Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Strider mot mors tro å selge lodd, sønn (10) kastet ut av fotball-laget

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-08-16, 17:46   #241
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Strider mot mors tro å selge lodd, sønn (10) kastet ut av fotball-laget

Synes denne var en smule interessant i denne forbindelse
http://www.dagbladet.no/kultur/fugel...avsky/61036177

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-16, 18:05   #242
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.493
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Strider mot mors tro å selge lodd, sønn (10) kastet ut av fotball-laget

Eg tenker at det som er viktig i møte med denne gruppa religiøse (og nå snakker eg ikkje om søndagskristne, som lever som andre, men dei som har barn som står i fare for å bli isolerte), er å forhindre at foreldra opplever det som truande for barnets tru å delta i aktiviteter "utanfor". Dette baserer eg først og framst på erfaringar frå mi oppvekst. Men for å ta eit (av mange) veldig konkret eksempel: Eg var 11 år då Jurrassic park gjekk på kino. Eg fekk ikkje lov til å sjå den, fordi alt som hadde med evolusjon og utvikling som ikkje fulgte skapelsesberetningen var synd. Ei av dei andre mødrene forsøkte å snakke fornuft med foreldra mine, for at eg skulle få bli med på kino. Dette første til at eg ikkje fekk lov til å besøke denne familien, overnatte der og så vidare. Denne mora kritiserte det at foreldra mine forsøkte å skjerme meg frå inntrykk dei vurderete som syndige. Dermed blei dei ein trussel mot det religiøse og foreldra mine kunne ikkje stole på desse foreldra. Ergo, eg kunne ikkje gå heim til dei igjen. I andre tilfeller kunne foreldra mine ringe og sjekke kva filmar som skulle visast når venner var samla. Og der dei andre foreldra respekterte grensene mine foreldre sette (for eksempel ved å ikkje la oss sjå Grease, det var jo ein skikkelig snuskete film, men å vise Løvenes konge i staden), fekk eg fortsette å dra heim til vennene. Med andre ord: Dei venne-foreldra som utfordra reglane mine foreldre hadde satt, førte indirekte til meir isolering og avstand. Desse representerte ein trussel om påverknibg utanfrå som var utanfor deira kontroll. Medan dei som (sikkert himla med augene etter telefonsamtalen og) respekterte grensene som blei sett, fekk etablert tillit og eg fekk vere saman med dei andre barna.

Eg trur dette personlege og anekdotiske eksempelet kan generaliserast, fordi det samsvarer med det eg veit mange eg kjenner frå same miljø fortel. Det samsvarer og med det for eksempel Amal Aden og Kadra Youssuf beskriv, når dei skriv om det sosiale miljøet rundt deira oppvekst. Eg trur at det beste ein kan gjere for at ikkje barn av strenge religiøse foreldre skal bli isolert og få forbud mot å vere med andre barn, er å ikkje utfordre dei reglane foreldra presenterer. Viss religiøse foreldre opplever at deira verdiar blir utfordra, blir trusselen større og barnet må skjermast ytterlegare. Og eg trur mange barn i fundamentalistiske miljø vil bli ytterlegare isolert, dersom vennenes foreldre presser gjennom loddsalg eller filmvalg, i eit forsøk på å "snakke fornuft".

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-16, 18:21   #243
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.493
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Strider mot mors tro å selge lodd, sønn (10) kastet ut av fotball-laget

Eg kan for øvrig anbefale dette ordskiftet, som viser korleis ein del strengt religiøse foreldre tenker.

Zahid Ali foreslår ein religiøs lavalder. http://www.aftenposten.no/meninger/k...i-601702b.html

Espen Ottesen svarer at foreldre uansett vil veilede barna sine: http://www.aftenposten.no/meninger/d...n-602146b.html

Anders Torp svarer med å fortelje om kva slags eksistensiell angst ein del barn i religiøse familier blir påført. http://www.aftenposten.no/meninger/d...p-602312b.html

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-16, 18:26   #244
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.932
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Strider mot mors tro å selge lodd, sønn (10) kastet ut av fotball-laget

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Tja. Noen vil jo hevde at det hører inn under religionsfriheten og er en del av en religiøs oppdragelse. Og troen på himmel og helvete, paradis og fortapelse er jo sentral for mange religioner.

Beklageligvis har de støtte i den tolkningen slik artikkel 18 er utformet, tror det er siste avsnitt. Personlig synes jeg det er barnemishandling, mens overreligiøse kanskje mener det er barnemishandling å ikke oppdra barnet til å unngå fortapelse.

nokon: Du forteller og forklarer godt om den problematikken dine foreldre, og sikkert mange andre overreligiøse også føler.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-16, 21:07   #245
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Strider mot mors tro å selge lodd, sønn (10) kastet ut av fotball-laget

nokon: Det du skriver er veldig viktig å få fram.

Om man ikke forstår foreldrenes valg og verdier og kanskje mener de er svært problematiske, er det likvel veldig viktig å klare å se barna.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-16, 21:28   #246
Billa
Usedvanlig begavet
 
Billa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 8.068
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Strider mot mors tro å selge lodd, sønn (10) kastet ut av fotball-laget

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Synes denne var en smule interessant i denne forbindelse
http://www.dagbladet.no/kultur/fugel...avsky/61036177

Det er lenge siden jeg ga opp å lytte til Fugelli. Han er snill og grei og vil alle vel og tror ubegrenset på det gode i alle. Den teorien fungerer nok ikke så veldig bra, viser det seg.

