Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Skolemelk

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-08-07, 10:49   #41
Muskat
Bør lage seg en tittel selv
 
Muskat sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.813
Blogginnlegg: 23
Muskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Skolemelk

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Må bare skryte litt av kommunen vår da; alle grunnskoleelevene her får gratis frukt.

Gjør de? Vi fikk brev med hjem om at vi kan melde dem på skolefruktordning, det koster 2,50 per dag. Og vi bor i samme kommune.

Muskat er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-07, 11:28   #42
LaBanga
fri
 
LaBanga sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.011
Blogginnlegg: 11
LaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skolemelk

På vår forrige skole fikk også barna tilbud om sjokolade eller jordbærmelk. Nå er ikke det så mye sukker i denne skolemelka som sjokolademelk man får kjøpt i butikken til vanlig, men allikevel så er jeg ikke så sikker på om jeg synes det er bedre enn ingen melk for min sønn som ikke er glad i melk.

Han fikk smake litt jordbærmelk og sjokolademelk på den forrige skolen, men han ble veldig fort lei. Det var det de sa på skolen også, at de barna som bestilte den melka fort ble lei, så da ble den alltid til overs.

LaBanga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-07, 11:42   #43
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.926
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skolemelk

Opprinnelig lagt inn av Obelix, her.

HAr ikke fått noe info om dette ennå, men begge to hadde ihvertfall bestemt seg for sjokolademelk. Ingen av de drikker melk til vanlig, og sjokomelk er bedre enn ingen melk eller??

Fra skolemelk sine sider:


Her får de gratis frukt hver dag. Det gjenstår bare å se på kvaliteten på frukten.

I følge en barnelege som har barn i klassen over min datter så er det ikke så viktig at de skal drikke melk at det er verd det ekstra sukkeret. Han var ganske sjokkert da hans barn begynte og fikk tilbud om sjokolademelk og mente at det da var bedre at barnene drakk vann.

Vi har ikke fått tilbudet om skolemelk ennå, men min datter har aldri drukket det og jeg håper at det ikke blir et savn heller.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-07, 14:37   #44
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.003
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Skolemelk

Opprinnelig lagt inn av Muskat, her.

Gjør de? Vi fikk brev med hjem om at vi kan melde dem på skolefruktordning, det koster 2,50 per dag. Og vi bor i samme kommune.

Bor vi i samme kommune og dere får ikke? Merkelig. Jeg mener da vitterlig at det sto på skrivet vi fikk i går at alle 1-10 får gratis frukt. Det er mulig at de mente på skolen vår (Sa....rn) og var veldig upresise i formuleringa. I så fall er det jo ganske dårlig.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-07, 14:54   #45
Blånn
Bør lage seg en tittel selv
 
Blånn sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 8.164
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Skolemelk

Husker ikke hva vi betaler for skolemelk. I går fikk vi lapp om at skolefrukten i år er gratis. Det var en hyggelig overraskelse. Nå må jeg bare huske på å bestille!

Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-07, 18:36   #46
nikki
Bør lage seg en tittel selv
 
nikki sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Sørlandet
Innlegg: 1.407
nikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Skolemelk

Vi betaler 250,-pr.barn pr.semester.Vi har 3 barn i grunnskolen.
Syns det er greit jeg.I år får de også gratis frukt,og det er jo ett steg i riktig retnig.

nikki er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-07, 18:58   #47
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.930
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Skolemelk

Opprinnelig lagt inn av konemor, her.

Greit nok at de som ikke liker melk synes dette er bortkastet, men for mange er melk et sunt og godt alternativ til drikke på skolen.
Om dine ikke liker melk kan jo de heller kose seg med gratis frukt

1: Søtmelk er ikke så sunt som meieriene og den norske stat skal ha det til. Surmelk har som regel mer for seg fordi da blir kalken i kroppen i steden for å dras ut av laktosen.

2: De kan ikke kose seg med gratis frukt på skolen fordi skolene her i kommunen ikke tilbyr det, hverken gratis eller for betaling. Men de tar med seg lassevis hjemmefra.

3: To av mine tre barn liker søtmelk, men foretrekker vann utenom frokosten.

