Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Frp og kontantstøtten

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-01-07, 14:23   #41
Katrin
Superaktiv
 
Katrin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Follo
Innlegg: 443
Katrin er litt kulKatrin er litt kulKatrin er litt kul
Standard

Sv: Frp og kontantstøtten

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Er ikke bare kravet at man er bosatt i Norge?

Kopiert fra NAV

For å regnes som bosatt, må du oppholde deg i Norge i minst 12 måneder. Når du flytter til Norge for å være her i minst 12 måneder, blir du medlem fra innreisedatoen. Oppholdet må være lovlig.

Katrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-07, 14:24   #42
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Frp og kontantstøtten

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Så du mener at hjemmeværende mødre som ikke har hatt betalt arbeid ikke burde få kontantstøtte, barnetrygd, medisinsk behandling eller andre velferdsgoder?


De vil selvfølgelig få det dersom de er norske statsborgere. Det sørger velferdssamfunnet Norge for. Frp mener vel at de som ikke har skattet og dermed ikke betaler trygdeavgift og i tillegg ikke er norske statsborgere ikke bør ha krav på samme trygdeordninger som de som faktisk har norsk statsborgerskap og som betaler skatt og dermed også trygdeavgift.

Jeg forstår ikke at dette kan være så utrolig vanskelig å forstå jeg. Mange av dere ville nok få seg en trøkk i trynet dersom dere bodde et annet sted enn Norge. Norge for nordmenn i Norge praktiseres i aller høyeste grad allerede. Det er jeg et levende bevis på. Jeg er skikkelig bitter på staten Norge pga dette. Jeg har nå en privat internasjoanl helseforsikring som dekker evt sykehusopphold, hjemsendelse til Norge osv. dersom jeg skulle bli syk. Norge betaler ikke en krone til noe som helst, men skatten min vil de gjerne ha. Hvert år, for den får de som bor i Norge på heltid nyte godt av. Egentlig burde jeg flagge ut fullstendig forstår jeg....

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-07, 14:29   #43
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Frp og kontantstøtten

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Ok, så du mener at innvandrere uten norsk statsborgerskap som ikke har jobbet og betalt skatt. Hva med innvandrerene uten norsk statsborgerskap som har jobbet og betalt skatt? Bør det skilles der? (Tror ikke FrP ville skille mellom disse) ... og hva hvis de ender opp med å betale skatt resten av livet deretter? Få etterbetalt kontantstøtten?

Dette har du tenkt igjennom skjønner jeg

Jeg mener det bør skilles ja! (selv om det ikke var meg du spurte...sorry)
Jeg synes det er helt logisk at man har krav på de mest vesentlige støtteordninger dersom man bidrar til inntekter til statskassen ved å jobbe og dermed betale skatt. Da er statsborgerskap uvesentlig, dersom man er innvilget arbeids- oppholdstillatelse da, vel og merke.

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-07, 14:32   #44
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Frp og kontantstøtten

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Er ikke bare kravet at man er bosatt i Norge?

Det er hovedregelen ja.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-07, 14:32   #45
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.461
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Frp og kontantstøtten

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

De vil selvfølgelig få det dersom de er norske statsborgere. Det sørger velferdssamfunnet Norge for. Frp mener vel at de som ikke har skattet og dermed ikke betaler trygdeavgift og i tillegg ikke er norske statsborgere ikke bør ha krav på samme trygdeordninger som de som faktisk har norsk statsborgerskap og som betaler skatt og dermed også trygdeavgift.

Jeg forstår ikke at dette kan være så utrolig vanskelig å forstå jeg. Mange av dere ville nok få seg en trøkk i trynet dersom dere bodde et annet sted enn Norge. Norge for nordmenn i Norge praktiseres i aller høyeste grad allerede. Det er jeg et levende bevis på. Jeg er skikkelig bitter på staten Norge pga dette. Jeg har nå en privat internasjoanl helseforsikring som dekker evt sykehusopphold, hjemsendelse til Norge osv. dersom jeg skulle bli syk. Norge betaler ikke en krone til noe som helst, men skatten min vil de gjerne ha. Hvert år, for den får de som bor i Norge på heltid nyte godt av. Egentlig burde jeg flagge ut fullstendig forstår jeg....

