Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hilsekultur - når hilser du?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-03-18, 12:21   #1
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.791
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hilsekultur - når hilser du?

https://www.nrk.no/buskerud/dnt_-_-a...tur-1.13983352

Interessant artikkel på NRK i dag - om at man er bekymret for at hilsekulturen i Marka og på fjellet er i ferd med å forsvinne.

Jeg synes det er litt gøy å reflektere over dette - hvem hilser du på og når?

Når jeg går tur med hundene hilser jeg i marka og på kyststien - men ikke på fortauet. Når vi er ute i båten, hilser vi på andre båtfolk som er ute. Motorsykkelfolk hilser på hverandre - langtransportsjåfører gjør det, har jeg sett - og folk som kjører cabriolet.

PÅ toget mitt hilsen man ikke på folk - men når toget blir stående/er forsinket etc., kommer man ofte i prat.
Når jeg er på min årlige ferie med søsteren min til en kanariøya, hilser man på alle man møter, både på tur, på fortauet andre steder.

Hvem hilser du på? Når hilser du på alle du møter og når lar du være?

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-18, 12:26   #2
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.284
Blogginnlegg: 1261
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hilsekultur - når hilser du?

Jeg hilser i skogen og fjellet og (et stykke inn i) marka. Fortrinnsvis med et smil og nikk. Hilser ikke i Frognerparken lissom, eller der det er masse folk.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-18, 12:30   #3
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.794
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hilsekultur - når hilser du?

Jeg går aldri i fjellet og marka så akkurat den hilsekulturen har jeg aldri forstått meg på, men generelt hilser jeg bare på folk jeg kjenner (eller hvis den ukjente hilser først).

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-18, 12:36   #4
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hilsekultur - når hilser du?

I marka og på fjellet så syns jeg hilsing øker omvendt proporsjonalt med folkemengdene, og proporsjonalt med været. Altså, hvis det er helt eksepsjonelt vakkert vært så blir det litt sånn "for en dag!!"-hilsing, og er det skikkelig ruskete så er det lett hoderystende "men ut skal vi, gærningene!"-hilsing. Unntak fra "jo mindre folk jo mer hilsing" er den klassiske "treningsturløypa" jeg av og til går inne fra skansebakken. Selv om det er bare noen få folk ute med hodelykt, så hilses det ikke da. Folk er på trening, ikke tur.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-18, 12:36   #5
Millen
Klare sjøl
 
Millen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 20.586
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hilsekultur - når hilser du?

Jeg har aldri skjønt hvorfor en skal hilse på sjø, marka og fjellet når en ikke kan hilse på fortau i byen feks. ( holder kjentfolk utenfor).

__________________
Storesøster- 06
Lillebror- 10
Lillesøster -13
Millen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 30-03-18, 12:38   #6
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.284
Blogginnlegg: 1261
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hilsekultur - når hilser du?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

I marka og på fjellet så syns jeg hilsing øker omvendt proporsjonalt med folkemengdene, og proporsjonalt med været. Altså, hvis det er helt eksepsjonelt vakkert vært så blir det litt sånn "for en dag!!"-hilsing, og er det skikkelig ruskete så er det lett hoderystende "men ut skal vi, gærningene!"-hilsing. Unntak fra "jo mindre folk jo mer hilsing" er den klassiske "treningsturløypa" jeg av og til går inne fra skansebakken. Selv om det er bare noen få folk ute med hodelykt, så hilses det ikke da. Folk er på trening, ikke tur.

Ja, sånn!

Opprinnelig lagt inn av Millen, her.

Jeg har aldri skjønt hvorfor en skal hilse på sjø, marka og fjellet når en ikke kan hilse på fortau i byen feks. ( holder kjentfolk utenfor).

Det KAN ha noe med antall mennesker man møter å gjøre.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-18, 12:41   #7
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.078
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hilsekultur - når hilser du?

Jeg hilser på fjellet og i marka hvis det ikke er veldig mange folk der. Jo lengre unna allfarveg, jo større sjanse. Jeg har ofte musikk på øret og er litt i min egen verden.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 30-03-18, 12:42   #8
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.063
Blogginnlegg: 260
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hilsekultur - når hilser du?

Opprinnelig lagt inn av Millen, her.

Jeg har aldri skjønt hvorfor en skal hilse på sjø, marka og fjellet når en ikke kan hilse på fortau i byen feks. ( holder kjentfolk utenfor).

Skjønner det ikke jeg heller, men er glad vi ikke hilser på fortauet i byen. Hadde nok holdt meg mer hjemme om det var tilfellet. :introvert:
Men jeg syns egentlig det er koselig at folk hilser på hverandre på fjellet og i skogen. Selv om jeg ikke hilser først.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-18, 12:46   #9
Palmen
Trøtt
 
Palmen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.199
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hilsekultur - når hilser du?

