Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Jenters ansvar (Aftenposten)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-01-07, 16:36   #21
Xian
Tvåtusentalssuffragett
 
Xian sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.632
Xian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt av
Standard

Sv: Jenters ansvar (Aftenposten)

Haugsgjerds kommentar er det mest provoserende jeg har lest på lange tider. I tillegg ble jeg rystet langt inn i sjelen over at nettopp hun kunne skrive noe slikt. (Faktisk nektet jeg først å tro det, og lette febrilsk etter noe som kunne tyde på at hun var ironisk.) Jeg husker henne godt fra hun jobbet i Dagsavisen, og har alltid hatt et meget godt inntrykk av dama. Det krakelerte og ble til støv etter at jeg hadde lest denne kommentaren.

Jeg er enig med Skilpadda i at særlig bruken av a-ordet er hårreisende. Illustrasjonen til saken var også særdeles grov og krenkende, synes jeg.

Jeg har rullet sammen avisen og lagt den i vesken. Kall det forutsigbart og lite originalt, men kommentaren gir meg i hvert fall noe å snakke i min neste sending på (kvinne-)radioen jeg jobber i.

__________________
Ullungen 2006 og Lillebror 2015

Vegen er lystig, og vegen er vrang.
Xian er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-07, 16:54   #22
Agent Scully
Truth is in the x-files
 
Agent Scully sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 8.398
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jenters ansvar (Aftenposten)

Overfallsvoldtekter skjer med jenter som er ute og jogger, og jenter som er på vei til og fra nattevakter. Hvis Hilde Haugsgjerd har løsningenen vil jeg ha
- gratis kvinnetaxikort dekket av kommunen
- gratis livvakt (gjerne en kjekk, høy politimann) til disposisjon
Hadde det vært skrevet som "tips og råd for å minske risiko for overfallsvoldtekt" så hadde det vært ok.

__________________
Storebror -06, Lillesøster & Lillebror -09

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-07, 16:56   #23
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jenters ansvar (Aftenposten)

Opprinnelig lagt inn av Kif, her.

Hadde det vært skrevet som "tips og råd for å minske risiko for overfallsvoldtekt" så hadde det vært ok.

Ja, men da hadde den vært fullstendig overflødig, det er jo ingen som ikke vet det.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-07, 18:54   #24
Claire
Sær og kresen
 
Claire sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.587
Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jenters ansvar (Aftenposten)

Jo mer jeg leser dette avsnittet, jo mer provosert blir jeg:

Det største ansvaret for å unngå å bli voldtatt på gaten må dessverre kvinner selv ta. Det kan synes urettferdig og opprørende. Men de mest effektive forebyggende tiltak mot overfallsvoldtekter er det de potensielle ofrene selv som kan sørge for. For det handler om å la være å gå alene gjennom byen nattetid. Om å bruke penger på drosje hjem, om å sørge for å få følge med noen, eller om å gå hjem tidlig nok til at det ennå er folkeliv i gatene. Den som vil være mest mulig sikker på å unngå å bli voldtatt av en ukjent, rår selv over de mest effektive tiltakene

"Det kan synes urettferdig og opprørende." Det kan ikke synes noe som helst, det ER urettferdig og opprørende. Og som esme stiller jeg spørsmål ved Haugsgjerds hensikter med denne "artikkelen". Advare jenter av ren barmhjertighet? Resignere i forhold til tiltak rettet MOT overgripere og voldsutøvere? "For det handler om å la være å gå gjennom byen nattetid." Du verden. For en skarpsindighet. "Den som vil unngå å bli voldtatt av en ukjent rår selv over de mest effektive tiltakene." Dette er jo strakstiltak - i beste fall. For noen ganger lar det seg ikke gjøre, noen har ikke penger til taxi, osv osv. Det kan være 100 omstendigheter som gjør at man ikke kan benytte seg av Haugsgjerds oppskrift. Og det godeste Haugsgjerd gjør med denne artikkelen er å gi ytterligere næring til leserinnlegg/SMS-innlegg/holdninger () av kvinnolk-får-skylde-seg-sjøl-typen Som jeg har sett flere eksempler på. Og så ufattelig krenkende det må være å lese dette for en stakkar som har blitt voldtatt en mørk natt. Eller hvor og når som helst egentlig.

__________________
You don't have to be black to sing the blues
From what I gather all you got to be is blue
(Joan Baez)
Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-07, 19:05   #25
Agent Scully
Truth is in the x-files
 
Agent Scully sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 8.398
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jenters ansvar (Aftenposten)

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Ja, men da hadde den vært fullstendig overflødig, det er jo ingen som ikke vet det.

Der står en og annen overføldig ting i avisen

__________________
Storebror -06, Lillesøster & Lillebror -09

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-07, 19:46   #26
Bequita
Walking in the air
 
Bequita sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.477
Bequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Jenters ansvar (Aftenposten)

Jeg tenkte det samme som flere her da jeg leste artikkelen hun dama skrev, i alle dager snakk om tilbakeskritt!

Og en tanke: Selv om menn oftere enn kvinner utsettes for tilfeldig vold når de er på byen, er det ingen som maser om at de må "ta ansvar" og "ikke gå alene sent på kvelden".

