Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Airbnb for dummies

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-02-19, 13:06   #1
olena
Superaktiv
 
olena sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Vestfold
Innlegg: 357
olena er litt kulolena er litt kul
Standard

Airbnb for dummies

Vi tenker å driste oss ut på nye ukjente markeder.

Vi ser at Airbnb gir fantastisk bra priser og bra beliggenheter.
Har mange av dere testet ut Airbnb?
Hvordan fungerer det - sånne praktiske ting som henting av nøkkel til ugunstige tider etc.
Og betaling - reserveres bare beløpet eller trekkes det direkte - man må ikke godkjenne at man har kommet dit?
Noen med erfaringer som har lyst til å dele med oss?

__________________
Olena - mamma fineste skolegutten (2007)
Og bonusbarna 1997, 2000,2011, 2013, 2015
olena er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-19, 14:18   #2
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Airbnb for dummies

Jeg har brukt Airbnb en del og alltid vært fornøyd. Jeg har forholdt meg til utleiere med med gode tilbakemeldinger og aldri falt for fristelsen til å leie «så billig at det er for godt til å være sant». Jeg tenker at man stort sett får det man betaler for, også på Airbnb.

Pengene trekkes direkte, men jeg har skjønt det slik at pengene holdes av hos Airbnb og overføres til utleier etter leieperioden eller en stund etter innsflytting. (Ikke ta mitt ord for det. Jeg kan ha misforstått.) Pengene overføres automatisk til utleier med mindre man klager. Leietaker skal ikke godkjenne utbetalingen.

Ift nøkkel, så sier man fra til utleier når man kommer. Jeg vet ikke hva som skjer hvis man kommer til svært ugunstige tider. Det har jeg aldri testet.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-19, 15:34   #3
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.890
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Airbnb for dummies

Du kan velge å betale 100% eller 50% når du bestiller, ikke sikkert 50% tilbudet kommer fram på mobil, men PC ihvertfall. BNB beholder pengene til leien er ferdig.

Avbestillingsreglene bør du lese. De er varierende og selv full retur er minus gebyret. Det står med liten skrift. Strenge kanselleringsvilkår er strenge. Ihvertfall hvis dere er vant med booking.com eller tilsvarende.

Det er ikke lett å se hvem som leier ut eget private hjem og hvem som er profesjonelle aktører. Jeg har funnet flere boliger rimeligere på booking.com. Og uten forhåndsbetaling og med mulighet for kansellering. Det er ikke alltid at rengjøring er inkludert, ikke sengetøy og håndklær heller. Men det står i beskrivelsen.

Men vi har leid der og gjør det igjen. Jeg har tre opphold i år.

Vi avtaler møtetid, det vanligste har vært å møte utleier i boligen. Vi har spurt om start og slutt til andre tider og det har vært greit.

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-19, 16:29   #4
Hot Lips
kissable
 
Hot Lips sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 3.694
Hot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt likt
Standard

Sv: Airbnb for dummies

Bare gode erfaringer. Sitter i en Airbnb-leilighet i Florida as we speak. Velger konsekvent utleiere som er «superhoster» og de med gode tilbakemeldinger. Opplever at de alltid er svært imøtekommende og svarer raskt. Her i USA har det vært kodelås på døra og/eller innsjekking i resepsjonen på resortet. I feks Spania har jeg møtt eier for overlevering av nøkkel. Betalte 50% ved bestilling, og de resterende 50 et par uker før ankonst, mener jeg. Kommuniserer alltid med verten via Airbnb-appen, så dokumentasjonen blir liggende i tilfelle trøbbel.

__________________

Hot Lips er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-19, 20:11   #5
Carpe Diem
Bør lage seg en tittel selv
 
Carpe Diem sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 3.678
Carpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Airbnb for dummies

Vi brukte Airbnb for første gang nå i vinterferien , i Århus.
Valgte en superhost med mange ferske og gode tilbakemeldinger. Betalte det samme som et ok hotellrom, men fikk en veldig flott leilighet med nydelig utsikt og sentral beliggenhet. Bildene matchet virkeligheten, så det var helt knall! (var litt spent på akkurat dette, for bildene var veldig fine)
Vi møtte aldri verten, men fikk innsjekkingsopplysninger via appen samme morgen. Beskrivelse av hvor nøkkelen lå, på utsiden av leiligheten. Det fungerte fint.

