Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Ikke råd til klassetur - så utrolig modig å si ifra!

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-08-14, 09:32   #1
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ikke råd til klassetur - så utrolig modig å si ifra!

Jeg er så utrolig imponert over Vårin Larsen som tør å si ifra om at hun ikke kan bli med på klassetur til London fordi hun ikke har samlet inn nok penger.
http://www.nrk.no/nordnytt/_-reiser-...ven-1.11889850

Jeg kan tenke meg at hun kommer til å få mange sure kommentarer pga. dette (det er nok å lese kommentarer til en del mammaer til andre elever i klassen under nyhetssakene om dette på Facebook for å skjønne hvordan stemningen er ), men jeg håper hun også får støtte i nærmiljøet.

Og jeg blir alvorlig bekymret for hvordan miljøet er på denne skolen når både rektor og lærere har akseptert denne måten å arrangere tur på:

Sitat:

Mange skoler har ikke budsjett til klasseturer, dermed må lærerne søke om permisjon og reise på fritiden. Elevene og foreldrene må selv stå for planleggingen.

Rektor Knut Ingar Olsen ved Sandfallet ungdomsskole, forteller at ambisjonsnivået for turene kan bli for høyt.

– Det går kanskje en grense på hvor mye man skal legge opp til, fordi man kanskje kan ekskludere noen. Alternativet er at jeg enten sier tvert nei, eller at de prøver å komme til en ordning som gjør at så mange som mulig kan delta, sier han.

Man kan kanskje ekskludere noen elever, men det er greit så lenge man ekskluderer færrest mulig. Jah.

Jeg håper denne saken får opp diskusjonen på andre skoler som driver med dette tullet. Skal man ha turer for klassen/trinnet, må man samle inn penger til en felleskasse. Om elever ikke bidrar, har de likevel rett til å delta. At det er foreldrene som organiserer pengeinnsamlingen, er ikke relevant. At lærerne velger å delta i egen fritid, fjerner ikke koblingen til skolen.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-14, 09:37   #2
Apple
Elsker gamlis- godis
 
Apple sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.688
Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ikke råd til klassetur - så utrolig modig å si ifra!

Jeg reagerte også på utsagnet om "at så mange som mulig får delta". Er det mindre ille at bare én ikke får være med, liksom?

De får heller si nei til sånt i skoletiden da.

__________________
2005 og 2010
Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-14, 09:39   #3
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.768
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ikke råd til klassetur - så utrolig modig å si ifra!

Jeg tenker det viser hvor viktig det er at noen med hodet på rette plass er klassekontakt. Og hvis man investerer i å være klassekontakt ett år, og sørger for at det blir laget retningslinjer for "hvordan vi vil ha det i denne klassen", så er sjansen rimelig god for at det blir videreført i årene etter. Det er bare å sette opp punktene på første foreldremøte med et ferdig forslag, og så blir det mest sannsynlig vedtatt. Mer eller mindre for alltid....

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-14, 09:40   #4
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.534
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ikke råd til klassetur - så utrolig modig å si ifra!

Det må jo være et helt vannvittig opplegg de har lagt opp til når egenanelen er 8000,- kr, jeg klarer ikke skjønne at en tur for en gruppe tenåringer kan bli så dyr. Er det fordi lærere skal være med og de må lønnes?

Uansett synes jeg dette er helt grusomt, og jeg kan ikke skjønne at de andre foreldrene har samvittighet til det.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-14, 09:41   #5
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.768
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ikke råd til klassetur - så utrolig modig å si ifra!

Opprinnelig lagt inn av Apple, her.

Jeg reagerte også på utsagnet om "at så mange som mulig får delta". Er det mindre ille at bare én ikke får være med, liksom?

De får heller si nei til sånt i skoletiden da.

Etter det jeg skjønte var det i fritid. Men jeg synes det er hårreisende uansett, hvis det er ment å være en klassetur for "samhold i klassen". Rektor og lærerne må også tenke seg om to ganger. Hvis de får fri med lønn har jo rektor velsignet det. Og lærerne er med på ekskluderingen. De burde etter mitt syn si at hvis ikke alle er med kan ikke skolen gi fri eller ha noe med det å gjøre.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-14, 09:41   #6
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ikke råd til klassetur - så utrolig modig å si ifra!

