Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Telt og interrail alene med treåring - er det galskap?

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Se resultatene: Interrail alene med en treåring - går det an?
Jeg holder på å lete frem nummeret til barnevernet 10 8,13%
Jeg vil bli med 19 15,45%
Det kan sikkert gå bra hvis dere planlegger litt 96 78,05%
Det er bare å reise i vei uten videre planlegging 3 2,44%
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 123. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-02-08, 17:12   #41
Balanse
Vaklende
 
Balanse sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.357
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Sv: Telt og interrail alene med treåring - er det galskap?

Tusen takk for mange interessante innspill så langt! Jeg fikk noen flotte korrigeringer, som at telting nok bør vente til avleggeren er klar til å bære sin egen baggasje. Vi bruker forresten ikke barnevogn lenger, her er en som vil gå selv og er atskillig seigere enn moren sin.

Dette med risiko for å bli syk når man reiser alene er en viktig problemstilling å tenke over. I vårt tilfelle er det relativt liten risikoforskjell i forhold til alternativene. Hjemmeferie vil feks innebære være alene hjemme dager i strekk i et hus med nærmeste nabo så langt vekke at rop om hjelp er nytteløst. Når man er alene med barn må man lære seg å leve med en viss risiko, lære barnet nødnummer og telefonvett, og ha noen klare avtaler med slektninger og venner. Altså omtrent det samme som hvis man reiser på tur alene. På tur må man selvsagt ha kontaktinformasjon til forsikringsselskap, barnevaktfirmaer etc klart, samt en "nødkapsel" rundt halsen.

Jeg forstår godt Jessica, men jeg tror avveiningene her handler om en kombinasjon av hva man har av praktiske rammebetingelser, kjennskap til eget barn og egen komfortsone.

Når det er sagt, jeg synes det er litt urettferdig å si at min skisse er for å dekke mitt behov. Skulle jeg tenkt kun på egne behov må jeg innrømme at det i år ville blitt en "all inclusive resort" i syden med full barnepass hele dagen lang og en mor som sov, sov og sov...

Kanskje jeg også bør bemerke at vi tenker korte strekk på toget, kombinert med en natt eller to i sovekupe for å komme noen lengre strekk.

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-08, 18:34   #42
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 8.309
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Sv: Telt og interrail alene med treåring - er det galskap?

Åhhhh!det hørtes helt knall ut
Go for it!

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-08, 18:50   #43
Tertit
Stort sett blid
 
Tertit sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 3.503
Tertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt likt
Standard

Sv: Telt og interrail alene med treåring - er det galskap?

Syns det høres kjempeflott ut jeg! Det eneste aberet jeg kan se når man drar som fotturist, er mengden bagasje. På grunnlag av det er kanskje ikke telt det smarteste. Telt er ellers mye kjekkere enn hotell for en treåring. Mener nå jeg da.... Tråringer har behov for å røre masse på seg og gå på oppdagelsesferd.

God tur!

Tertit er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-08, 18:57   #44
gullet
stille
 
gullet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 10.937
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Telt og interrail alene med treåring - er det galskap?

Opprinnelig lagt inn av Balansekunstneren, her.

Tusen takk for mange interessante innspill så langt! Jeg fikk noen flotte korrigeringer, som at telting nok bør vente til avleggeren er klar til å bære sin egen baggasje. Vi bruker forresten ikke barnevogn lenger, her er en som vil gå selv og er atskillig seigere enn moren sin.

Dette med risiko for å bli syk når man reiser alene er en viktig problemstilling å tenke over. I vårt tilfelle er det relativt liten risikoforskjell i forhold til alternativene. Hjemmeferie vil feks innebære være alene hjemme dager i strekk i et hus med nærmeste nabo så langt vekke at rop om hjelp er nytteløst. Når man er alene med barn må man lære seg å leve med en viss risiko, lære barnet nødnummer og telefonvett, og ha noen klare avtaler med slektninger og venner. Altså omtrent det samme som hvis man reiser på tur alene. På tur må man selvsagt ha kontaktinformasjon til forsikringsselskap, barnevaktfirmaer etc klart, samt en "nødkapsel" rundt halsen.

