Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

[Strikking] Hva er favorittgarnet ditt?

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-09-10, 18:52   #21
amylin
One of These Days
 
amylin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.920
Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: [Strikking] Hva er favorittgarnet ditt?

Hvert garn til sitt bruk, men jeg er veldig glad i Wollmeise twin. Godt å strikke med, supermykt og flotte, intense farger.
Liker også veldig godt TuLLibaLL, Skinny Bugga og Sunshine luxury sock. Alle de tre siste garnene strikkes på pinne 2,5mm-3 mm. Til sokker liker jeg Regia, strikkes på pinne 2-2,5 mm. Har også strikket i Knit Picks Palette og det er veldig mykt og godt. Har ikke vasket det enda, men hittil er det veldig fint. Strikkes på pinne 3 mm.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-10, 19:24   #22
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: [Strikking] Hva er favorittgarnet ditt?

Opprinnelig lagt inn av Mei, her.

Jeg har hørt flere si at alpakka blir så tungt og slaskete, men jeg synes ikke det selv. Det er kanskje forskjell på kvalitetene der også. Smilefjes hvilken alpakka bruker du?

Jeg bruker som regel Drops sin. Jeg synes ikke det er tungt og slaskete. Tvert om - jeg setter pris på at det blir akkurat såpass vekt i plagget at det faller fint og ikke legger seg oppå romper og sånn.

  Svar med sitat
Gammel 04-09-10, 19:50   #23
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: [Strikking] Hva er favorittgarnet ditt?

De plaggene jeg har strikket av Alpakka strikkes i garn fra Du Store Alpakka.
Mitt absolutte favoritt strikke-sjal er strikket i alpakka fra DSA, og det brukes MYE,
har hverken mistet fasong eller blitt slaskete.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-10, 09:18   #24
Vimsen
"De"
 
Vimsen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.520
Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Sv: [Strikking] Hva er favorittgarnet ditt?

https://docs.google.com/viewer?attid...number=1&w=800


Jeg skal strikke denne i Nepal snart. Har aldri strikked med Nepal før så jeg er spent. Fikk mail i går om at garnet var på vei.

__________________
Effektivitet er intelligent latskap.
Vimsen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-10, 11:02   #25
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on
 
Mrs. Longbottom sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.212
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: [Strikking] Hva er favorittgarnet ditt?

Opprinnelig lagt inn av Fløyel, her.

De plaggene jeg har strikket av Alpakka strikkes i garn fra Du Store Alpakka.
Mitt absolutte favoritt strikke-sjal er strikket i alpakka fra DSA, og det brukes MYE,
har hverken mistet fasong eller blitt slaskete.

nei, sjal er jo ikke noe problem i alpakka. Snupsen har en utsvinget kjole stikket i tynn alpakka som har veldig lett for å få en rar fasong. Skjørtet er så tungt i forhold til det smale livet, at maskene der strekkes og blir veldig store. Ikke sånn at det er et problem, og den er myk og deilig, men hadde blitt perfekt i et annet garn. Poenget mitt er ikke å disse alpakka, altså, men jeg har blitt veldig obs på at det faktisk ikke er alle plagg som egner seg til å strikkes i alpakka. En annen ting er prisen. Jeg kjøpte garn til to like babydresser, en i ren alpakka og en i nepal, altså alpakkablandign. Alpakkadressen kom på 400-500 kr mens nepaldressen kom på rundt 150...

__________________
Snupsen -05 og Rusket -10
Some people are like a Slinky... not really good for anything, but you still can't help but smile when you shove them down the stairs
Mrs. Longbottom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-10, 11:06   #26
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.649
Blogginnlegg: 260
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: [Strikking] Hva er favorittgarnet ditt?

Opprinnelig lagt inn av LilleBulla, her.

Jeg har mange favoritter, det varierer litt etter vær og føreforhold. Jeg er garnsnobb, så det blir mye alpakka og silkeblandinger, og jeg er ikke så glad i superwashbehandlet garn, så jeg styrer unna det om jeg kan. Akkurat nå har jeg strikket flere plagg i det nye nepal-garnet til drops, og det syns jeg er et nydelig garn, alpakka-merinoblandingen er helt topp, og gir det beste av to verdener. Jeg ble kjempeglad da jeg hørte det skulle komme samme blanding i to nye tykkelser, for jeg syns nepal er for tykt til en del ting.

