Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Frp og kontantstøtten

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-01-07, 22:39   #81
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.461
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Frp og kontantstøtten

Jeg skjønner ikke helt hvorfor dette begynte å dreie seg om hva Elin har rett eller ikke rett på der hun bor Diskuterte vi ikke hvorvidt innvandrerkvinner burde nektes kontantstøtte for å bedre integreringen ved at barna deres fortrinnsvis skal gå i barnehage? Det er åpenbart en skjevhet og urettferdighet i Elins situasjon, som det burde rettes opp i, men det har da ingenting med integreringspolitikken i Norge å gjøre. Det er jo ikke engang med i forslaget å ta fra innvandrere uten norsk statsborgerskap andre velferdsgoder, som barnetrygd, rett til fri medisinsk behandling etc. (Goder som Elin heller ikke har rett på, og sikkert mener at innvandrere uten norsk pass heller ikke bør få.) Det som er målet her er å få barna i barnehage for at de skal integreres. Jeg mener det finnes bedre metoder enn å skjevfordele kontantstøtten, helt uavhengig av hva Elin har krav på.

Jeg skjønner at DU ikke er villig til at fem øre fra DINE skattepenger skal gå til disse innvandrerkvinnene Elin, når ikke du selv har rett på disse godene, men det er ikke hoveddelen av befolkningnen som bor utenfor EU og betaler skatt til Norge. Så det er ikke riv ruskende galt det Madam Mim skriver, om å yte etter evne og motta etter behov. Det stemmer faktisk for de aller, aller fleste, selv om du ikke opplever det slik. Du er nok en del av et veldig lite fåtall som ikke mottar goder etter behov. Man må derfor rette opp din situasjon, i stedet for å tenke som så at det finnes spesialtilfeller hvor nordmenn ikke har rett på velferdsgoder, derfor skal ingen av skattebetalere behøve å bidra til at innvandrere får det de trenger.

Jeg synes det er en ussel holdning at kun de norske statsborgerene i Norge skal få hjelp, mens de andre driter vi i (det er selvfølgelig ikke bedre å drite i skattebetalende norske statsborgere som bor utenfor EU). Særlig når det i neste omgang vil føre til at de blir en enda større belastning for samfunnet. Men som sagt, motivasjonen her var ikke å ta fra innvandrerene en gode fordi de ikke har gjort seg fortjent til det, det var å få barna i barnehage og mor ut i arbeidslivet.

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 15-01-07 kl 23:45.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-07, 22:48   #82
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Frp og kontantstøtten

Der skrev Lille*My det jeg tenkte.

Frp er som vanlig helt på viddene, og bruker sin sedvanlige "logikk" for å forklare hvorfor innvandrerkvinner uten norsk statsborgerskap ikke skal få kontantstøtte. Akkurat gjennomskinnelig nok til at alle forstår motivet bak utspillet. Ekle, ekle Frp.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose

Sist redigert av Røverdatter : 15-01-07 kl 22:53. Årsak: ikke, ikke, ikke
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-07, 22:50   #83
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Frp og kontantstøtten

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Men som sagt, motivasjonen her var ikke å ta fra innvandrerene en gode fordi de ikke har gjort seg fortjent til det, det var å få barna i barnehage og mor ut i arbeidslivet.

veldig mange gode poneg i innlegget ditt, Lille My, og jeg vil utfylle siste setning med å si "barna i barnehage og mor ut i arbeidslivet" uavhengig av hvilken etnisk opprinnelse de har.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-07, 22:53   #84
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.461
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Frp og kontantstøtten

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

veldig mange gode poneg i innlegget ditt, Lille My, og jeg vil utfylle siste setning med å si "barna i barnehage og mor ut i arbeidslivet" uavhengig av hvilken etnisk opprinnelse de har.

Jo, men i forslaget fra FrP gjaldt det vel bare innvandrere uten Norsk statsborgerskap, som kommer fra land utenfor EU, gjorde det ikke ...?