Vil du få det bedre av at man fratar innvandrerene noen goder? Var det ikke bedre om staten faktisk tok seg av problemene du har, og rettet opp i disse skjevhetene, heller enn at det skal "hevnes" ved å si at "neivel, da skal neimen ikke andre få det heller! "

Jeg synes det blir feil hvis man i stedet for å rette opp det som er galt, istedet gjør at det blir like galt for alle.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-07, 14:32   #46
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.130
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Frp og kontantstøtten

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Jeg forstår ikke at dette kan være så utrolig vanskelig å forstå jeg.

Jeg synes ikke det er vanskelig å forstå hva de mener, jeg synes det er vanskelig å forstå at noen forsvarer det. Med andre ord er jeg uenig, jeg er ikke forvirret.

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Mange av dere ville nok få seg en trøkk i trynet dersom dere bodde et annet sted enn Norge. Norge for nordmenn i Norge praktiseres i aller høyeste grad allerede. Det er jeg et levende bevis på. Jeg er skikkelig bitter på staten Norge pga dette.

Det er en annen sak. Jeg kan ikke stort om regelverket for nordmenn bosatt i utlandet, og det er godt mulig jeg ville være enig i at de også er urimelige og/eller urettferdige, dersom jeg visste mer om det.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-07, 14:33   #47
Orkide
Utenlands
 
Orkide sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.344
Orkide er populærOrkide er populærOrkide er populærOrkide er populær
Standard

Sv: Frp og kontantstøtten

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Selv bodde jeg som innvandrer-kvinne med norsk statsborgerskap i Nederland, og hadde ikke krav på absolutt noen som helst trygd, støtteordning eller noe av den nederlandske stat. Langt mindre fikk Amanda barnetrygd av den nederlandske stat, fordi jeg var norsk og de mente at Norge skulle betale minst halvparten av barnetrygden (noe som til sist ble utfallet).

Jeg er også hjemmeværende med barn i Nederland, men vi mottar nederlandsk barnetrygd som alle andre her. Jeg har også krav på medisinsk hjelp akkurat som alle andre her selv om jeg er norsk.

Jeg synes ift kontantstøtten at det får være like retter for alle. Enten er det kontantstøtte, eller man fjerner den. Den skal være et gode for barna - at de kan være hjemme med en forelder i stedet for å gå i barnehage, og da mener jeg det er helt likegyldig om den forelderen er en som vanligvis betaler skatt eller ikke.

Orkide er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-07, 14:35   #48
Katrin
Superaktiv
 
Katrin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Follo
Innlegg: 443
Katrin er litt kulKatrin er litt kulKatrin er litt kul
Standard

Sv: Frp og kontantstøtten

Opprinnelig lagt inn av Orkide, her.

Jeg er også hjemmeværende med barn i Nederland, men vi mottar nederlandsk barnetrygd som alle andre her. Jeg har også krav på medisinsk hjelp akkurat som alle andre her selv om jeg er norsk.

Betaler du /eller har betalt skatt til Nederland?

Katrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-07, 14:36   #49
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.461
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Frp og kontantstøtten

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Jeg mener det bør skilles ja! (selv om det ikke var meg du spurte...sorry)
Jeg synes det er helt logisk at man har krav på de mest vesentlige støtteordninger dersom man bidrar til inntekter til statskassen ved å jobbe og dermed betale skatt. Da er statsborgerskap uvesentlig, dersom man er innvilget arbeids- oppholdstillatelse da, vel og merke.

Bare så synd man ikke kan vite hvem som i ettertid vil betale mest skatt. Men det er vel bare det man gjør før man får barn som teller sannsynligvis. Men som sagt så var heldigvis ikke dette skillet foreslått, ikke engang fra FrP.

