Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Buekorps

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-05-16, 22:25   #1
Bloppy
Det kommer seg
 
Bloppy sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Innlegg: 8.697
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Buekorps

Hva er egentlig buekorps for noe? Hva gjør de når de ikke er ute å marsjerer? (Eller eksersis som jeg leser at det heter.) Er det litt sånn speideraktig? Eller er det rett og slett det de gjør? Marsjerer rundt i gatene en gitt dag i uken.

Har selvsagt googlet, men ble ikke så mye klokere av det.

__________________
Snuppa 98
Poden 05
Bloppy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-16, 23:05   #2
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.649
Blogginnlegg: 260
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Buekorps

Du vet at de har trommer også, ja?

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-16, 23:20   #3
Bloppy
Det kommer seg
 
Bloppy sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Innlegg: 8.697
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Buekorps

Opprinnelig lagt inn av Appelsin, her.

Du vet at de har trommer også, ja?

Ja, jeg vet det. Men det er jo ikke alle som gjør det.
Hva gjør de hver uke da? Når de treffes. Marsjerer de hver uke? Hva med de som ikke trommer? Jeg spør fordi jeg ikke vet. Ikke for å være ekkel med Bergensere altså. Bare for å det på det rene. Jeg er bare nysgjerrig.

Jeg spiller i korps selv, men det blir jo litt annet. Hos oss har alle et instrument.

__________________
Snuppa 98
Poden 05
Bloppy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-16, 23:52   #4
Serena
Superduperaktiv
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 700
Serena er populærSerena er populærSerena er populær
Standard

Sv: Buekorps

Buekorpsene har en lang tradisjon, og jeg vil nesten si at det er like mye et felleskap som et korps. De har sesong fra cirka mars til ut juni, og det er ikke bare eksersis og disiplin, men også mye sosialt felleskap, samt felleskap og konkurranser med andre buekorps.

Det er vanlig at man kan begynne når man er ni mener jeg, og så tror jeg det er de som går på ungdomsskolen og oppover som spiller trommer om jeg ikke tar feil. Det er interne rangordninger, medlemmer stemmes frem/opp av hverandre. De har titler som blant annet chef, kompanisjef, tamburmajor og faneoffiser.

Serena er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-16, 23:55   #5
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.004
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Buekorps

Opprinnelig lagt inn av Serena, her.

Buekorpsene har en lang tradisjon, og jeg vil nesten si at det er like mye et felleskap som et korps. De har sesong fra cirka mars til ut juni, og det er ikke bare eksersis og disiplin, men også mye sosialt felleskap, samt felleskap og konkurranser med andre buekorps.

Det er vanlig at man kan begynne når man er ni mener jeg, og så tror jeg det er de som går på ungdomsskolen og oppover som spiller trommer om jeg ikke tar feil. Det er interne rangordninger, medlemmer stemmes frem/opp av hverandre. De har titler som blant annet chef, kompanisjef, tamburmajor og faneoffiser.

Men hva betyr det, egentlig? Hva gjør de hvis de møtes jevnlig? Kjenner at jeg også ble nysgjerrig av denne tråden.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-16, 00:17   #6
Serena
Superduperaktiv
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 700
Serena er populærSerena er populærSerena er populær
Standard

Sv: Buekorps

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Men hva betyr det, egentlig? Hva gjør de hvis de møtes jevnlig? Kjenner at jeg også ble nysgjerrig av denne tråden.

De marsjerer og øver på samme måte som et "vanlig" korps ofte gjør i opptakten til 17. mai. De er gode på å Bergensere opp av sengen i helgene på vårparten. I tillegg er det mye sosialt felleskap i form av idrett, felles måltider, leirer, konkurranser, felleskap med andre buekorps. De har også sosiale sammenkomster utenom sesongen. I motsetning til mange organiserte idretter som har trening i ukedagene er jeg mest kjent med at buekorps øver/har samlinger i helgene.

Serena er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-16, 00:01   #7
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.097
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Buekorps

Før var det buekorps i mange byer, men kun Bergen pr. i dag. Det har tradisjon tilbake til 1500-tallet, da var formålet å være en slags "soldater". De har helgesamlinger der idrett og sosialt samvær står i fokus, ellers er det et slags korps, men kun med trommer. Og fungerer som hvilket som helst annet korps.
Flere av buekorpsene i Bergen ble grunnlagt i på 1800-tallet, og i dag fokuserer de på kameratskap, fellesskap, marsjering og tromming. De har samlinger i form av leirer, du må gå graden frå rævediltar til førstetrommer, og hver korps hører til sin egen bydel.

Buekorpsene er fantastisk! Bortsett fra søndag morgen etter en fest.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-16, 00:09   #8
Serena
Superduperaktiv
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 700
Serena er populærSerena er populærSerena er populær
Standard

Sv: Buekorps

Opprinnelig lagt inn av 007, her.


Buekorpsene er fantastisk! Bortsett fra søndag morgen etter en fest.

Jepp!

Serena er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-16, 21:09   #9
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.409
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Buekorps

Opprinnelig lagt inn av 007, her.


Buekorpsene er fantastisk!