Jeg forstår godt Jessica, men jeg tror avveiningene her handler om en kombinasjon av hva man har av praktiske rammebetingelser, kjennskap til eget barn og egen komfortsone.

Når det er sagt, jeg synes det er litt urettferdig å si at min skisse er for å dekke mitt behov. Skulle jeg tenkt kun på egne behov må jeg innrømme at det i år ville blitt en "all inclusive resort" i syden med full barnepass hele dagen lang og en mor som sov, sov og sov...

Kanskje jeg også bør bemerke at vi tenker korte strekk på toget, kombinert med en natt eller to i sovekupe for å komme noen lengre strekk.

Det virker som om du har tenkt på det meste, og da er det bare å reise.
At du dropper telt er nok smart. Det blir mye å bære i en sekk.

Jeg synes det høres flott ut, og jeg er bygd for minimum fem stjerner og høy komfort.

__________________
Gullet -63, M -87, W - 01. lille E -03
gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-08, 18:58   #45
Søster
kåt vikingbrud
 
Søster sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 3.505
Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Sv: Telt og interrail alene med treåring - er det galskap?

Selv om du skal pakke lett, er det et par tips jeg vil komme med: Barnet bør ha en minnebok hvor han kan tegne/du kan skrive, og lime inn billetter, servietter og andre små skatter fra stedene dere har besøkt, det er morsomt å drive med på veien, og kjempeflott å ha som minne. Og hvis du har med en ipod eller tilsvarende som du kan lagre og vise bilder i, er det flott tidsfordriv å se på bilder, gjerne ha med noen bilder av familien hjemme som kan trøste ved hjemlengsel. Og hodeplagg til begge, man kan bli veldig utrivelig hvis man får for mye sol i hodet.

__________________
Søster er lett å begeistre

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-08, 18:59   #46
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Telt og interrail alene med treåring - er det galskap?

Hvorvidt en rundtur i Europa er barnevennlig eller ikke avhenger veldig av hva man legger opp til og om barna er glade i å reise eller ikke. Vi reiste på rundreise i Romania i fjor sommer med en femåring og en toåring. Vi reiste med minibusser, tog, taxi osv. Vi bodde på ulike hoteller. Femåringen var lei seg da vi skulle hjem. Han hadde hatt det helt supert. Vi var ikke på noen lekeparker, men han fikk se masse annet. Ungene storkoste seg på tog. Togtur i Romania var mer behagelig enn en norsk togtur selv på 2-klasse.
Det var også veldig hyggelig og ungene hadde hele tiden lekekamerater på toget.
Det å ta små etapper, ikke legge opp for ambisiøst program og slippe mye tung baggasje er ting jeg ville lagt vekt på. Vi har også vært på bilferie i Europa med barn og det har vært helt supert. Nå har vi barn som liker å reise og det betyr mye.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-08, 19:19   #47
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.487
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Telt og interrail alene med treåring - er det galskap?

Opprinnelig lagt inn av Balansekunstneren, her.

Når det er sagt, jeg synes det er litt urettferdig å si at min skisse er for å dekke mitt behov. Skulle jeg tenkt kun på egne behov må jeg innrømme at det i år ville blitt en "all inclusive resort" i syden med full barnepass hele dagen lang og en mor som sov, sov og sov...

Ja, men det synes jeg du skulle gjøre, da. Jeg for min del opplever at ungene trives overalt. Vi har ikke hatt en tur hvor ungene ikke har trivdes. Jeg er sikker på at for ungenes del er det ett fett med interrail, hjemmeferie, sydenferie eller bestemorferie når de er så små. Når ungene er så små synes jeg man skal ha ferie først og fremst etter de voksnes premisser.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-08, 21:08   #48
Balanse
Vaklende
 
Balanse sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.357
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Sv: Telt og interrail alene med treåring - er det galskap?

