Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Skrivekurs på norsk - noen anbefalinger?

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-09-14, 14:46   #1
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Skrivekurs på norsk - noen anbefalinger?

Jeg leter etter et skrivekurs på norsk, som ikke er typisk litterært "forfatterskole" som jeg ser det er en del av. Jeg er mer interessert i typisk "godt norsk for offentlig sektor" type kurs, og da ikke rettet mot "utledninger" men mot de som har norsk som morsmål men som rett og slett ønsker å skrive bedre.

Jeg har hatt engelsk som arbeidsspråk, både muntlig og skriftlig de siste 25 årene og føler meg faktisk ganske så hemmet av det. Jeg skriver norsk med engelsk setningsoppbygning altfor ofte selv om jeg er og prøver å være bevisst på det.

Så da lurer jeg på om det er noen som har tips til kurs rettet mot slike som meg? Ikke nødvendigvis fokus på innhold men godt skriftspråk?

__________________
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett)

Sist redigert av Lisa : 15-09-14 kl 15:05.
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-14, 15:18   #2
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skrivekurs på norsk - noen anbefalinger?

Inntrykket mitt etter å ha lest innleggene dine på FP en stund, er at du har et veldig godt skriftspråk. Du evner å uttrykke deg klart og presist om vanskelige, kompliserte tema.

Har du fått tilbakemelding på at du ikke skriver godt nok fra andre, eller kan dette være noe du tror selv som er umulig å se for andre?

Jeg klarer ikke å se at du kan ha utbytte av et slikt kurs, og det er ment som et kompliment.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-14, 15:43   #3
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Skrivekurs på norsk - noen anbefalinger?

Takk noen, det tar jeg virkelig som et kompliment fra deg.

Men ja, jeg har fått tilbakemeldinger på dette når jeg har oversatt engelske tekster jeg har skrevet til norsk. Det er jo en annen setningskonstruksjon på engelsk og dette overfører jeg altfor ofte til norsk, særlig når de er snakk om lenger setninger så blir det mye rot og svært lite presist. Hovedpoenget mitt blir ikke tydelig, det kommer ofte frem på slutten. Så skriver jeg vel litt for lange setninger uten komme, osv.

Dette vil vel forhåpentligvis bli bedre når jeg skriver originalteksten på norsk og ikke jobber ut fra en tekst på engelsk som jeg oversetter. Men jeg kjenner jeg bryr meg litt for mye om kommentarer, som ofte er ment som "morsomheter".

__________________
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett)
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-14, 15:49   #4
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skrivekurs på norsk - noen anbefalinger?

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Men ja, jeg har fått tilbakemeldinger på dette når jeg har oversatt engelske tekster jeg har skrevet til norsk. Det er jo en annen setningskonstruksjon på engelsk og dette overfører jeg altfor ofte til norsk, særlig når de er snakk om lenger setninger så blir det mye rot og svært lite presist. Hovedpoenget mitt blir ikke tydelig, det kommer ofte frem på slutten. Så skriver jeg vel litt for lange setninger uten komme, osv.

Dette er problem uavhengig av hvilket språk man er god på, tror jeg. Grunnen til at mange bokmålbrukere skriver dårlig nynorsk, er vel at man "oversetter" i stedet for å endre setningsstruktur osv. Jeg ser ofte at folk som har norsk som mest brukte språk oversetter engelsk til veldig dårlig norsk.

Jeg studerer ved siden av jobb nå, og for meg er oppgaveskriving knyttet til dette utrolig god skrivetrening. En god besvarelse er ikke bare godt faglig innhold, men også godt språk, god bruk av kilder, passe lange setninger, god disponering osv. Det virker også veldig skjerpende at man vet andre skal gi teksten en karakter.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-14, 16:02   #5
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Skrivekurs på norsk - noen anbefalinger?

Det er faktisk litt pga at jeg skal ta et masterprogram jeg føler litt eksta på dette. Jeg har all annen høyere utdanning på engelsk, og gruer meg litt til å skrive oppgaver på norsk kjenner jeg. Men selvfølgelig, det blir jo flott trening.

__________________
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett)
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-14, 16:06   #6
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skrivekurs på norsk - noen anbefalinger?

Så lenge du unngår særskrivingsfeil og smileys i tekstene dine, tipper jeg foreleserne er mer enn fornøyd.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-14, 16:07   #7
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.863
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skrivekurs på norsk - noen anbefalinger?

Jeg er elendig på å "oversette". Jeg tar med meg for mye av strukturen i det opprinnelige språket over til den oversatte teksten, og så blir det bare feil. Jeg tror ikke det har noe med verken engelsken eller norsken min, men mer at jeg ikke har erfaring som oversetter.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:41.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no