Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Rød Ungdom mot Lindex og retusjerte modeller (SA)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-10-09, 17:30   #21
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rød Ungdom mot Lindex og retusjerte modeller (SA)



Men det er vel sånn nå, at nesten "alle" blir retusjert har jeg inntrykk av?
Både i reklamer og på fremsiden av blader.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-09, 17:39   #22
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rød Ungdom mot Lindex og retusjerte modeller (SA)

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

@ Didjeridust: Dette har vel ikke noe med sosialisme å gjøre da, ihvertfall ikke politisk sosialisme.

Her vet jeg ikke om jeg er enig med deg. Det er veldig typisk at det er RU og SU som protesterer mot Barbiebarbariet og skremmende skjønnhetsidealer, og setter f.eks spiseforstyrrelser inn i en systemkritikk med en radikal feministisk begrunnelse. For de fleste unge sosialister i disse organisasjonene er det en intregrert del av ideologien.

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-09, 19:44   #23
Ulvefar
I menneskeham
 
Ulvefar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Innlegg: 2.378
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Sv: Rød Ungdom mot Lindex og retusjerte modeller (SA)

Hvis dette hadde vært hærverk ville hærer hatt mindre dårlig rykte.

__________________
Storesøster (01) og Pluttungen (05)

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-09, 08:44   #24
Mams
er grønn og fin.
 
Mams sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 13.044
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Rød Ungdom mot Lindex og retusjerte modeller (SA)

Jeg likte det de gjorde jeg.
Ikke ser jeg på det som hærverk heller.

__________________
Hvordan hybelkaniner formerer seg? De bestøver hverandre selvsagt.
Mams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-09, 08:52   #25
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Rød Ungdom mot Lindex og retusjerte modeller (SA)

Dette er kunst og ikke hærverk.

Og hva angår Lindex sin reklameperson så har denne vel skutt gullfuglen og får fin bonus til jul ved å ha vært så heldig å få løftet kampanjen sin fra å treffe forbipasserende til å få avisoppslag, bli diskutert på nettsider osv. Dette er jo flaks markedsføringsmessig som kan sammenlignes med juleundertøyskampanjene HM brukte en stund hvor folk gikk i fistel og bannet først - og løp på HM etter undertøy dernest.

Humoristisk, bra budskap og antagelig en ekstremt økende effekt på reklamekampanjen samt en PK dreining - alle vinner.

  Svar med sitat
Gammel 29-10-09, 09:12   #26
Amelie
Med & uten trylleformel.
 
Amelie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.192
Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Rød Ungdom mot Lindex og retusjerte modeller (SA)

Jeg elsker det og tror det har effekt! Enig i at dette er kunst og ikke hærverk.
Når kjedene på død og liv skal smøre opp reklameplakater av magre (eller slanke, vakre, retusjerte) undertøysmodeller overalt, må de absolutt ta høyde for reaksjoner og handlinger.

:lyserød:

__________________
Pjokk 04 Vesla 07
"The true sign of intelligence is not knowledge, but imagination" A. Einstein

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-09, 10:05   #27
turi
representert
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.172
turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Rød Ungdom mot Lindex og retusjerte modeller (SA)

Fornøyelig!

__________________
Jente -96, gutt -04
turi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-09, 10:43   #28
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.155
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rød Ungdom mot Lindex og retusjerte modeller (SA)

Opprinnelig lagt inn av Acsa, her.

Her vet jeg ikke om jeg er enig med deg. Det er veldig typisk at det er RU og SU som protesterer mot Barbiebarbariet og skremmende skjønnhetsidealer, og setter f.eks spiseforstyrrelser inn i en systemkritikk med en radikal feministisk begrunnelse. For de fleste unge sosialister i disse organisasjonene er det en intregrert del av ideologien.

At det ofte er sammenfallende synspunkter eller ideologier betyr vel ikke at de er det samme, gjør det? Det GÅR an å være sosialist uten å være feminist, og omvendt?

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-09, 11:55   #29
sindrome
Boler'o?
 
sindrome sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
Innlegg: 6.468
sindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Rød Ungdom mot Lindex og retusjerte modeller (SA)

Synes det er helt ok å gjøre dette, er det ikke slik at all PR er god PR? Dermed får Lindex mer reklame enn de har betalt for, og aksjonistene får ut poenget sitt.

__________________
Storesøster '05 og Lillesøstrene '08

"Det handler om å bli glad i seg selv som medfødt feilvare. I stedet for hele tiden å prøve å ligne på et glansbilde." Per Fugelli
sindrome er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-09, 12:07   #30
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Rød Ungdom mot Lindex og retusjerte modeller (SA)

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

At det ofte er sammenfallende synspunkter eller ideologier betyr vel ikke at de er det samme, gjør det? Det GÅR an å være sosialist uten å være feminist, og omvendt?

