli sterkt påvirket av å være overvektig. Altså. Om man ikke hadde tatt operasjonen, så kunne man jo like gjerne ha slitt like mye - om ikke mer? Det er jo ikke det at operasjon kun er bra, men det kan være bedre enn alternativet.

Derfor skal hun (Kanuttes venninne) sikkert ha en kontrollgruppe - en sammenliknbar gruppe overvektige som ikke tok slankeoperasjon - som hun kan sammenlikne med.

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:27.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no