Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Niqab i det offentlige rom

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-08-16, 13:02   #1
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.135
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Niqab i det offentlige rom

En sak fra USA, der en kvinne ble bedt om å forlate en butikk, angivelig fordi dette var i et ransutsatt område, og butikkbetjeningen ikke ønsket kunder med maskerte ansikter i butikken.

http://www.dagbladet.no/nyheter/fire...qaben/60358047

Den fikk meg til å tenke på dette med niqab i det offentlige rom rent generelt. Personlig syns jeg det er en uting, jeg virkelig, virkelig misliker at folk går maskerte rundt i gatene, det være seg finlandshetter (sjelden syn, da), motorsykkelhjelmer med sotet glass og altså niqab. Jeg vil se ansiktene til de jeg deler det offentlige rom med, det er en veldig basalt behov, tror jeg.

I tillegg reagerer jeg på at man begrunner dette kulturelt betingede klesplagget med at det er et religiøst krav og dermed liksom uangripelig. Og jeg reagerer veldig sterkt som feminist på signalet om at kvinner skal gjemmes helt ut av syne og bli "ansiktsløse".

Jeg er ingen fan av hijab heller, akkurat, og syns det er merkelig at unge kvinner har kastet seg over den motebølgen og bærer plagg deres mødre aldri har rørt, og som blir påtvunget av sømmelighetspoliti i mange land. Men det er en annen sak, det er mer en ytring jeg misliker, som bikinidamer for å selge biler.

Men niqab, den mener jeg faktisk man kan vurdere å si at man ikke vil ha i det offentlige rom, og i HVERT fall i sin egen butikk.

Hva syns FP? Jeg vet at det er nyanser og mange sider ved dette, som jeg håper dere vil kaste dere over.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-16, 13:06   #2
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.977
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Niqab i det offentlige rom

Jeg har jobbet i bank, og der var det ikke lov til å ha på motorsykkelhjelm innendørs (etter et ran). Og jeg må si at jeg er enig i at det samme burde gjelde niqab. Og at det er greit å begrunne det med sikkerhetsmessige årsaker.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-16, 13:07   #3
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Niqab i det offentlige rom

Veldig vanskelig tema. Jeg synes selvsagt niqab og lignende plagg er kvinnediskriminerende all den tid det kun gjelder kvinner og at de skal gjemmes bort for å ikke friste menn. Hele klesplagget er egentlig totalt absurd, og det gir meg stor glede å se at iranske MENN*har kastet seg på den der instagrambølgen der de tar på seg heldekkende plagg (også hijab) og tar selfie med hijab-løs kone for å vise at dette er helt feil.

Samtidig er det vanskelig med forbud, fordi det kun vil føre til at kvinner som går i disse plaggene, vil holde seg mer innendørs. Og mange er jo oppvokst med dette og føler det som en del av sin identitet og vil føle seg "nakne" uten, i tillegg til at om de kaster plagget vil de kanskje bli fordømmet av øvrig familie og miste tilhørighet. Det er nok vanskelig for oss å sette seg inn i.

Jeg håper jo disse plaggene gradvis vil forsvinne, men forbud er nok ikke veien å gå i det hele tatt.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-16, 13:09   #4
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.808
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Niqab i det offentlige rom

Jeg syns Niqab er en vanskelig greie. Helt prinipielt liker jeg ikke tanken på å forby bruken av et plagg, men det er noe ved den tildekkingen av ansiktet som jeg ikke syns er ok likevel, på et personlig plan. Jeg liker ikke ideen om at kvinner skal dekke seg til, enkelt og greit, og lurer på hvor frivillig den tildekkingen er for mange kvinner. Når det er snakk om bank, butikk og andre ransutsatte steder, syns jeg det er innenfor å be om at sløret fjernes, på lik linje som man kan be om at motorsykkelhjelmer og finnlandshetter tas av, ut fra en tanke om sikkerhet for de ansatte.

Hijab har jeg et mindre problem med, men jeg skal tilstå det gjorde vondt langt inn i sjela mi, første gang jeg traff ei lita tulle igjen etter at hun hadde slutta i barnehagen og begynt på Sfo, og dermed også begynt å bære hijab. At ungdom på 14-15 år tar et, forhåpentligvis reflektert, valg om å bære hijab er en ting - å pålegge et jentebarn på seks år å gjøre det samme, syns jeg bare er vondt, for det vitner om en kultur som tydeligvis mener at så små barn trenger å bevare sin, og familiens, ære og sømmelighet. Når et barn på seks år bærer hijab, syns jeg det handler mer om sosial kontroll, enn om en religiøs handling.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-16, 13:23   #5
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Niqab i det offentlige rom

Jeg tenker mye av det samme som deg og er veldig enig i denne:

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg vil se ansiktene til de jeg deler det offentlige rom med, det er en veldig basalt behov, tror jeg.

