Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Garn til Marius som ikke klør

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-07-19, 09:40   #1
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 26.992
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Garn til Marius som ikke klør

Jeg tenkte gå løs på Mariusgensere til de to yngste. Jeg har før strikket av noe svinedyr alpakka fra garnbutikken. Tenkte bestille noe billigere på nett nå. Tips? Det må ikke klø, kan være noe blanding med bomull.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-19, 11:07   #2
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.485
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Garn til Marius som ikke klør

Kløe er veldig individuelt, så du bør vite kva som får barna til å klø. Personleg foretrekk eg ubehandla ull, men veldig mange meiner merino er mest «kløfritt».

Når det gjeld billig garn på nett, har du nokre tankar om krav til etikk i produksjon og drift, miljøfokus og slike ting? Garnstudio/ Drops har det desidert billigaste garnet, men både dei og butikkar som Garnius og Strikkemekka har ein forretningsmodell som gjer at eg av prinsipp verken kjøper eller anbefaler garnet deira.

Sjølv er eg som sagt veldig glad i rein ull og ville vald Finullgarn frå Rauma. Det er norskprodusert. Av merino er eg glad i Anina frå Filcolana. Eg bestiller det på 123knit.com

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-19, 12:56   #3
Pegasus
Bør lage seg en tittel selv
 
Pegasus sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 3.442
Pegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Garn til Marius som ikke klør

Jeg er glad i Sterk fra DSA, men det kan nuppe, og siger litt. Men det klør ikke så veldig på meg (jeg klør av "alt").

Ellers så er merinoull supert. Ta en tur på garnbutikk og kjenn på garnene, kanskje den som skal få genseren kan bli med og kjenne selv, mot halsen eller håndbaken. Da slipper du legge masse jobb i noe som ikke blir brukt.

Pegasus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-19, 23:34   #4
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 26.992
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Garn til Marius som ikke klør

Opprinnelig lagt inn av nokon, her.

Kløe er veldig individuelt, så du bør vite kva som får barna til å klø. Personleg foretrekk eg ubehandla ull, men veldig mange meiner merino er mest «kløfritt».

Når det gjeld billig garn på nett, har du nokre tankar om krav til etikk i produksjon og drift, miljøfokus og slike ting? Garnstudio/ Drops har det desidert billigaste garnet, men både dei og butikkar som Garnius og Strikkemekka har ein forretningsmodell som gjer at eg av prinsipp verken kjøper eller anbefaler garnet deira.

Jeg har ingen tanker om det. Har kjøpt enorme mengder rådyrt garn før og gjør det nok igjen, men nå ønsker jeg meg to billigere Marius.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-19, 23:35   #5
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 26.992
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Garn til Marius som ikke klør

Opprinnelig lagt inn av Pegasus, her.

Jeg er glad i Sterk fra DSA, men det kan nuppe, og siger litt. Men det klør ikke så veldig på meg (jeg klør av "alt").

Ellers så er merinoull supert. Ta en tur på garnbutikk og kjenn på garnene, kanskje den som skal få genseren kan bli med og kjenne selv, mot halsen eller håndbaken. Da slipper du legge masse jobb i noe som ikke blir brukt.

Takk. Skal se på Merinoull. Å få disse to til å mene noe i forkant er dødfødt, tror jeg.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-19, 23:44   #6
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.754
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Garn til Marius som ikke klør

Har Marius i Duo, anbefalt av Hannamoren. Skikkelig god og kløfri genser, som passer godt til innebruk, hyppig brukt på skole av tenåring.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-19, 00:17   #7
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.485
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Garn til Marius som ikke klør

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Jeg har ingen tanker om det. Har kjøpt enorme mengder rådyrt garn før og gjør det nok igjen, men nå ønsker jeg meg to billigere Marius.