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Ja, men det synes jeg du skulle gjøre, da. Jeg for min del opplever at ungene trives overalt. Vi har ikke hatt en tur hvor ungene ikke har trivdes. Jeg er sikker på at for ungenes del er det ett fett med interrail, hjemmeferie, sydenferie eller bestemorferie når de er så små. Når ungene er så små synes jeg man skal ha ferie først og fremst etter de voksnes premisser.

Ja, det hadde vært deilig med slapp-av-ferie. Men etter erfaring vet jeg at avleggeren ikke godtar barnepass når favorittleken hans (meg) er tilgjengelig, så det blir bare mas ved solsengen. Sant og si vet jeg også at mammaen liker så godt å være med ham at hun er lett å overtale.

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-08, 21:21   #49
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Telt og interrail alene med treåring - er det galskap?

Jeg blir med! Min fire år gamle jente er en drøm å reise med. Hun elsker å reise, ELSKER det, og kan sitte i ro i timesvis på lange tog- og bilturer. Dette høres ut som en drøm! JEG hsdde ikke turt å reise alene da, hadde tatt med meg ei venninne med barn om ikke mannen ble med.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-08, 21:51   #50
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.989
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Telt og interrail alene med treåring - er det galskap?

Snuppa elsker å reise. Med henne hadde det nok gått bra, men det er jo greit å ha overnatting klart før man kommer til en ny by når man reiser med småbarn.

Så jeg mener at det kan bli en skikkelig fin ferie med litt planlegging.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 22-02-08, 00:15   #51
Høyt&Lavt
Stabilt ustabil...
 
Høyt&Lavt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Akershus
Innlegg: 2.326
Blogginnlegg: 5
Høyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Telt og interrail alene med treåring - er det galskap?

Gå jo an å ta med barnevogn for å kunne trille bagasjen i? Spes hvis man velger å ta teltet med? og evt ha den i bakhånd til barnet?
Det blir jo selvfølgelig mer bagasje hvis man skal telte, men så mye mer trenger det ikke bli... Det går også an å ha sovested to/flere netter på samme campingplass, og heller bruke mer tid på noen steder, og på den måten slippe å pakke opp og ned hver dag??

Høres ut som en kjempehyggelig idé!! Min erfaring er at de turene som er litt utenom de vanlige, er de jeg husker best, og kanskje liker best seinere? Det er ikke like stor humor og underholdning å mimre tilbake til kun A4-turer, der ingenting uventet har skjedd??

Jeg har selv noen ferieminner fra barndommen, da min mor tok med seg "hele hurven" alene (skilte foreldre med passiv far), og noen av de turene minnes vi "barna" med mye latter enda!! (kan nevne et eksempel: mor noterte seg ikke hvilket bildekk på danskebåten hun parkerte bilen på, tenkte hun hadde god tid til å hente bleier og natt-stæsj til sine 4 bleiebarn etter middagen, og la heller ikke merke til at bildekket stengte et visst klokkeslett.... og kom til danmark, hvor hun hadde leid et feriehus, uten adressen til campingplassen, adressen til huset vi hadde leid, og ikke et eneste navn, teefonnummer eller referanse nr til hele leie-greia..) Det gikk bra til slutt!

__________________
jente 2001 - gutt 2005 - gutt 2011
Høyt&Lavt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-08, 10:01   #52
Balanse
Vaklende
 
Balanse sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.357
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Sv: Telt og interrail alene med treåring - er det galskap?

Opprinnelig lagt inn av Søster, her.

Selv om du skal pakke lett, er det et par tips jeg vil komme med: Barnet bør ha en minnebok hvor han kan tegne/du kan skrive, og lime inn billetter, servietter og andre små skatter fra stedene dere har besøkt, det er morsomt å drive med på veien, og kjempeflott å ha som minne. Og hvis du har med en ipod eller tilsvarende som du kan lagre og vise bilder i, er det flott tidsfordriv å se på bilder, gjerne ha med noen bilder av familien hjemme som kan trøste ved hjemlengsel. Og hodeplagg til begge, man kan bli veldig utrivelig hvis man får for mye sol i hodet.

