Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Mann som skriker fornærmelser er visst kunst

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-02-15, 10:56   #21
Vianne Rocher
Kamerat Pære
 
Vianne Rocher sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Innlegg: 6.029
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Mann som skriker fornærmelser er visst kunst

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Dette synes jeg er viktig. Jeg har ikke lyst til å gå over et torg, også roper en mann i bur plutselig til meg "Du er ei feit dundre, se å dra det stygge kvisetrynet ditt herifra". Hvis jeg var overvektig og kvisete. Eller egentlig hva som helst. Hva om jeg nettopp kom fra sykehuset og hadde fått en trist beskjed? Og så skal man uforvarende delta i et kunstprosjekt uten forvarsel?

Det er jo noe av det som er spennende med prosjektet, tenker jeg. Å bli utsatt for et kunstnerisk uttrykk uten at man har oppsøkt det selv er jo rimelig interessant. Det kan jo helt klart være sårende å bli kritisert for sine valg, men all kunst har jo ikke som formål å glede mottakeren heller?

__________________
Ain't nobody dope as me, I'm dressed so fresh and clean.
2008 2013 2015
Vianne Rocher er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-15, 10:58   #22
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mann som skriker fornærmelser er visst kunst

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Kunst er kunst,men jeg liker ikke at det ofte indikeres at kunsten er fritatt etisk/moralsk ansvar.

Jeg er enig i at kunst ikke er fritatt moralsk ansvar, men jeg syns ikke det ofte indikeres at det er det. Bjarne Melgaard får masse pes for de delene av kunsten hans som lefler med pedofili, for eksempel.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-15, 11:00   #23
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.116
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Mann som skriker fornærmelser er visst kunst

Opprinnelig lagt inn av Vianne Rocher, her.

Det er jo noe av det som er spennende med prosjektet, tenker jeg. Å bli utsatt for et kunstnerisk uttrykk uten at man har oppsøkt det selv er jo rimelig interessant. Det kan jo helt klart være sårende å bli kritisert for sine valg, men all kunst har jo ikke som formål å glede mottakeren heller?


Nei, i teorien ser jeg hva du sier. Men midt i livet med folk nær meg som har det ufattelig kjipt akkurat nå, så synes jeg det er horribelt at hvis de skal utsettes for slikt, i Kunstens Navn.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-15, 11:18   #24
Novla
Bør lage seg en tittel selv
 
Novla sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.901
Novla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt likt
Standard

Sv: Mann som skriker fornærmelser er visst kunst

Enig med Pelle; man vet jo ikke hva slags forutsetninger tilfeldig forbipasserende har for å takle å bli en del av en kunstinstallasjon i form av å bli fornærmet og potensielt såret.

Og hvorfor skal det være mer ok å bli kritisert for sine valg av en kunster enn om en kunde i kassakøen på Rema kikker oppi handlekurven din og sier "jeg synes det er jævlig egoistisk av deg å kjøpe den der mishandlede billigkyllingen, altså"? Jeg regner med at de færreste av oss synes det hadde vært ok oppførsel, og det blir ikke mer greit om det er en kunster som gjør det.

__________________
Småen 2010, Knøttet 2013
Novla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-15, 11:22   #25
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mann som skriker fornærmelser er visst kunst

Opprinnelig lagt inn av Novla, her.

Og hvorfor skal det være mer ok å bli kritisert for sine valg av en kunster enn om en kunde i kassakøen på Rema kikker oppi handlekurven din og sier "jeg synes det er jævlig egoistisk av deg å kjøpe den der mishandlede billigkyllingen, altså"? Jeg regner med at de færreste av oss synes det hadde vært ok oppførsel, og det blir ikke mer greit om det er en kunster som gjør det.

Det er jeg faktisk uenig i. Kunst kan og bør ofte være samfunnskritisk, og jeg syns det er helt greit at kunst kritiserer valg man tar. Selvsagt blir dette en mer direkte konforntasjon enn om man velger å gå og se et maleri for eksempel, men jeg syns ikke det er utelukkende en dårlig ting.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-15, 11:28   #26
Novla
Bør lage seg en tittel selv
 
Novla sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.901
Novla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt likt
Standard

Sv: Mann som skriker fornærmelser er visst kunst

Det er nettopp det aspektet med direkte konfrontasjon av noen som ikke har oppsøkt det jeg har problemer med, av grunnene forklart ovenfor, ikke i og for seg at kunsten er kritisk, selvsagt.

