Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Juletråden 2018

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-11-18, 18:50   #201
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.403
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Juletråden 2018

Jeg har adventsstake i vinduet, glasstjerne med lys i, lilla løper og lys. Resten kommer opp en dag eller to før jul.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-18, 19:11   #202
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.461
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Juletråden 2018

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg har ikke noe spesiell adventspynt utover en adventsstake. For oss er ikke advent noe annet enn førjulstid, og nedtelling, og ikke er jeg så glad i lilla, så da blir det ikke noe eget for det. Driver og vurderer et sånt nedtellingslys framfor adventsstaken vår, men er ikke sikker. Adventstaken (selvlaget) tar bare sånne tynne juletrelys, og de brenner jo opp fortere enn svint! Men sånne nedtellingslys brenner ikke fort nok. Og da får jeg ikke brukt de små lysestakene. Hm.

Jeg har begge deler. Lysestaken tennes jo bare på søndager, det andre tennes hver dag. Vi har forresten også en lang, smal stige, med 24 trinn, som henges på veggen, hvor en nisse med bøyelige armer og ben flyttes opp ett trinn for hver dag. Bruker å sette den i forskjellige stillinger, siden armene og beina kan bøyes. Da ungene var små "klatret" nissen opp ett trinn om natta, mens vi alle sammen sov. Det er egentlig en adventskalender, der stigetrinnene stikker litt ut på annenhver side, og det fulgte med filtposer til å henge på disse. Vi fikk den i gave det første året vi hadde barn. Men så fikk vi en annen kalender, i tøy, i tillegg, så da bruker vi denne til å henge opp kalendergavene på, også bruker vi stigen bare som den er, uten å henge pakker på, bare med nissen som klatrer. Den er veldig koselig, og nedtellingen blir veldig visuell, når man ser hvor høyt opp på stigen nissen har kommet. Det er bare fint at den ikke har masse pakker hengende på, som tar oppmerksomheten fra nissen. Gjennom hele jula oppholder nissen seg på øverste trinn og ser på alt vi gjør. Den skifter av og til stilling, av og til henger den etter hendene, eller bare etter en hånd, av og til etter beina, av og til sitter den der på toppen og dingler med bena.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-18, 20:24   #203
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Juletråden 2018

Vi brenner adventstaken til frokost hver dag, med det antallet lys vi har kommet til. Så da går lysene unna.

Jeg googlet forresten "advent decorations" og "Traditional advent" for å få opp treff utenfor Skandinavia, men det ser ikke ut som det er så utbredt andre steder å bruke lilla? Det er hvite lys og granbar omtrent overalt, og alt ser veldig skandinavisk ut.

På "traditional" advent fikk jeg opp noen lilla lys, men hvor det ene var rosa. Det har jeg ikke sett før. Måtte google, og det tredje lyset skal visstnok være rosa. Fant ingen god forklaring på hvorfor.
https://en.wikipedia.org/wiki/Gaudete_Sunday

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-18, 20:37   #204
star
bits and pieces
 
star sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Innlegg: 14.008
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Juletråden 2018

Jeg pynter til jul andre uka i desember eller noe sånt. Er ikke all verden, stjernene og adventsstaken gjør nok mest ut av seg.

__________________
Gutta 2005 og 2007
star er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 02-11-18, 20:46   #205
Isprinsessen
Vinter
 
Isprinsessen sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 3.817
Isprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt likt
Standard

Sv: Juletråden 2018

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Vi brenner adventstaken til frokost hver dag, med det antallet lys vi har kommet til. Så da går lysene unna.

Jeg googlet forresten "advent decorations" og "Traditional advent" for å få opp treff utenfor Skandinavia, men det ser ikke ut som det er så utbredt andre steder å bruke lilla? Det er hvite lys og granbar omtrent overalt, og alt ser veldig skandinavisk ut.

På "traditional" advent fikk jeg opp noen lilla lys, men hvor det ene var rosa. Det har jeg ikke sett før. Måtte google, og det tredje lyset skal visstnok være rosa. Fant ingen god forklaring på hvorfor.
https://en.wikipedia.org/wiki/Gaudete_Sunday

Ja kan erindre noe langt bak i hjernebarken om et rosa lys.

Isprinsessen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-18, 21:41   #206
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.874
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Juletråden 2018

Vi har heller ikke adventspynt utover adventsstake. 1. søndag i advent eller 1. desember (det som kommer først) henger vi krans på dør og lys ute, tar fram juletrekk til pynteputene i sofaene og henger opp julegardiner. Alt annet kommer fram lille julaften.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-18, 21:49   #207
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.349
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Juletråden 2018

Jeg har hengt på ørsmå lys på en stuegran som står inne hele året, diskret og koselig.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-18, 15:05   #208
amo
Bør lage seg en tittel selv
 
amo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.506
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Juletråden 2018

Jeg lager julegaver.

