Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning

Salmer minutt for minutt

Kultur og underholdning Litteratur, film, tv-serier, kunst, teater, revyer og annen kulturell aktivitet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-11-14, 08:23   #21
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Salmer minutt for minutt

Jeg synes det har vært fint å se på med stor variasjon i utøvere og også med stor variasjon med tanke på sjanger. Fra tradisjonelle salmetoner, keltiske toner, gregoriansk, klassisk, enkle viser, moderne, tango, arabisk. Utrolig spekter i en tradisjon som tidligere har vært mer ensartet. Den nye salmeboka har mye vakkert. En del mindre vakkert også, men annet er nok ikke å forvente i en samling av 899 sanger skrevet over så stort tidsrom, i så mange deler av verden, med stor bredde i innhold og sjanger.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-14, 08:43   #22
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 9.014
Blogginnlegg: 39
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Salmer minutt for minutt

Jeg er nok ikke i målgruppen, sånn sett, siden jeg ikke greier ta innover meg innholdet i salmene. Men at det blir utøvd mye flott musikk i kirkerommene rundtom er det ingen tvil om.
Fredag, mens jeg ventet på gullrekka ble salmesendingen sendt på NRK1 også. Da måtte jeg ta av lyden. Fikk veldig frikirkevibber av de som holdt på da, og det lydbildet makter jeg virkelig ikke.

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-14, 12:24   #23
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 14.998
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Salmer minutt for minutt

Sveipet innom et par ganger tidligere i helga, og det fristet ikke til gjentakelse. Nå er jeg ikke spesielt glad i salmer i utgangspunktet, men det kan være flott i mindre porsjoner med gode kor. Det jeg fikk med meg var dessverre preget av heller middelmådig sang.

Interessant konsept, da. Ekstremt "norsk".

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-14, 14:11   #24
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag
 
Hondacrv sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 13.069
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Salmer minutt for minutt

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Ikke meg heller. Jeg er ikke så begeistret for salmekorsang, egentlig. Ganske kjedelig, og noen ganger rett og slett ikke så pent å høre på. Det lille jeg har hørt nå har vært ganske amatørmessige saker, og verken store vokalprestasjoner eller fine arrangement. Men jeg kan selvsagt ha vært veldig uheldig.

Men artig konsept.

Mens eg syns at kvaliteten er like god som på mange av desse sangerne som syng både surt og fælt på idol og alle dei andre programma. Og så tenkjer eg at om nokon kor ikkje er sånn kjempegode, så viser det likevel mykje av kultur som er rundtom i landet vårt.

__________________
05
Hondacrv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-14, 14:32   #25
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.370
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Salmer minutt for minutt

Opprinnelig lagt inn av Hondacrv, her.

Mens eg syns at kvaliteten er like god som på mange av desse sangerne som syng både surt og fælt på idol og alle dei andre programma. Og så tenkjer eg at om nokon kor ikkje er sånn kjempegode, så viser det likevel mykje av kultur som er rundtom i landet vårt.

Nå har jeg vel ikke akkurat sagt at idol er bedre, så om det skulle være et slags motargument, så faller det litt dødt. Selvsagt helt greit å vise kultur, selv om jeg personlig foretrekker andre kulturuttrykk ekstremt mye mer enn både kor og salmer. Jeg hadde nok også fått mer ut av det om de være en annen form, jeg syns rett og slett ikke amatørkorsang gjør seg i timesvis. Det blir litt sånn lokal-tv. Om det hjelper syns jeg det samme om strikkinga. Det eneste av disse maratonprogrammene jeg syns funker er reisene.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-14, 14:39   #26
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Salmer minutt for minutt

Nå er det en god kombinasjon av amatører og profesjonelle her da. Det er noe av det jeg synes er fint, altså bredden. Profesjonelle kor og musikere, amatørkor, solister som synger på de største scenene og de som er mindre kjent. Beboerkoret ved Lambertseter sykehjem er amatører, men du verden så flott å se på.

Liker man ikke salmer generelt skjønner jeg at det kan bli drygt, men det er ikke bare ensartede salmer med amatører dette. Jeg liker det at amatørkor er med og særlig det med aldersspredningen, men også fint med profesjonelle innimellom.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-14, 15:42   #27
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag
 
Hondacrv sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 13.069
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Salmer minutt for minutt

Nei, men du sa noko om at det var amatørmessig, og eg viste då til at det var andre ting som vert vist som også framstår litt amatørmessig, og at den samme, særleg den som vert sendt inne fra kirka. Er det før det meste høgt nivå på.

Noko av det eg syns er bra, er at samiske samlar og salmar oversett til eller fra samisk, (har ikkje sjekka det), har fått så stor plass i den nye salmeboka. Det er så flott at dei to kulturane møtest, sånn 170 år etter tvangskrkstninga/fornorskinga.

__________________
05
Hondacrv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-14, 19:11   #28
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.204
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Salmer minutt for minutt

Opprinnelig lagt inn av Hondacrv, her.

Og så tenkjer eg at om nokon kor ikkje er sånn kjempegode, så viser det likevel mykje av kultur som er rundtom i landet vårt.

Og jeg benyttet sjansen til litt opplæring. "Det koret er et bra kor! Legg merke til at de har flere litt eldre damer, men at klangen likevel er god og klar og uten at noen "skjærer" på toppene. I motsetning til det andre koret dere vet."

Jevnt over syns jeg solistene holdt høyt nivå, men det er jo begrenset hvor mange timer jeg fikk med meg ...

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-14, 19:45   #29
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Salmer minutt for minutt

Jeg synes jo at stemningen rundt kirka i byen er helt magisk. Jeg har ikke vært inni, men det er mye fin musikk og ikke minst endel liv! Det har ikke vært meningen at alt skal ha høy kvalitet her. Korene har fått beskjed om at de er der som forsangere, de har ikke fått beskjed om å øve inn noe arrangement. Mange av dem kunne nok gjort det mer avansert om det var et poeng. Jeg liker den bredden som er i det programmet og har sett mer enn jeg hadde planlagt på forhånd. Og så er jeg litt positivt overrasket over hvor mye fint og rart som finnes i salmeboka.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-14, 19:58   #30
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.370
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Salmer minutt for minutt

Jeg skjønner at det har vært et poeng. Men jeg kan vel få lov til å ikke finne det spesielt interessant? Jeg syns ikke det er magisk, vakkert, rørende, eller spesielt fint å høre på. Har ikke noe med det religiøse å gjøre (jeg blir jo både beveget, yr og på gråten av Mahalia Jackson, f.eks), jeg syns bare det er uinteressant. Men jeg syns jo det er et interessant prosjekt, men som jeg personlig syns hadde funka bedre med en annen type formidling.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-14, 20:30   #31
jane
Har ikke tittel
 
jane sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 2.988
jane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Salmer minutt for minutt

Da jeg zappet innom og oppdaget dette, tenkte jeg bare: "I alle dager. Noe så kjedelig!" Også kunne jeg ikke skjønne at noen gadd å se på.

jane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-14, 21:36   #32
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.236
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Salmer minutt for minutt

Sakte-TV er generelt ikke noe for meg, og dette har jeg ikke en gang vurdert.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-14, 21:52   #33
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Salmer minutt for minutt

Jeg så litt på i går og i dag, og dånet litt. Makan til kjedelig TV!

Smaken er som baken!

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:46.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no