Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Dameselskap / 40-årslag

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-12-07, 00:29   #1
Penelope
Superaktiv
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 473
Penelope er litt kulPenelope er litt kul
Standard

Dameselskap / 40-årslag

Hei

I forbindelse med 40-årsfeiring vurderer jeg bl.a å invitere til Dameselskap (!) (jenteselskap for 40-åringer høres litt drøyt ut nemlig.....) På denne måten blir antallet begrenset - og det blir mulig å ha det hjemme.

Jeg lurer på om dere erfarne festarrangører har tips til mengden kaker e.l. som er nødvendig hvis vi f.eks blir 15 damer. Har forøvrig tenkt å bestille tapas.

Har dere vært i lignende selskaper? Er det nødvendig med noe program/underholdning?

Tusen takk for alle slags tips/erfaringer.

Hilsen Penelope

Penelope er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-07, 00:32   #2
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.201
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dameselskap / 40-årslag

Du kan jo sikkert klare deg med en (stor) kake, men jeg ville hatt tre litt forskjellige kaker tror jeg. Da får du helt sikkert endel igjen, men det gjør jo ikke noe. Lykke til.

Underholdning er ikke nødvendig etter min smak.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-07, 01:24   #3
Mikkeline
Flax
 
Mikkeline sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 5.695
Mikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Dameselskap / 40-årslag

Jeg ville ikke tenkt på noe underholdning, det pleier å løse seg veldig greit selv

Kjenner de hverandre alle sammen? Hvis ikke kan det være greit å finne en "isbryter" ganske tidlig. Blomst bak øret til alle, partyhatter etc. Gjerne noe litt fjollete som man kan le av.

Jeg ville også ha satset på 3 kaker. Greit å ha litt å velge mellom, og om du får litt rester så er jo ikke det dumt

__________________
03 06 09
Mikkeline er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-07, 01:49   #4
TBM
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Dameselskap / 40-årslag

Jeg ba alle damene i mitt lag om å bidra med et underholdningsbidrag - de kunne selv velge "type". En leste dikt, en laget et foto, noen samarbeidet om et underholdningsinnslag ala sketsj og en inviterte meg til allsang av en svært kjent sang fra vår ungdomstid.

Bare jenter tilstede var veldig morsomt og kan absolutt anbefales.

  Svar med sitat
Gammel 30-12-07, 10:39   #5
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dameselskap / 40-årslag

Tre kaker holder lenge. Gjerne litt ulike, en mørk sjokoladekake, en fromasjkake og en suksessterte, feks.

Denne er veldig god:

Fransk sjokoladekake

250 g smør og
250 g sukker røres hvitt
250 g 70% sjokolade smeltes i vannbad og røres inn
rør inn 4 eggeplommer, en av gangen. Stivpisk hvitene, og vend dem inn.
100 g hvetemel siktes inn.

Kaken stekes på 175 C 30-40 min.

Når kaken har kjølnet lager du en enkel ganache med å varme opp 1 dl kremfløte og 100 g 70% sjokolade i vannbad, og smører det over kaken.

Oppå kan man pynte med kandiserte appelsinskall:
Jeg kokte sukkerlake av masse sukker og vann så det dekket sukkeret. Så kokte jeg inn til det ble ganske seigt og deilig. Jeg skrellet et par økoappelsiner med potetskreller og skar skallet i tynne strimler bruk evt sånn spesiell sitrusskreller. Skallet la jeg i kjelen og lot det trekke i 3 timer. det skal helst ikke koke. Så fisket jeg opp skallene og "danderte"/la i en haug oppå glasuren.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-07, 10:41   #6
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dameselskap / 40-årslag

Denne er nydelig!

Pasjonsfruktmousseostekake:


Nøttebunn
2 eggehviter
100 g sukker
130 g malte hasselnøtter

Still stekeovnen på 180 grader.Pisk eggehviter og sukker
til marengs.Vend inn malte hasselnøtter.
Ha massen i en springform,ca 24 cm i diameter.
Stek nøttebunnen i 10 min og avkjøl.


