Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Bilkjøring og fotgjengere

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-01-12, 00:11   #1
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Bilkjøring og fotgjengere

Den siste uken så har Carl I Hagen atter en gang vært i fokus i media, etter at han var uheldig og kjørte på et ungt par. Denne saken har vært mye omtalt, og diskusjonene har gått hett rundt om, om hvorvidt Carl I har opptrådd uaktsomt etc.

I ettermiddag så hørte jeg en trafikketterforsker uttale seg om dette med påkjørsler av fotgjengere, og jeg fikk en liten aha opplevelse av det han sa.

Han snakket om en blindsone man har i bilen, som faktisk kan hindre en sjåfør i å se en fotgjenger, og denne blindsonen er det veldig mange som ikke tenker over og tar hensyn til. Det er blindsonen man får av bilens A-stolpe. Stolpen som er mellom frontrute og siderute.

På nyere biler så er denne stolpen betraktelig tykkere enn på eldre biler, fordi at det har kommet strengere krav til bilens bærekonstruksjon, og pga at mange biler også har airbag gjemt inne i denne stolpen. Dermed blir blindsonen ganske stor, og den kan godt skjule en fotgjenger, helt til det er for sent.

Jeg ble sittende å nikke gjenkjennende til dette her, og siden jeg satt i bilen, så begynte jeg å se litt på denne stolpen, og hva den i grunn skjulte. Og det var ganske mye.

Jeg vet at jeg i noen situasjoner bøyer meg slik til at jeg ser rundt denne stolpen, ved blant annet parkering på trange områder, men jeg har aldri tenkt over at den faktisk kan skjule så mye.

Trafikketterforskeren antydet at mange påkjørsler nok skjedde nettopp pga denne blindsonen, og han håpet på å få et fokus på dette, slik at flere blir obs på denne faren.

Jeg er helt enig.

I tillegg håper jeg at man kan få et større fokus på hvordan fotgjengere bør opptre i trafikken. Jeg har inntrykk av at altfor mange dundrer frem og går over gaten uten å så mye som å se seg for. Sjåføren i bilen har jo alt ansvar, og de skal stoppe.

Greit nok det, men når man nærmest uten forvarsel går ut i veien, så må man også ta med i regnestykket at en bil trenger noen meter på å stoppe, selv fra lave hastigheter.

Jeg mener at om man både som bilist og fotgjenger skal ferdes trygt i trafikken, så må det et samspill til, og man må vise hensyn til hverandre.

Som voksen så viser jeg stor forsiktighet når jeg skal krysse gaten. Er det lysregulert, så venter jeg på grønn mann. Er det ikke lysregulert, så venter jeg til jeg er 100% sikker på at bilen stopper. Om jeg tror han bremser, så tar jeg ikke det for god fisk. Jeg venter til jeg er sikker, og jeg venter til jeg har blikkontakt med sjåføren. Jeg har ikke råd til å ta sjanser, selv om det er aldri så mye sjåførens feil om han kjører på meg.

Dette har jeg også innprentet til barna. Til de har jeg dratt det enda lengre enn det jeg selv praktiserer: de skal vente til bilen faktisk har stoppet. Først da kan de være sikre på at de kan gå. Barn har ikke samme evne som en voksen til å bedømme om bilen holder på å stoppe, eller å lese sjåførens blikk, eller å tenke på hvilket føre det er. De fleste sjåfører har vel opplevd å kjøre på greit vinterføre, for så å få seg en overraskelse når de bremser ned mot et kryss... OI, her var det plutselig veldig glatt...

Barna er også godt opplært i å ta hensyn til egen sikkerhet. De har selv ansvar for å ta hensyn til seg selv, og å ferdes på en slik måte at de ikke bli påkjørt.
For selv om det pr lovverk er bilistens ansvar og skyld om noe skjer, så er det fotgjengeren som er den tapende part. Skadene og smertene blir ikke mindre av at det er bilistens ansvar.

Jeg synes dette er to viktige ting som det bør legges fouks på: Bilistene må bli klar over blindsoner, i tillegg til å være en oppmerksom sjåfør selvfølgelig og det å kjøre etter forholdene, og fotgjengere må ta mer ansvar for seg selv, og det å se situasjoner fra bilistenes side. Det er ikke bare å stoppe 1-2 tonn bil på sekundet, uansett hastighet, og bil+fotgjenger er rått parti til bilen når det smeller.