I tillegg reagerer jeg på at man begrunner dette kulturelt betingede klesplagget med at det er et religiøst krav og dermed liksom uangripelig. Og jeg reagerer veldig sterkt som feminist på signalet om at kvinner skal gjemmes helt ut av syne og bli "ansiktsløse".

Derfor synes jeg det er veldig problematisk med niqab og burka i det offentlige rom. Forbud? Ja, jeg skulle ønske det, samtidig som jeg ser at det ikke er gunstig eller enkelt.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-16, 13:30   #6
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.135
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Niqab i det offentlige rom

Mitt inntrykk (korriger gjerne) er at det er to grupper som bruker niqab: Det ene er arabiske kvinner fra svært konservative familier og så er det norske konvertitter.

Jeg var i Bosnia nylig, og der er det lengre mellom hijabene enn på Karl Johan, og et relativt nytt fenomen generelt, men det var litt niqab og det stusset jeg veldig over. Forklaringen der er at rike arabere bruker Sarajevo som feriedestinasjon når det er varmt hos dem, siden klimaet er veldig behagelig, og så bygger de egne hoteller, egne restauranter, egne moskeer, etc., og bruker altså niqab på gaten, noe som bosnierne ikke er så overvettes begeistret for.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-16, 13:49   #7
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.391
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Niqab i det offentlige rom

I Norge er ikke niqab veldig utbredt, det er vel under 10 stykker i Oslo som bruker det? Det er en salig blanding, men i all hovedsak unge jenter som enten har konvertert eller blitt mer religiøse enn tidligere.

Jeg syns det er et skikkelig dust plagg av alle grunner nevnt over, og syns det er greit at man ikke får bruke det i arbeid og på skole, men jeg støtter ikke et allmennt forbud.

Edit: det er en del fler, ser jeg. Ca 200 på landsbasis, mest med somalisk og pakistansk bakgrunn i følge denne kommentaren: http://www.aftenposten.no/meninger/k...et-83627b.html

__________________


Sist redigert av Tallulah : 04-08-16 kl 13:58.
Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-16, 14:00   #8
vixen
Bør lage seg en tittel selv
 
vixen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 8.607
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Niqab i det offentlige rom

Synes også at Niqab er problematisk og synes ikke det er greit å være maskert uavhengig av grunn. Kan ikke sammenlignes med hijab synes jeg og synes det er greit at det ikke er akseptert i skole/jobb.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-16, 14:01   #9
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Niqab i det offentlige rom

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Edit: det er en del fler, ser jeg. Ca 200 på landsbasis, mest med somalisk og pakistansk bakgrunn i følge denne kommentaren: http://www.aftenposten.no/meninger/k...et-83627b.html

Det at det er så få gjør at jeg ikke er helt enig med meg selv om et generelt forbud er nødvendig og riktig. Antakeligvis er det ikke det.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-16, 14:01   #10
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.908
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Niqab i det offentlige rom

Jeg synes også det er rimelig å ønske å kunne se ansiktene til dem man samhandler med. Og jeg har til gode å se god begrunnelse for å ikle seg niqab, religiøs eller kulturell. Dermed støtter jeg butikken her. Det er helt klart sammenlignbart med motorsykkelhjelm og finlandshette.

Samme hvor få som bruker det i Norge, så synes jeg er forbud hadde satt en viktig grense.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-16, 14:06   #11
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.135
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Niqab i det offentlige rom

Jeg ferdes mye i Norges sikkert mest tildekkede område, og det er sjelden jeg ser niqabs, ja. En grunn er kanskje også at de som bruker det og "alltid" har brukt det, gjerne har det som del av en livsstil der de generelt lever veldig avondret og adskilt (purdah), og at niqaben er til bruk i de nødsfall der de faktisk må ut av huset.

Så blant de vi faktisk ser på gaten er norske konvertitter overraskende overrepresentert. (Vanskelig å si sikkert, selvsagt, gitt antrekket, men ved hjelp av dialekt, øyenfarge, kroppspråk og ganglag er ganske lett å skille en pakistansk, solamisk og norsk kvinne fra hverandre likevel).

(Ellers måtte jeg google for å finne riktig navn på Purdah, og holy shit, det søket ga mye rart. Det er visst en ikke uvanlig seksuell fantasi, med en tildekket, underdanig kvinne boende hjemme, gjerne med både slør og knebel og øreplugger. )

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-16, 14:21   #12
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.135
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Niqab i det offentlige rom

Fant en interessant twist på dette i mitt ufrivillige dypdykk i de mer obskure greiene rundt purdah:

Sitat:

men seeking to be women or at least to be treated as a woman. For some it is the attraction of being dressed as a women and wearing a burqa enables them to go out in the street looking like a woman.