Jeg er helt sjokkert over denne saken, og veldig imponert over eleven som tør å stå frem. Stakkars jente, og stakkars andre i samme situasjon. Skolen og foreldrene bør skamme seg, så lenge det faktisk foregår i skoletiden så kan de jo ikke akkurat fraskrive seg noe ansvar? Er det i det hele tatt lovlig?

Edit: åja, reiser de i høstferien eller noe? Uansett så burde ikke dette forekomme.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-14, 09:47   #7
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ikke råd til klassetur - så utrolig modig å si ifra!

Jeg håper rektor får en irettesettelse fra sin arbeidsgiver pga. dette. At han har godkjent opplegget (ved ikke å si nei eller sette ned foten) og uttaler seg som han gjør, viser at han mangler en del grunnleggende holdninger han trenger i rektorrollen.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-14, 09:50   #8
zinatara
Bør lage seg en tittel selv
 
zinatara sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 6.729
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Ikke råd til klassetur - så utrolig modig å si ifra!

Opprinnelig lagt inn av Apple, her.

Jeg reagerte også på utsagnet om "at så mange som mulig får delta". Er det mindre ille at bare én ikke får være med, liksom?

De får heller si nei til sånt i skoletiden da.

Jeg vil jo tro at det er verre å være 1 av 2 enn 1 av 37. Men det viser vel at dersom så mange har problemer med å komme opp med pengene, så er ambisjonsnivået for turen for høyt. Jeg vil tro at grunnen til at en londontur blir såpass dyr er at flyprisene blir mye høyere fra nordnorge.

Det er samme greiene her vi bor på ungdomsskolen. Tror det er 7000 kroner de betaler pluss at det er forventet at de har med en forelder, så prisen blir samlet 14000 kroner pr. familie. Det vil si at dersom de fortsetter med dette når våre barn starter på ungdomsskolen vil vår familie måtte betale 42000 i løpet av 5 år. Jeg krysser fingrene for at det skal gå greit, forhåpentligvis er jeg ferdig med utdanning til den tid. Men det er ikke umulig at det må nedprioriteres når det gjelder familieferier.

Egentlig synes jeg at det er unødvendig at slike turer skal legges til utlandet. Vi reiste til Lom og Lillehammer på klassetur i min tid, det var jo veldig gøy det også.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-14, 09:52   #9
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 14.998
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Ikke råd til klassetur - så utrolig modig å si ifra!

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Det må jo være et helt vannvittig opplegg de har lagt opp til når egenanelen er 8000,- kr, jeg klarer ikke skjønne at en tur for en gruppe tenåringer kan bli så dyr. Er det fordi lærere skal være med og de må lønnes? .

De reiser jo fra Alta. Jeg tipper halve summen er for reisen innad i Norge; det er den delen som koster penger når vi reiser til utlandet. Jeg reagerte ikke på summen i det hele tatt.

Ellers synes jeg saken er hårreisende. Enten må alle få dra, eller ingen.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-14, 09:53   #10
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ikke råd til klassetur - så utrolig modig å si ifra!

Opprinnelig lagt inn av zinatara, her.

Det er samme greiene her vi bor på ungdomsskolen. Tror det er 7000 kroner de betaler pluss at det er forventet at de har med en forelder, så prisen blir samlet 14000 kroner pr. familie. Det vil si at dersom de fortsetter med dette når våre barn starter på ungdomsskolen vil vår familie måtte betale 42000 i løpet av 5 år. Jeg krysser fingrene for at det skal gå greit, forhåpentligvis er jeg ferdig med utdanning til den tid. Men det er ikke umulig at det må nedprioriteres når det gjelder familieferier.

Det jeg synes du skal gjøre, er å si at dette er helt unødvendig og antakelgivis ulovlig. Og be om at denne type turer stoppes. Gratisprinsippet i skolen er så utrolig viktig.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-14, 09:54   #11
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ikke råd til klassetur - så utrolig modig å si ifra!