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-07, 23:07   #85
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.130
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Frp og kontantstøtten

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Man må betale trygdeavgift til Norge for å ha krav på norsk trygdedekning. Dersom man ikke har inntekt/går på sosialstønad så betaler indirekte det offentlige ja... så igrunnen har både du og jeg rett.

Hele poenget mitt var jo at man har krav på norsk trygdedekning hvis man bor i Norge, uavhengig av om man er norsk statsborger eller ikke, og uavhengig av om man jobber og betaler skatt eller ikke. Dermed synes jeg også det er rimelig at alle som bor i Norge (og er innmeldt i Folketrygden) har den samme retten til kontantstøtte, uavhengig av statsborgerskap og uavhengig av om de betaler (eller har betalt) skatt eller ikke.

At du, som er norsk statsborger, men er bosatt i utlandet, ikke rett på kontantstøtte, er en helt annen sak og ikke et spesielt relevant argument i diskusjonen. Heller ikke at du ikke fikk nederlandsk barnetrygd da du bodde i Nederland.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-07, 00:59   #86
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Frp og kontantstøtten

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

At du, som er norsk statsborger, men er bosatt i utlandet, ikke rett på kontantstøtte, er en helt annen sak og ikke et spesielt relevant argument i diskusjonen. Heller ikke at du ikke fikk nederlandsk barnetrygd da du bodde i Nederland.

Det er jo akkurat det jeg synes da, Skilpadda, at det faktisk er ganske så relevant, være seg det er bare meg eller flere tusen norske mødre i utlendighet det gjelder. Reglene skal være like, ellers ingen regel! Dvs. jeg skal ha krav på nøyaktig samme sosiale stønader som utenlandske borgere som bor i Norge har. Noen form for rettferdighet bør det da virkelig være, og noe annet er jo helt på trynet. Men meg om det. Man står seg selv nærmest, det er helt klart.

Jeg gidder i alle fall ikke å late som om jeg synes mer synd på utenlandske innvandrere i Norge fordi de evt. ikke skulle få kontantstøtte ,og at det er så riv ruskende galt at de ikke får det, så lenge jeg ikke har krav på det heller, som norsk statsborger som DESSUTEN betaler skatt.

Egentlig fikk jeg lyst til å fortelle enda en skrekkhistorie fra norsk trygdevesen og norske trygderegelverk i forhold til det å få tilgodesett utgifter til medisiner i forbindelse med prøverørsforsøk, som man har krav på. Min sak gikk helt til Rikstrygdeverket ,og daværende helseminister Dagfinn Høybråten hjalp meg faktisk gjennom tulle-regelverket med sin innstilling hvor han påpekte feilene til trygdevesenet. Men jeg lar være, for jeg VANT saken, og trygdekontoret og alle underinstanser måtte krype til korset og innrømme sin irriterende manglende kunnskap om lover og regler de har å forholde seg til.

Er det rart at trygde-kjeltringene gnir seg i hendene der de sitter og nipper til sangria i halvfylla på solkysten... ?

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-07, 10:14   #87
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.461
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Frp og kontantstøtten

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Reglene skal være like, ellers ingen regel!

Nettopp! Kontantstøtten bør gjelde for alle, ellers bør den fjernes.

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Dvs. jeg skal ha krav på nøyaktig samme sosiale stønader som utenlandske borgere som bor i Norge har. Noen form for rettferdighet bør det da virkelig være, og noe annet er jo helt på trynet.

Det skulle du helt klart, men det er ikke deg det var snakk om i dette forslaget som diskuteres. Vi diskuterte heller ikke sosial stønad for den saks skyld.

