Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Hvordan lapper man hull på kneet på en barnebukse?

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-03-08, 15:31   #1
mehmet
Går stille i dørene
 
mehmet sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Midt på, sånn cirka
Innlegg: 1.815
mehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Hvordan lapper man hull på kneet på en barnebukse?

Poden har flere bukser med hull på kneet, og nå tenkte jeg å bruke en gammel dongeribukse til å lappe dem. Men hva er best - lappen inni eller utenpå? Jeg tenkte å sy lappen på med maskin, men hvordan får jeg til å sy sømmene som er loddrette - jeg får jo ikke vridd buksebeinet på symaskinarmen? Må jeg sprette opp ved kneet før jeg syr?

mehmet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-08, 22:35   #2
Jålebeinet
med tunga på styret
 
Jålebeinet sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.049
Jålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan lapper man hull på kneet på en barnebukse?

Vi (dvs Jålebukken) har sprettet opp nedenifra og helt opp til kneet. Så er lappen sydd på tvers i hver sidesøm fra buksen er sydd sammen igjen. Enten er det da brukt baklommene fra den sammen buksen eller rester fra en annen bukse.

Jålebeinet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-08, 22:38   #3
Malus
lurer
 
Malus sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Her og der
Innlegg: 3.842
Malus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvordan lapper man hull på kneet på en barnebukse?

Finnes det ikke lapper som kan strykes på også?

__________________
Tre fininger : 07 - 09 - 11
Malus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-08, 23:28   #4
mehmet
Går stille i dørene
 
mehmet sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Midt på, sånn cirka
Innlegg: 1.815
mehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvordan lapper man hull på kneet på en barnebukse?

Jeg hadde jo håpet å slippe å rekke opp så mye som halve beinet.

shg: Holder slike strykelapper, da?

mehmet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-08, 00:31   #5
konemor
Erfaren
 
konemor sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 861
konemor er litt kulkonemor er litt kul
Standard

Sv: Hvordan lapper man hull på kneet på en barnebukse?

Strykelapper er bra de. Har brukt det noen ganger. De største sitter veldig godt.

konemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-08, 15:57   #6
Malus
lurer
 
Malus sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Her og der
Innlegg: 3.842
Malus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvordan lapper man hull på kneet på en barnebukse?

Har ikke prøvd strykelapper selv, men så de hadde noen fine med barnemotiver på, på disken sist jeg var på stoffbutikken. Husker også at mamma brukt sånne på klærne til oss da vi var små.

__________________
Tre fininger : 07 - 09 - 11
Malus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-08, 16:42   #7
mehmet
Går stille i dørene
 
mehmet sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Midt på, sånn cirka
Innlegg: 1.815
mehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvordan lapper man hull på kneet på en barnebukse?

Så dere mener jeg skal gi opp å sy til fordel for jukse(sjuske)løsningen strykelapper?

mehmet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-08, 16:48   #8
Svanen
trenger lading
 
Svanen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Innlegg: 5.312
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvordan lapper man hull på kneet på en barnebukse?

mulig jeg gjør feil, men jeg synes stryke-på-lapper har en tendsens til å løsne eter en stund her i huset

__________________
99, 00, 04, aug. 14
Svanen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-08, 18:53   #9
Malus
lurer
 
Malus sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Her og der
Innlegg: 3.842
Malus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvordan lapper man hull på kneet på en barnebukse?

Å sy blir nok best vil jeg tro.

__________________
Tre fininger : 07 - 09 - 11
Malus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-08, 18:56   #10
mehmet
Går stille i dørene
 
mehmet sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Midt på, sånn cirka
Innlegg: 1.815
mehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvordan lapper man hull på kneet på en barnebukse?

Opprinnelig lagt inn av shg, her.

Å sy blir nok best vil jeg tro.

Og da er vi tilbake til mitt opprinnelige spørsmål: Må jeg rekke opp først eller finnes det en smart løsning jeg ikke ser?

mehmet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-08, 19:23   #11
Malus
lurer
 
Malus sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Her og der
Innlegg: 3.842
Malus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvordan lapper man hull på kneet på en barnebukse?

Tja. Hvis du må sy rundt lappen, og det er for trangt inni buksebeinet, så må du rekke. Men kanskje det går an å sy fram og tilbake, så det blir store sikk-sakker over lappen ganske tett, opp og ned på kneet, i stedet for sømmen somskulle vært på tvers øverst og nederst? Bare en ide. Hvis du klarer å få tredd buksebeinet innpå maskinen i det hele tatt da. Vanskelig med små klær.

__________________
Tre fininger : 07 - 09 - 11
Malus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-08, 19:54   #12
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.848
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan lapper man hull på kneet på en barnebukse?

Strykelapper og sy de fast for hånd rundt kanten.

Det trengs ikke gjøres sånn veldig grundig, så det er en mindre jobb enn det høres ut som.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-08, 19:57   #13
mehmet
Går stille i dørene
 
mehmet sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Midt på, sånn cirka
Innlegg: 1.815
mehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvordan lapper man hull på kneet på en barnebukse?

