Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Vinduer i pepperkakehus

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-12-14, 11:33   #1
Mrs. S
Bør lage seg en tittel selv
 
Mrs. S sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 1.648
Mrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vinduer i pepperkakehus

Jeg søkte og fikk opp en skikkelig gammel tråd, så jeg tør å lage en ny.

Hva slags drops bruker dere som lager "glass" i pepperkakehuset? Må vite nøyaktig navn, så mannen kan kjøpe det. Han står ikke i butikken og gjetter. og jeg har for mye å gjøre til å handle selv.

Mrs. S er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-14, 11:37   #2
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vinduer i pepperkakehus

Bringebærdrops.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-14, 11:39   #3
ElinM
På vei
 
ElinM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.976
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vinduer i pepperkakehus

Jeg bruker slike "blanke" kjærligheter på pinne som finnes i rødt, grønt og gult. Da får jeg forskjellig farge på vinduene.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-14, 12:06   #4
Flubby
Crazy Cat Lady
 
Flubby sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 4.719
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vinduer i pepperkakehus

Syrlig blanding fra Brynild Kjøpt på Joker.

__________________
Draco Dormiens Nunquam Titillandus
Tenåringen-95 og Trassungen-09
Flubby er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-14, 13:04   #5
Daisy
Trademark: Imperfection
 
Daisy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 11.055
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vinduer i pepperkakehus

Og hvordan gjør dere det? Legger det inni for å smelte under steking?

__________________
Jeg skulle ønske jeg led av "flink pike syndrom"

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-14, 13:08   #6
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.907
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vinduer i pepperkakehus

Opprinnelig lagt inn av Daisy, her.

Og hvordan gjør dere det? Legger det inni for å smelte under steking?

Knus dropsene og legg bitene i "vinduene".

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-14, 14:48   #7
Mrs. S
Bør lage seg en tittel selv
 
Mrs. S sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 1.648
Mrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Vinduer i pepperkakehus

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Bringebærdrops.

Brynhilds?

Hva med Doc halslinser med fruktsmak?

Det siste har "alle" butikker synes jeg. Viktig at han bare kan stoppe og springe inn imellom hente-bringetjenesten i dag.

Mrs. S er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-14, 14:51   #8
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.907
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vinduer i pepperkakehus

Jeg tror trikset er at de må være blanke. Doc er matte, er de ikke?

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-14, 14:53   #9
Fibi
Prematurmamma
 
Fibi sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Innlegg: 14.671
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Vinduer i pepperkakehus

Eller man limer på en gelatinplate på baksiden etter baking.

__________________
Jente 03 - Gutt 08 - Gutt 14 (uke 24+6)

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-14, 15:28   #10
Anda
Smugleser
 
Anda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.967
Blogginnlegg: 411
Anda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vinduer i pepperkakehus

Opprinnelig lagt inn av Fibi, her.

Eller man limer på en gelatinplate på baksiden etter baking.

Jepp. Det enkleste osv...

__________________
Anda
- - - - -
Har Andungen fra '03 og Knøtto fra '06
Anda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-14, 15:56   #11
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.808
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vinduer i pepperkakehus

Bringebærdrops er jo klin umulig å få kjøpt, jo.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-14, 17:31   #12
Mrs. S
Bør lage seg en tittel selv
 
Mrs. S sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 1.648
Mrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Vinduer i pepperkakehus

Opprinnelig lagt inn av Fibi, her.

Eller man limer på en gelatinplate på baksiden etter baking.

Har gjort det mange år. Gelatinplatene løsner selv med royal icing. Tenkte jeg skulle prøve noe nytt.

Mrs. S er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-14, 16:13   #13
Mrs. S
Bør lage seg en tittel selv
 
Mrs. S sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 1.648
Mrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Vinduer i pepperkakehus

Jeg får poste mine noe triste erfaringer. Håper andre kan lære av det.

Jeg hadde satt ut med et stort prosjekt, 3 pepperkakehus med 10 vinduer i hvert hus. Hvert vindu består av 4 små ruter. Altså 120 små ruter på 1 x 1 cm som skal fylles.

Jeg hadde helt undervurdert hvor lang tid som gikk med til å knuse kjærlighetene i små biter. Jeg hadde kjøpt kjærligheter i gult, rødt og grønt. Jeg stresset med å knuse og fylle opp. Når det første brettet hadde blitt kaldt nok, oppdaget jeg at det var hull i glasset. Jeg skulle sikkert ha fylt på mere underveis. Mulig noe hadde smeltet og rent inn under pepperkakeveggen.