Jeg synes fortsatt det blir for dumt å bruke din spesielle situasjon som argument for at invandrere ikke skal få kontantstøtte (til nød burde heller vært omvendt, at vi bruker innvandrerenes rett til kontantstøtte som argument for at du også skal få det, i den grad de to situasjonene har noen sammenheng. Du burde egentlig ha kontantstøtte uansett du, uavhengig av hva innvandrerene får, siden du betaler skatt og jobber i et norsk selskap). Da synes jeg faktisk at FrP sin begrunnelse, at det er for å oppmuntre til at barna skal gå i barnehage, for å bedre integreringen, er bedre. Det er det som er interessant, hvorvidt det er en effektiv metode for å bedre integreringen av innvandrere i Norge (jeg er fortsatt ikke enig i at en slik forskjellsbehandling er løsninga, men deres argument henger i det minste på greip).

Innser til min bekymring at jeg faktisk er mer enig med fremskrittspartiet enn med deg i denne saken


Er forøvrig veldig enig med allium i dette :

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Nei, vi kan alle ha ønsker. Men jeg stusser når våre personlige ønsker gjøres til begrunnelse for samfunnsmessige goder.

Selv har jeg lyst på en eksotisk ferie i ny og ne. Skal jeg gå inn for "feriestøtte" med den begrunnelsen? (Og nei, jeg likestiller ikke det å være hjemme med barn med ferie, jeg påpeker den manglende logikken i begrunnelsen din.)

Det finnes sikkert gode argumenter for kontantstøtte. "Jeg har lyst til å gå hjemme" er ikke ett av dem. Skal argumentet ha gyldighet, må du mene det også om du ikke har barn, eller planer om å få det.

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 16-01-07 kl 10:51.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-07, 10:18   #88
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.461
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Frp og kontantstøtten

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

jeg VANT saken, og trygdekontoret og alle underinstanser måtte krype til korset og innrømme sin irriterende manglende kunnskap om lover og regler de har å forholde seg til.

Så er det kanskje ikke reglene det er noe i veien med likevel da, men personene som håndterer dem ...

Bra du fikk hjelp da! Det er ikke alle land som gir denne hjelpen.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-07, 16:04   #89
Mams
er grønn og fin.
 
Mams sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 13.044
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Frp og kontantstøtten

Jeg for min del synes ikke man kan sammenligne norske statsborgerer som bor i utlandet, men personer som bor (og event. jobber) i Norge.
De trygderettigheter man har opparbeidet seg mens man oppholder seg i Norge er det klart man skal få med seg.
Det er jo naturlig, siden man ikke har opparbeidet seg tilsvarende rettigheter i det landet man er bodsatt i.

__________________
Hvordan hybelkaniner formerer seg? De bestøver hverandre selvsagt.
Mams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-07, 18:29   #90
Doxa
hmmm
 
Doxa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 879
Blogginnlegg: 1
Doxa er populærDoxa er populærDoxa er populærDoxa er populær
Standard

Sv: Frp og kontantstøtten

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Nei, vi kan alle ha ønsker. Men jeg stusser når våre personlige ønsker gjøres til begrunnelse for samfunnsmessige goder.

Selv har jeg lyst på en eksotisk ferie i ny og ne. Skal jeg gå inn for "feriestøtte" med den begrunnelsen? (Og nei, jeg likestiller ikke det å være hjemme med barn med ferie, jeg påpeker den manglende logikken i begrunnelsen din.)

Det finnes sikkert gode argumenter for kontantstøtte. "Jeg har lyst til å gå hjemme" er ikke ett av dem. Skal argumentet ha gyldighet, må du mene det også om du ikke har barn, eller planer om å få det.


Kontantstøtten burde aldri eksistert.

__________________
Gutt '02 • Jente '03
Doxa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-07, 20:45   #91
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.130
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Frp og kontantstøtten

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Dvs. jeg skal ha krav på nøyaktig samme sosiale stønader som utenlandske borgere som bor i Norge har.

Jeg kan ikke se at det er så innlysende. Det å være nordmann i utlandet og det å være utlending i Norge er to helt forskjellige situasjoner, og jeg er ikke enig i at det er innlysende at disse to gruppene skal ha krav på nøyaktig det samme.