Strå er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 21-08-07, 19:17   #48
Señora
Bør lage seg en tittel selv
 
Señora sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.714
Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Skolemelk

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

I følge en barnelege som har barn i klassen over min datter så er det ikke så viktig at de skal drikke melk at det er verd det ekstra sukkeret. Han var ganske sjokkert da hans barn begynte og fikk tilbud om sjokolademelk og mente at det da var bedre at barnene drakk vann.

Vi har ikke fått tilbudet om skolemelk ennå, men min datter har aldri drukket det og jeg håper at det ikke blir et savn heller.

Det er ikke mer sukker i sjokolademelken enn den vanlige melken.

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-07, 20:24   #49
amylin
One of These Days
 
amylin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.919
Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Skolemelk

På min skole er det kun tilbud om lettmelk eller skummet melk, ingen juice og ikke rosa eller brun melk. 370,-kr for lettmelk og noe mindre for skummet melk. Vi har ikke skolefrukt av den enkle grunn at skolen ikke har lagringsplass til frukten. Det har vært tatt opp mange ganger i FAU. Nå har vi enda mindre plass siden SFO er flyttet og en annen avdeling i tillegg har flyttet inn og beslaglagt matterom, grupperom og diverse klasserom. Jeg har gjort slik at jeg har hatt fruktdag i klassen. Alle som vil være med tar med en frukt eller grønnsak også deler vi opp og legger på fat i spisetida. Vellykket og godt. Mange av mine elever foretrekker å ta med drikke hjemmefra. Godt tips for å ha kald drikke, legg flaska i frysern og ta den opp før skoledagen starter. Forfriskende og godt. Har gjort det selv med vann, iste og juice.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-07, 20:25   #50
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skolemelk

Opprinnelig lagt inn av Busymum, her.

Det er ikke mer sukker i sjokolademelken enn den vanlige melken.

Sjokolademelk er da tilsatt sukker, det er ikke vanlig melk.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-07, 20:26   #51
Muskat
Bør lage seg en tittel selv
 
Muskat sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.813
Blogginnlegg: 23
Muskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Skolemelk

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Bor vi i samme kommune og dere får ikke? Merkelig. Jeg mener da vitterlig at det sto på skrivet vi fikk i går at alle 1-10 får gratis frukt. Det er mulig at de mente på skolen vår (Sa....rn) og var veldig upresise i formuleringa. I så fall er det jo ganske dårlig.

Jeg ser nå på skrivet vi fikk at det står at for alle rene barneskoler (hun går på Ø......) er skolefrukt fortsatt foreldrebetalt. Da kan det jo virke som at skoler med både barne- og ungdomsskole får gratis frukt.

Muskat er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-07, 21:19   #52
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.643
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Skolemelk

Opprinnelig lagt inn av SiwH, her.

1: Søtmelk er ikke så sunt som meieriene og den norske stat skal ha det til. Surmelk har som regel mer for seg fordi da blir kalken i kroppen i steden for å dras ut av laktosen.

Dette interesserer meg, har du noen linker?

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-07, 21:28   #53
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.840
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Skolemelk

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Sjokolademelk er da tilsatt sukker, det er ikke vanlig melk.

Tilsatt 1g pr 100 g melk.
Den er itillegg laktoseredusert og tilsatt vit.D

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-07, 22:59   #54
konemor
Erfaren
 
konemor sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 861
konemor er litt kulkonemor er litt kul
Standard

Sv: Skolemelk

Opprinnelig lagt inn av SiwH, her.


2: De kan ikke kose seg med gratis frukt på skolen fordi skolene her i kommunen ikke tilbyr det, hverken gratis eller for betaling. Men de tar med seg lassevis hjemmefra.

Hadde frukt og melk vært gratis på alle skoler så kunne de jo kost seg med frukten

konemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-07, 23:06   #55
Señora
Bør lage seg en tittel selv
 
Señora sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.714
Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Skolemelk

Tine melk kakao:
Næringsinnhold per 100g

Energi 185 kJ (42 kcal)
Protein 3,4 g
Karbohydrat 5,9 g, hvorav sukkerarter 5,7 g
Laktose 0,2 g
Fett 0,7 g, hvorav mettede fettsyrer 0,4 g
Kostfiber mindre enn 0,1 g
Natrium mindre enn 0,1 g
Kalsium 110 mg (14%')
Fosfor 90 mg (11%')
Riboflavin 0,15 mg (9%')
Jod 16µg (11%')
Vitamin B12 0,5 µg (50%')
Vitamin D 0,4 µg (8 % ')
' av referanseverdien


