Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Tilbehør til biff?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-01-11, 12:59   #1
United
På (opp?)tur
 
United sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Innlegg: 3.558
Blogginnlegg: 66
United er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt likt
Spørsmål

Tilbehør til biff?

I kveld er det biff med rødvin som står på menyen. Noen som har forslag til noe litt uttradisjonelt tilbehør? Ikke noe hokus pokus-greier, men mer spennende enn poteter, bernaise og kokt brokkoli, liksom.

__________________
Storebror 2007 og Lillebror 2012
United er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-11, 13:01   #2
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tilbehør til biff?

Utradisjonelt kan det neppe kalles, men vi bruker ha asparges penslet med dione-sennep og stekt i smør. Det er kjempegodt.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-11, 13:02   #3
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tilbehør til biff?

Ja, også ovnsbakte potetbåter, så klart.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-11, 13:04   #4
United
På (opp?)tur
 
United sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Innlegg: 3.558
Blogginnlegg: 66
United er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt likt
Standard

Sv: Tilbehør til biff?

Grønne, ukokte asparges? Du smører på litt(?) sennep og lar det kose seg i meierismør? Eller i stekeovnen?

__________________
Storebror 2007 og Lillebror 2012
United er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-11, 13:07   #5
Martis
Ute på tur
 
Martis sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.418
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tilbehør til biff?

Asparges og skogssopp som stekes sammen. Ovnsbakte poteter og fløteostpepeppersaus.

Saus:
1 pk fløte
1 beger Tine pepperost
Kokes sammen og krydres etter behov (salt, pepper, buljong).

__________________
I have learned that to be with those I like is enough.
Martis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-11, 13:08   #6
Juste
Populærkulturjunkie
 
Juste sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: I Cyberspace.
Innlegg: 2.093
Blogginnlegg: 1
Juste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt likt
Standard

Sv: Tilbehør til biff?

Soyabakt Champignon er kjempegodt til biff. Kjøp Champignon (gjerne den brune typen), og stek over relativt svak varme i smør til de begynner og få farge. Hell så over en god klunk med soyasaus og la de småkoke litt i det.

Jeg greier meg heller ikke uten stekte tomater. Kjøp store tomater, del i to og stek i pannen i fettet fra biffen mens den hviler. Stek med snittsiden ned på middels varme, og la de ligge til de begynner og få fin farge. Ta de opp og ta på salt og pepper på snittsiden.

Juste er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-11, 13:08   #7
skyfri
.
 
skyfri sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 3.330
skyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt likt
Standard

Sv: Tilbehør til biff?

Eller stekt sopp og løk hvor du blander inn spinatblader helt på slutten. Jeg har bare prøvd det til reinsdyrsfilet, men det er sikkert godt til biff også.
Ovnsstekte tomater er også godt. (Som Juste allerede har beskrevet. )


Sist redigert av skyfri : 14-01-11 kl 14:11.
skyfri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-11, 13:09   #8
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.590
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tilbehør til biff?

Opprinnelig lagt inn av United, her.

I kveld er det biff med rødvin som står på menyen. Noen som har forslag til noe litt uttradisjonelt tilbehør? Ikke noe hokus pokus-greier, men mer spennende enn poteter, bernaise og kokt brokkoli, liksom.

for meg er din variant "det uvanlige" jeg har virkelig aldri vært borti kokt brokkoli til biff. (Eller knapt nok i det hele tatt, kjapt forvellet, eller aller helst wok'et, eller brukt i en "salat" som legges i alufolie på grillen, men ikke kokt... det lyser kanskje gjennom at jeg egentlig ikke liker brokkoli?)

Jeg spiser stort sett biff med ris til jeg. Og foretrekker peppersaus heller enn bernaise.

Evt sammen med stekte potetbåter.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-11, 13:10   #9
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tilbehør til biff?