Utrolig bra ranshistorie forresten. Setter ting litt i perspektiv.

__________________

Bequita er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-07, 19:52   #27
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.462
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jenters ansvar (Aftenposten)

Jøss.

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 09-01-07 kl 20:19.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-07, 20:15   #28
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.141
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jenters ansvar (Aftenposten)

Opprinnelig lagt inn av Bequita, her.

Jeg tenkte det samme som flere her da jeg leste artikkelen hun dama skrev, i alle dager snakk om tilbakeskritt!

Og en tanke: Selv om menn oftere enn kvinner utsettes for tilfeldig vold når de er på byen, er det ingen som maser om at de må "ta ansvar" og "ikke gå alene sent på kvelden".

Utrolig bra ranshistorie forresten. Setter ting litt i perspektiv.

Ikke "menn". Fulle, sinte unge menn. Ikke portforbud mot dem, nei.

Jeg skrev for øvrig mitt livs første leserinnlegg til lokalavisa for en del år siden, etter at det hadde vært en del saker som gikk på at menn utnyttet død-drukne unge jenter. Ofte ante de ikke hva som hadde foregått før de oppdaget at de var gravide... Da uttalte lensmannen at han ville oppfordre foreldrene til unge jenter til å holde et bedre øyne på hva jentene drev med. Innlegget mitt var på 2-3 linjer der jeg påpekte at det kunne være på sin plass for lensmannen å også minne foreldrene til gutter å lære dem å skille "nei" fra "ja". Mamma var voldsomt stolt av mg, husker jeg.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-07, 20:20   #29
nolo
Fola Blakken
 
nolo sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.988
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jenters ansvar (Aftenposten)

Bra gjort, Polyanna!

Jeg har lest artikkelen, og er sint. Det trengs en kraftig holdningskampanje rettet mot menn!

__________________
Minst en gang om dagen bør vi høre en liten sang, lese et godt dikt, se et vakkert bilde,og - om mulig - si et par fornuftige ord.
(Goethe)
nolo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-07, 20:22   #30
Claire
Sær og kresen
 
Claire sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.587
Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jenters ansvar (Aftenposten)

Det er nesten så jeg håper dette blir nådestøtet for Haugsgjerds videre karriere. :Ond:

Polyanna:

__________________
You don't have to be black to sing the blues
From what I gather all you got to be is blue
(Joan Baez)
Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-07, 21:38   #31
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jenters ansvar (Aftenposten)

Opprinnelig lagt inn av Kif, her.

Der står en og annen overføldig ting i avisen

Du har rett i det. Jeg syns den er ganske overflødig og unødvendig slik den er nå også.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-07, 22:06   #32
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.481
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jenters ansvar (Aftenposten)

Jeg leste dette her i går, og trodde ikke mine egne øyne, måtte se to ganger om det virkelig sto Hilde H, eller det var en eller annen fake-Hilde som var ute og vandret på tastaturet.
Fy flate!

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-07, 22:40   #33
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.812
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jenters ansvar (Aftenposten)

Ja, legg for all del ansvaret på kvinnen...

Disse stakkars mennene som er ute og går seint på kvelden, og som helt intetanende blir utsatt for kvinnfolk i korte skjørt og høye hæler...
Menn som de er kan de ikke styre seg da, vet du... stakkars...


__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-07, 23:03   #34
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.481
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jenters ansvar (Aftenposten)

Så dere den lille tv-debatten ikveld om dette? Haugsgjerd og en Ap-dame jeg ikke husker navnet på. NRK1 like før klokka ni.
Fikk ikke fulgt helt med, dessverre.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-07, 08:41   #35
Claire
Sær og kresen
 
Claire sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.587
Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jenters ansvar (Aftenposten)

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Så dere den lille tv-debatten ikveld om dette? Haugsgjerd og en Ap-dame jeg ikke husker navnet på. NRK1 like før klokka ni.
Fikk ikke fulgt helt med, dessverre.

Æsj, det gikk jeg glipp av. Fikk du med deg noe?

__________________
You don't have to be black to sing the blues
From what I gather all you got to be is blue
(Joan Baez)
Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-07, 08:57   #36
Silence
٩(●̮̮̃●̃)۶ ٩(●̮̮̃●̃)۶
 
Silence sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.639
Silence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Jenters ansvar (Aftenposten)

Opprinnelig lagt inn av Claire, her.

Æsj, det gikk jeg glipp av. Fikk du med deg noe?

Du kan sikkert se det på nett-tv. Det var redaksjon1 på Nrk1 i går kveld. (Eller kanskje det går i reprise nå på formiddagen?)

Silence er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-07, 09:12   #37
Silence
٩(●̮̮̃●̃)۶ ٩(●̮̮̃●̃)۶
 
Silence sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.639
Silence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Jenters ansvar (Aftenposten)

Her står det om bakgrunnen for Redaksjon EN programmet, og der kan man også se programmet.

Silence er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-07, 09:31   #38
Claire
Sær og kresen
 
Claire sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.587
Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jenters ansvar (Aftenposten)

Takk for link, Jill.

__________________
You don't have to be black to sing the blues
From what I gather all you got to be is blue
(Joan Baez)
Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:05.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no