Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

"Fra barn til borger" - dokumentar

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-09-16, 11:32   #1
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.115
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

"Fra barn til borger" - dokumentar

https://tv.nrk.no/program/KOID280034...arn-til-borger

Jeg ser denne dokumentaren har fått mye kritikk. Selv så jeg den, og reagerte ikke noe særlig. Jeg synes den fanget mange små fine øyeblikk, på godt og vondt. Hvor vanskelig det kan være å være 5-6 år og bare måååå si noe til sidemannen selv om man skal være stille. Maur i rompa. Merkelig uttalelse fra lærer når noen hadde prompehumor ("husk at vi må være en god venn og overse den som sier slikt" eller noe i den duren). Stille filming i fred og ro, der øyeblikkene talte for seg.

Hva mener andre?

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-16, 12:59   #2
~TM~
trøtt
 
~TM~ sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.757
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Sv: "Fra barn til borger" - dokumentar

Jeg ble både sint og trist av den dokumentaren. Både som mor og pedagog. Jeg synes måten barna ble snakket ned til var hårreisende.

__________________
Storebror '02 og Lillebror '07.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-16, 13:10   #3
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.550
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Fra barn til borger" - dokumentar

Opprinnelig lagt inn av ~TM~, her.

Jeg synes måten barna ble snakket ned til var hårreisende.

Jeg mener det samme. Spesielt ille synes jeg scenen om "bæsje- og tisseprat i klasserommet" var, samt den der han gutten ble fullstendig ignorert. Ja, barn trenger å vente på tur før de snakker og noen ganger må man overse dem, men i filmen synes jeg det pågikk for lenge.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-16, 14:08   #4
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.115
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: "Fra barn til borger" - dokumentar

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Jeg mener det samme. Spesielt ille synes jeg scenen om "bæsje- og tisseprat i klasserommet" var, samt den der han gutten ble fullstendig ignorert. Ja, barn trenger å vente på tur før de snakker og noen ganger må man overse dem, men i filmen synes jeg det pågikk for lenge.

Jeg reagerte mest på den tissepratscenen. Men ellers synes jeg ikke det var så gæli. Vi vet jo ikke om denne gutten 14 ganger har prøvd å ta kontakt og aldri kan vente på tur og har fått beskjed om at det går ikke. (Ikke at jeg antar at det er slik, men man vet jo ikke hvordan ting er klippet sammen). Med en lærer i et klasserom fullt med barn, så må det jo være litt struktur? Jeg så den scenen mer som et bilde på hvor vanskelig det er å være liten i møtet med en ny større hverdag. Alt skal læres. Og så dette.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-16, 17:02   #5
~TM~
trøtt
 
~TM~ sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.757
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Sv: "Fra barn til borger" - dokumentar

Det er uinteressant om han har "mast" 14 ganger før. Man snakker ikke slik til andre mennesker. Hvis du ikke ville brukt en spesiel tone (negativt ladet) eller negativ språkbruk til en voksen skal du heller ikke snakke slik til et barn. Og ja, struktur trengs, men det lærer man bort gjennom å være anerkjennende, forutsigbar og respektfull, ikke gjennom latterliggjøring og ydmykelse.

__________________
Storebror '02 og Lillebror '07.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-16, 17:31   #6
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.115
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: "Fra barn til borger" - dokumentar

Men jeg synes ikke det var en spesiell tone som var negativt ladet. Jeg syntes ikke det var latterliggjørende og ydmykende i den scenen med masing og venting. Jeg synes tonen var nøytral og respektfull, og antakelig også forutsigbar.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-16, 01:12   #7
~TM~
trøtt
 
~TM~ sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.757
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Sv: "Fra barn til borger" - dokumentar

Der er jeg helt uenig med deg.

__________________
Storebror '02 og Lillebror '07.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-16, 08:04   #8
Mex
Tidsklemma
 
Mex sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 7.809
Blogginnlegg: 459
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Sv: "Fra barn til borger" - dokumentar

Jeg syns filmen var litt begge deler. Noen scener var rett og slett vonde og ga skikkelig klump i magen. Noen scener var også fine.

Men følelsen jeg satt igjen med var at små barn dyttes inn i A4 former veldig tidlig. Alle skal være like; lydige og pliktoppfyllende. Det er ikke rom for å undersøke marihønens verden.

__________________
Storebror des 2006
Lillebror nov 2010
"Mamma, jeg er glad i deg. Helt til månen og ut i verdensrommet"
Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-16, 11:34   #9
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.115
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: "Fra barn til borger" - dokumentar

Opprinnelig lagt inn av ~TM~, her.

Der er jeg helt uenig med deg.

Hvordan ville du gjort det? ( bare nysgjerrig altså, for jeg tenker det kan være vanskelig å være lærer alene i store klasser, og når man skal hjelpe elev a, så må elev b lære å vente på tur)

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-16, 11:36   #10
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.115
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: "Fra barn til borger" - dokumentar

Opprinnelig lagt inn av Mex, her.

Men følelsen jeg satt igjen med var at små barn dyttes inn i A4 former veldig tidlig. Alle skal være like; lydige og pliktoppfyllende. Det er ikke rom for å undersøke marihønens verden.

Enig i det. Til en viss grad må det jo være sånn også, tenker jeg. Mht egne barn virker de som lykkelige barn, så å vokse litt og møte nye krav er jo også en del av utviklingen.

