Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Er Oslo-skolen noe annet enn skolen?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-09-16, 13:51   #21
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.938
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er Oslo-skolen noe annet enn skolen?

Vi har erfaring fra 3 ulike Osloskoler, og det er så innmari store forskjeller at det er helt utrolig. Mitt inntrykk er også, når vi snakker med venner/familie/lærere fra andre distrikter, så er det noe annerledes. Testregimet er det som nevnes oftest (spesielt av lærere/rektorer). Når det er sagt så har vi aldri sett på det som noe problem, på noen av skolene. Ja, det er forskjeller på hvordan testene brukes og vektlegges, men testingen i seg selv ser vi ikke noe negativt på. Ikke barna heller for den saks skyld.

Skolen barna går på nå er vi strålende fornøyd med. Jeg tenker at er man misfornøyd med skolen og endringer er vanskelig å få til, har fritt skolevalg og muligheter, så er det å bytte skole en mulighet jeg synes flere bør benytte seg av. En god skolehverdag er utrolig viktig, og vi må vel kunne si at det er knapt nok noen av oss voksne som hadde orket å være på en arbeidsplass man mistrivdes og ikke fikk faglig utbytte, i mange år uten å gjøre noe med det. På en side så kan man jo si at slik skal det jo ikke være, man skal ikke behøve å bytte skole. Ideelt sett, nei, men vi har funnet ut at vi ikke ønsker å ta den risikoen, og har gjort et aktivt valg fremfor å forsøke å gå en veldig lang og tung vei for å endre og med usikkert resultat. Feigt?! Tja, kanskje, men igjen, det er en sjanse vi ikke tør å ta på vegne av våre barn.

Det er ikke dermed sagt at vi ikke skal ha debatt om skolen. Det er utrolig viktig. Men jeg tror vi alle føler på at det kan være langt fra debatt, skolepolitikk og til erfaringen man har med skoleverket på individnivå.

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 09-09-16, 14:04   #22
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.116
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er Oslo-skolen noe annet enn skolen?

Opprinnelig lagt inn av Hondacrv, her.

Men kvifor har Oslo-skolen fleire timar?

Vår kommune har også flere timer enn normalt (husker ikke om det er alle trinn eller kun noen). Fordi våre politikere mener engelsk er et viktig fag, så har de avsatt ressurser til dette. Og det synes jeg er helt topp.

(Med høyde for at jeg har misforstått)

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-16, 14:42   #23
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er Oslo-skolen noe annet enn skolen?

Opprinnelig lagt inn av Hondacrv, her.

Men kvifor har Oslo-skolen fleire timar?

Fordi (forrige) byrådet ville det.

https://www.nrk.no/norge/kunnskapsmi...mer-1.13087806

http://www.aftenposten.no/norge/Hoyr...ra-29934b.html

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-16, 15:08   #24
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.459
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er Oslo-skolen noe annet enn skolen?

Jeg har ikke sett filmen, bare lest kronikken det linkes til. Jeg har hatt mine barn på kun en skole, og det er ikke en Oslo-skole. Jeg opplever i alle fall ikke (og har ikke hørt at ungene gjør det heller) mye sammenligning, testing, vurdering, konkurranse og stress. Det kan selvsagt ha med at jeg har unger som glir relativt friksjonsfritt gjennom skoleløpet, men de har aldri grått over ei eneste lekse, og bruker ikke spesielt lang tid på det heller. Skolen er stort sett bare lystbetont for alle tre.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-16, 16:31   #25
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag
 
Hondacrv sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 13.070
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er Oslo-skolen noe annet enn skolen?

Åja. Eg trudde timetallet på ulike trinn var fastsett ein gong for alle.

__________________
05
Hondacrv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-16, 16:33   #26
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er Oslo-skolen noe annet enn skolen?

Nei, det er vel et minimumskrav.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-16, 17:01   #27
Benzo
Teller ned
 
Benzo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 12.089
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er Oslo-skolen noe annet enn skolen?

Jeg har ikke sett filmen, men begge våre barn har hatt gangeprøver med stoppeklokke regelmessig. 04 jenta hadde det hver dag en periode og ble kjempestresset. 06 gutten klarte 1 gang alle gangestykkene, men fikk ikke diplom fordi han brukte 10 sekunder mer enn tillatt.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-16, 17:07   #28
Blånn
Bør lage seg en tittel selv
 
Blånn sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 8.166
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er Oslo-skolen noe annet enn skolen?

Opprinnelig lagt inn av Hondacrv, her.

Åja. Eg trudde timetallet på ulike trinn var fastsett ein gong for alle.

Minimumskrav har man, men om den enkelte kommune vil finnansiere flere timer er det opp til dem.