Leiligheten var ren og pen, dette var også noe jeg var litt spent på.

Sengene pent redd opp og dandert, håndklær etc tilgjengelig.

Verten virket som en person med greit med penger, og stor tillit til leietaker, da det lå Ipad, YSL Tassel veske, Valentino veske etc i leiligheten

Kommer til å benytte Airbnb igjen. Ikke nødvendigvis for å spare penger, men for å kunne ha mer plass å boltre seg på, lage noe mat selv, få en annen opplevelse etc.

__________________
x x x
Carpe Diem er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-19, 21:02   #6
amylin
One of These Days
 
amylin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.918
Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Airbnb for dummies

Har leid flere ganger gjennom Airbnb, og vært veldig fornøyd. Noen ganger har vi møtt utleier og andre ganger har vi ikke møtt utleier. Vi gjør det egentlig ikke for å få billigere sted å bo, men heller at det er bedre plass. I fjor hadde kjæresten og jeg en flott leilighet med terrasse i Italia. Og da ungene, kjæresten og jeg hadde stor leilighet rett ved siden av Liseberg. Det var utrolig deilig å ta med take-out og sette seg på verandaen med beina opp etter en hel dag på Liseberg.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-19, 14:15   #7
Tussa
Ferdiglada
 
Tussa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.880
Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Airbnb for dummies

Fleire og gode erfaringar her også! Pengane blir som eg har forstått reservert hos Airbnb og overført når alt går som avtalt. Vi har både møtt utleier og ikkje møtt utleier. Vi har bodd i det som virkelig er folk sine heimar og det som viste seg å vere utleieleilighet. Sjekkar som dei andre her at folk er Superhost og lese anmeldelsar.

__________________
Gut 02 Jente 05
Tussa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-19, 14:27   #8
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.115
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Airbnb for dummies

Vi har bodd i flere airbnb-leiligheter og bare møtt utleier én eller to ganger. Nøkkelen har vi typisk hentet i en kafe, bar eller kiosk rett i nærheten, det har alltid vært uproblematisk.

Vi har ikke primært valgt det for prisen, men fordi det er hyggelig å ha en hel leilighet og evt. fordi det har vært i et område vi ønsket å bo, men der det er få hoteller.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-19, 14:42   #9
Effie
wizzzard
 
Effie sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 955
Blogginnlegg: 1
Effie er populærEffie er populærEffie er populærEffie er populærEffie er populærEffie er populær
Standard

Sv: Airbnb for dummies

Har budd i fleire airbnb-leiligheter har kjem sikkert til å gjere det igjen. Kjem og går ofte til ugunstige tider og då har dei fleste løyst det med å legge ut nøkkel. Fleire av utleigarane har eg aldri møtt. Alle boliger reine og fine, med sengetøy og handkler.

Har stort sett leigd eige hus/leilighet, og ein gong kun eit rom med delt bad/kjøkken. Det gjør eg nok ikkje igjen, for der var det ikkje nøkkel på soverom/toalett, og ein i naborommet som hadde vore på fest, og eg får noia av å ikkje kunne låse mi eiga dør.

__________________
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal.
Effie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-19, 12:03   #10
olena
Superaktiv
 
olena sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Vestfold
Innlegg: 357
olena er litt kulolena er litt kul
Standard

Sv: Airbnb for dummies

Tusen rakk for svar alle sammen.
Ser mange har veldig gode erfaringer.
Vi tenkte at man kanskje også får litt andre beliggenheter enn hotellene gjør og at det er mer privat/uforstyrret.
Også ser det jo ut dom om prisene ikke er noe høyere enn hotell.
Vi lurer på å teste det ut i Thailand neste vinter. Derav spørsmålet om ugunstige flytider. Da landet man gjerne til rare tider....

