Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Gardiner til 2.40 m høyt vindu

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-03-11, 14:17   #1
Ine
rakkarpus
 
Ine sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 8.885
Blogginnlegg: 17
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Gardiner til 2.40 m høyt vindu

Har noen vinduer i stua som det ikke er gardiner i. Det er ganske høyt under taket her, så vinduene er 2.40m høye, og er liksom buede øverst. Må vel feste gardinstengene sånn at ikke noe av buen vises øverst da, ja?

Og hvor langt ned bør gardinene gå? Det er 1 m med vegg under vinduene, ned til gulvet. Så noen fine gardiner på Indiska, men de var 2.40m, blir vel for korte kanskje?


__________________
When you know better, you do better.

Sist redigert av Ine : 18-03-11 kl 14:25.
Ine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-11, 16:47   #2
Lyppa
Bør lage seg en tittel selv
 
Lyppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 4.833
Lyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Gardiner til 2.40 m høyt vindu

Jeg tror i allefall IKEA pleier å ha gardiner med 3 meters lengde, da kan du jo tilpasse dem selv hvis du ikke skal ha dem helt ned til golvet.

Lyppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-11, 16:51   #3
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.681
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gardiner til 2.40 m høyt vindu

Jepp - Ikea har ekstra lengde - og jeg lurer på om Åhlens også har det + at det finnes noen på kid som kan bestilles i ekstra lang lengde - trur eg

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-11, 20:18   #4
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.499
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gardiner til 2.40 m høyt vindu

Evt Stoff og Stil, de syr jo gardiner etter mål til en overraskende billig penge tror jeg.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-11, 20:22   #5
Ine
rakkarpus
 
Ine sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 8.885
Blogginnlegg: 17
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Gardiner til 2.40 m høyt vindu

Takk for tips alle!

Men litt av problemet er at jeg ikke ser for meg hva som blir finest, og hvor lange de bør være, bør de gå like ved vinduskanten, halvveis ned til gulvet, eller helt ned til gulvet? Var ikke gardiner her på visning heller..

Noen som vil synse og kanskje få link til finn-annonse som pm? Har ikke peiling på hva som blir fint..

__________________
When you know better, you do better.
Ine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-11, 20:30   #6
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.339
Blogginnlegg: 43
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gardiner til 2.40 m høyt vindu

Personlig liker jeg best gardiner som slutter omtrent der golvlista begynner, altså lange. De eneste stedene vi har korte gardiner er på kjøkkenet og barnerommet. I forrige hus hadde vi riktignok doble gardiner i stuevinduene, som var lave og så vidt hadde plass til en smal panelovn under, og da gikk den tynne innergardinen i flukt med vinduskarmen på grunn av panelovnen under. Det er vel mest en smakssak, tenker jeg. Men mulig så høye vinduer kan bli vel dominerende med "mye" gardin rundt? Det kommer jo an på resten av omgivelsene ... (Jeg hadde antakelig valgt lange uansett. )

__________________
10 11 14

"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-11, 20:42   #7
Ine
rakkarpus
 
Ine sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 8.885
Blogginnlegg: 17
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Gardiner til 2.40 m høyt vindu

Opprinnelig lagt inn av Matilda, her.

Personlig liker jeg best gardiner som slutter omtrent der golvlista begynner, altså lange. De eneste stedene vi har korte gardiner er på kjøkkenet og barnerommet. I forrige hus hadde vi riktignok doble gardiner i stuevinduene, som var lave og så vidt hadde plass til en smal panelovn under, og da gikk den tynne innergardinen i flukt med vinduskarmen på grunn av panelovnen under. Det er vel mest en smakssak, tenker jeg. Men mulig så høye vinduer kan bli vel dominerende med "mye" gardin rundt? Det kommer jo an på resten av omgivelsene ... (Jeg hadde antakelig valgt lange uansett. )

Høres ut som en med peiling. Kunne du ha synset litt om stuevinduene mine ved å se på salgsprospekt?

__________________
When you know better, you do better.
Ine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-11, 20:57   #8
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.339
Blogginnlegg: 43
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gardiner til 2.40 m høyt vindu

Jeg har ikke så veldig peiling, men det er mange andre her inne som har det! Smaken min tilsier at jeg burde hatt en svensk herregård eller noe sånt som jeg kunne stappe full av møbler i klassisisme/empire/georgian-stil, i stedet er jeg stuck i et 70-tallshus med mye IKEA og en mann som synes jeg er håpløst gammeldags. Jeg kan fint synes andres mer moderne stil er fint, men jeg hadde aldri kommet på å sette sammen ting som de gjør. Men jeg ser gjerne på salgsprospekt og sier hva jeg mener, altså, jeg er bare ikke sikker på at det er noen god fasit.

