Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Fraråder folk å ha felles økonomi

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Se resultatene: Hvordan organiserer dere som har samborer/ektefelle økonomien?
Vi har fullstendig felles økonomi 85 42,71%
Vi har felles regningskonto og separat økonomi for mat og eget forbruk 18 9,05%
Vi har felles økonomi for faste utgifter og mat, men separat økonomi for eget forbruk 78 39,20%
Vi har fullstendig separat økonomi 18 9,05%
Deltakere: 199. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-03-15, 15:17   #41
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.569
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fraråder folk å ha felles økonomi

Vi har fellesøkonomi. Det går fint, antakeligvis fordi vi ikke legger oss oppi hva vi bruker penger på. Egen samvittighet styrer. Det betyr at jeg ikke har sperrer på å kjøpe meg støvletter til 4000 kr hvis jeg vil det, og han ville aldri sagt noe annet enn "så fine!". Men jeg ville ikke kjøpt om jeg mente vi ikke hadde råd akkurat da. Hadde han hatt meninger rundt mitt pengebruk, eller jeg om hans, så måtte vi splittet økonomien, jeg kunne aldri levd med følelsen av å ikke være fri.

Økonomi er noe vi aldri krangler om, så da tenker jeg at vi har funnet den beste løsningen for oss.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-15, 15:18   #42
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.891
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Fraråder folk å ha felles økonomi

Opprinnelig lagt inn av Annki, her.

Det høres egentlig ut som en bra løsning for oss, hvordan gjør dere det i praksis?

Vi summerer alle utgifter hver måned, bruker en konto hver og en sjelden gang kredittkort.

Boliglån og SFO går fast fra min konto, han overfører fast beløp for dette. Store utgifter som oppussing, fyringsolje og kommunale avgifter deler vi med en gang. Slike store regninger arkiveres i perm med notat om hvem som betalte og at det er gjort opp for.

Vi har ofte snakket om regningskonto, uten å ha opprettet en. Vi er ikke gift, og bruker ikke samme bank engang.

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-15, 15:21   #43
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fraråder folk å ha felles økonomi

Vi har fullstendig felles økonomi og felles lønnskonto, det har fungert bra i snart femten år. Har også følt i tidligere diskusjoner at den ordningen ikke er så vanlig.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-15, 15:26   #44
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.372
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fraråder folk å ha felles økonomi

Vi har aldri sett poenget med felles økonomi (ei heller felles etternavn, men det var en annen tråd... ) og får lønnen inn på hver vår konto. Ikke fordi vi har så forskjellig syn på forbruk, men vi ser ikke noen grunn til at vi skal ha en felles. Vi har ansvar for hver våre regninger, betaler halvparten av ferien hver, sånn ca, osv. Mye blir "sånn ca."med oss, men det lever vi godt med. Ingen legger seg opp i hva den andre kjøper, men store/dyre innkjøp blir vi selvsagt enige om.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-15, 15:42   #45
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.127
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fraråder folk å ha felles økonomi

Vi har det jeg vil kalle helt felles økonomi, selv om vi ikke har noen felles kontoer. Vi har et par felles kredittkort (det vil si hvert vårt kort knyttet til samme regning), og et par kredittkort hver som ikke er felles. Vi har ingen regningskonto, men betaler rundt regnet like mye i fellesutgifter, og så bruker vi penger hver for oss som vi vil, og overfører til hverandre ved behov.

Jeg er fornøyd med ordningen, men innser at den bare fungerer fordi vi har et omtrent like laidback forhold til penger begge to. Hvis vi enten hadde hatt mer presset økonomi eller tenkt litt mer forskjellig, hadde vi sikkert ordnet en felles regningskonto og hatt hver vår privatkonto til "eget" forbruk.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-15, 15:47   #46
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fraråder folk å ha felles økonomi

Vi har jo felles økonomi som sådan; alt mitt er ditt og omvendt. Men vi har separate konti, ingen felles foruten lånekontoen som er registrert på begge og en kredittkonto med hvert vårt kort.

Vi har fordelt utgiftene nogen lunde etter hva vi tar inn, så vi sitter igjen med omtrent like mye når alt er betalt; han tjener en god del mer enn meg og betaler deretter - han har i hovedsak ansvar for lånet, bilen, strøm ol. Jeg dekker 80-90 % av matbudsjettet, betaler barnas aktiviteter, klær, dekker SFO ol. I tillegg kommer jo våre "separate" utgifter i form av mobilregninger ol.

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-15, 15:48   #47
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fraråder folk å ha felles økonomi

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Vi har det jeg vil kalle helt felles økonomi, selv om vi ikke har noen felles kontoer. Vi har et par felles kredittkort (det vil si hvert vårt kort knyttet til samme regning), og et par kredittkort hver som ikke er felles. Vi har ingen regningskonto, men betaler rundt regnet like mye i fellesutgifter, og så bruker vi penger hver for oss som vi vil, og overfører til hverandre ved behov.