Kontantstøtten er forøvrig ment som en lønn til de som velger å "jobbe" med å passe sine egne barn, i stedet for å ha dem i barnehage, fordi det skal være så bra for dem å være sammen med mor lengst mulig. Innvandrerkvinner er visst ikke like skikket til denne jobben, og bør derfor ikke lønnes på samme måte som norske kvinner.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-07, 14:38   #50
Orkide
Utenlands
 
Orkide sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.344
Orkide er populærOrkide er populærOrkide er populærOrkide er populær
Standard

Sv: Frp og kontantstøtten

Opprinnelig lagt inn av Katrin, her.

Betaler du /eller har betalt skatt til Nederland?

Jeg har betalt skatt til nederland i tre måneder. Det er riktignok halvannet år siden, men dog.

Snuppa er nederlandsk (har nederlandsk far), er bosatt i nederland og har derfor krav på barnetrygd.

Orkide er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-07, 14:43   #51
Anuk
Bør lage seg en tittel selv
 
Anuk sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.946
Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Frp og kontantstøtten

Jeg skjønner at det er gitt at denne regelen skal følge kvinnen, ikke mannen. Ville ikke det være urettferdig, for den mannen som hadde betalt skatt i alle år - også var ikke de kvalifisert til kontantstøtte fordi konen ikke hadde norsk statsborgerskap? Kanskje hun rett og slett ikke ville, fordi det betydde at hun måtte gi fra seg sitt gamle statsborgerskap?

Jeg er bare litt redd for at alle de man ønsker å "ramme" egentlig ikke blir rammet, for de er allerede norske statsborgere....

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-07, 14:47   #52
Orkide
Utenlands
 
Orkide sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.344
Orkide er populærOrkide er populærOrkide er populærOrkide er populær
Standard

Sv: Frp og kontantstøtten

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Jeg mener det bør skilles ja! (selv om det ikke var meg du spurte...sorry)
Jeg synes det er helt logisk at man har krav på de mest vesentlige støtteordninger dersom man bidrar til inntekter til statskassen ved å jobbe og dermed betale skatt. Da er statsborgerskap uvesentlig, dersom man er innvilget arbeids- oppholdstillatelse da, vel og merke.

Men betyr det også da at innvandreren, som ikke har lønnet arbeid og som aldri har betalt skatt, skal betale 5 ganger så mye som andre dersom de velger barnehageplass? For en vesentlig del av kostnaden til plassen er jo dekket av statstilskudd.

Orkide er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-07, 14:50   #53
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Frp og kontantstøtten

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Jeg er skikkelig bitter på staten Norge pga dette. Jeg har nå en privat internasjoanl helseforsikring som dekker evt sykehusopphold, hjemsendelse til Norge osv. dersom jeg skulle bli syk. Norge betaler ikke en krone til noe som helst, men skatten min vil de gjerne ha. Hvert år, for den får de som bor i Norge på heltid nyte godt av. Egentlig burde jeg flagge ut fullstendig forstår jeg....

Jeg skjønner veldig godt at dette er bittert. Og jeg må jo si at jeg er enig i at man burde utvide slik at folketrygden også inkorporerer de som bor utenlands men som fortsatt betaler skatt til Norge.

Men diskusjonen her gikk jo på at noen ville begrense antallet som fikk del i velferdsgodene. Og det blir jo på en måte motsatt eller hva?

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-07, 14:50   #54
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.461
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Frp og kontantstøtten

Opprinnelig lagt inn av Anuk, her.

Jeg er bare litt redd for at alle de man ønsker å "ramme" egentlig ikke blir rammet, for de er allerede norske statsborgere....

Veldig godt poeng. Problemet med å lage slike regler som utelater noen er at det alltid er noen som havner innenfor denne gruppen, som ikke egentlig er de man ønsker å ramme, mens de man ønsker å ramme i virkeligheten alltids klarer å sno seg over i en annen gruppe. Det finnes som sagt mange innvandrere som har norsk statsborgerskap, som heller ikke er spesielt godt integrerte, og heller ikke har barna sine i barnehage. Overfor disse vil ikke dette "integrerings"-tiltaket ha noen effekt overhodet.

