Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

SSB mener man kan redusere uføretrygden for å få færre uføre

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-06-09, 22:27   #1
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

SSB mener man kan redusere uføretrygden for å få færre uføre

Sitat:

I et nytt Discussion Paper ser forsker Christian Brinch i Statistisk sentralbyrå på hvordan størrelsen på uførepensjonen virker inn på hvor mange som blir uførepensjonister. I dag er mer enn 10 prosent av den norske befolkningen i arbeidsfør alder uførepensjonert. Med mindre gunstigere pensjon viser Brinchs analyse at denne andelen kunne ha vært lavere.

Forskjeller mellom fødselskull
Forskeren ser på forskjeller i uførepensjonering mellom fødselskull. For å identifisere effekten av ytelsene utnytter han at folketrygdens regelverk innebar en opptrapping av stønaden for personer født mellom 1937 og 1940. Selv om det var en nedadgående trend i tilstrømningen til uførhet på 1990-tallet for 60-årige menn, slo dette om til en midlertidig økning i årene 1997 til 2000. Denne endringen hadde utelukkende effekt blant uføre menn uten tjenestepensjon (uføre med tjenestepensjon får som hovedregel beregnet sin uførepensjon som en andel av sluttlønn framfor reglene i folketrygden). Tilsvarende effekter finnes ikke for kvinner, der bare en liten andel har full pensjonsopptjening også for fødselskullene 1940 og senere.

Effekten av endring i stønadsnivå
Ved å ta hensyn til at ulike forklaringsfaktorer kan ha gjort seg gjeldende, gir analysen en klar indikasjon på at stønadsnivået har betydning for tilstrømning til uførhet blant menn. Fem prosents økning/reduksjon i stønadsnivået kan gi en økning/reduksjon i tilstrømning til uførhet blant menn i aldersgruppen 52-60 år på mer enn fem prosent, kanskje betydelig mer.

Kilde: SSB (der ligger også lenke til forskningsrapporten).


Når jeg leser dette, så tenker jeg: De fant et funn på menn i aldersgruppen 52-60 år, og de har tatt for seg to ulike alderskull. Så hvorfor i all verden tenker de at det er ok å generalisere dette til å gjelde alle uføre? For det første var det menn (bare det ene kjønnet), for det andre, så var det bare i den spesifikke aldersgruppen 52-60 år, og for det tredjee var det to ulike alderskull som ble sammenlignet. 10 års forskjell har veldig mye å si i arbeidsmarkedet. Når vi nærmet oss år 2000, så regner jeg med vi hadde mange menn som hadde vært hovedforsørgere i den store økonomiske krisen på 80-tallet som kanskje var ganske nedslitt etter den belastningen, samt at teknologien virkelig inntok norske arbeidsplasser, og det å klare å henge med kanskje ikke lengre var så lett, og det å omskolere seg kanskje ikke var noe som var overkommelig.

Konklusjon: Jeg synes dette var en tullete generalisering og en tåpelig løsning å sette ned uførepensjonen for alle ut i fra dette spesifikke funnet. (Det er forøvrig også vestentlig stor forskjell på en mann som har jobbet til han var 60 år og tjent godt og samlet pensjonspoeng, enn en ung gutt/jente som har jobbet i tre år og blir ufør.

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-09, 22:38   #2
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: SSB mener man kan redusere uføretrygden for å få færre uføre

Rødt med flere slakter rapporten ser jeg.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-09, 22:43   #3
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: SSB mener man kan redusere uføretrygden for å få færre uføre

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Rødt med flere slakter rapporten ser jeg.

Det var en bra artikkel! Godt å høre at jeg ikke er alene om å reagere på dette.

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-09, 22:51   #4
Nebbia
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: SSB mener man kan redusere uføretrygden for å få færre uføre

Opprinnelig lagt inn av DM, her.

Når jeg leser dette, så tenker jeg: De fant et funn på menn i aldersgruppen 52-60 år, og de har tatt for seg to ulike alderskull. Så hvorfor i all verden tenker de at det er ok å generalisere dette til å gjelde alle uføre?

Det er jo ikke snakk om alle uføre, men en andel av uføre. Generaliseringer brukes jo i absolutt alle beregningsmodeller. Jeg klarer ikke å se det kontroversielle i dette.

  Svar med sitat
Gammel 05-06-09, 22:58   #5
Nebbia
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: SSB mener man kan redusere uføretrygden for å få færre uføre

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Rødt med flere slakter rapporten ser jeg.

Dahle og Lysestøl hevder begge at SSB rapporten likner et politisk bestillingsverk. Det er ikke første gang Dahle går ut i media med konspiratoriske korrupsjonsinsinuasjoner.

  Svar med sitat
Gammel 05-06-09, 23:04   #6
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: SSB mener man kan redusere uføretrygden for å få færre uføre

Opprinnelig lagt inn av Nebbia, her.

Det er jo ikke snakk om alle uføre, men en andel av uføre. Generaliseringer brukes jo i absolutt alle beregningsmodeller. Jeg klarer ikke å se det kontroversielle i dette.

Kontroversielt var det ikke, og det er det som er så irriterende. Hvor vanskelig kan det være for folk som er utdannet innen dette, å klare å se på alle relevante faktorer. Det irriterer meg så grenseløst at jeg finner ikke ord for det en gang.


Og jeg håper egentlig at dette var et politisk bestillingsverk, for inkompetente kan de da ikke egentlig være?

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:12.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no