Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Togferie med utgangspunkt i Paris; inspirasjon, forslag og drodling

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-03-22, 08:25   #1
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Togferie med utgangspunkt i Paris; inspirasjon, forslag og drodling

Hiawata og jeg er helt sikre på at vi vil UT AV LANDET til sommeren (gitt at det går, seff. ) og han kunne tenke seg å reise tilbake til Paris. Høvdingen er med på det vi vil, men det kan hende han bare blir med på deler av turen, også bruker han tid til å pusse opp kjøkken i stedet. Han har valgt det selv.

Lurer litt på å ta tog nedover med noen stopp på veien, også kanskje videre ut til kysten etter Paris. Noen som har kjørt tog den ruten? Tips til avstikkere og stopp? Og tips til en kul kystby langs rivieraen som ikke bare er beachbonanza?

Stikkord for at Tallulahfamilien skal ha en god ferie er arktitektur, kunst, popkultur, slafing i park, naturopplevelser, fornøyelsespark og caféliv. Litt bading er greit.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-22, 08:41   #2
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.986
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Togferie med utgangspunkt i Paris; inspirasjon, forslag og drodling

Europapark er en veldig ålreit fornøyelsespark. Den ligger riktignok i Rust/Freiburg i Tyskland, men du ser godt inn i Frankrike fra berg- og dalbanene. Ikke akkurat i nærheten til Paris, men helt overkommelig med tog. Freiburg i seg selv er besøkelsesverdig.

Da vi var på interrail bodde vi i badebyen Menton helt på grensen mellom Frankrike og Italia. Det var en fin og passe avslappet badeby. Derfra er det også mulig å ta en liten busstur til Monaco for å se på de vilt fancy båtene og bilene.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-22, 08:48   #3
scilla
Bør lage seg en tittel selv
 
scilla sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.087
scilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Togferie med utgangspunkt i Paris; inspirasjon, forslag og drodling

Vil anbefale Montpellier og Camargue-området. Også fantastisk natur litt nord for byen. Jeg skal aldri til rivieraen mer etter å ha vært i dette området!

__________________

Making the decision to have a child - it`s momentous. It is to decide forever to have your heart go walking around outside your body.
scilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-22, 08:58   #4
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Togferie med utgangspunkt i Paris; inspirasjon, forslag og drodling

EUropapark kan kanskje tas på veien ned?

Ja, har tenkt litt på Montpellier! Jeg var der som barn og husker byen som en jeg ville besøke igjen.

Lurer litt på om vi skal reise ut mot Biscayabukta også, siden vi ikke er såååå på badern. Dune du Pilat er jo gøy.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-22, 09:28   #5
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.447
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Togferie med utgangspunkt i Paris; inspirasjon, forslag og drodling

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

EUropapark kan kanskje tas på veien ned?

Ja, har tenkt litt på Montpellier! Jeg var der som barn og husker byen som en jeg ville besøke igjen.

Lurer litt på om vi skal reise ut mot Biscayabukta også, siden vi ikke er såååå på badern. Dune du Pilat er jo gøy.

Vi var bl.a. ved Biscayabukten for et par år siden. Vi kjørte bil. Vi bodde i Biarritz, tok utflukter til Saint Jean de Luz og et sted til som jeg har glemt navnet på men som jeg kan finne ut av. Begge utrolig sjarmerende.

Biarritz er en kompakt by med stor strand. Stranden er mer for å se på synes jeg (digre bølger, ikke liggestoler), men fint å rusle, mange bra spisesteder, veldig fint marked og et kult pop art galleri

Deretter dro vi over grensen til San Sebastian. Fantastisk by med tapas i gamlebyen så langet øyet rekker (anbefaler guidet food safari som var utrolig bra), fisketur med matlaging i en tradisjonell klubb etterpå ++ Herlig tur.

Du får si fra om det blir disse stedene, så skal jegt bli enda mer konkret.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-22, 10:36   #6
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.630
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Togferie med utgangspunkt i Paris; inspirasjon, forslag og drodling

+ 1 på San Sebastian med "Fløibane", smellvakker strandpromenade og fantastisk mat! Pintxos, den baskiske tapasen, er verdt turen alene.
Og nabobyen Bilbao med Guggenheim. Det er en veldig kul kontrast mellom de to byene.

__________________
2006 og 2009
Zulu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-22, 10:40   #7
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.865
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Togferie med utgangspunkt i Paris; inspirasjon, forslag og drodling

+1 på Bilbao!

