Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Hva er greit 1 mai og hva med «eierskap» til dagen?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-05-18, 00:28   #41
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er greit 1 mai og hva med «eierskap» til dagen?

Det finnes så mye rare folk, så jeg tviler ikke. Tror dog det er utdøende.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-18, 00:32   #42
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.239
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er greit 1 mai og hva med «eierskap» til dagen?

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Det finnes jo helt sikkert de som gjør hagearbeid i protest. Men jeg er sikker på at de aller fleste bare gjør hagearbeid 1. mai fordi det passer greit. Kun derfor.

Jeg var ikke engang klar over at hagearbeid var uglesett den dagen. Eller annet arbeid for den saks skyld. At det var en viktig dag for taler og tog og arbeidere har jeg jo vokst opp med, men ikke det med at det er sånn tilnærming. Hagearbeid er jo hobby mer enn jobb også.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-18, 01:03   #43
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.904
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er greit 1 mai og hva med «eierskap» til dagen?

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg var ikke engang klar over at hagearbeid var uglesett den dagen. Eller annet arbeid for den saks skyld. At det var en viktig dag for taler og tog og arbeidere har jeg jo vokst opp med, men ikke det med at det er sånn tilnærming. Hagearbeid er jo hobby mer enn jobb også.

Jeg tror ikke det er uglesett i utstrakt grad. Jeg opplever det kun slik her på FP.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-18, 02:23   #44
Billa
Usedvanlig begavet
 
Billa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 8.068
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er greit 1 mai og hva med «eierskap» til dagen?

Jeg var i London 1.mai, og der var den hverken hellig eller rød. Alle butikker var åpne og folk jobbet i gater og veier, og jeg vet ikke helt om det var tog noe sted. I hvertfall ikke i sentrum. Vi diskuterte litt rundt det med at Norge er et land med relativt stort fokus på 1.mai, mens det tilsynelatende ikke er noen viktig dag i et land som UK, med tildels betydelig dårligere rettigheter... Mulig dagen markeres i mer typiske industribyer som Hull og Norwich

__________________
Mvh Billa
***If you bungle raising your children, I don't think whatever else you do well matters very much*** Jacqueline Kennedy Onassis
Billa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-18, 05:08   #45
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.728
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er greit 1 mai og hva med «eierskap» til dagen?

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg var ikke engang klar over at hagearbeid var uglesett den dagen. Eller annet arbeid for den saks skyld. At det var en viktig dag for taler og tog og arbeidere har jeg jo vokst opp med, men ikke det med at det er sånn tilnærming. Hagearbeid er jo hobby mer enn jobb også.

Mener du at man er ugleseere om man reagerer på tydelig demonstrativ oppførsel?

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-18, 09:42   #46
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.221
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er greit 1 mai og hva med «eierskap» til dagen?

For meg er 1. mai omtrent som Kr. Himmelfartsdag; en beleilig fridag som jeg bruker som jeg vil. Nå bedriver jeg ikke bråkete hagearbeid, siden det er for tidlig å klippe plen, men ellers er det neppe noen som hadde bitt provosert her, uansett.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-18, 10:00   #47
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.239
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er greit 1 mai og hva med «eierskap» til dagen?

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Mener du at man er ugleseere om man reagerer på tydelig demonstrativ oppførsel?

Ugleseere? Nei, at folk demonstrerer mot noe som er viktig for en kan man selvsagt reagere på. Det jeg mente var at jeg ikke var klar over at det å gjøre hagearbeid (eller annet arbeid) er noe man ikke gjør den dagen.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-18, 10:14   #48
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.255
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva er greit 1 mai og hva med «eierskap» til dagen?

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Det finnes jo helt sikkert de som gjør hagearbeid i protest. Men jeg er sikker på at de aller fleste bare gjør hagearbeid 1. mai fordi det passer greit. Kun derfor.

Enig i dette. Jeg kunne fint gjort hagearbeid den dagen, men da fordi det må gjøres. I år ble det ikke gjort pga regn.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-18, 12:27   #49
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.482
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva er greit 1 mai og hva med «eierskap» til dagen?

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Jeg var i London 1.mai, og der var den hverken hellig eller rød. Alle butikker var åpne og folk jobbet i gater og veier, og jeg vet ikke helt om det var tog noe sted. I hvertfall ikke i sentrum. Vi diskuterte litt rundt det med at Norge er et land med relativt stort fokus på 1.mai, mens det tilsynelatende ikke er noen viktig dag i et land som UK, med tildels betydelig dårligere rettigheter... Mulig dagen markeres i mer typiske industribyer som Hull og Norwich

I England flyttes alle fridager til nærmeste mandag. Så de har ikke fri første mai, men mandag 7 mai.

Det er tog og opplegg 1 mai, men siden alle er på jobb blir det jo ikke store greiene. Det har pleid å være litt opptøyer - knuse noen McDonald's og sånt, men mulig de har slutta med det.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-18, 13:11   #50
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.450
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er greit 1 mai og hva med «eierskap» til dagen?

Jeg kan jo svare fra "andre" siden. For oss er 1.mai søndag. Vi gjør jo selvfølgelig det som må gjøres, men ikke mer. Det er for tidlig for traktorkjøring på jordet, men det ville vært uaktuelt uansett.
Hageraking og annet lydløst arbeid kan vi gjøre.
Jeg vet at det er en del bønder som gjør "utearbeid" på trass 1.mai og de ugleser jeg gjerne

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-18, 14:01   #51
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.842
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva er greit 1 mai og hva med «eierskap» til dagen?