Legger ved link til ett innslag med denne trafikketterforskerens teori ang A-stolpe og blindsone: http://www.vgtv.no/#!id=47974

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-12, 00:14   #2
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.474
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bilkjøring og fotgjengere

- og refleks. Det skulle vært påbudt å bruke refleks. Jeg er livredd hver høst, livredd for alle "selvmordskandidatene" som vandrer langs, eller skrekk o gru - tvers over, veien når jeg kommer kjørende. Helt usynlige i mørket.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-12, 00:22   #3
Odelia
Bør lage seg en tittel selv
 
Odelia sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 4.825
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Bilkjøring og fotgjengere

Helt enig i påbud med refleks. Og denne A-stolpen skjuler veldig mye, ja. Jeg må ofte endre stilling for å kikke i sonen bak denne når jeg nærmer meg utsatte områder (fotgjengerfelt, kryss, busser på busstopp, ect).

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-12, 00:26   #4
D'Arcy
Snikende Ullteppe
 
D'Arcy sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 3.798
D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Bilkjøring og fotgjengere

Jeg holdt faktisk på å kjøre på en fyr i dag. Som kom dundrende ut i fotgjengerfeltet på sykkel - uten noen form for refleks - på glattisen.

__________________
Gutt 03
D'Arcy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-12, 07:27   #5
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.473
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bilkjøring og fotgjengere

Jeg er så enig med deg, og synes det er påfallende mange voksne som tror de er selvlysende og har superkrefter til å stoppe en bil bare ved at de hopper ut i veien. Når voksne tenker og oppfører seg sånn så hjelper det så lite hva vi innprenter i ungene, de tar jo før eller senere etter de voksnes eksempel. Her om dagen skulle jeg hente storebror hos en kompis noen kilometer unna, det snødde tett og var mørkt og gaten var ikke opplyst. På de få (og ekstremt glatte) kilometerne jeg kjørte telte jeg syv voksne uten refleks og en med en liten hengende på siden av jakken og en dame med refleksvest. Det var rett før jeg stoppet og takket sistnevnte, for det var den eneste jeg så på god avstand. De andre satte jeg langlysene på, for å være sikker på at det var et menneske og ikke et tre eller søppelkasse eller noe. Dette var altså en vei uten fortau og uten gatebelysning og jeg hadde aldri turt å gå der når det er mørkt uten å henge på meg alt jeg har av reflekser.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-12, 08:11   #6
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.340
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bilkjøring og fotgjengere

Jeg har hatt et par nestenulykker med "usynlige" fotgjengere, og mener at bruk av refleks er minst like viktig som enkelte forhold som i dag er påbudt. Ja til påbud om bruk av refleks!

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-12, 08:19   #7
Prøvende
Ingen skravlebøtte
 
Prøvende sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 306
Prøvende er litt kulPrøvende er litt kul
Standard

Sv: Bilkjøring og fotgjengere

Refleks og samspill!!

__________________
Hilsen Prøvende
2005, 2008, 2010
Prøvende er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-12, 08:20   #8
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.969
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bilkjøring og fotgjengere

Jeg vet at A-stolpen skjuler mye. I noen biler mer enn i andre, synes jeg.

Problemet er at man kan jo ikke sitte å titte rundt den stolpen hele tiden. Det går greit med andre biler, men litt verre med fotgjengere for de er smale nok til å bli helt borte bak stolpen.

Som jeg skrev i Carl I. Hagen-tråden, så har jeg stor forståelse for at slikt kan skje. Jeg holdt på å kjøre ned en person i fjor vinter/vår. Lav hastighet på bilen (30 km/t) og en årvåken fotgjenger reddet meg. Hun bare var plutselig midt foran bilen min, men klarte heldigvis å kaste seg unna. Jeg aner ikke hvor hun kom fra, men var nok litt uoppmerksom på grunn av litt trafikkaos noen sekunder tidligere. Det er godt mulig at hun var bak den stolpen da jeg fokuserte igjen, og at det var slik hun plutselig havnet foran meg uten at jeg "merket det". Det var i tillegg tidlig på morgenen og fremdeles litt mørkt.

Det er egentlig ganske skummelt å være bilfører.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 06-01-12, 08:29   #9
Sure Eplet
tradisjonell figur
 
Sure Eplet sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 879
Blogginnlegg: 65
Sure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Bilkjøring og fotgjengere

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Det er egentlig ganske skummelt å være bilfører.