Jeg er fornøyd med ordningen, men innser at den bare fungerer fordi vi har et omtrent like laidback forhold til penger begge to. Hvis vi enten hadde hatt mer presset økonomi eller tenkt litt mer forskjellig, hadde vi sikkert ordnet en felles regningskonto og hatt hver vår privatkonto til "eget" forbruk.

Ja, sånn kan det også sies. Og ja - det fungerer veldig godt. Vi krangler ikke om penger, og hvis den ene er veldig short en måned, så får man jo penger av den andre. Det er en selvfølge, om enn ikke noe som er særlig aktuelt allikevel, og vi lever veldig greit med løsningen vår.

Vi har faktisk aldri diskutert å ha noe felles konti som sådan. Mine foreldre hadde samme fordeling som vi har og jeg har sett på det som helt naturlig og aldri tenkt over det i større grad overhode før det dukket opp ulike diskusjoner vedr. dette her på siden, faktisk.

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-15, 15:50   #48
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.337
Blogginnlegg: 43
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fraråder folk å ha felles økonomi

Jeg kunne vel også sitere Bluen, for så vidt. Vi har fasttrekk fra lønnskontoene våre til en felles regningskonto og eget kort til dagligvarer, så mat og faste utgifter betales derfra. Klær til ungene deler vi på ut fra hvem som har igjen mest, hvem som kjøpte sist og litt sånt, egne klær og fornøyelser står vi for sjøl. Om en av oss mot formodning skulle gå tom, så hender det vi overfører noe til hverandre. Utgangspunktet er altså at vi sitter igjen med en viss sum som holdes separat fra resten av økonomien, men familiens behov går foran egne også der. Dyrere innkjøp pleier vi å diskutere med hverandre. Vi er fornøyde med ordninga begge to, og snakker jevnlig om justeringer av fasttrekk og så videre.

__________________
10 11 14

"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-15, 15:50   #49
Teflona
audio, video, disco
 
Teflona sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 8.414
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fraråder folk å ha felles økonomi

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Vi har aldri sett poenget med felles økonomi (ei heller felles etternavn, men det var en annen tråd... ) og får lønnen inn på hver vår konto. Ikke fordi vi har så forskjellig syn på forbruk, men vi ser ikke noen grunn til at vi skal ha en felles. Vi har ansvar for hver våre regninger, betaler halvparten av ferien hver, sånn ca, osv. Mye blir "sånn ca."med oss, men det lever vi godt med. Ingen legger seg opp i hva den andre kjøper, men store/dyre innkjøp blir vi selvsagt enige om.

Sånn gjør vi det også. Mannen betaler noe mer av det faste enn meg, mer av ferien, men han tjener også ganske mye mer enn meg.

__________________

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-15, 16:11   #50
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.382
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Fraråder folk å ha felles økonomi

Vi har felles kontoer, ikke noe "mitt" og "ditt", men vi vet begge at vi kan kjøpe det vi trenger eller har lyst på uten at den andre blander seg, så lenge en vet at det er økonomi til det.

Om det er trangt en periode går det like mye utover begge, og om vi har det romslig en periode blir det ekstra satt på bufferkonto og bruken av den diskuteres.

__________________
05 og 07
Elise er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 13-03-15, 16:17   #51
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.775
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fraråder folk å ha felles økonomi

Jeg har alltid tenkt at vi har fullstendig fellesøkonomi, men det vi vel har er en kombinasjon. Vi har tilgang til hverandres konti, og ser på alt som "våre" penger, men vi har regningskonto som vi betaler en fast sum til, matkonto og setter av en fast sum i sparing på hver vår sparekonto. Og så sitter vi igjen med en lik sum til forbruk hver måned.

Vi sparte tidligere på felleskonto, men nå setter vi inn på hver vår konto, for at begge skal ha tilgang til likvider hvis noe skulle skje. Man skal blant annet være klar over at kontoer fryses ved dødsfall, noe som kan være problematisk hvis hovedeier av kontoen er den som har gått bort.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-15, 16:18   #52
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.372
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fraråder folk å ha felles økonomi

Opprinnelig lagt inn av Bluen, her.

F.eks. har jeg både venner og kollegaer der samboerne har hver sin konto, men helt mangler system på hvem som betaler hva. De handler mat og betaler regninger i vilden sky (og har gjerne bunnskrapte konti før lønningsdagen også). Det hadde jeg ikke takla, kjenner jeg - da hadde felles økonomi vært å foretrekke. Såpass mye av den trassige "urettferdig!"-fireåringen har jeg nok fortsatt i meg.

