Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Fødselsraten i Norge synker, hvordan få oss til å føde flere barn?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-05-15, 14:32   #1
LaBanga
fri
 
LaBanga sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.009
Blogginnlegg: 11
LaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fødselsraten i Norge synker, hvordan få oss til å føde flere barn?

http://www.aftenposten.no/familieogo...n-525027_1.snd

Det har visst vært en stor nedgang i fødselsraten i Norge bare de siste fem år og nå roper ekspertene et varsku. Vi blir jo eldre når vi får barn, og da rekker vi gjerne ikke å få så mange.

Hvordan kan vi få kvinner til å få barn tidligere? Det er nok ikke til å stikke under en stol at skal man gjøre ting i riktig rekkefølge så bør man være ferdig med utdannelse først, og så ha jobbet lenge nok til å få rettigheter til fødselspermisjon, og jobben skal helst være fast. Mange kjenner seg sikkert igjen i det. Men hvordan kan man legge til rette for at en starter tidligere med å få barn?

LaBanga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-15, 14:50   #2
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fødselsraten i Norge synker, hvordan få oss til å føde flere barn?

I et globalt perspektiv er vel ikke synkende fødselsrater i Norge et problem. Tvert imot. Så jeg vet ikke helt om jeg synes det er behov for tiltak.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-15, 14:56   #3
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fødselsraten i Norge synker, hvordan få oss til å føde flere barn?

Jeg er enig med noen. Utover det så er det vel ikke bare alderen på førstegangsfødende som er avgjørende her. Det er ingenting ved vårt levesett, vår kultur og vårt arbeidsmønster som gjør det naturlig å få mange barn. Jeg tror samfunnstrukturen skal endres dramatisk om fødselsratene skal endres og det skjer antakelig ikke på kort sikt.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-15, 15:01   #4
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.867
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fødselsraten i Norge synker, hvordan få oss til å føde flere barn?

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

I et globalt perspektiv er vel ikke synkende fødselsrater i Norge et problem. Tvert imot. Så jeg vet ikke helt om jeg synes det er behov for tiltak.

Det blir jo et reelt demografisk problem lokalt her i Norge om det fødes veldig få barn i Norge. For de forholdsvis få som skal forsørge en mye større gruppering eldre hjelper det jo fryktelig lite at det fødselstallene i India er høye.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-15, 15:05   #5
sindrome
Boler'o?
 
sindrome sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
Innlegg: 6.462
sindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Fødselsraten i Norge synker, hvordan få oss til å føde flere barn?

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

I et globalt perspektiv er vel ikke synkende fødselsrater i Norge et problem. Tvert imot. Så jeg vet ikke helt om jeg synes det er behov for tiltak.

Veldig enig, og når det samtidig er så mye fokus på dem som forsøker å komme seg til Europa for å få et bedre liv så tenker jeg at det er nok av mennesker som kan "hjelpe" oss med å få flere innbyggere.

På Aftenpostens forside så jeg dette og tenkte: Finn en feil med denne forsiden.

__________________
Storesøster '05 og Lillesøstrene '08

"Det handler om å bli glad i seg selv som medfødt feilvare. I stedet for hele tiden å prøve å ligne på et glansbilde." Per Fugelli
sindrome er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-15, 15:09   #6
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fødselsraten i Norge synker, hvordan få oss til å føde flere barn?

Synkende fruktbarhet er da et problem for de det gjelder, helt uavhengig av hvor mange flyktninger som kommer til Norge?

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-15, 15:16   #7
LaBanga
fri
 
LaBanga sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.009
Blogginnlegg: 11
LaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fødselsraten i Norge synker, hvordan få oss til å føde flere barn?

Jeg er enig i at i et globalt perspektiv er det ikke et problem at fødselsraten i Norge synker, og allerede nå er det innvandrerbefolkningen som gjør at fødselsraten ikke er enda lavere.

Utfordringen med innvandrere, hvertfall på kort sikt, er at det tar en stund å få dem godt nok integrert slik at de bidrar positivt i verdiskapningen og til at vi kan opprettholde for eksempel fremtidige pensjonsforpliktelser.

Jeg regner vel med at det er en del av regnestykket. At for at det skal gå opp, så må vi allikevel føde flere barn i Norge, uavhengig av hvor mange flyktninger som kommer til Norge? For problemet er vel ikke egentlig at folketallet synker, men at vi ikke klarer å opprettholde sosiale goder og pensjonsforpliktelser, til tross for oljefondet.