Alpakka-merino er helt nydelig, ja
Jeg liker selvfølgelig Bånsull sin best ettersom den er så tynn.

Alpakka faller mye tyngre enn ren ull. Jeg har en hel genser i alpakka og den kjennes på kroppen, så jeg har tro på at en kjole heller burde vært strikket i noe annet hvis barnet er oppe og går. Små plagg i alpakka merker man ikke tyngden i på samme måte.

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-10, 11:18   #27
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: [Strikking] Hva er favorittgarnet ditt?

Jeg har en lang kåpe i alpakka. Den holder fasongen helt greit så langt ihvertfall.

  Svar med sitat
Gammel 05-09-10, 11:32   #28
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on
 
Mrs. Longbottom sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.212
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: [Strikking] Hva er favorittgarnet ditt?

Opprinnelig lagt inn av Appelsin, her.

Alpakka-merino er helt nydelig, ja
Jeg liker selvfølgelig Bånsull sin best ettersom den er så tynn.

Alpakka faller mye tyngre enn ren ull. Jeg har en hel genser i alpakka og den kjennes på kroppen, så jeg har tro på at en kjole heller burde vært strikket i noe annet hvis barnet er oppe og går. Små plagg i alpakka merker man ikke tyngden i på samme måte.

my point exactly.

Alpakka er deilig, og mykt og varmt, men det er ikke sånn at alle plagg blir finere i alpakka enn i ull.

__________________
Snupsen -05 og Rusket -10
Some people are like a Slinky... not really good for anything, but you still can't help but smile when you shove them down the stairs
Mrs. Longbottom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-10, 11:32   #29
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on
 
Mrs. Longbottom sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.212
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: [Strikking] Hva er favorittgarnet ditt?

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Jeg har en lang kåpe i alpakka. Den holder fasongen helt greit så langt ihvertfall.

Det er jeg veldig fascinert av, hvilken alpakka er det?

__________________
Snupsen -05 og Rusket -10
Some people are like a Slinky... not really good for anything, but you still can't help but smile when you shove them down the stairs
Mrs. Longbottom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-10, 11:39   #30
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.205
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Strikking] Hva er favorittgarnet ditt?

Jeg lurer på om noe av problemet med sigende alpakka kan komme av Drops sin anbefaling av pinne 3,5. Det garnet er for tynt til 3,5, og strikker man på så tykke pinner vil plagget sige.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-10, 13:03   #31
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: [Strikking] Hva er favorittgarnet ditt?

Opprinnelig lagt inn av LilleBulla, her.

Det er jeg veldig fascinert av, hvilken alpakka er det?

Det er Drops sin. Strikket i enkelttråd.

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Jeg lurer på om noe av problemet med sigende alpakka kan komme av Drops sin anbefaling av pinne 3,5. Det garnet er for tynt til 3,5, og strikker man på så tykke pinner vil plagget sige.

Aha!

Det er nok grunnen ja, jeg strikker på 2,5 eller 3. (Jeg blåser som regel i både oppskrifter og det meste jeg og bare strikker i vei sånn jeg vil ha det selv.)

  Svar med sitat
Gammel 05-09-10, 13:03   #32
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: [Strikking] Hva er favorittgarnet ditt?

Alle plagg blir ikke finere i alpakka, nei. Fletting for eksempel blir langt mindre strukturert i alpakka enn i annet ullgarn.

  Svar med sitat
Gammel 05-09-10, 14:17   #33
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.649
Blogginnlegg: 260
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: [Strikking] Hva er favorittgarnet ditt?

Her er noen som mener noe av det samme som oss, LilleBulla:
(fra Pinnsvindesign)
"Marianne Isager har tilføyet et tall etter garn-navnet - 1 - 2 eller 3, som en hjelp for kundene til å velge blant kvalitetene. Samme tall = samme tykkelse. Dermed kan garn med samme nummer erstatte hverandre, men Marianne Isager anbefaler ikke at man strikker rene Alpaca garn sammen, da dette kan gi et tyngre resultat enn det som var tenkt. Det er bedre, hvis den ene tråden inneholder ull. Husk også at bomull og ull ikke vaskes ved samme temperatur og derfor skal strikkes sammen med omtanke."

