Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Lege ga Jehovas vitne blodoverførsel

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-01-12, 15:20   #201
Meissa
stressmonster
 
Meissa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Innlegg: 3.066
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Lege ga Jehovas vitne blodoverførsel

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Tror du at alle får den hjelpen de ønsker og trenger i helsevesenet vårt, eller tror du det er ressursmangel?

Skjønner du da at om man velger en dyrere løsning enn nødvendig ett sted så har man mindre penger å bruke et annet sted enn man kunne hatt?

Og dessuten høres jeg ikke ut som en FrP-velger. Du har ikke peiling på politikk, skjønner jeg. Dette er hva en FrP-velger ville sagt: Lovfest rett til behandling for alle tilstander nå med en gang! Samtidig som vi innfører skattelette! Finansier dette ved å kaste ut innvandrere eller andre med brun hud! Feire seieren med billig sprit! På denne måten kan vi få billigere bensin!

Ja og hvis alle slutter å røyke så sparer vi millioner. Hvis folk slutter å drikke seg sanseløs når det er helg så sparer vi millioner. Hvis folk slutter å gå på ski i utsatte fjellområder så sparer vi millioner. Hvis folk begynner å bruke redningsvest og slutter å kjøre båt i fylla sparer vi millioner. Hvis folk begynner å gå til jobber så sparer vi millioner. Hvis folk begynner å ta bussen framfor å kjøre bil så sparer vi millioner og miljøet. Hvis folk slutter å være forfengelige og ikke får støtte til slike operasjoner sparer vi millioner. Vi tar alle valg som koster samfunnet penger. Hvorfor skal det å være religiøs være verre enn alt annet?

Vi bruker alle ressurser, noen er sikkert mer nødvendige enn andre og noen birdrar mer til samfunnet enn andre, men å opprettholde religionsfrihet det mener du at vi ikke skal bruke penger på? Hva er da vitsen med å ha en stat. Kan ikke alt da være privatisert. Hvorfor skal JV vitner betale skatt om de ikke skal ha rett til helsebehandling engang?

Om ikke den behandlingen man får i statlige institusjoner skal speile menneskerettighetene, ytringsfrihet og religionsfrihet hva er da vitsen med å ha disse rettighetene i det hele tatt? For at det skal se fint ut på papiret?

__________________
(2005) (2010) (2012)
Meissa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-12, 15:26   #202
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Lege ga Jehovas vitne blodoverførsel

Igjen.

Det er ikke snakk om å tilby JV eller andre noe som er engang biiiiittelitt dårligere enn det alle andre får.

Du trenger litt oksygen nå tror jeg. Du leser inn ting og holdninger her som jeg ikke helt ser at er formidlet.

Forøvrig er det slik at dersom en som er syk av røyking feks kunne fått billigere behandling ved å bestemme seg mens han står i luka på sykehuset, så ville det også medført at flere ville fått hjelp.

Akkurat som hvis en i JV tar imot den helt adekvate og velfungerende og tidvis beste behandlingen som er å få, så blir det mer penger til noe annet.

Jeg snakker altså om å få mest effekt av de midlene man har fordi penger ikke kan brukes flere ganger. Jeg snakker altså ikke om å tvangskonvertere religiøse folk, jakte dem, sette dem i leir eller annet.

  Svar med sitat
Gammel 14-01-12, 15:27   #203
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Lege ga Jehovas vitne blodoverførsel

Og ja. Om vi hadde avskaffet religioner så ville vi fortsatt trengt en stat. Milde, hvor kom den fra?

  Svar med sitat
Gammel 14-01-12, 15:37   #204
Meissa
stressmonster
 
Meissa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Innlegg: 3.066
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Lege ga Jehovas vitne blodoverførsel

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Igjen.

Det er ikke snakk om å tilby JV eller andre noe som er engang biiiiittelitt dårligere enn det alle andre får.

Du trenger litt oksygen nå tror jeg. Du leser inn ting og holdninger her som jeg ikke helt ser at er formidlet.

Forøvrig er det slik at dersom en som er syk av røyking feks kunne fått billigere behandling ved å bestemme seg mens han står i luka på sykehuset, så ville det også medført at flere ville fått hjelp.

Akkurat som hvis en i JV tar imot den helt adekvate og velfungerende og tidvis beste behandlingen som er å få, så blir det mer penger til noe annet.

Jeg snakker altså om å få mest effekt av de midlene man har fordi penger ikke kan brukes flere ganger. Jeg snakker altså ikke om å tvangskonvertere religiøse folk, jakte dem, sette dem i leir eller annet.

Du ser på dette helt isolert, mens jeg ser på det i en litt større sammenheng. Det nytter ikke at akutten på Arendal sparer noen kroner hvis det samtidig medfører at religiøse mennesker får færre rettigheter. Jeg mener at dette vil gå ut over samfunnet i et mye større perspektiv. Men du og jeg er visst ganske uenig. Jeg har allerede, lenger opp i tråden, vist til at det at JV ikke ønsker blodoverføring har vært med å bidratt til at helseforetak i dag kan bruke andre metoder som både er mer kostnadseffektive og har helsemessig gevinst enn blodoverføring. Det er klart at enkeltmenneskers behov vil arbeide fram metoder som vi alle kan nyte godt av. Sånn har det alltid vært.