Dette var genial, minneboka er et supert prosjekt på togturene når toget er ferdig utforsket. Bilder av pappaen ++ hadde jeg aldri tenkt på, men når du sier det vet jeg at det vil hjelpe masse på savnet. Jeg har en N95 som skal med uansett, der skal jeg hive over bilder og teste ut på påskeferien.

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-08, 10:12   #53
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
 
Aminta sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 5.905
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Telt og interrail alene med treåring - er det galskap?

Jeg vil bli med!
En sånn tur står på programmet vårt så fort avkommet blir frisk nok, det er rene drømmen for oss to i hvertfall.
Jeg ser ingen problemer med det så lenge man planlegger litt, men akkurat teltet hadde jeg nok droppet.

__________________
"Natten her, er ikke bare et stjernevær.
Den er summen av livet og alt som er!" (-André Bjerke.)


Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-08, 11:05   #54
TBM
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Telt og interrail alene med treåring - er det galskap?

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.

Det er jo ikke akkurat barnevennlig å farte rundt i Europa på denne måten, slik jeg ser det da. Selvfølgelig kan det bli hyggelig. HI virker jo ut som en mor som kan slappe av og være tilstede for barnet sitt, men jeg ville ikke gjort det med et så lite barn. Det er meg.

Her synes jeg du burde vært mye mer presis Jessica - din "negative" innstilling har ingenting med hva som er barnevennlig å gjøre eller ikke, men hva du ville ha likt. Reagerer litt på at du stempler HI som en "egoistisk" mor her - det er ikke noe egoistisk i å legge opp til en ferie som BÅDE barn og voksne kan like.

Jeg tror en slik ferie kan være helt super - regner med at HI kjenner sin pode godt nok til at dette går bra. Jeg tror også jeg ville tenkt meg om når det gjelder bruken av telt - men det kommer jo litt ann på hvor mye dere skal reise fra sted til sted. Om dere slår dere ned i en by over noen dager så setter man jo opp teltet og tar det ikke ned før man reiser. Soveposer må også med og tar litt plass, men med de lette kompakte posene som fås kjøpt i dag trenger det ikke å bety så mye i vekt.

Uansett må du ha en god og romslig sekk, men pakke slik at det ikke blir for tungt å bære. Jeg har tips til et telt - sjekk ut denne typen fra Quechua som nok må bestilles via nettet til Norge:

Det tar mellom 1 og 3 sekunder å sette opp teltet - alt etter hvilken type og størrelse du velger. Dette teltet fungerer helt supert så lenge det er på sommeren - http://seconds.quechua.com/EN/main.html

Andre praktiske løsninger kan du finne ved å spørre litt rundt på ulike forum - fjellforum.net er bra på å se etter "lette" løsninger!

  Svar med sitat
Gammel 22-02-08, 11:09   #55
Elisabet
Står på egne ben
 
Elisabet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.924
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Telt og interrail alene med treåring - er det galskap?

Med ett barn alene sån hadde jeg ikke hatt betenkeligheter om jeg hadde hatt lyst til det. Derimot med to barn så tror jeg at jeg hadde vært mere skeptisk. Tror ikke jeg ville satset på telt. Heller rimeligere B&B. Blir forferdelig mye utstyr å dra rundt på om dere skal ha med telt synes jeg, og dere må jo ha med dere bagasjen stort sett overalt hele tiden?

Lykke til med planlegging i tilfelle. Høres spennende ut det.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-08, 11:23   #56
Noba
🎈
 
Noba sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 3.792
Noba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Telt og interrail alene med treåring - er det galskap?

Jeg hadde aldri gjort det, men jeg er ei pingle med alt sånt. Både du og gutten din høres ut som dere takler sånne ting helt fint, og med god planlegging tror jeg dere kan få en fantastisk fin ferie.

__________________
Frøkna (mai 03) og Junior (mars 07)

Noba er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-08, 11:44   #57
Balanse
Vaklende
 
Balanse sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.357
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Sv: Telt og interrail alene med treåring - er det galskap?