Rektor burde si tvert nei ja. Jeg leste også denne saken i går og synes Vårin er kjempetøff som går ut og belyser noe som er et problem flere steder. Det bør absolutt løftes opp og ut av skapet, så man kan jobbe for å inkludere alle og ikke ekskludere noen/få. Om det er én eller 10 som blir ekskludert så er det uansett ikke greit.

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-14, 09:58   #12
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.103
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Ikke råd til klassetur - så utrolig modig å si ifra!

Jeg synes ikke slike turer er innenfor skolens mandat whatsoever. Selv har vi ok råd, og bor i en skolekrets med både en del med svømmebasseng og en del flyktningebarn. For oss (meg og mannen) er det viktig å i stor grad tviholde på gratisprinsippet, av hensyn til de mer ressurssvake. Så får heller vi fremstå som kjipe og gniene, hvis noen skulle mene det. Det er slik man skaper gode klassemiljøer.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-14, 10:02   #13
zinatara
Bør lage seg en tittel selv
 
zinatara sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 6.729
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Ikke råd til klassetur - så utrolig modig å si ifra!

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Det jeg synes du skal gjøre, er å si at dette er helt unødvendig og antakelgivis ulovlig. Og be om at denne type turer stoppes. Gratisprinsippet i skolen er så utrolig viktig.

Det har vært tatt opp gang på gang og vært i lokalavisen flere ganger. Det som har forandret seg er vel at turen nå legges til enten høst eller vinterferien. For før satt de som ikke fikk være med igjen på skolen. Men blir spennende å se hvordan denne saken utvikler seg og om det kommer klare retningslinjer for hva som er tillatt. Nå er det noen år før det er aktuelt for vår del, men jeg kommer nok til å si min mening dersom de fortsatt har denne turen.

Samtidig er det jo vanskelig å nekte sine egne barn å delta dersom man faktisk har ressursene til å la dem delta. Og det er vel det som er det store problemet. At det er endel pådrivere som kanskje har en veldig romslig økonomi og ikke tenker over at dette kan være vanskelig økonomisk for andre. Og de som klarer å finne pengene på ett eller annet vis gjør det selv om de kanskje heller hadde ønsket å prioritere andre ting. Og de som ikke har ressursene får ikke delta.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-14, 10:09   #14
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ikke råd til klassetur - så utrolig modig å si ifra!

Opprinnelig lagt inn av zinatara, her.

Det har vært tatt opp gang på gang og vært i lokalavisen flere ganger. Det som har forandret seg er vel at turen nå legges til enten høst eller vinterferien. For før satt de som ikke fikk være med igjen på skolen. Men blir spennende å se hvordan denne saken utvikler seg og om det kommer klare retningslinjer for hva som er tillatt. Nå er det noen år før det er aktuelt for vår del, men jeg kommer nok til å si min mening dersom de fortsatt har denne turen.

Samtidig er det jo vanskelig å nekte sine egne barn å delta dersom man faktisk har ressursene til å la dem delta. Og det er vel det som er det store problemet. At det er endel pådrivere som kanskje har en veldig romslig økonomi og ikke tenker over at dette kan være vanskelig økonomisk for andre. Og de som klarer å finne pengene på ett eller annet vis gjør det selv om de kanskje heller hadde ønsket å prioritere andre ting. Og de som ikke har ressursene får ikke delta.

For det første: Om man har råd selv, er det like god grunn til å sette ned foten. Og penget er at man trenger ikke nekte egne barn å delta. Man kan - med det regelverket som finnes i dag - forlange at turen stoppes. Hvis rektor ikke forstår det, løfter man saken til kommunenivå. Hvis ikke de skjønner at dette er feil, går man til Utdanningsdirektoratet eller FUG.