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-22, 10:54   #8
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.940
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Togferie med utgangspunkt i Paris; inspirasjon, forslag og drodling

Vår familie er jo Disney-fantaster, så ville absolutt lagt turen innom Disneyland Paris.
Jeg simpelthen elsker Cannes, men mine møter med byen har vært rolige og netonede - ikke sånn flashy kjendis-greier. Rett utenfor Cannes ligger det to små øyer; Ste Marguerite og St. Honorat. Førstnevnte har en festning, mens siste har et kloster og masse lavendelmarker som munkene dyrker og lager såper og masse annet av. Jeg har ikke vært der på mange år, men drømmer meg tilbake. Det er et av mine yndlingssteder Kanskje det er dit vi skal legge turen i år?

Personlig så ønsker jeg også å oppleve den franske vestkysten og île de Ré. Carcasonne kan kanskje være noe for dere?

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-22, 11:06   #9
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.447
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Togferie med utgangspunkt i Paris; inspirasjon, forslag og drodling

Å ja, Carcassonne var herlig. Der var vi før Biarritz. Bra kombinasjon med steder langs kysten. Nyyyydelig borg, et fantastisk marked og en liten vinbar/restaurant med trøffelmeny (snacks-retter) og herlig kelner.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-22, 11:31   #10
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Togferie med utgangspunkt i Paris; inspirasjon, forslag og drodling

Hm, Det frister veldig med Nord-Spania, men det betyr 7-9 timer mer reising, og er litt usikker på om vi skal presse inn det når Paris er hovedmålet. :grubler:

Ser kanskje for meg via Tyskland med noen stopp ene veien, også via BeNeLux andre veien?

Hvordan er den franske kysten ut mot England?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-22, 11:36   #11
meisje
Kleintje I + II
 
meisje sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.248
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Togferie med utgangspunkt i Paris; inspirasjon, forslag og drodling

Jeg har bare vært i Le havre på altlanterhavskysten i Frankrike og kunne godt tenkt meg tilbake dit på ferie, selv om det er en havneby med mye industri. Har aldri hatt tid til å utforske sandsteinsklippene, men det ser helt fantastisk spennende ut. Også er jo strandpromenaden full av herlige restauranter med god mat, spesielt sjømat.

__________________
Meisje & Storebror & Lillebror
meisje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-22, 11:37   #12
meisje
Kleintje I + II
 
meisje sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.248
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Togferie med utgangspunkt i Paris; inspirasjon, forslag og drodling

Basert på mitt inntrykk ligner denne delen av Frankrike mye på Cornwall, bare med bedre mat og mere kultur muligheter.

__________________
Meisje & Storebror & Lillebror
meisje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-22, 12:24   #13
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.461
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Togferie med utgangspunkt i Paris; inspirasjon, forslag og drodling

Vi hadde en veldig fin interrailtur der vi toget fra Hirtshals (parkerte bilen i Larvik) til Hamburg, videre derfra til Paris neste dag. Med andre ord en hel og en halv dag på tog, målet var å komme fortest mulig til Paris (betalte ekstra for TGV fra grensa).

Etter noen dager i Paris tok vi tog ut til Bretagne (nydelig liten plass helt ytterst på halvøya, som heter Camaret-sur-mer - ikke helt bent fram med kollektivtransport, men det gikk, men det er mange fine steder). Besøkte flere steder oppover kysten av Bretagne og Normandie (ett av høydepunktene der var Saint-Malo, bodde innenfor de gamle murene, kul by med spennende historie), deretter gjennom Belgia (Brügge) og Nederland (Amsterdam), og hjem igjen via Tyskland og Danmark.

En ting vi ikke var forberedt på/klar over var manglende muligheter for oppbevaring av bagasje i Frankrike. Det var flere steder hvor vi hadde kortere mellomstopp og reiste videre samme dag, hvor vi la inn noen timer for å se oss rundt (hadde blant annet en utflukt til Mont-saint-Michel, på veien mellom Saint-Malo og Rouen). Da ble vi nødt til å bære med oss all bagasje, for det var ingen oppbevaringsbokser eller andre muligheter for bagasjeoppbevaring. Slik var det i hele Frankrike, pga sikkerhet mot terror. Nasjonale bestemmelser altså, og ingen unntak. Vet ikke om det har endret seg nå, men regner med at det er slik fortsatt. Så det er greit å ha i bakhodet, hvis tanken er å loffe litt rundt. Dette var ikke et problem i Belgia eller Nederland (da i alle fall).

På forhånd fikk vi vite at det var obligatorisk med plassbestilling på mange av togene, og at vi måtte belage oss på mye køståing, fulle tog og problemer med å få bli med på interrailbillett. Vi opplevde ikke noe av dette (dvs plassbestilling stemte på de fleste togene inn og ut av Paris, men det ble bestilt på app, uten problemer, uten kø). Vi reiste mye med lokaltog mellom mindre steder, og der gikk vi av og på som vi ville). Reiste midt på sommeren, i fellesferien (2018).

