Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Har vi verdier som er viktigere enn religiøse verdier?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-02-15, 11:54   #1
elg
Superduperaktiv
 
elg sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 530
elg er litt kulelg er litt kulelg er litt kul
Standard

Har vi verdier som er viktigere enn religiøse verdier?

Jeg lurer på om vi i Norge har verdier som er viktigere for oss enn det som finnes av ulike religiøse verdier? Hvis ja, hvilke verdier er dette og hvordan går man frem for å sikre at de blir delt av alle som bor her?

elg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-15, 11:55   #2
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.808
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har vi verdier som er viktigere enn religiøse verdier?

Jeg vil si at, for meg, står ytringsfriheten vi har i Norge, samt demokratiet i seg selv, høyere enn noen som helst religiøs betinget verdi vi evt måtte ha.

Hvordan sikre at dette blir bevart? Tja - ved å sørge for at alle får komme til ordet, uansett hva vi måtte mene om deres menger, og å strebe etter å møte holdninger og meninger man misliker med saklig debatt, framfor våpen og drittslening.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-15, 11:57   #3
Albertine
Bør lage seg en tittel selv
 
Albertine sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2014
Innlegg: 3.690
Blogginnlegg: 36
Albertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Har vi verdier som er viktigere enn religiøse verdier?

Verdien av at kvinner har en like naturlig del i arbeidslivet som menn er relativt viktig, synes jeg.

Albertine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-15, 11:59   #4
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.808
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har vi verdier som er viktigere enn religiøse verdier?

Ja, og verdien i vårt sosiale system, at alle har like rettigheter til sosiale goder, som helsevesen, fødselspermisjon, utdanning etc.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-15, 12:02   #5
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.385
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har vi verdier som er viktigere enn religiøse verdier?

Jeg forstår ikke hva mener du med religiøse verdier?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-15, 12:11   #6
elg
Superduperaktiv
 
elg sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 530
elg er litt kulelg er litt kulelg er litt kul
Standard

Sv: Har vi verdier som er viktigere enn religiøse verdier?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg forstår ikke hva mener du med religiøse verdier?

Tenker bla på at man i flere religioner mener at det er forskjell i menneskeverd på de som er innenfor og de som er utenfor religionen. At man mener det er forskjell i menneskeverd mellom menn og kvinner. At hvilke friheter man har til å leve livet som man ønsker er styrt av religion.

elg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-15, 12:31   #7
Meissa
stressmonster
 
Meissa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Innlegg: 3.066
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Har vi verdier som er viktigere enn religiøse verdier?

Opprinnelig lagt inn av elg, her.

Tenker bla på at man i flere religioner mener at det er forskjell i menneskeverd på de som er innenfor og de som er utenfor religionen. At man mener det er forskjell i menneskeverd mellom menn og kvinner. At hvilke friheter man har til å leve livet som man ønsker er styrt av religion.

Hæ? Det er da ikke kristne verdier i hvert fall. Unntatt det siste kanskje. Men de som er utpreget kristne vil som regel hevde at bibelen hjelper dem å leve bedre liv og at det er frivillig.

__________________
(2005) (2010) (2012)
Meissa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-15, 12:53   #8
elg
Superduperaktiv
 
elg sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 530
elg er litt kulelg er litt kulelg er litt kul
Standard

Sv: Har vi verdier som er viktigere enn religiøse verdier?

Opprinnelig lagt inn av Meissa, her.

Hæ? Det er da ikke kristne verdier i hvert fall. Unntatt det siste kanskje. Men de som er utpreget kristne vil som regel hevde at bibelen hjelper dem å leve bedre liv og at det er frivillig.

Jeg tror at det finnes sekter / grupper osv innenfor alle religioner som har disse verdiene.

Det jeg lurer på er om vi i Norge har noen verdier som står over dette og som alle må forholde seg til uavhengig av religion?