Jeg er en sånn som hilser over alt, det har jeg fra min mor. Litt sånn som Polyanna beskriver, men jeg kan også hilse langs veiene der jeg bor. Det eneste stedet jeg ikke hilser er midt i byen.

__________________
2006 - 2012 - 2012
Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-18, 12:50   #10
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.079
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hilsekultur - når hilser du?

Jeg er en ikke-hilser, jeg hilser kun tilbake om folk hilser først. Jeg er dønn introvert på sånne ting, og å snakke med ukjente på bussen er en pine.
Jeg han gjerne møte blinket og smile, men hilsning og værsnakk er absolutt ikke min greie.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-18, 12:51   #11
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.786
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hilsekultur - når hilser du?

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Jeg hilser i skogen og fjellet og (et stykke inn i) marka. Fortrinnsvis med et smil og nikk. Hilser ikke i Frognerparken lissom, eller der det er masse folk.

Signerer

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-18, 12:52   #12
amylin
One of These Days
 
amylin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.912
Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hilsekultur - når hilser du?

Å, det kommer an på humøret og situasjonen. Jeg hilser ikke på brautende, fulle nordmenn i sydenlandet, da snakker jeg engelsk eller later som jeg ikke snakker norsk. Gjør egentlig det flere steder enn sydenlandet. Spesielt hvis jeg reiser alene. Jeg blir veldig introvert, og plugger inn ørepropper og setter på musikk. Hilser i skog og mark, som regel.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-18, 13:01   #13
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.063
Blogginnlegg: 260
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hilsekultur - når hilser du?

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Jeg er en ikke-hilser, jeg hilser kun tilbake om folk hilser først. Jeg er dønn introvert på sånne ting, og å snakke med ukjente på bussen er en pine.
Jeg han gjerne møte blinket og smile, men hilsning og værsnakk er absolutt ikke min greie.

Du skal være glad du ikke bor i England. Der jeg bodde snakket alle med alle, alltid. Men jeg syntes egentlig det var ganske hyggelig når jeg ble vandt med det. Bortsett fra på dager da jeg bare ville være i fred så klart.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-18, 13:33   #14
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.239
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hilsekultur - når hilser du?

Jeg har aldri skjønt hvorfor man hilser i marka. så jeg hilser ikke først nei. Og skvetter litt og lurer på hvor de kjenner meg fra. Men jeg hilser alltid tilbake da.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-18, 13:49   #15
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.728
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hilsekultur - når hilser du?

Jeg hilser når jeg går tur, ikke av typen «hei!!», men mer som smil,
nikk og kanskje hei om det passer seg sånn.
Jeg synes det er hyggelig. På sjøen vinker jeg om det ikke er alt for trafikkert.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-18, 14:08   #16
Fluke
Bør lage seg en tittel selv
 
Fluke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Innlegg: 11.779
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hilsekultur - når hilser du?

Jeg hilser i marka, på fjellet, på sjøen, på turstier hjemme og andre plasser jeg er på tur. Sier bare hei og smiler mår vi passerer altså, stopper ikke opp og skravler.
På camping hilser vi god morgen til medcampister om morgenen, men snakker ikke med dem resten av dagen. Har reagert på at det blir mindre hilsing på campingplassene også etterhvert. Syns det er synd, for det koster så lite med et smil og et "god morgen", men kan bety mye for hyggen på plassen. Jeg anser meg også som ganske introvert og vil helst være i fred, men har aldri følt at denne type hilsen har vært påtrengende eller plagsom.

__________________
02 10
Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-18, 14:26   #17
Tussa
Ferdiglada
 
Tussa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.880
Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hilsekultur - når hilser du?

Dette tenkte eg på forleden då vi gjekk bytrappene i Ålesund. Då hilste nemlig folk! Det syns eg var rart for eg følte eg var i byen, ikkje på fjelltur. Eg helse på fjellet, på turstiar, når vi er ute med båten, på kjerreveien ved hytta og når vi er på bobiltur!

__________________
Gut 02 Jente 05
Tussa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-18, 14:43   #18
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.481
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hilsekultur - når hilser du?

Jeg hilser når noen hilser først.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-18, 15:18   #19
Blånn
Bør lage seg en tittel selv
 
Blånn sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 8.154
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hilsekultur - når hilser du?

Jeg hilser på fjellet og i marka. Jo lenger bort fra sivilisasjonen, jo mer hilser jeg. Jeg har alltid tenkt at det å hilse er en hyggelig tradisjon.

__________________
Blånn, Storebror (-99), Lillemann (-03) og Houdini (-05)

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-18, 15:27   #20
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag
 
Hondacrv sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 13.067
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hilsekultur - når hilser du?

I skogen, på fjellet og i marka. No var eg på bortoverski i Hemsedal, og der var folk mindre flinke å helse enn det dei er her heime.

__________________
05
Hondacrv er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:41.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no