Opprinnelig lagt inn av Forbrukerkverulant, her.

Gå jo an å ta med barnevogn for å kunne trille bagasjen i? Spes hvis man velger å ta teltet med? og evt ha den i bakhånd til barnet?
Det blir jo selvfølgelig mer bagasje hvis man skal telte, men så mye mer trenger det ikke bli... Det går også an å ha sovested to/flere netter på samme campingplass, og heller bruke mer tid på noen steder, og på den måten slippe å pakke opp og ned hver dag??

Høres ut som en kjempehyggelig idé!! Min erfaring er at de turene som er litt utenom de vanlige, er de jeg husker best, og kanskje liker best seinere? Det er ikke like stor humor og underholdning å mimre tilbake til kun A4-turer, der ingenting uventet har skjedd??

Jeg har selv noen ferieminner fra barndommen, da min mor tok med seg "hele hurven" alene (skilte foreldre med passiv far), og noen av de turene minnes vi "barna" med mye latter enda!! (kan nevne et eksempel: mor noterte seg ikke hvilket bildekk på danskebåten hun parkerte bilen på, tenkte hun hadde god tid til å hente bleier og natt-stæsj til sine 4 bleiebarn etter middagen, og la heller ikke merke til at bildekket stengte et visst klokkeslett.... og kom til danmark, hvor hun hadde leid et feriehus, uten adressen til campingplassen, adressen til huset vi hadde leid, og ikke et eneste navn, teefonnummer eller referanse nr til hele leie-greia..) Det gikk bra til slutt!

Jeg tror jeg er ganske lik moren din, optimistisk og til tider distre, med en erfaringsbank som sier at det meste ordner seg for tøffe jenter! Høres ut som noen gode minner i etterkant, selv om bleiedelen på danmarksferge hørtes litt anstrengende ut.

Jeg har en grovskisse til plan nå, og har blant annet funnet en super hotellkjede med billigkonsept for familier (ca 300 kr natta) og et stilig campinkonsept med luksuscampingplass tilpasset barn (badeland, fantastiske lekeområder, lekeaktiviteter med barnepass etc) blant annet lokalisert til gamle slott m.m. der det går an å leie hytte/campingvogn hvis vi ikke tar med telt.

Planen er å være borte minst to uker, men bare ha max 5 reisedager og i utgangspunktet tre 4) hoveddestinasjoner (Paris må jo sees, ankomst med fly), en campingplass ved kysten i nord og en plass i nærheten av Brugge og Danmark. To av disse reisedagene blir på natta, i sovevogn. Det vil altså si 3 reisedager i tog, med korte strek og masse åpninger for å hoppe av der vi ser noe spennende.

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-08, 12:30   #58
MsM
Har fått nytt nick
 
MsM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nittedal
Innlegg: 2.272
Blogginnlegg: 220
MsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt likt
Standard

Sv: Telt og interrail alene med treåring - er det galskap?

Dette hadde jeg ikke hatt noen betenkeligheter med. Jeg har også barn som elsker å reise. Vi har kjørt bil, da, men kjøre mer enn gjerne ut i Europa. Faktisk planlegger vi å kjøre til sør-spania neste sommer (jeg er ny i jobben og har ikke ferie i år). Jeg tror absolutt det er lurt å droppe telt fordi det blir en del mer å drasse på,og når dere stopper i en by over flere dager, så kan det være veldig OK å kunne låse inn tingene deres så du slipper å drasse på alt hele tiden.

Det å antyde at dette er egoistisk syns jeg blir veldig rart, må jeg si. Tvert imot høres dette ut om en hyggelig tur der du og poden får god tid til å oppleve ting sammen. Lærerikt og utrolig godt med slike turer for å gi et avbrekk fra hverdagene der man tilbringer tid med hverandre og lager felles erfaringer og minner. Jeg syns det er viktig jeg, da(å lage felles minner, altså. Måten det gjøres på kan jo variere. Jeg sier ikke at alle dra på interrail for å gjøre det, men jeg syns reising er en god måte å gjøre det på). Barna våre er bare små en gang, og det er ikke sikkert han gidder å dra på interrail-tur med mamma når han er 19. Litt planlegging (men ikke for mye - det er godt å kunne ta en ekstra dag på et interessant sted om man vil uten noe stramt tidsskjema.) er alt dette krever for å bli en flott tur.