Pasjonsfrukt krem
500 g naturell kremost
325 g sukker
1 1/2 dl pasjonsfrukt juice (skrap ut innholdet av fruktene i en sil, gni med baksiden av en sleiv el. for å skille saft fra steiner, evt kan alt innholdet i pasjonsfrultene kjøres kjapt i en blender og siles. det går litt fortere.)
Saften fra 1 lime
5 pl. gelatin
6 dl kremfløte

Ha kremosten og sukker i en kjøkkenmaskin.Visp det sammen.
Bløtlegg gelatin i kaldt vann. Varm opp limesaften. Tilsett gelatin og fruktjuice, bland sammen. Bland det inn i ostemassen. Pisk fløten til en bløt krem og bland den forsiktig inn. Ha kremen over nøttebunnen i formen.
Frys kaken.


Gelé
1, 5 dl g pasjonsfrukt juice
1,2 dl vann
75 g sukker
1 ts maizena
4 1/2 plater gelatin

Kok opp fruktjuice og sukker. Bløtlegg gelatin i kaldt vann. Rør ut maizena i litt kaldt vann, ha det i det varme og la alt koke videre i 2 minutter.

Tilsett gelatin og rør sammen. Sett geleen kaldt til den begynner og stivne. Ta ostekaken ut av fryseren, legg på geleen mens kaken er kald.

Smelt hvit sjokolade, og smør sjokoladen ut over et bakepapir, ha i frysen og ta ut igjen når kaken skal pyntes.

Fjern kakeformen. Sett kaken over på et serveringsfat og la den tine i kjøleskapet i ca 3 timer. Pynt kaken med friske bringebær som drysses med melis, og ha sjokoladeflak langs kanten av kaken.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-07, 12:57   #7
Penelope
Superaktiv
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 473
Penelope er litt kulPenelope er litt kul
Standard

Sv: Dameselskap / 40-årslag

Tusen takk for alle svar

Ikke alle gjester kjenner hverandre nei - men de aller fleste kjenner flere andre.

Den pasjonsfruktmoussekaken hørtes kjempegod ut. Hvor mange frukt bør man ha for å få nok fruktsaft??? Videre - det står at kakeformen skal fjernes. Min erfaring er at det er vanskelig å fjerne bunnen av springformen på ostekaker - noen tips?

Igjen - tusen takk alle sammen.

hilsen Penelope

Penelope er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-07, 14:55   #8
Gulla
Superduperaktiv
 
Gulla sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 579
Gulla er populærGulla er populærGulla er populær
Standard

Sv: Dameselskap / 40-årslag

Opprinnelig lagt inn av Penelope, her.

Min erfaring er at det er vanskelig å fjerne bunnen av springformen på ostekaker - noen tips?

Jeg pleier å legge bakepapir over bunnen i kakeformen og klemme ringen oppå. Da er det enkelt å flytte kaken etterpå. Var det forståelig forresten?

Gulla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-07, 15:02   #9
Mikkeline
Flax
 
Mikkeline sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 5.695
Mikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Dameselskap / 40-årslag

Jeg har en form som heter bake it easy. Der steker man på samme fatet som man serverer på. Veldig praktisk!

__________________
03 06 09
Mikkeline er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-07, 15:44   #10
gullet
stille
 
gullet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 10.937
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dameselskap / 40-årslag

Jeg hadde dameselskap da jeg feiret 40-årsdagen min.
Vi var 25 damer.
Veldig trivelig.

Jeg inviterte venninner fra alle tidsepoker, noen har jeg ofte kontakt med, noen hadde jeg ikke sett på flere år. Men alle kjente noen.

Jeg pyntet bordet med duk av strie, Edme-serviset, cerise servietter og lys (for å markere at jeg var jente og nesten nybakt mamma til en jentebaby) rosa enkle gerbera. Bordkort var grønne hjerter i lin, fyllt med vatt og navn skrevet på og en rosa knapp til pynt.

