Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Noen som har hvitlakkert eikeparkett her?

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-03-11, 13:31   #1
Curly
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 1.275
Curly er litt kulCurly er litt kul
Standard

Noen som har hvitlakkert eikeparkett her?

Det er jo veldig i vinden nå og jeg synes det er kjempefint.
Vi skal bygge et ganske moderne hus, men vil gjerne prøve å velge et litt klassisk gulv som varer.
I dag har vi lys eik (eller Bøk?) parkett og den kan jeg ikke fordra, den gjør rommet veldig kaldt og ALT viser på den, i tillegg til at skjøtene har blitt veldig mørke. Er det slik med hvitlakkert eik også?
Mannen vil ha klassisk eikeparkett fordi det er tidløst, men vi kommer til å ha mye hvite vegger og da er jeg redd den kan bli gul? Eller vil den bare varme opp et ellers kaldt rom?

Hvilken benkeplate kan passe til et slikt gulv? Vi kommer nok til å gå for et lyst kjøkken; mest sansynlig hvit.

Gulvet:

Her er stilen vi kommer til å ha, mye hvite vegger, listefritt (kun lister i gulv) osv:


Ser at svart er lekkert til et slikt gulv, men jeg tror ikke vi er så dristige at vi velger svart kjøkken. Svart benkeplate er uaktuelt.

__________________
Jau
Curly er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-11, 13:42   #2
Enjoy
Nybegynner
 
Medlem siden: Mar 2011
Innlegg: 19
Enjoy har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Noen som har hvitlakkert eikeparkett her?

Her

Enjoy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-11, 14:03   #3
Curly
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 1.275
Curly er litt kulCurly er litt kul
Standard

Sv: Noen som har hvitlakkert eikeparkett her?

Takk

Men det hadde vært kjekt å hørt med noen som har erfaring med gulvet.

__________________
Jau
Curly er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-11, 14:20   #4
amanas
Bør lage seg en tittel selv
 
amanas sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 1.359
amanas er populæramanas er populæramanas er populæramanas er populæramanas er populæramanas er populær
Standard

Sv: Noen som har hvitlakkert eikeparkett her?

Vi har det, har bodd her like over et år så har ikke lengre erfaring.

Men til nå er jeg kjempe fornøyd med parketten ...eneste er at jeg føler det komme veldig lett hakk.
Sånn er det kansje med barn? men husker ikke at hakkene viste så godt der vi bodde før og hadde merbau parkett.

Vi har hvite vegger, å har høyglans hvitt kjøkken. Vi kjøpte huset når det var så å si ferdig så har ikke fått tatt valgene selv derfor er kjøkkenplaten to delt. På barløysningsdelen er det benkeplate i lys sten. Resten av benkeplaten er mørk grå laminat. Liker ikke stenplata.

__________________
Storesøster 04, Storelillebror 07 og Lillebror 12
amanas er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-11, 14:25   #5
kiddo
På flyttefot.
 
kiddo sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.570
kiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Noen som har hvitlakkert eikeparkett her?

Vi har akkurat flyttet i nytt hus og har hvitlakkert eik (1-stavs) i kjellerstue og 3-stavs på soverom.

I kjøkken/stueetasjen valgte vi hvitlakkert ask, som er enda lysere enn eik, og er superfornøyd. Kjøkkenet er helvhvitt med hvit benkeplate. Ja, ting synes litt bedre og jeg feier gjerne en klut over oftere enn med sort benkeplate, men det ble lækkert Litt dansk stil, kanskje.

Skal ta et bilde og legge ut så du kan se, jeg.

__________________
Jente 1997 Gutt 2005
--Den som kaster den første stein har i det minste et snev av originalitet--
kiddo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-11, 14:41   #6
kiddo
På flyttefot.
 
kiddo sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.570
kiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Noen som har hvitlakkert eikeparkett her?

Her ser du noen kleine iphone-bilder, så fargene ble ikke helt tipp-topp. Første bildet er kjøkkenet sett fra stua. Her ser gulvet gulere ut enn det egentlig er.