__________________
Mvh Billa
***If you bungle raising your children, I don't think whatever else you do well matters very much*** Jacqueline Kennedy Onassis
Billa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-16, 23:20   #247
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Strider mot mors tro å selge lodd, sønn (10) kastet ut av fotball-laget

Det er vel særdeles få som mener at omgang med mennesker "utenfor" eller deltagelse i normale aktiviteter fører til fortapelse eller noe annet fælt nærmest uansett religion eller livssyn. Ja, jeg er klar over at det finnes noen få.

Derimot er det relativt vanlig med noe strengere moralgrenser og et ønske om at barna ikke dras med i et uønsket miljø eller uønskede aktiviteter. Hva dette består i vil naturlig nok variere. Og finnes i motsatt ende også, Jfr tråder på dette forumet om barns deltagelse på arrangementer i regi av karismatiske menigheter i østlandsområdet. Det er på et vis lakmustesten - hvis man bor i et område hvor mange barn deltar i menighetsliv, vil man da synes det er helt ok at egne barn blir en del av dette miljøet med alt det medfører? Eller går toleransen bare én vei?

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-16, 23:33   #248
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.493
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Strider mot mors tro å selge lodd, sønn (10) kastet ut av fotball-laget

Nå er Hege Storhaug på saken. https://www.rights.no/2016/08/allah-...re-enn-sonnen/ Her snakker vi i alle fall om å tolke alt i verste meining.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-16, 07:04   #249
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Strider mot mors tro å selge lodd, sønn (10) kastet ut av fotball-laget

Opprinnelig lagt inn av nokon, her.

Nå er Hege Storhaug på saken. https://www.rights.no/2016/08/allah-...re-enn-sonnen/ Her snakker vi i alle fall om å tolke alt i verste meining.

Argh!

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-16, 08:00   #250
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.493
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Strider mot mors tro å selge lodd, sønn (10) kastet ut av fotball-laget

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Argh!

... Og eg har fb-venner som liker dette.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-16, 08:02   #251
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.808
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Strider mot mors tro å selge lodd, sønn (10) kastet ut av fotball-laget

Den dama er til å få magesår av.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-16, 12:47   #252
Mams
er grønn og fin.
 
Mams sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 13.044
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Strider mot mors tro å selge lodd, sønn (10) kastet ut av fotball-laget

Jeg synes det nokon skriver er noe som er velsignviktig å ta med seg på veien.
Det er noe de færreste av oss tenker på, at ved å stille krav om tilpassing istede isolerer barne mere.

Storhaug orker jeg ikke å lese noe av, jeg får neller.
Jeg har en søster som jeg tror elsker at det %}^*#%*}^ mennesket skriver.

__________________
Hvordan hybelkaniner formerer seg? De bestøver hverandre selvsagt.
Mams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-16, 13:23   #253
Billa
Usedvanlig begavet
 
Billa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 8.068
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Strider mot mors tro å selge lodd, sønn (10) kastet ut av fotball-laget

Selvsagt skal barn i fokus. Foreldres idioti bør ALDRI gå ut over barn, og det er vår oppgave som voksne å å ta vare på og å inkludere ALLE.

Problemet oppstår når rausheten og tålmodigheten er brukt opp. Når man ikke egentlig selv heller, har overskudd til å selge doruller eller kakebokser, ta på seg de ekstra kioskvaktene eller kjøre til kamp for 'nte gang. Det er DA man begynner å se rundt seg, legge merke til hvem som gjør hva, og å irritere seg over ungene hvis foreldre aldri bidrar på hverken den ene eller andre måten...

Det er menneskelig, mener jeg, å ikke alltid ha forståelse for alt.

At Hege Storhaug skriver mye rart er jeg enig i, men av og til er jeg enig i det hun skriver. Hun bruker dessuten retten vi har her i Norge til å ytre oss fritt, også om religion - og DET synes jeg egentlig trumfer det meste. I det øyeblikket det ikke lenger er aksept for å ytre seg offentlig om kontroversielle/vanskelige/betente temaer, har vi tapt.

__________________
Mvh Billa
***If you bungle raising your children, I don't think whatever else you do well matters very much*** Jacqueline Kennedy Onassis
Billa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-16, 09:40   #254
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.493
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Strider mot mors tro å selge lodd, sønn (10) kastet ut av fotball-laget

Dagens Ekko er interessant med tanke på denne tematikken. Intervju med Abid Raja, Jens Bruun- Pedersen (som eg ikkje var klar over at hadde vekse opp i pinsebevegelsen) og ei iransk kvinne som eg ikkje oppfatta namnet på. Dei snakker om oppvekst i religiøse miljøer og brudd med desse.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-16, 10:01   #255
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Strider mot mors tro å selge lodd, sønn (10) kastet ut av fotball-laget

Takk for tips nokon, det skal jeg laste ned og høre senere i dag.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-16, 10:36   #256
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.493
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Strider mot mors tro å selge lodd, sønn (10) kastet ut av fotball-laget

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Takk for tips nokon, det skal jeg laste ned og høre senere i dag.

Det var veldig bra. Likte særlig korleis dei balanserte religionsfrihet som både rett til å tru eller ikkje tru kva ein vil, med kritikk av strenge religiøse miljø. Det hadde visst vore veldig vanskeleg å få tak i frafalne muslimer som ville stille, fordi den sosiale kontrollen er så sterk i ein del miljø.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:55.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no