Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Wearable technology – kroppsbåret teknologi?

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-01-16, 15:42   #1
Mistral
Fluctuat nec mergitur
 
Mistral sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Paris
Innlegg: 943
Mistral er populærMistral er populærMistral er populærMistral er populærMistral er populær
Standard

Wearable technology – kroppsbåret teknologi?

Hvordan kan man få sagt “wearable technology” på godt norsk?

Språkrådet foreslår "kroppsbåret", men ut fra de totalt 59 Google-treffene å dømme har ikke begrepet blitt mottatt med enorm entusiasme akkurat.

"Plagg-PC" er det andre forslaget. Det får 19 Google-treff.

Noen her som er mer kreative enn Språkrådet?

Mistral er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-16, 15:45   #2
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.905
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Wearable technology – kroppsbåret teknologi?

Jeg mener jeg leste en artikkel om "kroppsnære enheter" i fjor? Den omhandlet Fitbit, Apple Watch og dets like.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-16, 15:47   #3
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Wearable technology – kroppsbåret teknologi?

"Wearables" er det uttrykket jeg er vant med å bruke.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-16, 15:48   #4
Mistral
Fluctuat nec mergitur
 
Mistral sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Paris
Innlegg: 943
Mistral er populærMistral er populærMistral er populærMistral er populærMistral er populær
Standard

Sv: Wearable technology – kroppsbåret teknologi?

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Jeg mener jeg leste en artikkel om "kroppsnære enheter" i fjor? Den omhandlet Fitbit, Apple Watch og dets like.

Det er noe sånt jeg er på jakt etter ja. Får 73 treff på Google, deriblant en del solide kilder. Jeg prøver meg med det. Takk!

Mistral er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-16, 15:50   #5
Mistral
Fluctuat nec mergitur
 
Mistral sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Paris
Innlegg: 943
Mistral er populærMistral er populærMistral er populærMistral er populærMistral er populær
Standard

Sv: Wearable technology – kroppsbåret teknologi?

Jeg er ikke så glad i å bruke anglisismer hvis jeg kan unngå det. Men det bør jo ikke se helt teit ut på norsk heller.

Mistral er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-16, 15:54   #6
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Wearable technology – kroppsbåret teknologi?

Opprinnelig lagt inn av Mistral, her.

Jeg er ikke så glad i å bruke anglisismer hvis jeg kan unngå det. Men det bør jo ikke se helt teit ut på norsk heller.

Jeg ville ikke brukt det skriftlig, jeg heller. I alle fall hvis jeg kunne unngått det. Kroppsnære enheter høres ut som et godt valg. Jeg ser både digi.no og Computerworld har brukt uttrykket.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-16, 16:04   #7
Mistral
Fluctuat nec mergitur
 
Mistral sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Paris
Innlegg: 943
Mistral er populærMistral er populærMistral er populærMistral er populærMistral er populær
Standard

Sv: Wearable technology – kroppsbåret teknologi?

Ja, jeg tror jeg lander på det.

Mistral er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-16, 19:06   #8
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.854
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Wearable technology – kroppsbåret teknologi?

Hapåteknologi?

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-16, 20:26   #9
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Wearable technology – kroppsbåret teknologi?

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-16, 21:20   #10
Siritk
Bør lage seg en tittel selv
 
Siritk sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Midt på
Innlegg: 2.399
Siritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Wearable technology – kroppsbåret teknologi?

Kroppssensorer?

Siritk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-16, 22:34   #11
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Wearable technology – kroppsbåret teknologi?

Opprinnelig lagt inn av Siritk, her.

Kroppssensorer?

Nei, det er ikke det samme. Wearable technology går utover bare sensorteknologi. Det inkluderer en rekke typer sensorer, men inkluderer også mange andre ting som ikke er sensordrevet. Aktivitetsarmbånd, smartklokker og "googlebriller" er alle eksempler på WT.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-16, 22:37   #12
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.476
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Wearable technology – kroppsbåret teknologi?

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Hapåteknologi?

Ingenting som er som det!

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-16, 22:41   #13
Siritk
Bør lage seg en tittel selv
 
Siritk sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Midt på
Innlegg: 2.399
Siritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Wearable technology – kroppsbåret teknologi?

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Nei, det er ikke det samme. Wearable technology går utover bare sensorteknologi. Det inkluderer en rekke typer sensorer, men inkluderer også mange andre ting som ikke er sensordrevet. Aktivitetsarmbånd, smartklokker og "googlebriller" er alle eksempler på WT.

Sant nok, men det er mye sensorikk i det vi bærer av teknologi i tillegg. Jeg jobber mye med sensorikk og "kroppsbåren" teknologi. Vi bruker ordet bærer, men så handler mye om personer med nedsatt funksjonevne. Jeg er også litt forstyrret av alle studentoppgavene som skrives om wearables på engelsk. Det begynner å bli norsk for meg.

Siritk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-16, 23:00   #14
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.845
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Wearable technology – kroppsbåret teknologi?

Jeg lever "kroppsbehåret teknologi" hver gang denne trådtittelen dukker opp. Noe sier meg at det peker i retning av et lite ideelt begrep.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-16, 14:37   #15
Mistral
Fluctuat nec mergitur
 
Mistral sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Paris
Innlegg: 943
Mistral er populærMistral er populærMistral er populærMistral er populærMistral er populær
Standard

Sv: Wearable technology – kroppsbåret teknologi?

Hapåteknologi var jo et genialt forslag, hadde det bare vært forståelig for de som skal lese. Kroppsbehåret teknologi, not so much.

"I Have The Feeling That Future Technology Will Experience Some Hairy Problems"

Mistral er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-16, 22:29   #16
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.498
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Wearable technology – kroppsbåret teknologi?

Opprinnelig lagt inn av Bluen, her.

Jeg lever "kroppsbehåret teknologi" hver gang denne trådtittelen dukker opp. Noe sier meg at det peker i retning av et lite ideelt begrep.

Det er det jeg også leser.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er aktiv nå   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:15.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no