Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Å Vestland, Vestland!

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-06-13, 21:57   #1
Kaprifol
Kjernesnill
 
Kaprifol sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.391
Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Å Vestland, Vestland!

Vi skal på bilferie i Norge i sommer, og jeg trenger noen bra tips fra lokalkjente. Ruta der jeg ikke er så godt kjent er som følger:

Hellesylt-Hornindalsvatnet-Stryn-Jølstravatnet-Fjærland-Sogndal-Lærdal.

Hvor bør vi aller helst stoppe for å spise lunsj eller ta en beinstrekk, har dere tips i traktene Stryn eller Jølstravatnet?

Vi skal videre over fjellet til Østlandet igjen, derfor ser jeg for meg en overnatting i nærheten av Lærdal. Fjærland eller Lærdal? Må være rimelig, gjerne campinghytte eller noe sånt. Hotell er uaktuelt, vi driver med lavbudsjett og er to voksne og fem barn. DNT-hytter er jo også mulig, men da må vi kanskje gå et stykke med ubegripelige mengder bagasje.

Vi kan kjøre over enten Lærdal til Hemsedal (E16), eller ta Rv50 Aurland-Hol.

Alle tips om spesielt trivelige lunsjsteder, fine fosser, kule breer, bra steder for hesteridning, bra campingplasser og slikt er gull. Kanskje noe klatring eller brevandring for de eldste som er 9-10-11? Barna liker naturopplevelser og action, de er i alderen 4 til 11. Mor og far blir med på alt så lenge pengene rekker.

__________________
2003 - 2007

Fake it 'til you make it
Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-13, 22:03   #2
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 9.016
Blogginnlegg: 39
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Å Vestland, Vestland!

Nå skulle jeg til å sende dere nedom Hjelle etter Stryn, men dere skal jo ikke forbi der.

Stopper dere for mat i selve Stryn er det Stryn Vertshus som er å satse på. Moods-utsalg rett over veien, så kan fireåringen få sitte en stund på rosa traktor.

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 23-06-13, 22:28   #3
shute
prokrastinator
 
shute sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 5.625
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Sv: Å Vestland, Vestland!

Jeg synes dere skal droppe Hornindalsvatnet, ta ferja fra Hellesylt til Geiranger, spise en is på kaia, kjøre opp til Dalsnibba (med mindre det er tåke, da ser man ingenting) og så ned til Stryn derfra. Fordi det er mye, mye finere.

Da kan dere stoppe på Hjelle, som Syrinx anbefaler, også. Men maten på hotellet der er litt døll, og på den veldig kule Gamlebutikken sin selger de vel helst vafler. Har dere god tid kan dere gå tur opp til fjellgården Segestad med stistart en kilometer borti veien, tar maks en time opp og halvparten ned igjen med barn. Kjører dere sånn fem kilometer til bort langs vannet er Matstova et alternativ, og vegg-i-vegg med denne ligger Jostedalsbreen Nasjonalparksenter om det er interessant. (Men Bresenteret i Fjærland er kulere for unger, mer interaktivt og fancy).

Stryn sentrum kan man i grunn godt kjøre rett gjennom.

Så kommer du til Olden og Loen. Fra den ene kan man ta turen til Briksdalsbreen, fra den andre til Kjenndalsbreen. Begge var tøffe breer i sin tid, men jeg er litt usikker på hvor mye de har krympet siste årene. Kjenndalsbreen er hakket mindre turistifisert enn Briksdalsbreen, og bittelitt kortere å gå fra parkering. Tidligere hadde de lavterskel-spaserturer på isen med guide der, men jeg tror breene har blitt for små. Det tilbys turer til Brenndalsbreen og Bødalsbreen, som begge ligger i nabolaget der, med 5-6 timers varighet og man må betale egen fører om man skal ha med barn under 12. Brenndalsbreen har jeg ikke vært på, men jeg hadde greit utsatt min treåring for gåturen til Bødalsbreen på en penværsdag - det er et stykke fra parkering, men ikke særlig bratt.

Pen kjøretur over Utvikfjellet om været er fint. Byrkjelo er et søtt småsted, Skei et ganske stygt småsted. En svipptur til Astruptunet ved Jølstravatnet er hyggelig.

I Fjærland er nevnte Bresenter et must, og Bokbyen er gøyal. Lunsj eller en kopp kakao på Hotel Mundal er hyggelig.

Jeg tror utvalget campingplasser er noe bedre mot Lærdal enn i Fjærland.

__________________
Ungen, 2009
Minste, 2013
shute er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-13, 05:05   #4
tinkadott
prøver å være tål***ig
 
tinkadott sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.785
Blogginnlegg: 68
tinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Å Vestland, Vestland!

Ved fint vær er det fin Strand på hellesylt, med så t gammelt badehus på brygga.

__________________
hilsen tinkadott
gutt-98, jente -01, jente -04
tinkadott er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-13, 12:33   #5
Kaprifol
Kjernesnill
 
Kaprifol sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.391
Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Å Vestland, Vestland!

Opprinnelig lagt inn av shute, her.

Jeg synes dere skal droppe Hornindalsvatnet, ta ferja fra Hellesylt til Geiranger, spise en is på kaia, kjøre opp til Dalsnibba (med mindre det er tåke, da ser man ingenting) og så ned til Stryn derfra. Fordi det er mye, mye finere.

Vi kommer den veien ned til Hellesylt, super tur. Hjem igjen må vi ta en vei som går ned Hallingdal, derfor skal vi ned til Lærdal via Stryn.

__________________
2003 - 2007

Fake it 'til you make it
Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:24.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no