Så niqab/burka er også en måte å være trans på!

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-16, 14:23   #13
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.908
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Niqab i det offentlige rom

Jeg er ekstremt introvert, og kan enkelte dager bli sliten bare av tanken på å treffe folk. Jeg har ofte tenkt jeg skulle hatt noe heldekkende å gå på butikken med. Jeg vurderte å kjøpe med fra emiratene.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-16, 14:27   #14
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.824
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Niqab i det offentlige rom

Jeg synes det er helt greit å si at niqab er forbudt. Å gjemme seg vekk på den måten er på linje med finlandshetter m.m. ikke greit i det offentlige rom.

(Helt ærlig synes jeg hijab, turban, kalotter og andre religiøse plagg og symboler kan fjernes også. Religion kan man praktisere hjemme/på egnet sted.)

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-16, 14:33   #15
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Niqab i det offentlige rom

Niqab har jeg et problem med av samme grunner som Polyanna.

Andre religiøse symboler synes jeg det er helt meningsløst å ha noe i mot.

(Selv om jeg ikke er noen fan av hijab heller, av feministiske årsaker.)

Men kors, kalott, annet? Hva er problemet med at folk uttrykkker seg selv gjennom klesdrakt og smykker?

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-16, 16:11   #16
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Niqab i det offentlige rom

For min del kan folk ha på seg hva de vil, så lenge det ikke går ut over andre folk. Niqab går ut over andre folk, spesielt de som er avhengige av munnavlesning for å oppfatte hva som blir sagt. I utgangspunktet trodde jeg vi hadde forbud mot ansiktsdekkende hodeplagg, men at det (i likhet med fotografering av norske byer og tettsteder) ikke ble håndhevet. Når niqab så i tillegg strider med lovene mot diskriminering av funksjonshemmede, så bør det ikke være nødvendig å lage nye lover for å få fjernet tullet.

Ungene fortalte meg i ferien at to av jentene i klassen til yngste ikke får svømmeopplæring fordi foreldrene ikke lar dem så lov til å bruke svømmedrakt. Dette er på en en skole som garantert ville godtatt burkini og mer til, hvis det kunne hjulpet ungene til å lære å svømme. I slike tilfeller får jeg litt sansen for Sveits: http://www.dagbladet.no/nyheter/musl...rskap/60262318

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-16, 16:22   #17
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.908
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Niqab i det offentlige rom

Opprinnelig lagt inn av Pebbles, her.

Niqab har jeg et problem med av samme grunner som Polyanna.

Andre religiøse symboler synes jeg det er helt meningsløst å ha noe i mot.

(Selv om jeg ikke er noen fan av hijab heller, av feministiske årsaker.)

Men kors, kalott, annet? Hva er problemet med at folk uttrykkker seg selv gjennom klesdrakt og smykker?

Ja, da er det vel like problematisk at det gjøres gjennom kostholdet, så da kan vi vel også begrense kosher, halal, veganisme og lavkarbo til innenfor husets fire vegger. Vi tar forresten med fysisk aktivitet også, så får vi brakt crossfit'erne også til taushet.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-16, 16:44   #18
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Niqab i det offentlige rom

Niqab stiller i en helt annen kategori enn de fleste andre religiøse/ideologiske/symbolplagg.

Jeg tenker at å forby hijab vil være helt feil på linje med at det vil være helt feil å nekte damer med kvinneundertrykkende Restylane-nebb å oppholde seg i offentlig rom, men å kreve at ansikt er synlig mener jeg faktisk at man må kunne.

Da særlig på arenaer hvor det er et poeng med gjenkjennelse. Det er det over alt der mennesker omgås. Det ligger sikkerhetsaspekt i det.
Finlandshette er likedan. Helt greit utendørs i 40 minus, men ikke på konsert eller på butikk. Jeg ville heller ikke vært komfortabel med lege i niqaben. Hijab er uproblematisk.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-16, 16:44   #19
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Re: Niqab i det offentlige rom

Niobe

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-16, 16:45   #20
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.181
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Niqab i det offentlige rom

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Niqab stiller i en helt annen kategori enn de fleste andre religiøse/ideologiske/symbolplagg.

Jeg tenker at å forby hijab vil være helt feil på linje med at det vil være helt feil å nekte damer med kvinneundertrykkende Restylane-nebb å oppholde seg i offentlig rom, men å kreve at ansikt er synlig mener jeg faktisk at man må kunne.

Da særlig på arenaer hvor det er et poeng med gjenkjennelse. Det er det over alt der mennesker omgås. Det ligger sikkerhetsaspekt i det.
Finlandshette er likedan. Helt greit utendørs i 40 minus, men ikke på konsert eller på butikk. Jeg ville heller ikke vært komfortabel med lege i niqaben. Hijab er uproblematisk.

Enig i dette.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:29.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no