LaBanga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-15, 15:32   #8
sindrome
Boler'o?
 
sindrome sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
Innlegg: 6.462
sindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Fødselsraten i Norge synker, hvordan få oss til å føde flere barn?

Det er fullt mulig, men jeg forsto ikke helt da de sa at for hvert barn som ikke blir født må åtte åttiåringer leve ti år lengre. Hvorfor er det viktig ift. verdiskapning etc? Eller har jeg lest feil?

Jeg skjønner at det ikke er rett fram å importere flyktninger og så er problemet løst, men får allikevel rar smak i munnen når jeg ser de to overskriftene sammenstilt...

__________________
Storesøster '05 og Lillesøstrene '08

"Det handler om å bli glad i seg selv som medfødt feilvare. I stedet for hele tiden å prøve å ligne på et glansbilde." Per Fugelli
sindrome er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-15, 16:39   #9
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Fødselsraten i Norge synker, hvordan få oss til å føde flere barn?

Opprinnelig lagt inn av LaBanga, her.

Jeg er enig i at i et globalt perspektiv er det ikke et problem at fødselsraten i Norge synker, og allerede nå er det innvandrerbefolkningen som gjør at fødselsraten ikke er enda lavere.

Utfordringen med innvandrere, hvertfall på kort sikt, er at det tar en stund å få dem godt nok integrert slik at de bidrar positivt i verdiskapningen og til at vi kan opprettholde for eksempel fremtidige pensjonsforpliktelser.

Jeg regner vel med at det er en del av regnestykket. At for at det skal gå opp, så må vi allikevel føde flere barn i Norge, uavhengig av hvor mange flyktninger som kommer til Norge? For problemet er vel ikke egentlig at folketallet synker, men at vi ikke klarer å opprettholde sosiale goder og pensjonsforpliktelser, til tross for oljefondet.

Det tar minst like lang tid å "integrere" unger. Voksne som har fått litt utdannelse i hjemlandet kan være i jobb i løpet av noen få år, norskfødte unger bruker man 15-25 år på å få klare for arbeidslivet.

En mer interessant problemstilling var en artikkel jeg leste her om dagen om at veksten i de største byene skyldes utenlandske flyttestrømmer, ikke at nordmenn flytter fra bygd til by. Så hvis man har mål om å opprettholde den spredte bosetninga i landet, så må man enten sette inn målretta tiltak for økt barneproduksjon på bygda, eller bevisst integrere flyktninger i distrikta. Der har det vist seg særlig effektivt å integrere fra bygd til bygd, dvs ikke tro at folk fra afrikanske storbyer vil trives på Utsira. Folk fra ytre hutiheiti i Somalia kan derimot få et greit liv som sauebonde i Sogn og Fjordane.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-15, 17:10   #10
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fødselsraten i Norge synker, hvordan få oss til å føde flere barn?

Opprinnelig lagt inn av LaBanga, her.

http://www.aftenposten.no/familieogo...n-525027_1.snd

Det har visst vært en stor nedgang i fødselsraten i Norge bare de siste fem år og nå roper ekspertene et varsku. Vi blir jo eldre når vi får barn, og da rekker vi gjerne ikke å få så mange.

Hvordan kan vi få kvinner til å få barn tidligere? Det er nok ikke til å stikke under en stol at skal man gjøre ting i riktig rekkefølge så bør man være ferdig

med utdannelse først, og så ha jobbet lenge nok til å få rettigheter til fødselspermisjon, og jobben skal helst være fast. Mange kjenner seg sikkert igjen i det. Men hvordan kan man legge til rette for at en starter tidligere med å få barn?

Det er jo ikke bare kvinner som skal overtales til å starte tidligere heller da,mde fleste vil jo ha en partner å ha barn med.

Dessuten tror jeg ikke så mange hadde fått så mange fler barn om de hadde startet tidligere. Om man starter som 20 åring så er det mange som har 2-3 barn og ikke 5-6 uansett.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-15, 17:42   #11
Billa
Usedvanlig begavet
 
Billa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 8.068
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fødselsraten i Norge synker, hvordan få oss til å føde flere barn?