__________________
(2005) (2010) (2012)
Meissa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-12, 15:43   #205
Meissa
stressmonster
 
Meissa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Innlegg: 3.066
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Lege ga Jehovas vitne blodoverførsel

Jeg mener forresten at ytringsfrihet og religionsfrihet er essensielt i en stat. Hva skal man med en stat om den ikke skal ivareta alle mennesker i samfunnet som likeverdige? Vi har mange eksempler på stater der dette ikke er viktige verdier og jeg er veldig glad jeg ikke bor i noen av dem.

__________________
(2005) (2010) (2012)
Meissa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-12, 15:56   #206
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.303
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lege ga Jehovas vitne blodoverførsel

Jeg må si at jeg synes det er noe pussig å trekke inn som argument at kreftsyke ikke får den behandlingen de trenger fordi Jehovas Vitner ikke ønsker blodoverføring, og jeg vil gjerne rette oppmerksomheten mot Katta som et par ganger har nevnt at det jo slett ikke er uvanlig at mennesker, uansett religiøs overbevisning, ønsker behandling som ikke er A4 innenfor helsevesenet. Jeg har full forståelse for at det er lett å ytre seg på en, tja, ikke direkte respektfull måte om sekter man ikke forstår, med et livssyn man ikke deler. Nå kan det selvfølgelig også hende at jeg har blitt ømskinnet etter et par måneder uten FP, men jaggu er det ganske drøyt å lese allikevel. Skal man først uttrykke seg hatefullt eller dømmende, er det i det minste stilig å vite hva man uttaler seg om. Fordommer og/eller ubegrunnet frykt eller bare "jeg liker ikke" uten et godt grunnlag trodde jeg var forbeholdt de mer tabloide debattstedene. I could be wrong.

Når det er sagt har jeg selv ingen forståelse for å nekte blodoverføring når en annen behandlingsform i stor grad kompliserer, eller setter liv unødig i fare. Allikevel har jeg forståelse for at andre er satt sammen på andre måter enn meg, (for eksempel FrP-ere, de som liker Pepsi Max, de som synes vampyrfilmer er sjikkli schtlig, de i Odd Molly-jakker), og har andre preferanser, og så vidt jeg husker er det en greie i norske lover om at alle skal respekteres på lik linje. (Jeg skulle gjerne ha lagt til "i den grad det er mulig.")

Når man har en forståelse for, eller i det minste respekt for, hvor viktig dette valget er for Jehovas Vitner, kan jeg love at det ikke er en "opplagt" avgjørelse å bestemme at mennesket på operasjonsbenken skal få blodoverføring tross sin overbevisning. Allikevel vet jeg at jeg kommer til å bestemme det, hvis mine nevøer, søsken eller foreldre ligger for døden.

Men kom faen ikke å si at det ene valget i forhold til sykehusbehandling JV-er tar, tar livet av kreftpasienter.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-12, 16:07   #207
Benmurphy
-
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.423
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Lege ga Jehovas vitne blodoverførsel

Opprinnelig lagt inn av Meissa, her.

Det er forskjell på å gi den behandling det er mulig å tilby i forhold til pasientens ønsker eller å bare la den dø fordi man er uenig og ikke vil "kaste" bort ressurser på mennesker som tar valg en sjøl ikke forstår eller kan stå inne for.

Mange ønsker seg dyrere behandling enn den det offentlige helsevesenet kan tilby til alle til enhver tid, for eksempel er det vanlig å ønske seg raskere behandling enn det som tilbys. Om noen ikke samtykker til den behandlingen det offentlige kan tilby og anbefale, men heller ønsker en annen behandling som er dyrere eller gjør behandelerens jobb vanskeligere, så kan de velge mellom å ombestemme seg og likevel samtykke til det som blir tilbudt, eller de kan forsøke å kjøpe den behandlingen de ønsker selv et annet sted.

Religion er fortsatt komplett irrelevant i denne sammenhengen.

Ben "will not accept organ donations from ugly people" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-12, 19:07   #208
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Lege ga Jehovas vitne blodoverførsel

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

Mange ønsker seg dyrere behandling enn den det offentlige helsevesenet kan tilby til alle til enhver tid, for eksempel er det vanlig å ønske seg raskere behandling enn det som tilbys. Om noen ikke samtykker til den behandlingen det offentlige kan tilby og anbefale, men heller ønsker en annen behandling som er dyrere eller gjør behandelerens jobb vanskeligere, så kan de velge mellom å ombestemme seg og likevel samtykke til det som blir tilbudt, eller de kan forsøke å kjøpe den behandlingen de ønsker selv et annet sted.

Religion er fortsatt komplett irrelevant i denne sammenhengen.

Ben "will not accept organ donations from ugly people" Murphy

Jepp.

Dette handler ikke om religion for meg. Det handler om pengebruk. Respekt for JV var for min del ferdig debattert evig langt baki her idet mave avklarte at barn som har fått blodoverføring vil behandles fint etterpå.

Og ja. Jeg mener det samme om andre inngrep. Jeg syns ikke G-cupens kirke av nest siste dagers hellige skal ha gratis brystforstørrelse. Ei heller at omskjæring skal skje gratis. Eller sterilisering og en rekke andre greier.

  Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:10.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no