Hvis du ikke har noe i mot å legge ut bilder i åpent forum, får du sikkert mange gode svar ved å dele bildet her. (Selv legger jeg ikke ut bilder andre steder enn i bloggen min, så jeg skjønner godt om du ikke vil. Men send meg gjerne bildet!)

__________________
10 11 14

"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-11, 20:59   #9
Lyppa
Bør lage seg en tittel selv
 
Lyppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 4.833
Lyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Gardiner til 2.40 m høyt vindu

Jeg vil gjerne se hvis du kan sende meg link.

Lyppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-11, 21:18   #10
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.339
Blogginnlegg: 43
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gardiner til 2.40 m høyt vindu

Kul leilighet, jeg likte godt de vinduene!

Jeg hadde nok kjørt på med lange gardiner der ja, og siden det er meg, hadde jeg sikkert villet ha kappe på toppen også. Det hadde kræsjet ganske brutalt med stilen på kjøkkenet, tror jeg, så det hadde jeg vært nødt til å bytte ...

Nei, hvis jeg skal slepe meg ut av 17-1800-tallet og si noe halvveis fornuftig, så tror jeg fortsatt det hadde vært finest med lange gardiner, om du først skal ha noe. Jeg hadde valgt lange gardiner på begge de buede vinduene, også der de kommer bak sofaen (om du skal ha den på samme sted som selger). Gjerne noe litt lett, ellers tror jeg du mister for mye av det luftige preget de der gir. Særlig siden det er åpen kjøkkenløsning også. Jeg hang meg litt opp i at lamellgardinene slutter litt sånn i løse lufta, og tror de også hadde vært finere om de gikk til golvet, men det er jo ikke så påfallende siden de går litt i ett med veggfargen.

Skjønner godt at det er vanskelig, men vinduene var fine, da!

__________________
10 11 14

"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-11, 21:32   #11
Ine
rakkarpus
 
Ine sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 8.885
Blogginnlegg: 17
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Gardiner til 2.40 m høyt vindu

Takk for tips, Matilda! Lette, løse gardiner ja, så noen slike litt gjennomsiktige på indiska, men 2.40m og det blir jo for kort. Blir vel finest med gardiner helt ned til gulvet ja. Må vel bli metervare.

Vinduene er jo buede øverst, hvor setter man gardinstengene da, sånn at buen øverst ikke vises over gardinstengene sikkert?

Kan det være en ide med sånne duskgreier sånn at de blir litt avdelt, eller blir det finest med at de henger løse?

__________________
When you know better, you do better.
Ine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-11, 21:39   #12
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.339
Blogginnlegg: 43
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gardiner til 2.40 m høyt vindu

Litt vanskelig å se for seg, synes jeg ... Men velg ei tynn stang, i alle fall!

__________________
10 11 14

"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-11, 21:50   #13
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.339
Blogginnlegg: 43
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gardiner til 2.40 m høyt vindu

Mine gardiner har magebånd, men uten dusker, og så foretrekker jeg at gardinene er litt tett trukket sammen i toppen. Det er vel ikke verre enn at man kan prøve hva som ser best ut.

__________________
10 11 14

"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-11, 21:56   #14
Ine
rakkarpus
 
Ine sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 8.885
Blogginnlegg: 17
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Gardiner til 2.40 m høyt vindu

Opprinnelig lagt inn av Matilda, her.

Mine gardiner har magebånd, men uten dusker, og så foretrekker jeg at gardinene er litt tett trukket sammen i toppen. Det er vel ikke verre enn at man kan prøve hva som ser best ut.

Magebånd det heter ja, nei dusker passer ikke helt inn tror jeg. Må vel bare prøve seg fram ja.

__________________
When you know better, you do better.
Ine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-11, 21:58   #15
meisje
Kleintje I + II
 
meisje sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.248
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Gardiner til 2.40 m høyt vindu

Gardiner fra tak til gulv som henger ved siden av vinduet naar de er aapne, og ikke stenger for lyset ville jeg valgt. Naar vi hadde saanne vinduer hadde vi gardiner som dekker hele veggen fra tak til gulv. Maaange meter med stoff.

__________________
Meisje & Storebror & Lillebror
meisje er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:08.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no