I så fall er nok Drops sitt merinogarn det desidert billigaste du får tak i. Det er eit greit garn, så lenge du ikkje er opptatt av etikken rundt kjøpet. Eg strikka mykje med Extra fine merino, før eg blei meir bevisst kven eg kjøpte frå.

Sandnes har ein mykje meir spiselig måte å drive butikk på. Eg strikka ei kofte i Tynn merino frå Sandnes på «bestilling», og det var veldig fint å jobbe med. Det er vel hakket dyrare enn Drops sitt, men ikkje like glatt, og dermed betre til mønsterstrikk.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-19, 17:42   #8
mina
Strikker
 
mina sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Sunnmøre
Innlegg: 3.216
mina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt likt
Standard

Sv: Garn til Marius som ikke klør

Opprinnelig lagt inn av Charlie, her.

Har Marius i Duo, anbefalt av Hannamoren. Skikkelig god og kløfri genser, som passer godt til innebruk, hyppig brukt på skole av tenåring.

Slenger meg på den anbefalingen!

Duo fra Sandnes eller Lerke fra Dale er blandingsgarn, ca 50/50 ull/bomull. Mykt og godt og ikke for varmt.

__________________
-99 -01 -05
mina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-19, 13:45   #9
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 26.992
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Garn til Marius som ikke klør

Jeg har bestemt meg for Dale Lerke, har funnet en medium pris på det og forsøker det.
Der er det anbefalt pinne nr 4, men med 22 masker/ 10 cm, som er det samme som i oppskriften jeg har for Marius, men der står det pinne 3,5. Jeg antar da at det skal gå greit så lenge jeg sjekker strikkefastheten?

Jeg er veldig i tvil om størrelse til lillesøster. Ville dere strikket en lenger versjon av barnegenser str 10 år til en lang niåring, eller gått for en voksengenser, type XS/S? Jeg heller mot lengre barnegenser siden hun er et barn i kroppen.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-19, 14:53   #10
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 14.986
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Garn til Marius som ikke klør

Pinnestr er bare veiledende uansett, apan - du må prøve deg fram og bruke den pinnestr som gir riktig strikkefasthet.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-19, 23:03   #11
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.485
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Garn til Marius som ikke klør

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Jeg har bestemt meg for Dale Lerke, har funnet en medium pris på det og forsøker det.
Der er det anbefalt pinne nr 4, men med 22 masker/ 10 cm, som er det samme som i oppskriften jeg har for Marius, men der står det pinne 3,5. Jeg antar da at det skal gå greit så lenge jeg sjekker strikkefastheten?

Jeg er veldig i tvil om størrelse til lillesøster. Ville dere strikket en lenger versjon av barnegenser str 10 år til en lang niåring, eller gått for en voksengenser, type XS/S? Jeg heller mot lengre barnegenser siden hun er et barn i kroppen.

Det er eit godt garn. Eg har strikka litt barnetøy i Lerke før.

Det kjem eigentleg an på tiåringen, korleis er måla oppgitt i oppskriftene samanlikna med hennar mål?

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-19, 15:50   #12
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 26.992
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Garn til Marius som ikke klør

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Pinnestr er bare veiledende uansett, apan - du må prøve deg fram og bruke den pinnestr som gir riktig strikkefasthet.

Ja, er klar over det, men ble bare redd for at Lerke ikke da var egnet med tynnere pinner hvis det skulle vise seg nødvendig.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-19, 15:51   #13
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 26.992
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Garn til Marius som ikke klør

Opprinnelig lagt inn av nokon, her.

Det er eit godt garn. Eg har strikka litt barnetøy i Lerke før.

Det kjem eigentleg an på tiåringen, korleis er måla oppgitt i oppskriftene samanlikna med hennar mål?

Jeg har ikke målt så nøye. Det var uansett samme garnmengde (jeg la på litt på tiårsstørrelsen) så jeg får se nøyere på det før jeg starter. Jeg skal uansett strikke til yngstemann først.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:32.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no