Frivillig er også et vanskelig ord. Det kan i noen tilfeller være press i ulike former som medfører såkalte frivillige valg.

elg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-15, 13:03   #9
Meissa
stressmonster
 
Meissa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Innlegg: 3.066
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Har vi verdier som er viktigere enn religiøse verdier?

Opprinnelig lagt inn av elg, her.

Jeg tror at det finnes sekter / grupper osv innenfor alle religioner som har disse verdiene.

Det jeg lurer på er om vi i Norge har noen verdier som står over dette og som alle må forholde seg til uavhengig av religion?

Frivillig er også et vanskelig ord. Det kan i noen tilfeller være press i ulike former som medfører såkalte frivillige valg.

Du lurer altså på om det finnes overordnede verdier som alle i norge forholder seg til. Norges lover er jo tuftet på en rekke verdier som vi alle må forholde oss til. Barnekonvensjonen? Menneskerettigheter?

Jeg skjønner ikke hva du lurer på. Mange verdier i bibelen vil jo også kunne leses som almengyldige feks. Vær mot andre slik du vil at andre skal være mot deg, ganske mange av de ti bud, barmhjertighet, nåde, toleranse, medmenneskelighet osv. Jesus sa blant annet "Det dere gjør mot en av mine minste brødre gjør dere også mot meg."

Jeg synes det virker som om du har et negativt syn på såkalte "kristne verdier" og ønsker en slags motvekt til dette. Det finnes mange måter å lese bibelen på, men den inneholder mange verdier de aller fleste kan gå god for. Dette med at kvinnen er mindre verdt enn mannen, som er nevnt over her, må jo være hentet ut av hatten for det er ikke en kristen verdi og har vel aldri vært det. At noen bruker religion til å undertrykke blir noe annet, syns jeg da.

__________________
(2005) (2010) (2012)
Meissa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-15, 13:14   #10
elg
Superduperaktiv
 
elg sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 530
elg er litt kulelg er litt kulelg er litt kul
Standard

Sv: Har vi verdier som er viktigere enn religiøse verdier?

Du leser meg nok feil. Det er ikke de kristne verdiene i statskirken jeg tenker på. Det er en del verdier som deles av små kristne sekter og andre religioner som bekymrer meg.

For meg er for eksempel religionsfrihet en verdi jeg setter høyere enn religiøse verdier om at trosfeller har høyere menneskeverd enn de som er utenfor. Jeg lurer da på hvordan man kan jobbe for å få alle som bor i Norge aksepterer denne verdien. Det finnes miljøer innenfor ulike religioner i Norge som ser ned på de som er utenfor sin religion.

elg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-15, 13:36   #11
Meissa
stressmonster
 
Meissa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Innlegg: 3.066
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Har vi verdier som er viktigere enn religiøse verdier?

Opprinnelig lagt inn av elg, her.

Du leser meg nok feil. Det er ikke de kristne verdiene i statskirken jeg tenker på. Det er en del verdier som deles av små kristne sekter og andre religioner som bekymrer meg.

For meg er for eksempel religionsfrihet en verdi jeg setter høyere enn religiøse verdier om at trosfeller har høyere menneskeverd enn de som er utenfor. Jeg lurer da på hvordan man kan jobbe for å få alle som bor i Norge aksepterer denne verdien. Det finnes miljøer innenfor ulike religioner i Norge som ser ned på de som er utenfor sin religion.

De trenger ikke akspetere den, tenker jeg. Alle nordmenn har rettigheter og må få hjelp hvis de har det vanskelig. Storsamfunnet må reagere på urett og tale for de svake. Alle nordmenn har rett til og praktisere sin religion så lenge det ikke bryter med norsk lov.

Religionsfrihet og ytringsfrihet fordrer jo at vi må godta at vi har ulike verdier, meninger og framfor alt velger å leve forskjellig. Jeg synes ikke man skal frata religiøse ansvaret for egne liv fordi de er religiøse, selv om religion, tilhørighet og kultur henger nøye sammen. Det er egentlig få ting i livet som er helt frivillig. Vi fødes inn i en familie, kultur, religion, samfunn og formes ut i fra det, men man har likefullt et ansvar for seg selv og sine handlinger. Sånn må det være.

