Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Er det tilfelle at lus ikke går i afrohår?

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-12-15, 10:46   #1
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.476
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er det tilfelle at lus ikke går i afrohår?

Ungen min påstår at venninnen med afrohår ikke kan få lus. Stemmer det? Eller er det kun en myte?

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-15, 10:48   #2
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.389
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det tilfelle at lus ikke går i afrohår?

Myte. Som gjorde at pedleder i Hiawatas barnehage til slutt måtte lusekure ungene i barnehagen, for de ble aldri kvitt det.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-15, 10:57   #3
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.854
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det tilfelle at lus ikke går i afrohår?

Jeg har hørt at lusa foretrekker glatt og rett hår (noe som ville vært fint for denne husstanden), men det er vel sikkert en tilsvarende myte, det også.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-15, 11:01   #4
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.389
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det tilfelle at lus ikke går i afrohår?

Det lus liker minst er lyst, kort hår. De liker å kunne gjemme seg fra lys.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-15, 11:40   #5
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det tilfelle at lus ikke går i afrohår?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Det lus liker minst er lyst, kort hår. De liker å kunne gjemme seg fra lys.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-15, 11:41   #6
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.389
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det tilfelle at lus ikke går i afrohår?

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Jeg tror du må ha enda kortere for at det skal gjelde, dessverre. Typ militærkort.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-15, 11:44   #7
zinatara
Bør lage seg en tittel selv
 
zinatara sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 6.729
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Er det tilfelle at lus ikke går i afrohår?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg tror du må ha enda kortere for at det skal gjelde, dessverre. Typ militærkort.

Under 8 mm tror jeg det var. Guttungen fikk kort hår når det gikk i barnehagen og jeg ikke orket flere kurer. Han fikk lus i blondt hår i vanlig guttesveis.

Jeg har hørt at det er litt mindre sjans å få lus i afrohår, men når man får det er det mer styr siden lusekammene ikke er tilpasset denne type hår.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-15, 11:54   #8
Bergensis
Ventar stadig på vår
 
Bergensis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 9.758
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er det tilfelle at lus ikke går i afrohår?

Eg kan stadfeste at dette er ein myte. Hørselsmåling kan av og til avsløre heilt andre ting enn status på hørsel.

__________________
Bergensis
Bergensis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-15, 11:58   #9
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.389
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det tilfelle at lus ikke går i afrohår?

Opprinnelig lagt inn av Bergensis, her.

Eg kan stadfeste at dette er ein myte. Hørselsmåling kan av og til avsløre heilt andre ting enn status på hørsel.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-15, 12:09   #10
Bergensis
Ventar stadig på vår
 
Bergensis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 9.758
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er det tilfelle at lus ikke går i afrohår?

Eg har hørselsmålt pasient med afrohår, og fann lus. Men det har eg også funne på pasientar utan afrohår.

__________________
Bergensis
Bergensis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-15, 12:12   #11
Xian
Tvåtusentalssuffragett
 
Xian sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.632
Xian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er det tilfelle at lus ikke går i afrohår?

Opprinnelig lagt inn av Bluen, her.

Jeg har hørt at lusa foretrekker glatt og rett hår (noe som ville vært fint for denne husstanden), men det er vel sikkert en tilsvarende myte, det også.

Min personlige teori (les: mitt halmstrå) har vært det motsatte, altså at lusene ikke klarer å feste seg i rett silkehår, men liksom sklir av hårstrået. Ullungen er såvidt jeg vet den eneste i klassen som aldri har hatt lus. *bank-bank* I høst har begge bestevenninnene hatt, så jeg handlet inn luseremedier, og var sikker på at nå var tiden inne (ute). Vi har gredd og gredd, men foreløpig ikke tegn til lus i husstanden. *bank-bank igjen*

__________________
Ullungen 2006 og Lillebror 2015

Vegen er lystig, og vegen er vrang.

Sist redigert av Xian : 09-12-15 kl 12:38.
Xian er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-15, 12:14   #12
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.389
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det tilfelle at lus ikke går i afrohår?

Opprinnelig lagt inn av Bergensis, her.

Eg har hørselsmålt pasient med afrohår, og fann lus. Men det har eg også funne på pasientar utan afrohår.