Dersom regelen i Norge er at man kan få kontantstøtte hvis man enten bor i Norge (uavhengig av statsborgerskap) eller er norsk statsborger og bor i EU, så er jo denne regelen lik for alle. At du ikke oppfyller kravene, betyr jo ikke at regelen ikke er lik for alle - det betyr bare at regelen ikke omfatter folk som er i din situasjon. (Så må du selvsagt gjerne mene at regelen burde være annerledes, det er ikke det.)

(For jeg regner med at du ikke mener at det landet du bor i, nødvendigvis må gi deg de samme stønadene som Norge yter til utlendinger som bor her? For land har jo ulike velferdsordninger og ulike regler, og selv om f.eks. Nederland ikke gir sine innvandrere samme sosiale rettigheter som nederlendere, så betyr jo ikke det at ikke Norge kan gi sine innvandrere samme sosiale rettigheter som nordmenn. Norge har jo generelt sett bedre offentlige stønadsordninger enn ganske mange land.)

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-07, 00:13   #92
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Frp og kontantstøtten

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg kan ikke se at det er så innlysende. Det å være nordmann i utlandet og det å være utlending i Norge er to helt forskjellige situasjoner, og jeg er ikke enig i at det er innlysende at disse to gruppene skal ha krav på nøyaktig det samme.

(...ok, jeg spikker en gang til..)

Om dette er, og forblir vi altså uenige. Jeg mener det er to tilnærmet like situasjoner, sånn bortsett fra at jeg synes det er langt mer innlysende at jeg burde hatt krav på like, om ikke fler, rettigheter enn en utlending i Norge som ikke jobber/skatter. For jeg ER norsk statsborger OG jeg skatter....

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-07, 07:40   #93
Maz
Pauset
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Frp og kontantstøtten

Opprinnelig lagt inn av esme, her.

Jeg bare lurer på: mener du at de som ikke er norske statsborgere ikke skal få være medlemmer av folketrygden?

Jeg har ikke satt meg inn i alt rundt dette, men for meg virker det intuitivt rimelig at medlemskap i folketrygden er linket til statsborgerskap.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-07, 09:16   #94
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.130
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Frp og kontantstøtten

Opprinnelig lagt inn av Maz, her.

Jeg har ikke satt meg inn i alt rundt dette, men for meg virker det intuitivt rimelig at medlemskap i folketrygden er linket til statsborgerskap.

Mener du at du ikke synes det er rimelig at utlendinger som jobber og skatter i Norge er medlemmer av Folketrygden? (Som det har kommet frem i tråden, så er medlemsskapet knyttet til hvor man bor, og følgelig betaler skatt, dersom man har skattbar inntekt.).

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-07, 11:57   #95
Martis
Ute på tur
 
Martis sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Frp og kontantstøtten

Opprinnelig lagt inn av Maz, her.

Jeg har ikke satt meg inn i alt rundt dette, men for meg virker det intuitivt rimelig at medlemskap i folketrygden er linket til statsborgerskap.

Jeg har bodd i over 20 år i Norge og har vært medlem av folketrygden hele tiden, selv da jeg bare var barn og gikk på skolen (nullskatteyter). Det har aldri vært et alternativ for meg å oppgi statsborgerskapet mitt, og jeg har også registrert Junior i mitt land og han har samme pass som meg.

Jeg vet ikke helt hvordan dette fungerer, men Norge har avtaler med en del land som gjøre at deres innbyggere har overgangsordninger når de flytter til det landet. Andre land som vi (Norge) ikke har avtaler med, der må de innbyggerene regne med å betale f. eks legehjelpen de trenger i en viss periode (6 eller 12 mnd ) før de kan bli medlem av folketrygden. Feks en kompis av meg som ble over hodet forelsket i en jente fra Brasil, de giftet seg og hun ble gravid mens hun var her på turistivisum. De måtte betale en del av svangerskapsoppfølgningen hennes selv, selv om dette er gratis i Norge.

__________________
I have learned that to be with those I like is enough.
Martis er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:28.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no