Vedlagte bilder
Filtype: jpg image.jpg (13,6 KB, 59 visninger)
__________________
De tre håpefulle

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-18, 16:49   #209
Millen
Klare sjøl
 
Millen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 20.735
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Juletråden 2018

Rundt Oslo S begynner det å jules. Nå hører jeg på P7 juleradio.

__________________
Storesøster- 06
Lillebror- 10
Lillesøster -13
Millen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-18, 22:40   #210
star
bits and pieces
 
star sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Innlegg: 14.008
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Juletråden 2018

Jeg vurderer å henge opp lysene på terrassen nå mens jeg ikke fryser fingra forderva mens jeg driver på.

__________________
Gutta 2005 og 2007
star er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 07-11-18, 22:43   #211
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.403
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Juletråden 2018

Har ikke rukket å tenke på jul, alt for mye å gjøre på jobb. Tenker å ta fri en dag og få kjøpt julegaver, men da må jeg ha liste og vite hva jeg skal ha.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-18, 22:45   #212
star
bits and pieces
 
star sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Innlegg: 14.008
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Juletråden 2018

Ja, og så er jeg jaggu ferdig med fotoboka til foreldrene mine. Må bare la den ligge litt og se på den om ei stund for å se om jeg vil endre noe.

__________________
Gutta 2005 og 2007
star er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 07-11-18, 23:16   #213
Shun
Er fornøyd
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 1.237
Shun er populærShun er populærShun er populærShun er populærShun er populær
Standard

Sv: Juletråden 2018

Jeg har bestilt rødt adventsfrokostservise og begynt å strikke julekuler. Who'd knew I would do that!

Shun er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-18, 23:22   #214
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.874
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Juletråden 2018

Her henger julelysene på huset året rundt, vi bare plugger inn 1. desember.
Jeg har begynt å pakke inn julekalendergavene. Mangler fremdeles å kjøpe til syv dager, men har god tid.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-18, 08:59   #215
Millen
Klare sjøl
 
Millen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 20.735
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Juletråden 2018

Jeg har installert P7 juleappen og lukket døra til kontoret og hører julemusikk.

__________________
Storesøster- 06
Lillebror- 10
Lillesøster -13
Millen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-18, 09:18   #216
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.874
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Juletråden 2018

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

På "traditional" advent fikk jeg opp noen lilla lys, men hvor det ene var rosa. Det har jeg ikke sett før. Måtte google, og det tredje lyset skal visstnok være rosa. Fant ingen god forklaring på hvorfor.
https://en.wikipedia.org/wiki/Gaudete_Sunday


Det er en katolsk skikk. Det skal markere skillet mellom første og andre del av adventstiden. Adventstidens lilla farge blandes med julehøytidens hvite og det gir da visstnok rosa. Presten kler seg også i rosa under messen den søndagen.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-18, 09:56   #217
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.445
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Juletråden 2018

Å pynte til advent er for meg å ta frem adventsstaken, lys ute og litt av julepynten, type krans på døren og noen ganske nøytrale juleting sånn ellers. Rett før 1. desember kommer adventskalenderen som også er en del av pynten. Så pynter jeg etterhvert med mer julepynt frem mot jul. Siste som kommer opp er juletre, og det pyntes vel 4-5 dager før julaften alt etter hva som passer best.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-18, 10:04   #218
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Juletråden 2018

Opprinnelig lagt inn av Shun, her.

Jeg har bestilt rødt adventsfrokostservise og begynt å strikke julekuler. Who'd knew I would do that!

Få se serviset da!

Opprinnelig lagt inn av Myria, her.

Det er en katolsk skikk. Det skal markere skillet mellom første og andre del av adventstiden. Adventstidens lilla farge blandes med julehøytidens hvite og det gir da visstnok rosa. Presten kler seg også i rosa under messen den søndagen.

Aha! Jeg syns lenka sa at det var slik i luthersk også, men kanskje det begrenser seg til kirken? Jeg syns det var ganske pent da. #overfladiskogikkesågladililla

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-18, 14:58   #219
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.403
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Juletråden 2018

Da er vi ferdig med julegave til oldemor.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-18, 16:19   #220
Chablis
Drømmer
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Innlegg: 18.850
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Juletråden 2018

3 gaver til kjøpt, ble kinogavekort på alle de 3.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:01.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no