__________________
Blånn, Storebror (-99), Lillemann (-03) og Houdini (-05)

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-16, 17:18   #29
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.244
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er Oslo-skolen noe annet enn skolen?

Mja. Jeg har ikke sett filmen, men

Sitat:

Læreren gjennomfører prøven med stoppeklokke, i henhold til Utdanningsdirektoratets retningslinjer. På tavlen står beskjeden «Jeg gjør så godt jeg kan».

Slik gjennomføres altså en prøve som skal avdekke lærevansker hos barn. Det gjør vondt å se på. Og det er vondt å vite at de yngste barna utsettes for slike prøvesituasjoner flere ganger gjennom skoleåret.

høres da ut som helt vanlige kartleggingsprøver, som vel er obligatoriske over hele landet?

Og at selv skoleflinke barn sutrer over leksene en gang i blant, er vel ikke akkurat breaking news. Ellers er jeg særdeles fornøyd med (vår lille flik av) Oslo-skolen. Vi har hatt svært gode lærere, dedikerte og tilretteleggende, både for utfordringer og muligheter.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-16, 17:26   #30
Blånn
Bør lage seg en tittel selv
 
Blånn sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 8.166
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er Oslo-skolen noe annet enn skolen?

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Mja. Jeg har ikke sett filmen, men


høres da ut som helt vanlige kartleggingsprøver, som vel er obligatoriske over hele landet?

Og at selv skoleflinke barn sutrer over leksene en gang i blant, er vel ikke akkurat breaking news. Ellers er jeg særdeles fornøyd med (vår lille flik av) Oslo-skolen. Vi har hatt svært gode lærere, dedikerte og tilretteleggende, både for utfordringer og muligheter.

Jepp, høres ut som kartleggingsprøvene. Grunnen til at de går på tid er jo for å avsløre om elevene har gode nok strategier for å løse oppgavene.

__________________
Blånn, Storebror (-99), Lillemann (-03) og Houdini (-05)

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-16, 18:20   #31
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.244
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er Oslo-skolen noe annet enn skolen?

Ja, og de er vel laget slik at vanlige elever uten utfordringer i faget skal klare over 90 %?

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-16, 18:21   #32
Blånn
Bør lage seg en tittel selv
 
Blånn sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 8.166
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er Oslo-skolen noe annet enn skolen?

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Ja, og de er vel laget slik at vanlige elever uten utfordringer i faget skal klare over 90 %?

Det stemmer.

__________________
Blånn, Storebror (-99), Lillemann (-03) og Houdini (-05)

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-16, 18:29   #33
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.493
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er Oslo-skolen noe annet enn skolen?

Opprinnelig lagt inn av Hondacrv, her.

Men kvifor har Oslo-skolen fleire timar?

Eg trur kun det gjeld dei skulane som er med i Groruddalssatsingen. Dei har hhv. fem og seks vekestimar med norsk, i staden for fire og fem, på ungdomstrinnet i alle fall.

Edit: Ser at eg tok feil. Det gjeld visst alle skulane. Men Groruddalssatsingen har i alle fall fleire norsktimer.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.

Sist redigert av nokon : 09-09-16 kl 18:32. Årsak: Lese heile tråden ... :flau:
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-16, 18:48   #34
Einhyrningur
Be happy!
 
Einhyrningur sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 10.039
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er Oslo-skolen noe annet enn skolen?

Vi hører ikke til Oslo-skolen, men har kartleggingsprøver, unger som gråter over lekser og førsteklassinger som ikke synes noe er kos. Så at Oslo-skolen skal være så skrekkelig klarer jeg ikke forstå. Jeg tror skole generelt kan være tøft for mange. Det spørs bare hvordan man framstiller det.

Einhyrningur er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 09-09-16, 19:27   #35
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.775
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er Oslo-skolen noe annet enn skolen?

Jeg syns "vår" Oslo-skole er tipptopp på de aller fleste områder, og jeg syns de er flinke til å bruke kartleggingsprøver til det de er ment til, nemlig sikre nivåtilpasset opplæring og fange opp de svakeste elevene. Og ellers blir jeg oppgitt over den konstante "jakten" på Osloskolen. For den er stort sett veldig god. Problemet med slik jakt er at de gangene det er behov for å adressere et problem, så er systemet så utslitt og lei av (urettferdig) kritikk at de faktiske problemene ikke adresseres skikkelig.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-16, 20:11   #36
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er Oslo-skolen noe annet enn skolen?

Opprinnelig lagt inn av Cuyahoga, her.

Jeg leste denne kronikken, og kjente meg nok en gang ikke igjen i beskrivelsene av små barns skolehverdag.