Omvendt vet jeg ikke. Men jeg vet faktisk ikke om det rett og slett går å være sosialist uten å være feminist. Jeg prøver å se det for meg, men nei. Gåkke.

  Svar med sitat
Gammel 29-10-09, 12:10   #31
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rød Ungdom mot Lindex og retusjerte modeller (SA)

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

At det ofte er sammenfallende synspunkter eller ideologier betyr vel ikke at de er det samme, gjør det? Det GÅR an å være sosialist uten å være feminist, og omvendt?

Det er absolutt mulig å være feminist uten å være sosialist, men hvis du leser prinsipprogrammene til unge sosialistiske bevegelser, eller andre skrifter de publiserer, så kan du se at feminismen er en veldig integrert del av ideologien - så sånn som de definerer sosialisme (og det gjør jo, som du vet, forskjellige bevegelser og organisasjoner på ulik måte) er jeg usikker på om det går å være sosialist uten å være feminist. På samme måte som antiimperialisme var (og selvsagt fortsatt er) en integrert del av sosialismen på seksti- og søttitallet. Fordi menneskesyn og verdier er en del av en idologi, og sosialismen ikke bare omfatter synet på klassesamfunnet og planen for dets omveltning.

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-09, 18:42   #32
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.155
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rød Ungdom mot Lindex og retusjerte modeller (SA)

Ja, jeg ser at det er veldig sammenfallende, men det blir gjerne et tolkningsspørsmål også, som endrer seg over tid. Feminismen var vel ikke så innarbeidet de første tiårene, akkurat?

Men jeg bare flisespikker, egentlig.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-09, 13:16   #33
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rød Ungdom mot Lindex og retusjerte modeller (SA)

Feminisme er en forståelse av at det er en del urettferdigheter i samfunnet som følger kjønn.

Sosialisme er i min bok en forståelse av at det finnes en del urettferdighet i verden som følger klasse/økonomi og at man skal bruke statlige virkemidler for å jevne ut forskjeller mellom folk som man ikke kan noe for selv, altså urettferdighet som skyldes hvem foreldrene dine er, hvor du bor, farge, kjønn, alder eller lignende.

Rød Ungdom er en gjeng med tøysekopper. I likhet med komunistungdommen, Tjen folket og de andre rabulistene fra meget velmøblerte hjem.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-09, 13:17   #34
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rød Ungdom mot Lindex og retusjerte modeller (SA)

Jeg har med sjokk og vantro oppdaget the hard way at det fint går an å være sosialist uten å være feminist. Det går til og med fint an å være medlem av SV uten å være sosialist.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-09, 13:37   #35
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.250
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rød Ungdom mot Lindex og retusjerte modeller (SA)

Sosialliberalisme er en forståelse av at alle mennesker genuint sett kan ta bedre valg på vegne av seg selv enn det andre kan, og at alle i utgangspunktet har rett til å gjøre det de selv synes er best, så lenge det ikke skader andre. I tillegg til at man har et sosialt ansvar for de som ikke kan gjøre det som er best for seg. Jeg klarer ikke å se at det heller på noen måte kan være forenelig med bigotteri eller diskriminering. Man kan da ikke være sosialliberalist og utøve diskrimenering etter gruppe?

Forskjellen overfor sosialistisk kjønnskamp er kanskje mer individorientering enn gruppeorientering. Jeg har problem med å kalle meg selv feminist, fordi jeg forbinder det med å kjempe for en forfordeling av én gruppe. Det ligger kanskje noe der. Men det handler defintivt ikke om at ikke alle har like høy verdi som individ (uavhengig av kjønn eller noen annen faktor), snarere tvert i mot.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-09, 13:39   #36
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.250
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rød Ungdom mot Lindex og retusjerte modeller (SA)

Det var bare et filosofisk-politisk innspill til debatten, altså, ikke et valgkamputspill. :infårmerer:

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-09, 14:11   #37
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.155
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rød Ungdom mot Lindex og retusjerte modeller (SA)

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-09, 07:32   #38
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Rød Ungdom mot Lindex og retusjerte modeller (SA)

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Jeg har med sjokk og vantro oppdaget the hard way at det fint går an å være sosialist uten å være feminist. Det går til og med fint an å være medlem av SV uten å være sosialist.



Ikke! Jeg vil ha litt trua på ting! :sutrestemme:

  Svar med sitat
Gammel 08-11-09, 09:35   #39
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Rød Ungdom mot Lindex og retusjerte modeller (SA)

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Nå er jeg i utgangspunktet ikke glad i sivil ulydighet og hærverk, uansett hvor godt formålet er. Men de har humor da, det skal de ha kudos for.

Signerer.

  Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:54.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no