Nå skal det også sies at jeg er en person som verdsetter disiplin i skolen og misliker dulling by default med små elever.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-16, 12:08   #11
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: "Fra barn til borger" - dokumentar

Jeg synes filmen var hjerteskjærende, men kan ikke annet en tro den har en åpenlys agenda. Her illustrerer man hvordan barn blir dyttet inn i "A4" formatet skolen krever fra første dag, og den fremhever jo fokuset på læring og "alvor" fra første skoledag. Som filmen perfekt illustrerer er det jo fryktelig mange 5-6 åringer som ikke er modne for dette "regime" (i mangel på et bedre ord).

For en brutal overgang det er fra fokus på læring gjennom lek i barnehagen til fullt alvor i 1. klasse.

Må legge til at jeg kjenner mange foreldre med barn på denne skolen. De kjenner seg overhode ikke igjen og er veldig provosert over hvordan skolen fremstilles i denne dokumentaren.

__________________
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett)

Sist redigert av Lisa : 11-09-16 kl 12:15.
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-16, 15:44   #12
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.550
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Fra barn til borger" - dokumentar

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.


Nå skal det også sies at jeg er en person som verdsetter disiplin i skolen og misliker dulling by default med små elever.

Der er jeg også, men etter å ha jobbet med 1. Klassinger, vet jeg også at veldig mange av dem ville opplevd det der som veldig avvisende og har problemer med å skille mellom oppførsel og person, og dermed konkludert med at "læreren liker meg ikke". I en tilsvarende situasjon ville jeg tatt armen min bakover og lagt hånden på eleven.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-16, 16:10   #13
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: "Fra barn til borger" - dokumentar

Jeg synes episoden hvor læreren kollektivt ydmyker gutten som tuller med "prompeprat" er helt hårreisende. Dette kan da umulig være vanlig praksis?

Selvfølgelig skal de lære seg å sitte stille, men å kalle en førsteklassing som tuller med prompeprat for barnslig, for deretter å informere resten av flokken om at de kun er gode venner hvis de lærer denne gutten hvor barnslig og dum han er ved ikke å le av han?

Herlighet, jeg synes det var drøyt. Skikkelig drøyt.

__________________
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett)
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-16, 16:11   #14
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: "Fra barn til borger" - dokumentar

Filmen illustrerer jo også på en veldig spesiell måte at barn naturlig er drømmende, utforskende, ofte usikre osv. mens de enda er så små. Og dette er det jo overhode ikke rom for slik skolehverdagen skildres i denne dokumentaren.

Men igjen, det er jo helt klart at det er en agenda her å få frem nettopp disse poengene i filmen.

__________________
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett)
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-16, 19:41   #15
~TM~
trøtt
 
~TM~ sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.757
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Sv: "Fra barn til borger" - dokumentar

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Hvordan ville du gjort det? ( bare nysgjerrig altså, for jeg tenker det kan være vanskelig å være lærer alene i store klasser, og når man skal hjelpe elev a, så må elev b lære å vente på tur)

Jeg ville i hvert fall snakket helt annerledes, både i innhold og tonefall. Jeg er tilhenger av å møte alle, også barn, på en anerkjennende og respektfull måte. Når barn må vente på tur må de også få vite at de er sett, slik at de forstår at det blir deres tur etterhvert. Kjefting, nedsnakking og ydmykelse (som i prompesituasjonen) hører ikke noe steds hjemme.

__________________
Storebror '02 og Lillebror '07.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-16, 19:45   #16
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Fra barn til borger" - dokumentar

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Jeg synes episoden hvor læreren kollektivt ydmyker gutten som tuller med "prompeprat" er helt hårreisende. Dette kan da umulig være vanlig praksis?

Selvfølgelig skal de lære seg å sitte stille, men å kalle en førsteklassing som tuller med prompeprat for barnslig, for deretter å informere resten av flokken om at de kun er gode venner hvis de lærer denne gutten hvor barnslig og dum han er ved ikke å le av han?

Herlighet, jeg synes det var drøyt. Skikkelig drøyt.


Enig. Den var helt grusom å se på
Det var skikkelig nedlatende, og jeg fikk lyst rope bæsj og promp på trass.
Jeg håper innrykket jeg har fra mine barns skole er bedre, at de får lov være barn litt til, leke og være nysgjerrig.
Tenk hvor mye noen stener faktisk betyr for et barn på 6? :

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-16, 19:47   #17
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Fra barn til borger" - dokumentar

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Hvordan ville du gjort det? ( bare nysgjerrig altså, for jeg tenker det kan være vanskelig å være lærer alene i store klasser, og når man skal hjelpe elev a, så må elev b lære å vente på tur)

Men det er ikke så enkelt å forstå det når man er 6 år. Så da kunne han i det minste opplevd at noen hørte eller så han, om det så skulle være for å si han måtte vente litt til. Her blir han oversett.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-16, 21:12   #18
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Fra barn til borger" - dokumentar

Jeg reagerte nesten konsekvent på den mannlige læreren og hans oppførsel. Prompeprat-irettesettelsen var langt over streken. Veldig ugreit.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-16, 21:20   #19
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Fra barn til borger" - dokumentar

Og juletalen til rektoren?

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-16, 21:35   #20
~TM~
trøtt
 
~TM~ sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.757
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Sv: "Fra barn til borger" - dokumentar

Sjarmerende juletale... Not.

__________________
Storebror '02 og Lillebror '07.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:10.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no