Tror nok Elin har blitt offer for en slik begrensning selv, og er av de som blir nektet goder som hun egentlig burde hatt krav på, på grunn av regler som egentlig er ment for en annen type mennesker. Det er idiotisk og jeg skjønner at det er bittert, men da er det der man må ta tak. Det har ingenting med integrering av innvandrerbarn i Norge å gjøre i det hele tatt.

For min del mener jeg at det er bedre å hjelpe ett menneske for mye enn ett for lite. Og mener at har man først en ordning bør den i utgangspunktet gjelde for alle, uansett bakgrunn. Selv om noen fortjener det bedre enn andre. Så får man heller prøve å ta seg av snylterene, eller de andre problemene som måtte dukke opp, etterhvert

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 15-01-07 kl 14:58.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-07, 15:08   #55
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Frp og kontantstøtten

FrPs innvandringspolitiske talsmann var tydelig på at de egentlig bare mente innvandrere fra land utenom EU, da han ble intervjuet om dette i P2s nyhetsmorgen i dag tidlig. Og de mener nok egentlig ikke folk fra USA, Australia eller Canada heller. De mener muslimer, vil jeg tro.

Det artige med FrP er at de stadig kommer med forslag som er lovstridige. dette forslaget er lovstridig i fht lovverk omkring diskriminering, ettersom det ikke er lov å si at noe gjelder for noen av en etnisk opprinnelse og ikke en annen i Norge.

Her er det jo kontantstøtten i seg selv som er et problem, ettersom naive KrF og naive FrP var så ivrige på å få kvinner hjem til kjøkkenbenken at de faktisk ikke tenkte over HVEM det var som kunne få seg til tro at noen skarve tusenlapper kunne erstatte en ordentlig månedslønn. Det er bare de aller mest lavtlønte, kvinner med allerede dårlig tilknytning til samfunns- og arbeidsliv som kan se på kontantstøtten som et greit alternativ.

Av de som benytter kontantstøtte er 54 % innvandrere. Det er triste tall når det gjelder integrering, både for kvinnene og barna. Til orientering er FrP i praksis mot integrering, blant annet gikk de mot et forslag om gratis kjernetid for 4- og 5-åringer i Groruddalen og Søndre Nordstrand.

Dette er et tiltak som virkelig fremmer integrering, øker norskkunsskapene og forbereder skolestart. På Stovner har de også begynt å gi mor norskundervisning mens ungene er i barnehagen. men dette er FrP mot.

Opprinnelig lagt inn av NTB

"Frp-formannen mener Hanssen på denne måten setter et stempel på utvalgte bydeler i hovedstaden.
- Det han og regjeringen sier, er at det er så problematisk å bo i enkelte deler av byen at det er sterke behov for sosiale tiltak der. Jeg er heller ikke så sikker på at barnehagene er stedet å begynne for å bedre integreringen, sier Jensen.
Staten og Oslo kommune skal dele på regningen for gratistilbudet, som skal sørge for at flere barn med minoritetsbakgrunn får gå i barnehage."

Det er ingen statshemmelighet at det er mange innvandrere i disse delene av byen. Integreringen vil ikke øke bare ved å late som ingenting. Er det noe BEDRE sted å begynne med integrering enn i barnehagen???

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-07, 15:12   #56
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Frp og kontantstøtten

Og jeg gidder ikke engang begynne å snakke om nordmenn i Spania, eller andre land. Velferdsstaten er ikke en ordning der man får igjen etter hva man har betalt. det er jo selve poenget. Så lenge man bor i Norge yter man etter evne og får etter behov. Det er velferdskontrakten.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-07, 15:27   #57
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Frp og kontantstøtten

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg kan ikke skjønne at det er mer logisk at norske kvinner som ikke jobber eller ønsker å jobbe skal ha krav på kontanstøtte. Kontantstøtten deles ut til familier som teoretisk sett kunne hatt barnet sitt i en offentlig støttet barnehage, men ikke har det. Barnehageplass kan man fint få uten noen sinne å ha betalt skatt eller noen gang ha planer om å betale skatt, og da bør i rimelighetens navn det samme gjelde kontantstøtte.