Det ER det. Og selv om man ikke skulle kunne klandres for en eventuell ulykke, så kan man risikere å havne i situasjoner hvor man bidrar til å skade andre. Eller at man kommer først til en ulykke og blir nødt til å ta ansvar. Det er bare sånn det er, man kommer ikke utenom enten man går, sykler eller kjører.

Det fins ingen garantier for at andre skal oppføre seg anstendig i trafikken selv om man gjør alt riktig

__________________
Litt rouge på eplekinn utstråler ungdommelighet som ingenting annet.
Sure Eplet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-12, 08:55   #10
Husfruen
Erfaren
 
Husfruen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Innlegg: 952
Husfruen er litt kul
Standard

Sv: Bilkjøring og fotgjengere

Den A-stolpen på nyere biler har jeg vært klar over lenge. Og jeg kjører ikke bil selv.

Jeg bruker alltid reflekser. Og jeg går ikke ut i veien uten at jeg vet bilen stopper. Eller har stoppet enkelte ganger.
Barnet mitt bruker refleksvest i tillegg til diverse andre småreflekser og er opplært til å ikke bare vandre ut i veien. Og det vet jeg blir fulgt også når jeg ikke er tilstede.

Husfruen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-12, 08:58   #11
Pesten
Bør lage seg en tittel selv
 
Pesten sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 2.769
Pesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Bilkjøring og fotgjengere

Vår stolpe er ganske brei. :skummelt:

Her ble gubben påkjørt i 5 klasse. Han løp rett ut bak bussen og der kom det visst en bil gitt.
Vi er ganske nazi med det å krysse fotgjengerfelt. Sjekker at bilen er stoppet helt opp og sykler vi så går vi av sykkelen først.

__________________
Storebror 01, mellomsøster 02 og lillesøster 05.
Pesten er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-12, 09:35   #12
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bilkjøring og fotgjengere

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.


Som jeg skrev i Carl I. Hagen-tråden, så har jeg stor forståelse for at slikt kan skje. Jeg holdt på å kjøre ned en person i fjor vinter/vår. Lav hastighet på bilen (30 km/t) og en årvåken fotgjenger reddet meg. Hun bare var plutselig midt foran bilen min, men klarte heldigvis å kaste seg unna. Jeg aner ikke hvor hun kom fra, men var nok litt uoppmerksom på grunn av litt trafikkaos noen sekunder tidligere. Det er godt mulig at hun var bak den stolpen da jeg fokuserte igjen, og at det var slik hun plutselig havnet foran meg uten at jeg "merket det". Det var i tillegg tidlig på morgenen og fremdeles litt mørkt.

Det er egentlig ganske skummelt å være bilfører.

Det er til tider veldig skummelt, og spesielt pga det du nevner her. Det skjer mye rundt oss når vi er ute og kjører, og det er i gitte situasjoner nærmest umulig å få med seg alt. Derfor er dette samspillet så viktig.

Jeg har tre episoder med fotgjengere som sitter klistret hos meg.

Jeg kom en gang kjørende ned en relativt bratt bakke. Hastigheten var lav pga glatt føre. I Bunn av denne bakken så svinger veien litt, og her er det også et fotgjengerfelt. Midt i bakken så ser jeg en dame med barnevogn som er på vei for å krysse veien. Jeg bremser, og det skjer null og niks... Jeg sklir på isen. Jeg ser plutselig for meg det verste akkurat da...

Men heldigvis...damen er våken. Hun hører/ser at jeg sklir, og hun trekker vogna med seg tilbake på fortauet og jeg passerer henne med grei margin.

En annen gang var også på vinteren, og i den tiden hvor man anbefalte fotgjengere å rekke ut handa når de skulle over veien.

En eldre mann går _langs_ veien, og gir ingen signaler om at han har tenkt å krysse veien. Plutselig, når jeg er altfor nær fotgjengerfeltet, så vender han seg mot veien, rekker ut handa, og går...

Det var heldigvis to felt i min kjøreretning der, så jeg får kastet bilen over i det andre feltet, og passerer han med minimal margin.

HUsker det var endel snakk om dette med å rekke ut handa en tid senere. Fotgjengere måtte ikke glemme at de i tillegg måtte se seg for, for denne handa alene stoppet ikke en bil.

Den desidert verste opplevelsen var da jeg kom kjørende ikke langt fra skolen her. Jeg blir obs på to gutter, 4-5 klassinger, som virrer noe veldig inne på et bredt område ved veien. De er såpass urolige at jeg bremser ned til snaue 30 kmt, slipper gassen og lar bilen trille, mens jeg holder en fot klar på bremsen.