Drives Oslo-skolene på en annen måte enn andre skoler?

Jeg så dokumentaren "Fra barn til borger", og ble litt sjokkert. Jeg tror ikke det er helt ulikt, men jeg føler likevel det ikke er helt likt som her i byen
Jeg synes iallefall skolen mine går på har ivaretatt spesielt min sønn bra, som er typen med maur i rompa som elsker lek.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-16, 21:20   #37
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!
 
Pamina sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 8.983
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er Oslo-skolen noe annet enn skolen?

Grorudalsatsingen, som tidligere var Oslo Indre Øst-satsingen, gir en time ekstra i matte og en i norsk i noen bydeler. Akkurat nå er midlene ikke der og alle elevene har vanlig timetall. Med ekstra så får elevene 4,5 timer (60 min) norsk og 4 timer matte.

Osloskolen har de beste resultatene i landet, og antagelig den største kompetansen på hetrogene elevgrupper. Selv har jeg jobbet med skole i Bærum og Asker i tillegg til Osloskolen, og fagtrykket og jobbing med å løfte elever som har dårlige forutsetninger for å lære språklig eller sosialt er veldig fokusert i nettopp Osloskolen. Det er store forskjeller i skolen fra bydel til bydel, og den kartleggingen folk maser med er slett ikke så fæl som alle vil ha den til. Den sikrer at alle elever blir målt og fulgt med og man slipper å finne ut at en 10.klassing (i Asker) faktisk ikke kan lese i 10.klasse, men fanger det opp en god del tidligere. Eller at elever først får dysleksidiagnose (i Bærum) i 9.klasse og mister fullstendig selvtilliten, men vi finner forhåpentlig dette ut så de får hjelp tidligere. Fortsatt er det mange elever som ikke får det de trenger i skolen, men jeg tror jo at når elevene vet at vi digger dem og de kommer med store smil og klemmer første dag etter ferien, så er det håp for Osloskolen fortsatt.

__________________
Pamina & Snuppa, 23. juli 05, Brodern, 23. august 08
Et hus uten bøker er som et legeme uten sjel. (Marcus Tullius Cicero)

Sist redigert av Pamina : 10-09-16 kl 13:42. Årsak: ufullstendig setning
Pamina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-16, 22:47   #38
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.985
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er Oslo-skolen noe annet enn skolen?

Opprinnelig lagt inn av Nessie, her.

Jeg så dokumentaren "Fra barn til borger", og ble litt sjokkert. Jeg tror ikke det er helt ulikt, men jeg føler likevel det ikke er helt likt som her i byen
Jeg synes iallefall skolen mine går på har ivaretatt spesielt min sønn bra, som er typen med maur i rompa som elsker lek.

Men akkurat det samme sier jeg om hvordan jeg oppfatter vår skole, og en av de lærerne som vises har vært ganske mye i klasserommet til knerten. Og han sier at det ikke oppfattes som så strengt.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-16, 23:18   #39
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.816
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er Oslo-skolen noe annet enn skolen?

Osloskolen er veldig resultatorientert. Jeg opplever alikevel at det er en skole som absolutt setter trivsel og fellesskap høyt. Våre barn trives. Jeg har ikke sett filmen det linkes til så jeg kan ikke kommentere dem. Mine barn kan forresten finne på å gråte over selv de minste lekser. Noen ganger vil man bare ikke. Jeg synes ikke det er så rart.

Rektor hos oss er veldig opptatt av resultater. Jeg har snakket en del med ham og det er ressultater og økonomi som er førstepri. Jeg har inntrykk av at det er et veldig press på dette ovenfra. Heldigvis er det kloke folk i ledelsen, inkludert rektor, som setter trivsel, skolemiljø og den enkelte elev høyt. Så jeg er ikke bekymret for barnas hverdag.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-16, 20:00   #40
Trixie
Bør lage seg en tittel selv
 
Trixie sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er Oslo-skolen noe annet enn skolen?

Har ikke sett den.
Men hvorfor må man teste mer i Oslo enn resten av landet for å gi alle barn tilrettelagt undervisning? Dette er jo noe alle har rett på.
Og hvordan opplever ungene denne testingen? Hva voksne føler om den er jo ikke viktig, det er barnas skolehverdag.

Det kom for ikke lenge siden en norsk forskning om overgang bhg/skole og det er intr forskning. Det burde i overgangen bhg/skole hvert mer sammenheng for å lette overgangen. Nå er det i svært mange tilfeller bhg som skal på besøk hos skole og se mot dem, det er svært nyttig om skolepersonell også ser hva barna har gjort i bhg for å skape sammenheng.

Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:27.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no