Det kan godt hende vi hadde blitt sett på som "folk som handler mat og betaler regninger i vilden sky"for det er litt hipsomhapp hvem som betaler hva og når. I tidligere år, da vi begge tjente mindre, kunne vi også overføre til hverandre-helt uten sure miner. Så lenge ingen av oss er onkel Skrue, men også milevis fra å kvalifisere til deltakelse i Luksusfellen, blir det ingen sure miner. Vi krangler om mye rart, men ikke om penger, og det er ikke fordi vi har så flust av dem.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-15, 16:27   #53
carmenzita
Bør lage seg en tittel selv
 
carmenzita sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Vestfold
Innlegg: 2.183
carmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Fraråder folk å ha felles økonomi

Signerer Blue

carmenzita er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-15, 16:33   #54
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.569
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fraråder folk å ha felles økonomi

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Man skal blant annet være klar over at kontoer fryses ved dødsfall, noe som kan være problematisk hvis hovedeier av kontoen er den som har gått bort.

Ja, det er viktig å huske på. Men samtidig så er det ikke helt krise, man får tilgang til kontoene for å betale husleie og strøm og sånt.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-15, 16:35   #55
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.862
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fraråder folk å ha felles økonomi

Omtrent som Pepper og Skilpadda: alle pengene er i praksis felles (selv om det bare er de faste utgiftene vi har en felles konto til), men det hadde ikke fungert om vi hadde begynt å klage over hverandres disponeringer. Men vi har aldri noensinne kranglet om penger, så jeg regner med at det vil fortsette å fungere.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-15, 17:03   #56
Dronningen
Pauset
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 12.595
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Fraråder folk å ha felles økonomi

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

men det hadde ikke fungert om vi hadde begynt å klage over hverandres disponeringer .

Joda, man kan venne seg til alt.


Men det hjelper at vi tjener ganske så likt (og jeg en periode tjente mer). Og hva man faktisk trenger er jo så mangt.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-15, 17:12   #57
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.509
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fraråder folk å ha felles økonomi

Siden vi sammen driver et lite firma og all inntekt kommer derifra ville det vært rart å hatt separat økonomi. Vi har mao ikke egne penger i det hele tatt. Kun fellespenger.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-15, 17:16   #58
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fraråder folk å ha felles økonomi

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Det kan godt hende vi hadde blitt sett på som "folk som handler mat og betaler regninger i vilden sky"for det er litt hipsomhapp hvem som betaler hva og når. I tidligere år, da vi begge tjente mindre, kunne vi også overføre til hverandre-helt uten sure miner. Så lenge ingen av oss er onkel Skrue, men også milevis fra å kvalifisere til deltakelse i Luksusfellen, blir det ingen sure miner. Vi krangler om mye rart, men ikke om penger, og det er ikke fordi vi har så flust av dem.

Sånn har vi det også. Alt vi tjener begge to, er "våre" penger, og aldri "mine" og "dine" (men vi har ikke felles lønnskonto altså, vi har selvsagt hver vår lønnskonto og sparekonto). Jeg låner gjerne hans kort, og han låner gjerne mitt. Han betaler gjerne regninger fra min konto og vice versa. Det spiller absolutt ingen rolle. Nå er ingen av oss (og aller minst han) veldig uøkonomiske da, og han kjøper aldri noe han vet vi ikke bør ta oss råd til. Så det funker som gull og har gjort det hele tiden.
Nå er jo jeg ulønnet helt til barnehagestart i høst, så da får hans kort kjørt seg mest, for å si det sånn. Ingen sure miner, det må jo bare være sånn, og det er bare midlertidig, heldigvis.
Ellers har jeg aldri følt at jeg har måttet tenke over forbruket mitt, egentlig. Jeg kjøper stort sett det jeg trenger og har lyst på, det samme gjør han. Med VÅRE penger.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-15, 17:22   #59
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Fraråder folk å ha felles økonomi

Jeg kan signere deg Zoe. Alt vi eier står på begge 2. Vi har ikke felles lønnskonto, men bruker kortene omhverandre. Andre bruk og sparekontoer står på begge
Jeg har dog en konto som står i mitt navn med en arv på - penger jeg ikke aner hva jeg skal bruke til. Høres ut som et I-landsproblem, men det er "såre" penger.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>

Sist redigert av Fløyel : 13-03-15 kl 17:34.
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-15, 17:22   #60
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.493
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fraråder folk å ha felles økonomi

Vi har heller ikkje felles konto, eller, vi har felles sparekonto fordi der får vi betre rente jo høgare beløpet er, men elles har vi kvar våre konti, men med tilgang på kvarandre sine konti gjennom nettbank.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:45.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no