Jeg serverte råstekte poteter, kyllingfilet og bakte grønnsaker. Dessert husekr jeg faktisk ikke hva var, is og varme bær?

Noen hadde diktet en sang, og hadde med seg tekster. Ei hadde laget dikt, og resten av kvelden var fyllt av latter, tårer og prat. Annen underholdning behøves ikke.

__________________
Gullet -63, M -87, W - 01. lille E -03
gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-08, 13:10   #11
Penelope
Superaktiv
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 473
Penelope er litt kulPenelope er litt kul
Standard

Sv: Dameselskap / 40-årslag

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Denne er nydelig!

Pasjonsfruktmousseostekake:

Nøttebunn
2 eggehviter
100 g sukker
130 g malte hasselnøtter

Still stekeovnen på 180 grader.Pisk eggehviter og sukker
til marengs.Vend inn malte hasselnøtter.
Ha massen i en springform,ca 24 cm i diameter.
Stek nøttebunnen i 10 min og avkjøl.


Pasjonsfrukt krem
500 g naturell kremost
325 g sukker
1 1/2 dl pasjonsfrukt juice (skrap ut innholdet av fruktene i en sil, gni med baksiden av en sleiv el. for å skille saft fra steiner, evt kan alt innholdet i pasjonsfrultene kjøres kjapt i en blender og siles. det går litt fortere.)
Saften fra 1 lime
5 pl. gelatin
6 dl kremfløte

Ha kremosten og sukker i en kjøkkenmaskin.Visp det sammen.
Bløtlegg gelatin i kaldt vann. Varm opp limesaften. Tilsett gelatin og fruktjuice, bland sammen. Bland det inn i ostemassen. Pisk fløten til en bløt krem og bland den forsiktig inn. Ha kremen over nøttebunnen i formen.
Frys kaken.


Gelé
1, 5 dl g pasjonsfrukt juice
1,2 dl vann
75 g sukker
1 ts maizena
4 1/2 plater gelatin

Kok opp fruktjuice og sukker. Bløtlegg gelatin i kaldt vann. Rør ut maizena i litt kaldt vann, ha det i det varme og la alt koke videre i 2 minutter.

Tilsett gelatin og rør sammen. Sett geleen kaldt til den begynner og stivne. Ta ostekaken ut av fryseren, legg på geleen mens kaken er kald.

Smelt hvit sjokolade, og smør sjokoladen ut over et bakepapir, ha i frysen og ta ut igjen når kaken skal pyntes.

Fjern kakeformen. Sett kaken over på et serveringsfat og la den tine i kjøleskapet i ca 3 timer. Pynt kaken med friske bringebær som drysses med melis, og ha sjokoladeflak langs kanten av kaken.

Kaken er laget, men det er ikke plass til gele i formen....! Brukte 24 cm form som det står, men likevel. Tenker å servere den uten gele, det blir vel godt det også. Bruker du noen form for spesialform?

Penelope er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-08, 15:12   #12
daffy
Bør lage seg en tittel selv
 
daffy sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.440
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Dameselskap / 40-årslag

Porsgrund Porselen (Glassmagasinet fører dette merket) har en genial springform hvor bunnen er ildfast og med kakefatform. Slik at du slipper å flytte kaken. Dårlig forklart.:googler etter bilde:

Her var jo en fin illustrasjon:
http://www.porsgrund.com/cuisine/pro...14&cscatid3=35

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-08, 01:36   #13
Penelope
Superaktiv
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 473
Penelope er litt kulPenelope er litt kul
Standard

Sv: Dameselskap / 40-årslag

Heisan,

Kaka var kjempegod - helt nydelig - dog uten gele.
Skal lage den til neste helg også, og da forhåpentligvis med gele.

Ingen problemer med å få den ut av formen, men problemet er altså at kanten på forma ikke er høy nok til geleen. Passer oppskriften bra i en 26 cm form også? Eller finnes det former med ekstra høye kanter?

Penelope er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:50.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no