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 22-03-22 kl 12:48.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-22, 08:36   #14
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Togferie med utgangspunkt i Paris; inspirasjon, forslag og drodling

My, jeg er så glad for at jeg igjen kan la meg inspirere av nok en tur dere har tatt!

Var det fint å stoppe opp i Hamburg? Ser at det er et knutepunkt der vi evt. må bytte uansett.

Jeg har jo veldig lyst til å besøke Letretat, vi er Lupin-fans, og Mont St. Michel, begge vanskelige å nå med tog.

Ellers er jeg Belgia-fan og Høvdingen Nederland-fan, så hadde vært fint å ta den ruta opp igjen.

Vi blir ikke helt enige om hvilken type transport vi skal ta, riktignok. Hiawata og jeg elsker tog, Høvdingen gjør det ikke. Høvdingen elsker bil, Hiawata blir bilsyk. Og jeg er ikke superbegeistret for å fly eller ta ferge.


Opprinnelig lagt inn av meisje, her.

Basert på mitt inntrykk ligner denne delen av Frankrike mye på Cornwall, bare med bedre mat og mere kultur muligheter.

Det høres jo egentlig greit ut.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-22, 09:33   #15
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.461
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Togferie med utgangspunkt i Paris; inspirasjon, forslag og drodling

Til Mont-Saint-Michel er det lett å komme seg altså, det er tilrettelagt for det. En kort busstur fra nærmeste togstasjon (Pontorson) til besøkssenteret/informasjonssenteret, og derfra går det skyttelbusser ut til øya. Eller hest og vogn, eller hva du måtte ønske.

Vi gjorde ikke mye annet enn å sove i Hamburg (på et ungdomsherberge nær hovedtogstasjonen), som sagt var målet å komme fortest mulig til Paris, vi drøftet dette med ungene. Om de ville ha noen stopp på veien dit og bruke litt tid gjennom Tyskland, eventuelt rett til Paris, noe som ville bety veldig mye sammenhengende tog. Alle tre var enige om det siste, de var veldig opptatt av Paris, og ville endelig dit først. Så da gjorde vi det. Så det var sen kveld da vi kom til Hamburg, også reiste vi videre tidlig neste morgen. Men jeg har vært i Hamburg tidligere, og syntes det var en veldig fin by. Bare å rusle litt rundt i Speicherstadt var fint i seg selv, bare en liten spasertur fra togstasjonen. Det var også fasinerende å se ut over dagens havneområde, fra parkene som ligger rett over (Altonaer Balkon m.fl). Det er virkelig helt utrolig digert.

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 23-03-22 kl 09:47.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-22, 09:40   #16
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Togferie med utgangspunkt i Paris; inspirasjon, forslag og drodling

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Til Mont-Saint-Michel er det lett å komme seg altså, det er tilrettelagt for det. En kort busstur fra nærmeste togstasjon (Pontorson) til besøkssenteret/informasjonssenteret, og derfra går det skyttelbusser ut til øya. Eller hest og vogn, eller hva du måtte ønske.

Ah, godt å vite. Jeg fikk opp bare ganske mye bytting av masse busser da jeg sjekket også leste jeg en bloggpost fra noen om at det var vanskelig. Men de var amerikanere, så ikke sååå godt vant med kollektivtransport, tipper jeg.

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Vi gjorde ikke mye annet enn å sove i Hamburg (på et ungdomsherberge nær hovedtogstasjonen), som sagt var målet å komme fortest mulig til Paris, vi drøftet dette med ungene. Om de ville ha noen stopp på veien dit og bruke litt tid gjennom Tyskland, eventuelt rett til Paris, noe som ville bety veldig mye sammenhengende tog. Alle tre var enige om det siste, de var veldig opptatt av Paris, og ville endelig dit først. Så da gjorde vi det. Så det var sen kveld da vi kom til Hamburg, også reiste vi videre tidlig neste morgen. Men jeg har vært i Hamburg tidligere, og syntes det var en veldig fin by. Bare å rusle litt rundt i Speicherstadt var fint i seg selv, bare en liten spasertur fra togstasjonen. Det var også fasinerende å se ut over dagens havneområde, fra parkene som ligger rett over (Altonaer Balkon m.fl). Det er virkelig helt utrolig digert.