Jeg synes det er helt logisk at norske statsborgere blir fanget opp av de norske velferdsordningene dersom de ikke jobber, eller av andre grunner ikke ønsker/kan jobbe. De innehar ett av kriteriene for støtte. De fleste norske kvinner har dessuten før eller siden betalt skatt, og vil før eller siden komme til å betale skatt. Man trenger ikke være spesielt snartenkt for å forstå at svært mange innvandrerkvinner er hjemmeværende (uansett nasjonalitet, bortsett fra muligens svensker.... ). Noen ønsker å jobbe, svært mange ønsker ikke å jobbe. De har ikke norsk statsvorgerskap, og kan da heller ikke forventes å få tilgang på alle offentlige støtteordninger bare sånn uten videre.

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-07, 15:34   #58
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Frp og kontantstøtten

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Er ikke bare kravet at man er bosatt i Norge?

Nei, man kan fint være medlem av norsk folketrygd uten å være bosatt i Norge. Kravet er selvfølgelig at man betaler skatt/trygdeavgift. Folketrygdkontoret for utenlandssaker sørger for det praktiske i disse sakene. MEN, det gjelder ikke alle. Kun for de som oppholder seg i EU-land eller andre land som Norge har trygdesamarbeid med, som f.eks. USA. Noen steder er man kun dekket ved sykdom, innen EU har man krav på nøyaktig samme rettigheter som om man bor i Norge. Dvs. dersom jeg hadde bodd på den franske delen av denne øya jeg bor på, så hadde vi mottatt både kontantstøtte og barnetrygd fra Norge. Uheldigvis bor jeg 1 km unna, i den nederlandske delen, og har da ikke krav på noe som helst, til tross for at jeg betaler skatt til Norge.

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-07, 15:39   #59
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Frp og kontantstøtten

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Vil du få det bedre av at man fratar innvandrerene noen goder? Var det ikke bedre om staten faktisk tok seg av problemene du har, og rettet opp i disse skjevhetene, heller enn at det skal "hevnes" ved å si at "neivel, da skal neimen ikke andre få det heller! "

.

Det er jeg selvfølgelig enig i, men jeg ser foreløbig ikke skjevheten i systemet dersom skjevheten først og fremst skal komme innvandreren til gode. Inntil den dag, mener jeg at det er ingen som helst grunn til at jeg skal ha den minste forståelse for at jeg som norsk statsborger som betaler skatt til Norge, men bor i utlandet, skal bidra til at innvandrerkvinner i Norge som ikke betaler skatt, skal ha krav på rettigheter som jeg som skattebetalende nordmann ikke har. Er det vanskelig å forstå?

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-07, 15:43   #60
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Frp og kontantstøtten

Opprinnelig lagt inn av Orkide, her.

Jeg er også hjemmeværende med barn i Nederland, men vi mottar nederlandsk barnetrygd som alle andre her. Jeg har også krav på medisinsk hjelp akkurat som alle andre her selv om jeg er norsk.

Jeg synes ift kontantstøtten at det får være like retter for alle. Enten er det kontantstøtte, eller man fjerner den. Den skal være et gode for barna - at de kan være hjemme med en forelder i stedet for å gå i barnehage, og da mener jeg det er helt likegyldig om den forelderen er en som vanligvis betaler skatt eller ikke.

Ja, men om du har trygderettigheter i Nederland har du enten meldt permanent utflytting til Nederland, betaler IKKE skatt til Norge, (men evt. ca 9% til Nederland.) At du har krav på medisinsk hjelp er et EU/EØS-samarbeid. Det gjelder for alle nordmenn innen EU, og medlemmer av Trygdekontoret for Utenlandssaker.

Dersom du mener at alle skal ha lik rett til kontanstøtte, hvorfor har jeg da ikke rett til hverken barnetrygd eller kontantstøtte? Jeg er norsk, jeg er hjemmeværende, jeg betaler skatt til Norge.

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:43.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no