Om turene arrangeres i skoleferier er ikke relevant. Hvis det er foreldregruppen til et trinn/en klasse som står som arrangør, er det jo ingen tvil om at dette er knyttet til skolen. Og enda mer hvis lærerne deltar.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-14, 10:13   #15
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.534
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ikke råd til klassetur - så utrolig modig å si ifra!

Men er det sånn at en foreldregruppe ikke har lov til å ta initiativ til felles aktiviteter for hele klassen på fritiden?

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-14, 10:15   #16
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ikke råd til klassetur - så utrolig modig å si ifra!

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

For det første: Om man har råd selv, er det like god grunn til å sette ned foten. Og penget er at man trenger ikke nekte egne barn å delta. Man kan - med det regelverket som finnes i dag - forlange at turen stoppes. Hvis rektor ikke forstår det, løfter man saken til kommunenivå. Hvis ikke de skjønner at dette er feil, går man til Utdanningsdirektoratet eller FUG.

Om turene arrangeres i skoleferier er ikke relevant. Hvis det er foreldregruppen til et trinn/en klasse som står som arrangør, er det jo ingen tvil om at dette er knyttet til skolen. Og enda mer hvis lærerne deltar.

Nemlig!
Her tenker jeg at man som foreldre med råd har et ansvar.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-14, 10:18   #17
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ikke råd til klassetur - så utrolig modig å si ifra!

Så reagerer jeg på dette:

Sitat:

Men når skolen ikke har et budsjett til å reise på klassetur så må jeg da ut i fra en streng tolkning av lovverket si nei til en hver tur elever og foreldre måtte ønske seg. Skal vi da nekte et hvert initiativ, spør Olsen.

Nei kjære rektor. Du trenger ikke å nekte et hvert initiativ.
At denne turen faller utenfor betyr ikke at alle turinitiativ faller utenfor.

Verden består av flere nyanser enn bare svart og hvitt.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-14, 10:21   #18
zinatara
Bør lage seg en tittel selv
 
zinatara sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 6.729
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Ikke råd til klassetur - så utrolig modig å si ifra!

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Men er det sånn at en foreldregruppe ikke har lov til å ta initiativ til felles aktiviteter for hele klassen på fritiden?

Det er lov med felles aktiviteter. Men enten må aktivitetene være gratis eller så må pengene samles inn på en måte som ikke fører regnskap på hva hver enkelt elev har betalt. Alle penger som gis som gave, inntekter på salg eller dugnad eller innsamling av penger skal legges i en felleskasse og fordeles på alle elevene dersom gratisprinsippet skal følges.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-14, 10:22   #19
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ikke råd til klassetur - så utrolig modig å si ifra!

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Men er det sånn at en foreldregruppe ikke har lov til å ta initiativ til felles aktiviteter for hele klassen på fritiden?

Jo, det er lov. Man så fort det er innom skolen (i form av at skolen er involvert i planlegging osv.) skal gratisprinsippet gjelde.

Og jeg mener foreldregruppen skal tenke seg om i forhold til hva man inviterer til om det ikke er "innom skolen". Jeg kunne f.eks. gjerne tenkt meg å invitere til tur til Galdhøpiggen for klassen, men om dette skjedde midt i en ferie, så er det uansett ikke aktuelt. Det vil være mange som ikke har råd, utstyr osv. til å delta, og da bidrar det ikke til et godt klassemiljø. Så en slik tur arrangerer jeg via andre.

Jeg synes også meldinger som: Skal vi møtes på bowling/lekeland på lørdag? er på kanten, siden det finnes enkelte familier som ikke kan delta pga. økonomi/overskudd/noe annet.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-14, 10:23   #20
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ikke råd til klassetur - så utrolig modig å si ifra!

En annen ting som ikke kom tydelig fram.

Sitat:

Vårin klarte ikke å skaffe 8000 kroner til London-turen, og må dermed sitte igjen på skolen, mens vennene drar.

Hvis dette her stemmer så vil turen foregå i det som ellers vil være vanlig skoletid eller er jeg fullstendig på viddene nå?
Hvis dette foregår i vanlig skoletid kan vel ikke lærerne hevde at de gjør dette på fritiden?

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:45.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no