Enig! Det var flott å se dem det året jeg feiret 17. mai i Bergen som student.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-16, 09:42   #10
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.782
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Buekorps

Jeg skjønner heller ikke hva de egentlig gjør. Synes ikke jeg er veldig mye mer opplyst, nå. Så de henger og leker? Det er aktiviteten?

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-16, 09:47   #11
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.514
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Buekorps

Det er jo en form for drill. De øver på å masjere, og de som spiller trommer gjør nettopp det. Satt å så på military tatto (??) i går ogdet er jo kjempe tøft. Det er buekorps tatt mange hakk videre.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-16, 10:43   #12
Mex
Tidsklemma
 
Mex sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 7.809
Blogginnlegg: 459
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Buekorps

Jeg har spilt i buekorps.
Da har vi egne dager med bare øving på trommer. Dette gjør vi stort sett gjennom hele året. På vinteren øver vi inne. Når sommeren kommer er det trening på å marsjere.
Mye sosialt med leirer, aktiviteter, konkurranser, utleie til arrangementer.
Nå er det en del år siden jeg var med, og jeg var trommeslager. Så jeg er ikke 100% sikker på om resten av korpset var med på så mye gjennom vinterhalvåret. Tror det er hovedsakelig sommerhalvåret de er med.

__________________
Storebror des 2006
Lillebror nov 2010
"Mamma, jeg er glad i deg. Helt til månen og ut i verdensrommet"
Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-16, 10:46   #13
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Buekorps

Så mye som de der bauekorpsene øver, er det helt utrolig at de ikke evner å gå bedre i takt.

Jeg er ikke noe stor fan, men de er en del av bybildet om våren.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-16, 11:02   #14
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.461
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Buekorps

Høres ut som en slags blanding av speider og korps ...?

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-16, 11:26   #15
Mex
Tidsklemma
 
Mex sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 7.809
Blogginnlegg: 459
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Buekorps

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Høres ut som en slags blanding av speider og korps ...?

Nesj. Lite speiderting. Det er omtrent som et vanlig korps.
Hvor man har trommeslagere som spiller gjennom hele året akkurat slik et vanlig korps gjør. Og når våren kommer, så får man med en gjeng på våren som trener på eksersis og marsjering. Så har man konkurranser med andre buekorps på beste eksersis og trommedueller.
Og så er det en eller annen fancy åpning av et nytt bygg eller en kjent person som kommer på besøk som vil ha noen trommeslagere, og kanskje et par bueskyttere.

Og så har man en del idrettsarrangementer. En fotballkamp el. mot et annet buekorps feks. Her står det også litt: https://no.wikipedia.org/wiki/Buekorps

__________________
Storebror des 2006
Lillebror nov 2010
"Mamma, jeg er glad i deg. Helt til månen og ut i verdensrommet"
Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-16, 11:05   #16
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.141
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Buekorps

Jeg utfordrer deg til å gå i et bergens kaffeselskap og proklamere

"Men hva GJØR egentlig de der buekorpsene?? Hva er POENGET, liksom??"

(Dere bergensere, har BT hatt det årlige sure leserinnlegget fra en innflytterstudent som klager over at de bråker? )

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-16, 11:14   #17
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Buekorps

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

(Dere bergensere, har BT hatt det årlige sure leserinnlegget fra en innflytterstudent som klager over at de bråker? )

Har ikke sett det, men helt sikkert. Det er jo vårtegn nummer 1.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-16, 11:14   #18
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.480
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Buekorps

Jeg har vært i Bergen én søttendemai - og våknet av Dræggens buekorps som startet opp i bakgården utafor vinduet like etter at jeg hadde lagt meg.
Fint å se på da! (på dagtid).

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-16, 11:22   #19
Skjevo
Erfaren
 
Skjevo sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 859
Skjevo er populærSkjevo er populærSkjevo er populærSkjevo er populær
Standard

Sv: Buekorps

Jeg får klump i halsen og gode frysninger når jeg ser og hører buekorps på 17.mai. :erkebergenser: Har aldri gått i buekorps selv og bor ikke slik at jeg hører trommingen andre dager. Broren min var med i et buekorps i barndommen. Det handler mye om tradisjoner og å sole seg i glansen fra erkebergensernes beundrende blikk på 17.mai. Å gå gradene fra liten rævedilter. Han ble etter hvert lei av marsjering i bergensvær.
Jeg kom i snakk med en amerikaner på 17.mai-feiringen i går. Hun var feldig fascinert av fenomenene buekorps, russ og rømmegrøt

__________________
Plutten (04) og Tullegull (07)
Skjevo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-16, 11:48   #20
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.004
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Buekorps

Jeg får fortsatt ikke tak på dette. "Sosialt samvær" og "konkurranser" er altfor diffust for meg. Hva gjør man under det sosiale samværet? Spiller bridge? Playstation? Diskuterer verdenspolitikk? Sladrer om naboen? Strikker? Og konkurransene - er det idrett (i så fall hvilke(n)?), kunnskapskonkurranser, trommekonkurranser? Noe helt annet som jeg ikke har tenkt på?

Jeg ante ikke at dette var noe jeg lurte på før denne tråden dukket opp.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:03.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no