Jeg så nettopp et intervju med Deyjha eller hvordan det nå skrives. Hun var en popartist her i Norge på 90-tallet, men måtte flykte til utlandet pga trusler fra det pakistanske miljøet. Hun sa at det verste var ikke å måtte dra dra fra familie, venner og alt hun var glad i, men tausheten fra det norske samfunnet. At ingen sto opp for henne og talte hennes sak. Det var ingen som tilbydde henne beskyttelse. Hun var født og oppvokst her i Norge og så på seg selv som like mye norsk som pakistansk, men når det virkelig gjaldt favnet ikke de "norske" verdiene henne.

Det synes jeg er ille. Storsammfunnet har et ansvar for at norske lover, regler og rettigheter gjelder for alle nordmenn, uavhengig av tro og herkomst. Det er det vi har ytringsfrihet og rettsystemet til, tenker jeg.

__________________
(2005) (2010) (2012)

Sist redigert av Meissa : 15-02-15 kl 13:45.
Meissa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-15, 13:46   #12
elg
Superduperaktiv
 
elg sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 530
elg er litt kulelg er litt kulelg er litt kul
Standard

Sv: Har vi verdier som er viktigere enn religiøse verdier?

Sier du at det er storsamfunnet som har ansvar for det som ikke fungerer innenfor religionene? Har ikke også de religiøse miljøene ansvar for å tilpasse seg de verdiene som ligger over de religiøse verdiene?

elg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-15, 13:55   #13
Meissa
stressmonster
 
Meissa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Innlegg: 3.066
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Har vi verdier som er viktigere enn religiøse verdier?

Opprinnelig lagt inn av elg, her.

Sier du at det er storsamfunnet som har ansvar for det som ikke fungerer innenfor religionene? Har ikke også de religiøse miljøene ansvar for å tilpasse seg de verdiene som ligger over de religiøse verdiene?

Ikke utover at de må følge norsk lov, vel. Jeg oppfatter allikevel at det er flere som tar ansvar. Det er feks opprettet et eget islamsk råd som veileder muslimer i å være muslimsk i norge og ikke-muslimer om muslimsk tro og fungerer som talerør ut til samfunnet. Det er bra, mens min far som er i Jehovas vitner forholder seg kun til deres eget råd med de eldste som er lokalisert i USA. Det er også greit så lenge de ikke bryter norsk lov.

__________________
(2005) (2010) (2012)
Meissa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-15, 15:52   #14
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har vi verdier som er viktigere enn religiøse verdier?

Opprinnelig lagt inn av elg, her.

Jeg lurer på om vi i Norge har verdier som er viktigere for oss enn det som finnes av ulike religiøse verdier? Hvis ja, hvilke verdier er dette og hvordan går man frem for å sikre at de blir delt av alle som bor her?

Nå har jeg grublet på dette en stund, og det er veldig vanskelig å svare fordi "vi i Norge" ikke er en ensartet gruppe og med mindre du har et slags verdipoliti som bestemmer hva folk skal mene vil du aldri få noe fullstendig vi-sett av verdier uansett hvor mye man skulle ønske det.

Det andre er at man kan filosofere lenge rundt hva som er religiøse verdier. Det er jo endel verdier som deles av de fleste mennesker uavhengig av livssyn og religion, og så har du helt sikkert noen verdier som er unike for ulike religioner og livssyn. I tillegg er det sammenvevingen mellom kultur og religion rundt omkring som gjør det vanskelig å skille.