Lettmelk:
Næringsinnhold per 100g

energi 192 kJ ( 46 kcal )
protein 3,3 g
karbohydrat 4,7 g
fett 1,5g
kalsium 115 mg (14 %)'
riboflavin (vit.B2) 0,15 mg (9 %)'
vitamin B12 0,5 µg (50 %)'
fosfor 90 mg (11 %)'
jod 16 µg (11 %)'
' av referanseverdi

Ser ikke ut som det er noen sukkerbombe akkurat, men ja, det er jo sukker i den. Vi ble fortalt på foreldremøte i fjor at denne melken ikke var mer usunn enn vanlig melk. Nå er ikke jeg ernæringsekspert da.

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-07, 23:08   #56
Señora
Bør lage seg en tittel selv
 
Señora sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.714
Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Skolemelk

Opprinnelig lagt inn av Muskat, her.

Jeg ser nå på skrivet vi fikk at det står at for alle rene barneskoler (hun går på Ø......) er skolefrukt fortsatt foreldrebetalt. Da kan det jo virke som at skoler med både barne- og ungdomsskole får gratis frukt.

Ja, 1-10 skoler og rene ungdomsskoler får gratis frukt.

Rene barneskoler får ikke frukt. Forstå det den som kan. Jeg vil vel tro at de minste barna er mer mottakelig for frukt enn ungdommer er.

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-07, 23:46   #57
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.930
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Skolemelk

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Dette interesserer meg, har du noen linker?

Nei, har ikke linker. Dette er rapporter jeg leste før Internett ble vanlig informasjonskilde. Men OK, for de fleste er søtmelk helt OK, for noen er det direkte skadelig, andre får "bare" løs mage og ganske mange tar ikke til seg det som er sunt med melken.

For meg er det et tankekors at benskjørhet ser ut til å være et større problem i Nord-Europa enn i land hvor søtmelk ikke er så vanlig drikke. Den artikkelen sto i Forskning en eller annen gang de siste fem årene, men jeg orker ikke lete den fram nå.

Strå er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 21-08-07, 23:49   #58
Frantzen
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Skolemelk

Opprinnelig lagt inn av Busymum, her.

Ser ikke ut som det er noen sukkerbombe akkurat, men ja, det er jo sukker i den. Vi ble fortalt på foreldremøte i fjor at denne melken ikke var mer usunn enn vanlig melk. Nå er ikke jeg ernæringsekspert da.

Interessant! Makelig anlagt som jeg har jeg aldri sjekket - men sa i går til min skuffede pode at han ikke fikk sjokolademelk på skolen fordi det er sukkerholdig og usunt. Men da er det ikke så ukurant likevel, da?
Gjett om han hadde blitt glad hvis mora gjorde helomvendig her

  Svar med sitat
Gammel 22-08-07, 00:04   #59
kie
weird
 
kie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.456
kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skolemelk

Her er det over 500,- for melk per år. Nærmere 1100,- for barna som skal ha på SFO også.

Jeg har 4 barneskolebarn. 3 av dem går på SFO.

__________________
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-07, 00:20   #60
Koma
Lysende norsk flaskekoker
 
Koma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.623
Blogginnlegg: 66
Koma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Skolemelk

Opprinnelig lagt inn av SiwH, her.

For meg er det et tankekors at benskjørhet ser ut til å være et større problem i Nord-Europa enn i land hvor søtmelk ikke er så vanlig drikke. Den artikkelen sto i Forskning en eller annen gang de siste fem årene, men jeg orker ikke lete den fram nå.

Det er ihvertfall sikkert at gåten ang. utbredelsen av osteoporose i Skandinavia ikke er helt løst. Her er ihvertfall noen linker til seriøs medisinsk forskning som gjør at jeg kommer til å gjøre hva jeg kan for å sikre ett visst melkeinntak for mitt barn.

Barn som ikke drikker kumelk I
Barn som ikke drikker kumelk II
Barns melkeinntak i barndommen påvirker bentetthet som voksen kvinne III

Koma er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:35.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no