I dag hørte jeg på Alltid Nyheter, at Norge var verdens beste land å være mor i (passert Finland, Somalia var verst), så jeg ser ikke helt at vi skal kunne sukre pillen ytterligere.

__________________
Mvh Billa
***If you bungle raising your children, I don't think whatever else you do well matters very much*** Jacqueline Kennedy Onassis
Billa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-15, 18:28   #12
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.865
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fødselsraten i Norge synker, hvordan få oss til å føde flere barn?

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Dessuten tror jeg ikke så mange hadde fått så mange fler barn om de hadde startet tidligere. Om man starter som 20 åring så er det mange som har 2-3 barn og ikke 5-6 uansett.

Dette tenker jeg også.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-15, 18:32   #13
shute
prokrastinator
 
shute sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 5.625
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fødselsraten i Norge synker, hvordan få oss til å føde flere barn?

Om vi senker velferden vesentlig, kutter ut likestilling og sørger for at barnedødeligheten skyter i været vil antagelig folk få mange flere barn. Tilbake til Afrika, liksom.

Jeg synes det er underlig å skulle jobbe for å øke fødselstall i en overbefolket verden, selv om nasjonalstaten vår ikke er det. Da heller import av mennesker - eller eksport av pensjonister, kanskje. Samt vesentlig reduksjon i gullkantede pensjonsavtaler og heving av pensjonsalderen.

__________________
Ungen, 2009
Minste, 2013
shute er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-15, 20:37   #14
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Fødselsraten i Norge synker, hvordan få oss til å føde flere barn?

Opprinnelig lagt inn av shute, her.

Om vi senker velferden vesentlig, kutter ut likestilling og sørger for at barnedødeligheten skyter i været vil antagelig folk få mange flere barn. Tilbake til Afrika, liksom.

Jeg synes det er underlig å skulle jobbe for å øke fødselstall i en overbefolket verden, selv om nasjonalstaten vår ikke er det. Da heller import av mennesker - eller eksport av pensjonister, kanskje. Samt vesentlig reduksjon i gullkantede pensjonsavtaler og heving av pensjonsalderen.

Hvorfor ikke kombinere det? En eritreisk småbarnsfamilie mot tre norske AFP-pensjonister? 10 enslige mindreårige asylsøkere mot 2 minstepensjonistektepar?

Ser ikke bort fra at Italia eller Hellas ville blitt med på den dealen.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-15, 22:13   #15
celebelen
Dragedytteren
 
celebelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Innlegg: 5.597
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Fødselsraten i Norge synker, hvordan få oss til å føde flere barn?

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Hvorfor ikke kombinere det? En eritreisk småbarnsfamilie mot tre norske AFP-pensjonister? 10 enslige mindreårige asylsøkere mot 2 minstepensjonistektepar?

Ser ikke bort fra at Italia eller Hellas ville blitt med på den dealen.

Jeg kan godt ta i mot ganske mange barn hvis bare de tar Hagen og Sandberg til gjengjeld.

Men sånn til den seriøse delen - jeg er enig med noen. Jeg ser ikke at det er et stort problem om vi ikke bidrar til befolkningsveksten i verden, kloden har ikke først og fremst bruk for fler storforbrukende nordeuropeere.

__________________
Det jeg mangler i tålmodighet, tar jeg igjen i temperament.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-15, 13:56   #16
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.305
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fødselsraten i Norge synker, hvordan få oss til å føde flere barn?

Nei, vi trenger ikke fler storforbrukende nordeuropeere, men da er det jo greit at denne innstillingen tas med i for eksempel pensjonsforhandlingene og de kostnadene vi legger på våre barn her i Norge.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-15, 14:02   #17
LaBanga
fri
 
LaBanga sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.009
Blogginnlegg: 11
LaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fødselsraten i Norge synker, hvordan få oss til å føde flere barn?

Kanskje et tiltak kunne være at man også kan ta med antall barn man har fått i beregningen av pensjonen? :dukker:

LaBanga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-15, 14:06   #18
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.238
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fødselsraten i Norge synker, hvordan få oss til å føde flere barn?

Ja, det er noe med det. Foreløpig synes jeg ikke det virker som gjensidig utelukkende å argumentere mot innvandrering og for økte utgifter til pensjonister samtidig. Og sleng gjerne på å bruke opp oljefondet på toppen. Det går bare ikke rundt om få år, altså.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:11.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no