Bruk grønne, ferske asparges.
Skjær av det harde og gule, nederst på stilken.
Skyll aspargesen i iskaldt vann.
Varm opp godt med smør til middels-pluss varme i stekepanna.
Stek aspargesen noen minutter til de ikke er knallharde lenger, men absolutt ikke til de er myke. (al dente-ish)
Ha på dion-sennep ca. halvveis i stekingen. (Til en stekepanne med asparges, bruker du ca. en spiseskje.)
Strø over grovkornet pepper og salt mens aspargesen fremdeles steker.
Serveres umiddelbart. (Tåler ikke å stå før servering. Da blir de dvaske.)

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-11, 13:12   #10
United
På (opp?)tur
 
United sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Innlegg: 3.558
Blogginnlegg: 66
United er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt likt
Standard

Sv: Tilbehør til biff?

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Bruk grønne, ferske asparges.
Skjær av det harde og gule, nederst på stilken.
Skyll aspargesen i iskaldt vann.
Varm opp godt med smør til middels-pluss varme i stekepanna.
Stek aspargesen noen minutter til de ikke er knallharde lenger, men absolutt ikke til de er myke. (al dente-ish)
Ha på dion-sennep ca. halvveis i stekingen. (Til en stekepanne med asparges, bruker du ca. en spiseskje.)
Strø over grovkornet pepper og salt mens aspargesen fremdeles steker.
Serveres umiddelbart. (Tåler ikke å stå før servering. Da blir de dvaske.)

Veldig glad i asparges med hollandaise, som nytes med et glass kald hvitvin. Tilberedelsesmåten du nevner her har jeg aldri hørt om, og må prøves.

__________________
Storebror 2007 og Lillebror 2012
United er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-11, 13:15   #11
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tilbehør til biff?

Opprinnelig lagt inn av United, her.

Tilberedelsesmåten du nevner her har jeg aldri hørt om, og må prøves.

Jeg ser ikke bort fra at det er en Teomann-oppfinnelse, men jeg skal ikke garantere det. :har mange obskure kokebøker:

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-11, 13:16   #12
AprilRyan
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.127
Blogginnlegg: 2
AprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tilbehør til biff?

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

for meg er din variant "det uvanlige" jeg har virkelig aldri vært borti kokt brokkoli til biff. (Eller knapt nok i det hele tatt, kjapt forvellet, eller aller helst wok'et, eller brukt i en "salat" som legges i alufolie på grillen, men ikke kokt... det lyser kanskje gjennom at jeg egentlig ikke liker brokkoli?)

Jeg spiser stort sett biff med ris til jeg. Og foretrekker peppersaus heller enn bernaise.

Evt sammen med stekte potetbåter.

Jeg så et food science-program på Discovery for noen år siden og mener å huske at broccoli er en grønnsak som smaker "mest" eller best når den er kokt.

Til biff er jeg glad i ovnsbakte grønnsaker, f.eks søtpotet, gulrot og pastinakk, potetpurè og soppsaus m f.eks østerssopp (stekt sopp og sjalottløk, masse fløte, litt kraft, soyasaus, salt og pepper).

__________________

AprilRyan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-11, 13:16   #13
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.911
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tilbehør til biff?

Strimlet løk, paprika og sopp i skiver stekt i smør og krydret med salt og pepper er veldig godt til biff. Bifftomater delt i to, med litt revet ost og oregano på og deretter stekt litt under grillen er også veldig godt

Ellers ender vi alltid opp med broccoli og maiskolber til, da det er de eneste grønnsakene LilleVenn spiser...

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-11, 13:34   #14
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.180
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tilbehør til biff?

Åh, biff er veld drømmeingrediensen når det gjelder å finne tilbehør. Alt passer jo.
Selv liker jeg at det er ulike teksturer i et måltid, og at de ulike smakene balanserer fint.
Sist vi hadde biff serverte jeg röstipoteter, rødbete/tomatpurè, lett surret spinat, grillet mais og en rødvinssaus som var veldig peppersterk.
Jeg synes løk i en eller anne form er utrolig godt til biff, f. eks løkkompott av ulike typer løk eller glaserte småløk.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-11, 13:38   #15
Señora
Bør lage seg en tittel selv
 
Señora sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.715
Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tilbehør til biff?