Og joda; plutselig så fyker den ene gutten ut i veien, rett foran meg. Jeg satt som sagt med foten klar, så jeg hugger inn bremsene, og klarer med nød og neppe å unngå å treffe gutten. I tillegg til at jeg satt klar så kan jeg vel takke for en bil med gode bremser.

Jeg registrerte at det var flere enn meg som ble skremt av dette. En møtende bil hadde stoppet med større margin, og sjåføren der satt med hendene opp til ansiktet. En sjåfør i en bil som sto inne på plassen ved veien, så vettskremt ut. Gutten som var sammen med han jeg holdt på å kjøre på så ut til å hyle.

Min reaksjon i det jeg stoppet var at jeg ble forbannet. Jeg åpnet vinduet og brølte til gutten at han måtte da fa** ikke løpe over veien på den måten. (jada, veldig voksent, men jeg tenkte ikke...)
Jeg får et hysterisk svar tilbake om at det gjorde da han som han ville...

Jeg holdt på å eksplodere da, men holdt meg i tømmene. Innså vel etterpå at hans svar var like preget av redsel som mitt rop var til han.

Jeg kjørte videre, og stoppet på neste avkjørsel for å rydde matvarer som lå strødd i bilen, roe ned en treåring som gråt i baksetet, samt gråte litt selv. Det var rett og slett grusomt.

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-12, 10:02   #13
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Bilkjøring og fotgjengere

Opprinnelig lagt inn av D'Arcy, her.

Jeg holdt faktisk på å kjøre på en fyr i dag. Som kom dundrende ut i fotgjengerfeltet på sykkel - uten noen form for refleks - på glattisen.

Syklister i gangfelt er noe jeg holder på å "ta med meg" flere ganger i året. Det er generelt så mange idioter på sykkel i trafikken etter hvert at det er skremmende. Ikke kan de reglene (eller bryr seg ikke om dem?) og i tillegg må de vel sitte med den tro at de er udødelig og at vel ingen kommer til å kunne treffe dem....

Så lenge man er en "mykere trafikant" hjelper det lite å ha "loven på sin side". Sykling i gangfelt er riktignok ikke tillatt,men tenker på en del situasjoner ellers. På sykkel tar jeg ingen sjanser, og ei heller som gående - jeg venter til jeg er sikker på at bilen har lagt merke til at jeg skal over veien. I den grad jeg sykler over gangfelt, så stopper jeg opp foran gangfeltet og venter til at bilen har stoppet - men en del på sykkel tror vel at de har samme rettigheter i gangfeltet som gående, og mener at bilene skal stoppe - uansett om de kommer i 25 km/t fra bak noen busker og rett ut i gangfeltet.

Refleks er en ting. Men det er også skremmende å se hvor mange som kjører rundt med lysfeil på bilene. Svært mange mangler ett lys. Mange har så vidt lys i lyktene, og så har man i tillegg tullingene som tror de har bedre lys og ser mer når de kjører med tåkelysene på foran i tillegg til kjørelysene. Det hjelper nødvendigvis ikke så mye at folk går med refleks når mange biler har såpass lite lys, eller at føreren følger med på veien noen få meter framfor bilen i stedet for å se mer framover - og samtidig kanskje blender motgående trafikk slik at de ikke like lett legger merke til fotgjengere.

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-12, 10:56   #14
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.384
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bilkjøring og fotgjengere

Kjempeviktig, alt sammen. Som fotgjenger syns jeg for øvrig det er forbløffende få i Oslo som faktisk stopper ved fotgjengeroverganger, det er kanskje 10 %. I andre byer og i utlandet opplever jeg at biler stopper bare man er i nærheten av fotgjengerovergangen, selv om man ikke skal over.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-12, 11:04   #15
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.764
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bilkjøring og fotgjengere

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

I andre byer og i utlandet opplever jeg at biler stopper bare man er i nærheten av fotgjengerovergangen, selv om man ikke skal over.