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-10, 14:23   #34
Vimsen
"De"
 
Vimsen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.520
Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Sv: [Strikking] Hva er favorittgarnet ditt?

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Jeg lurer på om noe av problemet med sigende alpakka kan komme av Drops sin anbefaling av pinne 3,5. Det garnet er for tynt til 3,5, og strikker man på så tykke pinner vil plagget sige.

JA!!!

__________________
Effektivitet er intelligent latskap.
Vimsen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-10, 18:03   #35
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on
 
Mrs. Longbottom sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.212
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: [Strikking] Hva er favorittgarnet ditt?

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Jeg lurer på om noe av problemet med sigende alpakka kan komme av Drops sin anbefaling av pinne 3,5. Det garnet er for tynt til 3,5, og strikker man på så tykke pinner vil plagget sige.

Definitivt. Jeg sysn egentlig en del garn blir anbefalt for tykke pinner. jeg strikker ganske løst, og må vanligvis ned en pinnestørrelse, men enkelte garn blir så mye finere om jeg går ned enda en str.

__________________
Snupsen -05 og Rusket -10
Some people are like a Slinky... not really good for anything, but you still can't help but smile when you shove them down the stairs
Mrs. Longbottom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-10, 23:38   #36
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: [Strikking] Hva er favorittgarnet ditt?

Nå har jeg strikket en pen hals i wolmeisse, og det er nok noe galt med meg for jeg er egentlig ikke imponert. Altså; resultatet ble bra, men garnet er ikke noe godt å strikke med - det minner om bomullsgarn, er hardt mot fingrene og fliser litt.

Jeg skal gi det et par sjanser til altså, jeg må jo strikke opp det jeg har.

Er det noen gode strikkebutikker i Osloområdet med godt utvalg i alpakka og ulike garntyper? Jeg stikker oftest innom Strikkedilla på City på vei til et tog eller en trikk, og der er jo utvalget litt begrenset.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-10, 00:05   #37
Daisy
Trademark: Imperfection
 
Daisy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 11.055
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: [Strikking] Hva er favorittgarnet ditt?

Appelsin eller andre, noen som vet om et garn som er som Bånsull sin Alpakka/merino i blanding og tykkelse? De har ikke på nettsiden og det er akkurat den blandingen jeg vil ha i den tykkelsen.

__________________
Jeg skulle ønske jeg led av "flink pike syndrom"

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-10, 08:33   #38
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.689
Blogginnlegg: 19
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: [Strikking] Hva er favorittgarnet ditt?

Jeg synes Tjorven på Majorstua har godt utvalg og flinke folk. Savner fortsatt Guanako på Grünerløkka, hun hadde sansen.

Ellers har Pickles mye fint.

Sybil:
Vil du ha alpakka-merinoblanding? Eller vil du ha den tykkelsen?

__________________
08.05 | 06.12
Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-10, 08:35   #39
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.689
Blogginnlegg: 19
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: [Strikking] Hva er favorittgarnet ditt?

Hvis du vil ha alpakka-merino kan du bruke Isager Tvinni Alpaca.

__________________
08.05 | 06.12
Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-10, 08:36   #40
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.205
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Strikking] Hva er favorittgarnet ditt?

Opprinnelig lagt inn av Mei, her.

Nå har jeg strikket en pen hals i wolmeisse, og det er nok noe galt med meg for jeg er egentlig ikke imponert. Altså; resultatet ble bra, men garnet er ikke noe godt å strikke med - det minner om bomullsgarn, er hardt mot fingrene og fliser litt.

Det er noen som synes det. Selv liker jeg det spesielt godt fordi det er så "tørt" på en måte, ikke loddent som f.eks. alpakka. Som jeg ser at du liker. Og så er det fantastisk i bruk, maskinvaskbart, loer og nupper ikke, klør ikke.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:24.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no