Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Åssen

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-01-12, 14:03   #1
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Åssen

En kollega fortalte meg for en stund siden at ordet "åssen" er en lovlig skriftform. Da jeg ble helt kunne han legge til at det hadde det vært helt siden 1937. Ikke noe moderne nonsens, altså.

Jeg ble en smule beskjemmet over manglende kunnskap, all den tid jeg underviser i norsk, men jeg leser ALDRI ordet i den formen noe sted, synes jeg? Og jeg er fremdeles rystet over at det er lov.

Er det noen av dere som skriver "åssen" istedet for hvordan?

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-12, 14:10   #2
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.546
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Åssen

Jeg måtte slå det opp for å være sikker på at du ikke tuller med oss her.


Min verden vil aldri bli den sammen igjen.

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-12, 14:11   #3
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.546
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Åssen

Jeg hadde garantert rødstreket om jeg hadde lest en tekst med åssen.

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-12, 14:17   #4
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Åssen

Jeg. Er. Nå. Så. Inn. I. Granskauen. Lykkelig!



Heretter skal jeg alltid bruke det. Alltid! Hittil har jeg følt meg som en ramp når jeg har brukt åssen, heretter skal jeg være ramp med rett!

  Svar med sitat
Gammel 14-01-12, 14:17   #5
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Åssen

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Jeg hadde garantert rødstreket om jeg hadde lest en tekst med åssen.

Åssen var det igjen? Du er ikke engang lærer?

  Svar med sitat
Gammel 14-01-12, 14:19   #6
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.546
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Åssen

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Åssen var det igjen? Du er ikke engang lærer?

Jeg pleier å rødstreke når jeg leser tekster likevel.
Så gir jeg karakterer og slikt.
Magasinet Tara fikk et snitt på 4 i 2011.

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-12, 14:20   #7
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.551
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Åssen

Kommer fra en del av Oslo der den versjonen er meget vanlig. Åssen kan brukes ja, men som alltid konsekvent om det skal være lov.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-12, 14:20   #8
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Åssen

Dette forumet burde hatt en avlang rødprikk for rødstreking egentlig.

  Svar med sitat
Gammel 14-01-12, 14:20   #9
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.284
Blogginnlegg: 1261
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Åssen

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.


Heretter skal jeg alltid bruke det. Alltid! Hittil har jeg følt meg som en ramp når jeg har brukt åssen, heretter skal jeg være ramp med rett!

... men da er du jo ikke ramp lenger. :catch22:

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Åssen var det igjen? Du er ikke engang lærer?

Er det bare lærere som kan sende tilbake tekster med røde streker? Ups.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-12, 14:25   #10
kokosbolle
Har bakt søte kaker
 
kokosbolle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Innlegg: 23.505
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Åssen

Jeg elsker det!!

__________________
The deadline for complaints was yesterday
vinterbolle jan 2007
sommerbolle juni 2010
minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-12, 14:27   #11
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Åssen

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Jeg hadde garantert rødstreket om jeg hadde lest en tekst med åssen.

Mhm.

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-12, 14:36   #12
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.461
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Åssen

Betyr åssen hvorfor?

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-12, 14:40   #13
tiddelibom
Lille tyrann
 
tiddelibom sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.137
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Åssen

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Betyr åssen hvorfor?

Hvordan.

__________________
Tiddelibom med en liten (-06) og en stor (-02)

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-12, 14:50   #14
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.551
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Åssen

Åssen går det?
Skal jeg forklare deg åssen du bruker Word?

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-12, 15:02   #15
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.866
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Åssen

Jeg ser ikke helt problemet i at åssen er en lovlig skriftform. :dukker: Er ikke det bare fint da?

Da jeg fremdeles skrev nynorsk valgte jeg alltid de formene som lå nærmest opp til talemålet mitt og jeg husker fremdeles det gode lykkerushet jeg fikk da jeg oppdaget at jeg faktisk hadde lov til å skrive "mesta" i stedet for nesten.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-12, 15:12   #16
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.461
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Åssen

Opprinnelig lagt inn av tiddelibom, her.

Hvordan.

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

Åssen går det?
Skal jeg forklare deg åssen du bruker Word?

Takk!

Dette burde jeg jo visst, jeg har jo bodd midt i Prøysen-land, og der snakker de vel sånn.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-12, 15:13   #17
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.551
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Åssen

Opprinnelig lagt inn av Cuyahoga, her.

Jeg ser ikke helt problemet i at åssen er en lovlig skriftform. :dukker: Er ikke det bare fint da?

Da jeg fremdeles skrev nynorsk valgte jeg alltid de formene som lå nærmest opp til talemålet mitt og jeg husker fremdeles det gode lykkerushet jeg fikk da jeg oppdaget at jeg faktisk hadde lov til å skrive "mesta" i stedet for nesten.

Enig med deg her, jeg synes at variasjonsmuligheter i språket er flott!

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-12, 15:15   #18
Erica
Hekta
 
Erica sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Innlegg: 7.803
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Åssen

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

Åssen går det?
Skal jeg forklare deg åssen du bruker Word?


Emm da! Nå har du virkelig gjort det! Som du selv skrev - skal man bruke det må man bruke det konsekvent. Nå kan jo ikke du gjøre annet enn å skrive åssen i stedet for hvordan hver gang.

__________________
95, 99, 04
Erica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-12, 15:17   #19
star
bits and pieces
 
star sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Innlegg: 13.973
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Åssen

Oi, det var nytt. Jeg sier åssen både titt og ofte, men skriver det aldri. Men da kan jeg jo det da.

__________________
Gutta 2005 og 2007
star er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-12, 15:23   #20
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Åssen

Opprinnelig lagt inn av Erica, her.

Emm da! Nå har du virkelig gjort det! Som du selv skrev - skal man bruke det må man bruke det konsekvent. Nå kan jo ikke du gjøre annet enn å skrive åssen i stedet for hvordan hver gang.

Nja. Jeg forbeholder meg retten til å skrive i ulik stil i ulike tekster altså. Men innenfor samme tekst må man være konsekvent.

  Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:16.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no