__________________
Olena - mamma fineste skolegutten (2007)
Og bonusbarna 1997, 2000,2011, 2013, 2015
olena er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-19, 12:40   #11
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.377
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Airbnb for dummies

Vi har også brukt AirBnB noen ganger, og bare har gode opplevelser.

Hvordan fungerer det - sånne praktiske ting som henting av nøkkel til ugunstige tider etc.
Noen ganger har vi møtt utleier, men flere ganger har nøkkelen vært i nøkkelboks på veggen som vi fikk kode til rett før ankomst. En gang var døren åpen.

Og betaling - reserveres bare beløpet eller trekkes det direkte - man må ikke godkjenne at man har kommet dit?
Det tror jeg har variert litt, enten om det trekkes direkte, eller om det trekkes nærmere ankomst. Men vi har ikke vært nødt til å godkjenne noe, det går automatisk.

Noen med erfaringer som har lyst til å dele med oss?
Som sagt, bare gode opplevelser. En gang bodde vi i et eget hus på eiendommen til dem som leide ut. Da møtte vi dem selvsagt. De inviterte også ungene med ut på beite for å bli med når hun trente opp gjeterhund. På samme tur leide vi hjemmet til en familie, mens de var på hytta. Kjempestort hus, og veldig hyggelig. De hadde to kjøleskap; ett til oss og ett til seg selv.

I Sverige leide vi en liten leilighet hvor jeg også fikk inntrykk av at de bodde i, hvertfall deltid.

Alt dette var i Scandinavia, lenger sør og i Asia tror jeg det er en stor overvekt av mer profesjonelle utleiere. Vi liker godt å bo i egen leilighet eller hus når vi er på reise, slik at vi kan fikse oss selv. Vi har aldri prøvd å leie rom i andres hus, bare der vi har hele huset eller leiligheten for oss selv. Det har vært en veldig hyggelig måte å feriere på, og utleierne har vært superhyggelige, uten unntak.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-19, 22:32   #12
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.768
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Airbnb for dummies

Har leid på airbnb, men du har mye av de samme leilighetene på feks booking.com, og noen er også på husbyttesider samtidig. Mange sånne steder nå bruker nøkkelbokser med kode, er min erfaring, og så har de ofte en perm el.l. med hus-info. Så treffer ofte ikke eier i det hele tatt.

Kan være lurt å sjekke på flere plattformer, fordi betingelsene kan variere litt ifht avbestilling o.l., som det sies over.

Bestillingen vi har inne nå, er fordi det er en beliggenhet hvor det er smått med hotell.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-19, 14:39   #13
Elisabet
Står på egne ben
 
Elisabet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.922
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Airbnb for dummies

Men kan en søke på airbnb på kart? Sånn at om jeg søker etter et sted i Gøteborg eller i nærheten så kan jeg se hvor de ligger i et kart? Får jo bare opp ørten sider når jeg søker og vanskelig å se hvor de ligger, og de ligger jo milesvis unna de jeg sjekker nærmere. Er det noe jeg ikke skjønner med å søke?

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-19, 14:48   #14
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.377
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Airbnb for dummies

Jeg søker, og får opp listen til venstre, og kart til høyre. Nest øverst til høyre er det en bryter der du kan skru av og på kartet.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-19, 14:48   #15
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.394
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Airbnb for dummies

Opprinnelig lagt inn av Elisabet, her.

Men kan en søke på airbnb på kart? Sånn at om jeg søker etter et sted i Gøteborg eller i nærheten så kan jeg se hvor de ligger i et kart? Får jo bare opp ørten sider når jeg søker og vanskelig å se hvor de ligger, og de ligger jo milesvis unna de jeg sjekker nærmere. Er det noe jeg ikke skjønner med å søke?

Hvis du skriver inn søkekriteriene dine (antall personer, by og dato), og velger at du ser etter "Hjem", så får du opp en knapp øverst til høyre, hvor det står "vis i kart".

__________________
µ 05 07 07
My er aktiv nå   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:31.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no