Jeg sitter og lurer på hva du egentlig mener, er det hvordan man skal hindre utbredelsen av ekstreme verdier og synspunkter eller er det hvordan man skal få religiøse mennesker til å sette til side noe de opplever som kjerneverdier til fordel for et annet verdisett? Det siste prøver man iherdig på i endel totalitære stater, jeg er ikke helt overbevist om at jeg synes det er kjempesmart. Det første er veldig aktuelt i disse dager med den vanskelige grenseoppgangen mellom sensur og å ikke støte noen.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-15, 16:17   #15
elg
Superduperaktiv
 
elg sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 530
elg er litt kulelg er litt kulelg er litt kul
Standard

Sv: Har vi verdier som er viktigere enn religiøse verdier?

Jeg er ikke helt sikker på hva jeg mener selv og har derfor prøvd å få til en diskusjon rundt det. Selv synes jeg at religionsfrihet, ytringsfrihet, likestilling og frihet til å bli glad i den man vil er verdier som man bør samle seg om i Norge uavhengig av hvilken religion man har, men vet ikke om det er riktige tanker.

elg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-15, 16:21   #16
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Har vi verdier som er viktigere enn religiøse verdier?

Opprinnelig lagt inn av elg, her.

Jeg er ikke helt sikker på hva jeg mener selv og har derfor prøvd å få til en diskusjon rundt det. Selv synes jeg at religionsfrihet, ytringsfrihet, likestilling og frihet til å bli glad i den man vil er verdier som man bør samle seg om i Norge uavhengig av hvilken religion man har, men vet ikke om det er riktige tanker.

Men religionsfrihet, ytringsfrihet og likestilling er jo universelle verdier, mener du de er "religiøse"? Hvilke religion har f.eks. likestilling innebygget i sine hellige skrifter?

__________________
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett)
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-15, 16:32   #17
elg
Superduperaktiv
 
elg sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 530
elg er litt kulelg er litt kulelg er litt kul
Standard

Sv: Har vi verdier som er viktigere enn religiøse verdier?

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Men religionsfrihet, ytringsfrihet og likestilling er jo universelle verdier, mener du de er "religiøse"? Hvilke religion har f.eks. likestilling innebygget i sine hellige skrifter?

Jeg mener ikke de er religiøse. Det jeg lurer på er om disse verdiene skal kunne styre over religiøse verdier som går på tvers av disse.

Det er for eksempel religioner som har forskjell i menneskeverd mellom mann og kvinne som en verdi. For meg går dette på tvers av verdien for likestilling.

elg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-15, 16:35   #18
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.115
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Har vi verdier som er viktigere enn religiøse verdier?

Siden sekter og slikt trekkes frem her, så lurer jeg på om man mer snakker om "kultur" enn "religion"?

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-15, 16:39   #19
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Har vi verdier som er viktigere enn religiøse verdier?

Opprinnelig lagt inn av elg, her.

Jeg mener ikke de er religiøse. Det jeg lurer på er om disse verdiene skal kunne styre over religiøse verdier som går på tvers av disse.

Det er for eksempel religioner som har forskjell i menneskeverd mellom mann og kvinne som en verdi. For meg går dette på tvers av verdien for likestilling.

Ja alle religioner er særdeles kvinnefiendtlige spør du meg. Men ut fra tittelen i tråden høres det ut som du mener disse verdiene er religiøse.

Jeg er definitivt for at menneskerettighetene selvfølgelig alltid skal ligge som fundament. Innenfor de er jo religionsfrihet og ofte kommer jo disse i konflikt med hverandre. I disse tilfellene mener jeg også at menneskerettighetene skal trumfe men det er jo ikke alltid de gjør. Jeg ser med skrekk på land som styres av religion som f.eks. Saudia Arabia.

__________________
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett)
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-15, 17:16   #20
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har vi verdier som er viktigere enn religiøse verdier?

Jeg vet heller ikke om jeg forstår spørsmålet, men mener at menneskerettighetene, barnekonvesjonen og prinsipper om at alle er like mye verd, og at man skal ha ytringsfrihet, skal vinne dersom disse er i konflikt med religionsutøvelse.

Derfor er jeg feks totalt mot omskjæring, også av gutter.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:54.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no