__________________
Småen 2010, Knøttet 2013
Novla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-15, 11:30   #27
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mann som skriker fornærmelser er visst kunst

Opprinnelig lagt inn av Novla, her.

Det er nettopp det aspektet med direkte konfrontasjon av noen som ikke har oppsøkt det jeg har problemer med, av grunnene forklart ovenfor, ikke i og for seg at kunsten er kritisk, selvsagt.

Ja, jeg skjønte det, men jeg er allikevel ikke helt enig, sånn rent prinsipielt.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-15, 11:31   #28
Vianne Rocher
Kamerat Pære
 
Vianne Rocher sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Innlegg: 6.029
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Mann som skriker fornærmelser er visst kunst

Jeg kan jo bare svare for meg selv. Men at en skuespiller i bur, hvis oppgave er å skrike fornærmelser, roper noe til meg, hadde jeg ikke hisset meg opp over eller blitt fornærmet av. Selv om han kommenterer både vekt og dårlig hårdag.
Om noen kommenterer min handlekurv, tenker jeg vel i grunn at det er noe galt med den personen som gjør det . Men det er jo fordi jeg er satt sammen som jeg er og stort sett er fornøyd med meg selv og egne valg.
Jeg skjønner jo at ikke alle har det slik og at det ikke alltid vil passe å få kommentarer slengt etter seg. Men som du selv sier har vi ikke noen garantier for dette utenfor kunstinstallasjoner heller. Det finnes jo folk som ønsker å kritisere valgene dine over alt. I media, på butikken, i familien (iallefall i noen familier), på jobb og i vennegjengen.

Når det er sagt synes ikke jeg heller at man kan fraskrive seg moralsk ansvar i kunstens navn. Men det å skrike ufinheter er jo i beste fall i grenseland når det kommer til det moralske aspektet. Det er jo ikke hyggelig, men å si at det er direkte umoralsk vil kanskje være å trekke det litt langt slik jeg ser det.

__________________
Ain't nobody dope as me, I'm dressed so fresh and clean.
2008 2013 2015
Vianne Rocher er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-15, 11:37   #29
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mann som skriker fornærmelser er visst kunst

Opprinnelig lagt inn av Vianne Rocher, her.

Når det er sagt synes ikke jeg heller at man kan fraskrive seg moralsk ansvar i kunstens navn. Men det å skrike ufinheter er jo i beste fall i grenseland når det kommer til det moralske aspektet. Det er jo ikke hyggelig, men å si at det er direkte umoralsk vil kanskje være å trekke det litt langt slik jeg ser det.

Hva er etisk/moralsk hvis du mener at det å skrike ufinheter mot folk ikke er innafor?

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-15, 11:42   #30
Agent Scully
Truth is in the x-files
 
Agent Scully sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 8.397
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mann som skriker fornærmelser er visst kunst

Til meg kunne han ha skreket at jeg var en feiging fordi jeg gikk i en stor bue utenom installasjonen. Men ville jeg ha hørt det?

__________________
Storebror -06, Lillesøster & Lillebror -09

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-15, 11:44   #31
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.116
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Mann som skriker fornærmelser er visst kunst

Opprinnelig lagt inn av Vianne Rocher, her.

Jeg kan jo bare svare for meg selv. Men at en skuespiller i bur, hvis oppgave er å skrike fornærmelser, roper noe til meg, hadde jeg ikke hisset meg opp over eller blitt fornærmet av. Selv om han kommenterer både vekt og dårlig hårdag.


Det er vel ikke en fornærmelse før det svir, tenker jeg. Hva om han ropte noe stygt til dine barn, slik at de ble lei seg?

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-15, 12:25   #32
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mann som skriker fornærmelser er visst kunst

Opprinnelig lagt inn av Agent Scully, her.

Til meg kunne han ha skreket at jeg var en feiging fordi jeg gikk i en stor bue utenom installasjonen. Men ville jeg ha hørt det?

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:35.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no