Bakt potet og stekte grønnsaker, alternativt en god tomatsalat.

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-11, 13:46   #16
Honda
Type R ;)
 
Honda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Innlegg: 8.453
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Tilbehør til biff?

Fløtegratinerte grønnsaker og potetbåter med skall og masse hvitløk

I oppskriften på grønnsakerne er det poterer men de dropper jeg som oftest, og så bruker jeg sarlottløk istede for stjerneløk. For jeg gidder ikke kjøre verden rundt etter stjerneløk

Fløtestuede grønnsaker:
150 g sukkererter
3 stk potet
2 stk gulrot
1 pose stjerneløk
2 skive knollselleri (sellerirot)
1 ts salt
½ ts pepper
ca. 4 dl kremfløte
1 dl revet hvitost

Skrell grønnsaker og poteter, og skjær dem i skiver og biter. Fordel dem utover i en ildfast form, krydre og hell over fløte. Stek på 200 °C til grønnsakene er møre, ca. 1 time. Strø over ost når det står igjen 10-15 minutter av steketiden.

1 time er for mye,jeg steiker det i ca 20- 30 min. De er jo overkokte på 1 time

Og så har jeg osten ilag med fløten i forma ikke opppå..

__________________
Honda som ikke kjører Honda bil for tiden men har Honda snøfres og gressklipper med Honda motor...
Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-11, 14:10   #17
ItsOnlyMe
Opp og fram, - framover
 
ItsOnlyMe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 5.048
ItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Tilbehør til biff?

Bakt potet, potetbåter, eller sånne runde små "pommfrikuler" (et eller annet på n? hukser ikke i farten) med ost over, er knallgodt!) Tomatsalat (cherrytomat, 1-2 fedd hvitløk, rødløk, olivenolje, grovt salt og pepper, litt rucola.)

ItsOnlyMe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-11, 14:12   #18
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.180
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tilbehør til biff?

Opprinnelig lagt inn av ItsOnlyMe, her.

Bakt potet, potetbåter, eller sånne runde små "pommfrikuler" (et eller annet på n? hukser ikke i farten) med ost over, er knallgodt!) Tomatsalat (cherrytomat, 1-2 fedd hvitløk, rødløk, olivenolje, grovt salt og pepper, litt rucola.)

Noisettes

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-11, 14:14   #19
Juste
Populærkulturjunkie
 
Juste sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: I Cyberspace.
Innlegg: 2.093
Blogginnlegg: 1
Juste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt likt
Standard

Sv: Tilbehør til biff?

Opprinnelig lagt inn av ItsOnlyMe, her.

sånne runde små "pommfrikuler" (et eller annet på n? hukser ikke i farten) med ost over, er knallgodt!)

Pommes Noisettes

*edit* for treig i dag gitt

Juste er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-11, 21:17   #20
United
På (opp?)tur
 
United sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Innlegg: 3.558
Blogginnlegg: 66
United er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt likt
Standard

Sv: Tilbehør til biff?

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Åh, biff er veld drømmeingrediensen når det gjelder å finne tilbehør. Alt passer jo.
Selv liker jeg at det er ulike teksturer i et måltid, og at de ulike smakene balanserer fint.
Sist vi hadde biff serverte jeg röstipoteter, rødbete/tomatpurè, lett surret spinat, grillet mais og en rødvinssaus som var veldig peppersterk.
Jeg synes løk i en eller anne form er utrolig godt til biff, f. eks løkkompott av ulike typer løk eller glaserte småløk.

Rødbete/tomatpurè? Det høres ut som noe som kan brukes til stekt breiflabb også. Hvordan lager du det?

__________________
Storebror 2007 og Lillebror 2012
United er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:41.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no