Mannen min er engelsk, og han er overrasket over at norske bilister bare kjører saktere og ofte ikke stopper helt foran fotgjengerfelt. Så jeg har blitt flinkere til å stoppe helt, for å vise at jeg virkelig har sett dem. Og jeg kjører heller ikke umiddelbart etter at fotgjengeren har passert foran bilen. Som fotgjenger synes jeg selv det er ubehagelig at bilen nesten snerter hælen på meg når jeg går over et fotgjengerfelt.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-12, 11:07   #16
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.384
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bilkjøring og fotgjengere

Jeg har begynt å stå helt til bilen stopper, og jeg ser at mange bilister irriterer seg over det, de vil gjerne bare skli sakte mot forgjengerfeltet, og deretter gasse opp bak rumpa mi. Men sønnen min kan ikke vurdere trafikkbildet, og jeg er nødt til å lære ham at han må vente helt til bilene står stille.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-12, 11:13   #17
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bilkjøring og fotgjengere

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Mannen min er engelsk, og han er overrasket over at norske bilister bare kjører saktere og ofte ikke stopper helt foran fotgjengerfelt. Så jeg har blitt flinkere til å stoppe helt, for å vise at jeg virkelig har sett dem. Og jeg kjører heller ikke umiddelbart etter at fotgjengeren har passert foran bilen. Som fotgjenger synes jeg selv det er ubehagelig at bilen nesten snerter hælen på meg når jeg går over et fotgjengerfelt.

JJeg gjør begge deler, og da litt ut fra hvem som skal over, og hvor dette er.

Er det barn, så er jeg tydelig. Kjører i mot overgangsfeltet og stopper helt.

Det samme i områder med mye folk.

På roligere veier og områder, så kan jeg sakke ned på god avstand og trille i mot overgangsfeltet mens personen går over. Tilpasser da selvfølgelig slik at jeg ikke snerter hælen til personen, og stopper like selvfølgelig om jeg kommer for nær.

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-12, 11:22   #18
Éowyn
Whatever, never mind
 
Éowyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.292
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Bilkjøring og fotgjengere

Jeg observerer ofte barn, med refleks, som står fint og rolig ved fotgjengeroverganger og venter til bilen har stoppet.

Refleksbruk hos tenåringer og voksne er det verre med. For tenåringers del er det vel en kombinasjon av at det ser ukult ut og de tror de er udødelige? Voksne derimot burde vite bedre.

En del voksne (og sikkert tenåringer og) tror visst at biler kan stoppe slik som Donals bil gjør og dermed bare går/sykler rett ut i veien uten å engang se seg for. Ja, det er bilførers feil dersom man blir påkjørt, men det hjelper lite dersom man blir invalid eller død.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-12, 11:52   #19
Bloppy
Det kommer seg
 
Bloppy sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Innlegg: 8.697
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bilkjøring og fotgjengere

Jeg hørte det samme på radioen og det fikk meg til å tenke over min egen kjøring.

Jeg er nok av de som sakker ned, og ikke stoppet helt foran gangfelt. Jeg skal skjerpe meg på det. Være tydeligere på at ja, jeg har tenkt til å stoppe.
Og å sakke enda mer ned ved overganger, for å være sikker på at jeg får det med meg om noen skal over.

Eksperten mente også det var feil å ta fra folk førerkortet på bakgrunn av slike hendelser. Han mener politiet må være helt sikre på at sjaføren har opptrådt grovt uaktsomt for å kunne gjøre det. Og det mener han at Hagen ikke har vært i dette tilfellet. Nå har ikke Hagen klaget på at han ble fratatt førerkortet så vidt meg bekjent da.

__________________
Snuppa 98
Poden 05
Bloppy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-12, 11:53   #20
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.206
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bilkjøring og fotgjengere

Opprinnelig lagt inn av mrc, her.

Syklister i gangfelt er noe jeg holder på å "ta med meg" flere ganger i året. Det er generelt så mange idioter på sykkel i trafikken etter hvert at det er skremmende. Ikke kan de reglene (eller bryr seg ikke om dem?) og i tillegg må de vel sitte med den tro at de er udødelig og at vel ingen kommer til å kunne treffe dem....

Øh? Sist jeg sjekket var det lov å sykle i gangfelt. Det er bare slik at bilene har ikke vikeplikt.

Men, ja, det er mange idioter i trafikken. Det være seg både bilister og syklister. Selv syns jeg spesielt at syklister som sykler når det er mørkt (og da typisk i vinterhalvåret) og ikke har lys på sykkelen, er noe av det verste.

Selv har jeg alltid reflekser festet i både jakke og ryggsekk. For jeg klarer nemlig ikke å huske å ta på slikt sånn helt av meg selv når det blir mørkt.

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:42.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no