Andre bildet er sofaen og gulvet med en mer ekte farge, mens tredje bildet er benkeplata med platetopp.

Gleder meg til å pynte med lilla barstoler ved den lille utstikkeren på benkeplaten

Vedlagte bilder
Filtype: jpg bilde-(10).jpg (104,7 KB, 55 visninger)
Filtype: jpg bilde-(11).jpg (68,8 KB, 60 visninger)
Filtype: jpg bilde-(12).jpg (111,0 KB, 47 visninger)
__________________
Jente 1997 Gutt 2005
--Den som kaster den første stein har i det minste et snev av originalitet--
kiddo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-11, 14:52   #7
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.499
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Noen som har hvitlakkert eikeparkett her?

Sånt gulv drømmer jeg om, Kiddo!

Men jeg skal vente med å skifte parkett til ungene har slutta å lage riper. Vi har god gammel 80-talls parkett, aner ikke tresort. Men den har holdt godt i 30 år selvom den er moden for utskiftning nå.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-11, 15:54   #8
D'Arcy
Snikende Ullteppe
 
D'Arcy sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 3.798
D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Noen som har hvitlakkert eikeparkett her?

Jeg ønsket meg også "hvitt" gulv, men lot meg overtale til klassisk eikeparket. Det er jeg egentlig veldig glad for nå. Alle veggene er hvite og jeg innbiller meg at det hadde blitt veldig hvitt med hvitt gulv også. På kjøkkenet har vi heltre eikebenkeplate. Passer veldig veldig godt til gulvet. I 2.etasjen (soverom) har vi hvitlasert furugulv.

__________________
Gutt 03
D'Arcy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-11, 21:37   #9
Curly
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 1.275
Curly er litt kulCurly er litt kul
Standard

Sv: Noen som har hvitlakkert eikeparkett her?

Kjempelekkert Kiddo!!! Blir det fort merker i den benkeplata? Har hørt at tomat og paprika flekker suger seg fast i den hvite benkeplata.,men det er sikkert alt etter merke og type. Hva slags kjøkken har dere?

Er også redd for at parketten kan bli for lys, er som sagt ikke så veldig happy med det gulvet vi har nå. Det ser sånn ut, men nå er det fullt av hakk og riper, og skjøtene har sorte render:

__________________
Jau
Curly er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-11, 10:46   #10
Pesten
Bør lage seg en tittel selv
 
Pesten sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 2.769
Pesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Noen som har hvitlakkert eikeparkett her?

Har veldig lyst på et gulv som heter Polaris Moonshadow light oak her.
Så følger med tråden din.
Her blir det lyse vegger og tak. Ingen taklister, bare gulv og vi har valnøtt møbler.
Veksler mellom lysten på grått og hvitt gulv, Neste dag sjokoladefarget. :rabla:

__________________
Storebror 01, mellomsøster 02 og lillesøster 05.
Pesten er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-11, 10:51   #11
kokosbolle
Har bakt søte kaker
 
kokosbolle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Innlegg: 23.505
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen som har hvitlakkert eikeparkett her?

Vi har 3-stavs hvitmattlakket eikeparkett i hele huset unntatt trapper, bad og gang og er veldig fornøyd. Parkett vil alltid sprekke opp litt, men jeg synes ikke det er mer sjenerende enn med vanlig eikeparkett. Støv og skit vises faktisk lite, merker likeså. Vi har fått en del hakk i stuegulvet, men det er sånn man må regne med. De vises lite synes jeg. Har kjøpt 14 mm parkett så den kan slipes når ungene slutter å dra lekene bortetter gulvet.

Jeg er kjempeglad for at vi valgte samme parkett over hele huset, det gjør en fin helhet.

__________________
The deadline for complaints was yesterday
vinterbolle jan 2007
sommerbolle juni 2010
minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-11, 11:23   #12
Curly
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 1.275
Curly er litt kulCurly er litt kul
Standard

Sv: Noen som har hvitlakkert eikeparkett her?

Opprinnelig lagt inn av kokosbolle, her.