Ahaaa! Litt treig i dag.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-15, 12:36   #13
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.476
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det tilfelle at lus ikke går i afrohår?

Ok, myte. Takk for svar.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-15, 12:39   #14
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.808
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det tilfelle at lus ikke går i afrohår?

For noen år siden fikk vi brev om at det var lus på Guttungen sin skole. Samme dag snauklipte vi ungen. Seinere på dagen kom en kompis på besøk, med lillebror på slep - begge to glattbarberte på hodet.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-15, 14:22   #15
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.542
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er det tilfelle at lus ikke går i afrohår?

Hadde jeg hatt en unge med afrohår og lus hadde jeg trolig snauklippet, tenke å skulle gre det håret, liksom!!!

For den del, det ble barbermaskin på guttungen også da det gikk lus, sommersveisen er jo sånn ikke-luse-vennlig, så han bare fikk den på en annen tid av året... Faren valgte samme løsning, søstra har så tynt lyst hår at det er lett å gre, og jeg.... jeg burde sikkert snauklippet meg, men det sitter litt langt inne, så mannen grer meg etter beste evne når vi får slike lusevarsel.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 09-12-15, 15:25   #16
celebelen
Dragedytteren
 
celebelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Innlegg: 5.599
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Er det tilfelle at lus ikke går i afrohår?

Opprinnelig lagt inn av Xian, her.

Min personlige teori (les: mitt halmstrå) har vært det motsatte, altså at lusene ikke klarer å feste seg i rett silkehår, men liksom sklir av hårstrået.

Særlig hvis barnet har ganske tynt hår, også. *klamrer seg til samme halmstrå* Vi har sluppet unna de rundene som har vært med lus, selv om Villes bestevenninne har fått opptil fler ganger.

__________________
Det jeg mangler i tålmodighet, tar jeg igjen i temperament.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-15, 15:39   #17
IOA
WF: BNBE
 
IOA sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.219
IOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Er det tilfelle at lus ikke går i afrohår?

Mitt barn har afro, og har hatt lus. Flere ganger. Jeg ser for meg at håret hennes er drømmeboligen for lus, egentlig.

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Hadde jeg hatt en unge med afrohår og lus hadde jeg trolig snauklippet, tenke å skulle gre det håret, liksom!!!

Jeg måtte klippe endel første gangen vi hadde lus i hus, håret ble helt enormt når jeg gredde med lusekam! Heldigvis er det lenge siden vi har hatt lus nå, jeg tror ikke det hadde vært så populært med kort hår nå.

__________________
IOA - stolt mamma til Snuppa feb 05 og Lillebror mai 09.
IOA er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-15, 15:45   #18
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.436
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det tilfelle at lus ikke går i afrohår?

Jeg har også en teori om at glatt, tynt, lyst hår ikke er noen favoritt. Mine unger har i alle fall på mirakuløst vis unngått lus, til tross for flere omganger med hardnakket lusepidemi på begge trinnene, der ungenes nærmeste venner har hatt lus opptil flere ganger. Også i ferien unngikk de det, da vi oppdaget lus på søskenbarna. Der hadde de i flere dager sittet med hodene tett sammen over mobiltelefoner, blitt båret på ryggen og lent seg inntil håret, lånt hårbørste m.m.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-15, 15:53   #19
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.476
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det tilfelle at lus ikke går i afrohår?

Jeg kan knuse teorien deres om glatt, tynt hår.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-15, 16:17   #20
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.907
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det tilfelle at lus ikke går i afrohår?

Opprinnelig lagt inn av Xian, her.

Min personlige teori (les: mitt halmstrå) har vært det motsatte, altså at lusene ikke klarer å feste seg i rett silkehår, men liksom sklir av hårstrået. Ullungen er såvidt jeg vet den eneste i klassen som aldri har hatt lus. *bank-bank* I høst har begge bestevenninnene hatt, så jeg handlet inn luseremedier, og var sikker på at nå var tiden inne (ute). Vi har gredd og gredd, men foreløpig ikke tegn til lus i husstanden. *bank-bank igjen*

Vi henger i samme halmstrået. Hverken guttene eller jeg har noen gang hatt lus, så jeg satser på at såpeglatte, asiatiske hårstrå er for slitsomt for lusa å holde seg fast i.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:38.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no