Jeg var rimelig stresset og lei av å knuse kjærligheter, og fant ut at bokser med farget sukker ville sikkert fungere bra. Det ser ut som finkornet perlesukker, jeg hadde kjøpt det på Traktøren for et par år siden.

Det gikk knallbra å fylle vinduene med dette og en liten ts. Men sukkeret ville ikke smelte! Det er antagelig behandlet for å ikke smelte så lett, så det holder seg.

Nå sitter jeg med 3 ikke så fine hus og er temmelig sliten. Det som ser best ut, er stekt så mye og lenge at pepperkakeveggen er nærmest brent. Vinduene ser bra ut på akkurat de delene dog.... Jeg får se hvor mye som kan berges i morgen. Glasur og Nonstop er arktektens trøst.

Moralen er, knus på forhånd og knus mye, og fyll på underveis.

Mrs. S er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-14, 16:18   #14
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.907
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vinduer i pepperkakehus

Jeg har aldri vært nødt til å fylle på underveis, men jeg har sikkert brukt mye. Alltid brukt Brynhilds bringebærdrops. Og banket posen til finknust med kjevlet. Veldig terapeutisk også.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-14, 16:29   #15
Mrs. S
Bør lage seg en tittel selv
 
Mrs. S sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 1.648
Mrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Vinduer i pepperkakehus

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Jeg har aldri vært nødt til å fylle på underveis, men jeg har sikkert brukt mye. Alltid brukt Brynhilds bringebærdrops. Og banket posen til finknust med kjevlet. Veldig terapeutisk også.

Har du smårutete vinduer? Ser for med at litt større vinduer er lettere å fylle opp jevt.

Jepp, jeg tror det er bedre med drops som en kan stappe i en pose og banke de skikkelig. Ikke disse store, runde kjærlighetene med skaft.

Mrs. S er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-14, 16:37   #16
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vinduer i pepperkakehus

Opprinnelig lagt inn av Mrs. S, her.

Har du smårutete vinduer? Ser for med at litt større vinduer er lettere å fylle opp jevt.

Jepp, jeg tror det er bedre med drops som en kan stappe i en pose og banke de skikkelig. Ikke disse store, runde kjærlighetene med skaft.

Smårutete vindu ordner jeg sånn at jeg tegner på smårutene med royal icing etterpå. Da blir det best synes jeg.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-14, 17:25   #17
Acino
passe nerd
 
Acino sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 5.437
Acino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Vinduer i pepperkakehus

Bruker bare vanlige bringebærdrops fra brynhild. Knuser de ikke, de smelter greit utover under steiking.

Så kjipt at det ikke fungerte!

__________________
4 barn i hjertet, 2 av de her med oss: gutt og jente 2010
Acino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-14, 19:55   #18
Dansma
Superduperaktiv
 
Dansma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 769
Dansma er litt kulDansma er litt kul
Standard

Sv: Vinduer i pepperkakehus

Kjøp Kjempeklumper jordbær og knus disse og fyll på. Funker som bare det! De får du tak i overalt.

Dansma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-14, 00:13   #19
Daisy
Trademark: Imperfection
 
Daisy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 11.055
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vinduer i pepperkakehus

Jeg skulle bare lage ett hus, og ikke smårutede vinduer. Det gikk supert med gul kjærlighet på pinne. MEN, da jeg skulle flytte delene fra kjøkkenbenken og inn i ovnen for lagring til mannen så han kunne lime det sammen, så prøvde jeg å flytte det ved å løfte i bakepapiret. PANNEKLASK. Alt knuste.

__________________
Jeg skulle ønske jeg led av "flink pike syndrom"

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-14, 00:33   #20
Mrs. S
Bør lage seg en tittel selv
 
Mrs. S sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 1.648
Mrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Vinduer i pepperkakehus

Opprinnelig lagt inn av Daisy, her.

Jeg skulle bare lage ett hus, og ikke smårutede vinduer. Det gikk supert med gul kjærlighet på pinne. MEN, da jeg skulle flytte delene fra kjøkkenbenken og inn i ovnen for lagring til mannen så han kunne lime det sammen, så prøvde jeg å flytte det ved å løfte i bakepapiret. PANNEKLASK. Alt knuste.

Mrs. S er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:29.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no