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Enig i dette. Jeg kunne fint gjort hagearbeid den dagen, men da fordi det må gjøres. I år ble det ikke gjort pga regn.

Samme her. Hagearbeid gjøres på de fridager det er mulig og vi er hjemme. På ingen måte for å protestere mot noe som helst.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-18, 14:03   #52
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.842
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva er greit 1 mai og hva med «eierskap» til dagen?

I år så jobbet faktisk både LøveMannen og jeg litt på 1.mai. Ganske tilfeldig, ikke synlig og definitivt ikke for å protestere.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-18, 17:16   #53
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva er greit 1 mai og hva med «eierskap» til dagen?

Jeg er vokst opp med at det var en kjent sak at Høyre-og FRP folk jobbet i hagen som en ren demonstrasjon. Og AP folk, som min familie, lot seg provosere.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-18, 17:39   #54
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.371
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er greit 1 mai og hva med «eierskap» til dagen?

Jeg gjør nesten alltid hagearbeid på 17. mai. Plantasjen har åpent, jeg har fri, og det har blitt mai og jeg har begynt å tenke "hage". Hvis noen vil uglese, får de gjøre det, jeg kunne med hånden på hjertet ikke brydd meg mindre. Jeg ser ingen praktisk forskjell i å gjøre hagerabeid på 1.mai enn å gjøre det på en søndag.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-18, 18:13   #55
Billa
Usedvanlig begavet
 
Billa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 8.068
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er greit 1 mai og hva med «eierskap» til dagen?

Opprinnelig lagt inn av Neket, her.

I England flyttes alle fridager til nærmeste mandag. Så de har ikke fri første mai, men mandag 7 mai.

Det er tog og opplegg 1 mai, men siden alle er på jobb blir det jo ikke store greiene. Det har pleid å være litt opptøyer - knuse noen McDonald's og sånt, men mulig de har slutta med det.

Det er noen år siden jeg bodde i London (sentrum), men kan liksom ikke huske at det var noe særlig til demonstrasjoner på internasjonale protest-dager (8.mars f.eks), og selv på Bank-holidays er jo størstedelen av butikker åpne uansett. Om enn med noe endrede åpningstider.

Det virker rett og slett som om denne dagen er viktigere hos oss, enn i svært mange andre land. Er det fordi den er VIKTIG, eller fordi det er en deilig fridag som vi alle ønsker å beholde? I verdens rikeste land.

__________________
Mvh Billa
***If you bungle raising your children, I don't think whatever else you do well matters very much*** Jacqueline Kennedy Onassis
Billa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-18, 18:39   #56
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.904
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er greit 1 mai og hva med «eierskap» til dagen?

1. mai er hvertfall viktig i Frankrike, og der er det ofte opptog og demonstrasjoner i byene. Og jeg trodde May Day var en stor greie i UK, med sånn May Queen-parade og fest? Min kilde er dog en påskekrim, men...

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-18, 19:55   #57
Billa
Usedvanlig begavet
 
Billa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 8.068
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er greit 1 mai og hva med «eierskap» til dagen?

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

1. mai er hvertfall viktig i Frankrike, og der er det ofte opptog og demonstrasjoner i byene. Og jeg trodde May Day var en stor greie i UK, med sånn May Queen-parade og fest? Min kilde er dog en påskekrim, men...

Du har helt rett, og når jeg Googler litt nå i etterkant, så VAR det tog 1.mai - et skikkelig et også, med fokus på arbeiderrettigheter og lønn. Jeg hadde nesten forventet at min søsterorganisasjon også var representert. Apotekfarmasøyter har skikkelig dårlige kår i UK. Det var altså riktignok ikke stengte dører noe sted, men jeg må visst korrigere meg selv; toget gikk fra Clerkenwell Green til Trafalgar Square. Det betyr jo at 1.mai er viktig for noen, i det minste, selv om det ikke er en kollektiv fridag. Det er jo ikke så mange av dem i andre land

Jeg har nok ikke beveget meg i akkurat det området når toget har gått tidligere år, og da har det jo vært litt vanskelig å få det med seg. Toget på 17.mai, derimot

__________________
Mvh Billa
***If you bungle raising your children, I don't think whatever else you do well matters very much*** Jacqueline Kennedy Onassis
Billa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-18, 19:59   #58
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.823
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er greit 1 mai og hva med «eierskap» til dagen?

Jeg rettet mattetentamen hele 1. mai.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-18, 20:28   #59
Drømmedama
keep on dreaming
 
Drømmedama sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.828
Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva er greit 1 mai og hva med «eierskap» til dagen?

Jeg har vokst opp med at folk i nabolaget som stemte Høyre/Frp demonstrativt klippet plenen/tok frem motorsag osv første mai. Greia var liksom at det skulle bråke/synes mest mulig, en måte å markere avstand til 1.mai-feiring og -markering. Har også opplevd det samme på fire ulike steder jeg har bodd senere som voksen.

Drømmedama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-18, 20:39   #60
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.728
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er greit 1 mai og hva med «eierskap» til dagen?

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

1. mai er hvertfall viktig i Frankrike, og der er det ofte opptog og demonstrasjoner i byene. Og jeg trodde May Day var en stor greie i UK, med sånn May Queen-parade og fest? Min kilde er dog en påskekrim, men...

May Day/Valborgsmess er en stor folkloregreie mange steder, men ikke som arbeidermarkering.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:15.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no