Opprinnelig lagt inn av shg, her.

T Men kanskje det går an å sy fram og tilbake, så det blir store sikk-sakker over lappen ganske tett, opp og ned på kneet, i stedet for sømmen somskulle vært på tvers øverst og nederst?

Ja. Eller motsatt av det du skriver, for det er jo bare på tvers jeg klarer å sy. Nedover blir det verre.

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Strykelapper og sy de fast for hånd rundt kanten.

Stryker jeg dem da på utsiden eller innsiden? Og hvor kjøper man strykelapper når man ikke bor i nærheten av en syutstyrsbutikk?

mehmet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-08, 20:05   #14
Kaz
Juba Juba
 
Kaz sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.576
Kaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvordan lapper man hull på kneet på en barnebukse?

Opprinnelig lagt inn av mehmet, her.

Og da er vi tilbake til mitt opprinnelige spørsmål: Må jeg rekke opp først eller finnes det en smart løsning jeg ikke ser?

Jeg har klart det fint uten å rekke opp jeg. Med litt vriing så pleier det å gå bra. Hvor store er buksene da? Jeg lappet i alle fall på denne måten på endel bukser i str 116 i fjor.

__________________
Storebror 2000 Lillebror 2003


Kaz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-08, 20:20   #15
mehmet
Går stille i dørene
 
mehmet sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Midt på, sånn cirka
Innlegg: 1.815
mehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvordan lapper man hull på kneet på en barnebukse?

De er størrelse 98. Det er jo mulig jeg klarer det om jeg syr på "frihånd" med maskinen (senker de der tennene nederst som jeg ikke husker hva heter).

mehmet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-08, 20:27   #16
Kaz
Juba Juba
 
Kaz sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.576
Kaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvordan lapper man hull på kneet på en barnebukse?

Opprinnelig lagt inn av mehmet, her.

De er størrelse 98. Det er jo mulig jeg klarer det om jeg syr på "frihånd" med maskinen (senker de der tennene nederst som jeg ikke husker hva heter).

Jeg er heller ikke spesielt flink til å sy, og vet ikke hva noe heter.
Jeg har tredd beinet innpå og begynt øverst på tvers og så løftet opp den gaffelsaken og vridd rundt,festet den igjen også sydd nedover langs beinet, med litt draing og sånn, så går det.

__________________
Storebror 2000 Lillebror 2003


Kaz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-08, 22:33   #17
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.848
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan lapper man hull på kneet på en barnebukse?

Opprinnelig lagt inn av mehmet, her.

Stryker jeg dem da på utsiden eller innsiden? Og hvor kjøper man strykelapper når man ikke bor i nærheten av en syutstyrsbutikk?

Jeg kjøper sånne morsomme, med epler, sommerfugler eller prinsesser på, og de skal selvsagt på utsiden. Stryke på dongerilapper, det gidder jeg ikke. :vil ikke lappe kjedelig: (Men de skal på utsiden, de også, forresten.)

Jeg levde i den villfarelse at du bodde i Trondheim, jeg. Her kjøper man slike på Sommer i Thomas Angells gate. Hvis du ikke bor her, så kan du bestille noen på www.stoffogstil.no. (Det var da et utrolig dårlig utvalg de hadde da.)

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-08, 22:40   #18
mehmet
Går stille i dørene
 
mehmet sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Midt på, sånn cirka
Innlegg: 1.815
mehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvordan lapper man hull på kneet på en barnebukse?

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg levde i den villfarelse at du bodde i Trondheim, jeg. Her kjøper man slike på Sommer i Thomas Angells gate. Hvis du ikke bor her, så kan du bestille noen på www.stoffogstil.no. (Det var da et utrolig dårlig utvalg de hadde da.)

Sommer. Nei, om jeg hadde bodd i Trondheim hadde det ikke vært noe problem. Jeg får sjekke ut Stoff & Stil, men ser for meg at portoen blir mer enn en ny bukse.

mehmet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-04-08, 18:23   #19
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvordan lapper man hull på kneet på en barnebukse?

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Strykelapper og sy de fast for hånd rundt kanten.

Det trengs ikke gjøres sånn veldig grundig, så det er en mindre jobb enn det høres ut som.

Det er min erfaring også, med to viltre gutter i huset som kan prestere å slite hull på buksa første gang den brukes.

Lapper både med og uten motiv har de i vanlige sy/garn/stoff butikker.

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-04-08, 18:31   #20
Møøse
I could be violet sky
 
Møøse sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 782
Møøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan lapper man hull på kneet på en barnebukse?

Korleis lappar ein eit hol i ei bukse?
Eg trur kanskje ein må til med å syTM

*fekk aldri symaskinsertifikatet i 6. klasse*

__________________
Møøse og barna , april 1999 og september 2004
Møøse er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:22.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no