Takk for info. Jeg har kjørt til Paris med pappa flere ganger i ungdommen, og sov meg stort sett gjennom Europa. Vi var innom utallige museer og kirker på veien, og veldig ofte var jeg lei tenåring som satt på en lokal cafe mens pappa kulturet seg. Så godt mulig jeg har surmulet i Hamburg.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-22, 09:48   #17
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.461
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Togferie med utgangspunkt i Paris; inspirasjon, forslag og drodling

Ellers, et lite tips etter en tilfeldighet i Amsterdam. Vi var litt sene med å bestille overnatting der, og Amsterdam var tydeligvis fylt til randen. Det var bare skrekkelig dyre alternativ igjen. Begynte å sjekke områdene rundt, og endte opp med å bestille overnatting i en liten by nord for Amsterdam, Monnickendam, i stedet. Fant ut at det bare var en liten halvtimes busstur fra hovedtogstasjonen i Amsterdam. Av alle ting overnattet vi på en liten båt, en fritidsbåt/seilbåt som lå i havna der og ble leid ut som overnatting på AirBnb når den ikke var på tur. Anyway, Monnickendam viste seg å være en utrolig koselig liten by, ved en innsjø (lagune? hva heter det? Det var i alle fall ferskvann - eller brakkvann? ), med koselige små havnehus og kafeer, små kanaler, og fine badeplasser. Og utrolig behagelig å komme ut til denne rolige og fredelige lille plassen og ta et kveldsbad etter en lang dag med mye folk og bråk og ståk i Amsterdam. Finnes sikkert flere slike byer rundt om, litt tilfeldig at vi havnet akkurat der (som jo er det nydelige med å reise på den måten), og det er jo gode forbindelser overalt.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-22, 09:53   #18
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.461
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Togferie med utgangspunkt i Paris; inspirasjon, forslag og drodling

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Takk for info. Jeg har kjørt til Paris med pappa flere ganger i ungdommen, og sov meg stort sett gjennom Europa. Vi var innom utallige museer og kirker på veien, og veldig ofte var jeg lei tenåring som satt på en lokal cafe mens pappa kulturet seg. Så godt mulig jeg har surmulet i Hamburg.

Fordelen med f.eks Speicherstadt er at man kan være sur tenåring på cafe midt i UNESCO-land.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-22, 09:55   #19
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.986
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Togferie med utgangspunkt i Paris; inspirasjon, forslag og drodling

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Ellers, et lite tips etter en tilfeldighet i Amsterdam. Vi var litt sene med å bestille overnatting der, og Amsterdam var tydeligvis fylt til randen. Det var bare skrekkelig dyre alternativ igjen. Begynte å sjekke områdene rundt, og endte opp med å bestille overnatting i en liten by nord for Amsterdam, Monnickendam, i stedet. Fant ut at det bare var en liten halvtimes busstur fra hovedtogstasjonen i Amsterdam. Av alle ting overnattet vi på en liten båt, en fritidsbåt/seilbåt som lå i havna der og ble leid ut som overnatting på AirBnb når den ikke var på tur. Anyway, Monnickendam viste seg å være en utrolig koselig liten by, ved en innsjø (lagune? hva heter det? Det var i alle fall ferskvann - eller brakkvann? ), med koselige små havnehus og kafeer, små kanaler, og fine badeplasser. Og utrolig behagelig å komme ut til denne rolige og fredelige lille plassen og ta et kveldsbad etter en lang dag med mye folk og bråk og ståk i Amsterdam.

Utrecht er en annen utrolig koselig by en liten togtur fra Amsterdam. I Nederland synes vi egentlig at tog fungerte innmari fint.

Og ja, forresten. Hvis dere kjører mer direkte fra Hamburg til Paris, så er Efteling en bra fornøyelsespark i Nederland. Ikke like mange og heftige attraksjoner som i Europapark, men definitivt verdt et besøk. Vi reiste dit med kollektivtransport (tror det var litt buss på slutten).

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-22, 09:59   #20
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Togferie med utgangspunkt i Paris; inspirasjon, forslag og drodling

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Fordelen med f.eks Speicherstadt er at man kan være sur tenåring på cafe midt i UNESCO-land.

Ikke sant?

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Anyway, Monnickendam viste seg å være en utrolig koselig liten by, ved en innsjø (lagune? hva heter det? Det var i alle fall ferskvann - eller brakkvann? )

Gudene vet, jeg ble ikke klokere av å se på kartet heller.

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Utrecht er en annen utrolig koselig by en liten togtur fra Amsterdam. I Nederland synes vi egentlig at tog fungerte innmari fint.

Og ja, forresten. Hvis dere kjører mer direkte fra Hamburg til Paris, så er Efteling en bra fornøyelsespark i Nederland. Ikke like mange og heftige attraksjoner som i Europapark, men definitivt verdt et besøk. Vi reiste dit med kollektivtransport (tror det var litt buss på slutten).

Takk for tips. Vi må kartlegge potensielle parker på veien, tror jeg. Og gjøre et utvalg. Høvdingen har retroromantiske ideer om alle parkene han besøkte i Nederland som barn. Vi liker at det er fine anlegg der det ikke bare er fokus på rides, særlig siden jeg ikke kjører. Vi er ikke begeistret for parker som funker som Tusenfryd, det må være koselig å være der også. Vi lurer veldig på Asterix-land utenfor Paris. Vi er alle glade i Asterix, men kanskje den er for små barn?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:50.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no