Vi har 3-stavs hvitmattlakket eikeparkett i hele huset unntatt trapper, bad og gang og er veldig fornøyd. Parkett vil alltid sprekke opp litt, men jeg synes ikke det er mer sjenerende enn med vanlig eikeparkett. Støv og skit vises faktisk lite, merker likeså. Vi har fått en del hakk i stuegulvet, men det er sånn man må regne med. De vises lite synes jeg. Har kjøpt 14 mm parkett så den kan slipes når ungene slutter å dra lekene bortetter gulvet.

Jeg er kjempeglad for at vi valgte samme parkett over hele huset, det gjør en fin helhet.

Av edt jeg har sett på bilder så synes jeg faktisk 3 stavs er finere enn 1 stavs, men det er kanskje annerledes å se IRL. Var iallefall oppløftende å se at 3 - stavs er en del billigere

__________________
Jau
Curly er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-11, 11:29   #13
kokosbolle
Har bakt søte kaker
 
kokosbolle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Innlegg: 23.505
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen som har hvitlakkert eikeparkett her?

Opprinnelig lagt inn av Curly, her.

Av edt jeg har sett på bilder så synes jeg faktisk 3 stavs er finere enn 1 stavs, men det er kanskje annerledes å se IRL. Var iallefall oppløftende å se at 3 - stavs er en del billigere

Det anbefales å se på størrelsen på rommene når man bestemmer seg for enten 1-stavs eller 3-stavs. 1-stavs fungerer best i større rom. Vi har ikke store rom og da passer det best med 3-stavs.

I små rom kan man faktisk få motsatt effekt ved å legge 1-stavs, at rommene virker mindre. Derfor vil jeg si at man kan velge mellom de to i store rom, men i små rom bør man holde seg til 3-stavs.

1-stavs er virkelig lekkert synes jeg, men det må være en viss størrelse på rommet for at det skal fungere.

__________________
The deadline for complaints was yesterday
vinterbolle jan 2007
sommerbolle juni 2010
minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-11, 15:23   #14
kiddo
På flyttefot.
 
kiddo sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.570
kiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Noen som har hvitlakkert eikeparkett her?

Opprinnelig lagt inn av Curly, her.

Kjempelekkert Kiddo!!! Blir det fort merker i den benkeplata? Har hørt at tomat og paprika flekker suger seg fast i den hvite benkeplata.,men det er sikkert alt etter merke og type. Hva slags kjøkken har dere?

Er også redd for at parketten kan bli for lys, er som sagt ikke så veldig happy med det gulvet vi har nå. Det ser sånn ut, men nå er det fullt av hakk og riper, og skjøtene har sorte render:

Jeg har ikke merket noe problem hittil med paprika og tomat, f.eks. Dette er en Caesarstone benkeplate (samme som f.eks Silestone) i snow white. Kjøkkenet er Lido Palett i hvit (hvitere enn "normal" kjøkkenhvit) fra Sigdal.

Gulvet på bildene er ask, som er mye lysere enn den hvitlakkerte eiken. Sammenlignet ser eik mye gråere ut enn ask. Gulvet vårt er herfra: http://www.estaparket.eu/ Sorteringen på vårt gulv heter City (ikke så mye kvist o.l)

__________________
Jente 1997 Gutt 2005
--Den som kaster den første stein har i det minste et snev av originalitet--
kiddo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-11, 15:59   #15
Curly
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 1.275
Curly er litt kulCurly er litt kul
Standard

Sv: Noen som har hvitlakkert eikeparkett her?

Opprinnelig lagt inn av kiddo, her.

Gulvet på bildene er ask, som er mye lysere enn den hvitlakkerte eiken. Sammenlignet ser eik mye gråere ut enn ask. Gulvet vårt er herfra: http://www.estaparket.eu/ Sorteringen på vårt gulv heter City (ikke så mye kvist o.l)

Takk, det var godt å høre! For jeg liker IKKE det lyse gulvet vi har.
Får ta oss en tur å se i butikken så vi får se hvordan det ser ut IRL

__________________
Jau
Curly er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:50.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no