Har du forrestenen link til den hotellkjeden med billige rom/familierom?

Takk for ideen om minnebok, Søster. Det tipset skal jeg spare på til neste tur!

Vår gutt har blitt veldig opptatt av språk (at man snakker forskjellige steder) og land etter turene våre, så vi har kjøpt et verdenskart som han har på veggen sin, også har han klistret et lite klistremerke på de stedene han har vært.


Sist redigert av MsM : 22-02-08 kl 13:11.
MsM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-08, 13:46   #59
Balanse
Vaklende
 
Balanse sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.357
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Sv: Telt og interrail alene med treåring - er det galskap?

Opprinnelig lagt inn av Mathias sin mamma, her.

Har du forrestenen link til den hotellkjeden med billige rom/familierom?

...

Vår gutt har blitt veldig opptatt av språk (at man snakker forskjellige steder) og land etter turene våre, så vi har kjøpt et verdenskart som han har på veggen sin, også har han klistret et lite klistremerke på de stedene han har vært.

Der var det også en god ide Mathias sin mamma, med verdenskartet.
Ellers ser jeg den store utfordringenen det blir å pakke utrolig lett, samt å planlegge inn veldig god tid og få aktiviteter.

Hotellkjeden er http://www.hotelformule1.com/formule1/index.html, ca 300 kr natta, opp til 3 -4 personer pr rom.

Jeg setter utrolig pris på alle tilbakemeldingene, både positive og negative. Om det faktisk blir noe av eller ei kommer jeg til å implementere de gode tipsene også, og jeg tror jeg uansett må selge teltet mitt og kjøpe det som TBM anbefaler. Det så helt genialt ut for en voksen alene på tur med barn!

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-08, 16:07   #60
MsM
Har fått nytt nick
 
MsM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nittedal
Innlegg: 2.272
Blogginnlegg: 220
MsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt likt
Standard

Sv: Telt og interrail alene med treåring - er det galskap?

Opprinnelig lagt inn av Forbrukerkverulant, her.


Høres ut som en kjempehyggelig idé!! Min erfaring er at de turene som er litt utenom de vanlige, er de jeg husker best, og kanskje liker best seinere? Det er ikke like stor humor og underholdning å mimre tilbake til kun A4-turer, der ingenting uventet har skjedd??

Jeg har selv noen ferieminner fra barndommen, da min mor tok med seg "hele hurven" alene (skilte foreldre med passiv far), og noen av de turene minnes vi "barna" med mye latter enda!! (kan nevne et eksempel: mor noterte seg ikke hvilket bildekk på danskebåten hun parkerte bilen på, tenkte hun hadde god tid til å hente bleier og natt-stæsj til sine 4 bleiebarn etter middagen, og la heller ikke merke til at bildekket stengte et visst klokkeslett.... og kom til danmark, hvor hun hadde leid et feriehus, uten adressen til campingplassen, adressen til huset vi hadde leid, og ikke et eneste navn, teefonnummer eller referanse nr til hele leie-greia..) Det gikk bra til slutt!

Veldig enig med deg.

Mine foreldre er nok av samme kaliber. Jeg husker godt når vi reiste avgårde på bilferie. Vi kom frem til første overnattngssted ganske utpå kvelden, bare for å oppdage at Lillebror (da 3 1/2) ikke hadde fått med seg sin koffert. Den sto igjen hjemme, så han hadde kun med seg det han hadde på - gummistøvler og joggedress

Men jeg husker også flotte ferier over hele Europa der vi stoppet når vi ble slitne eller oppdaget noe av interesse, ble lenger et sted om vi ønsket det, og generellt opplevde utrolig mye spennende.

MsM er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
galskap, kosetur, reise med barn


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:53.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no