Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er jeg kjip?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-01-08, 23:09   #1
vimjer
Tante Sofie
 
vimjer sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.632
Blogginnlegg: 6
vimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Er jeg kjip?

Jeg får litt flashbacks til urgammel forumdiskusjon vedr. rosa gummistøvler til gutter.

Saken er at seksåringen så gjerne vil at jeg skal strikke ullbukse og ullgenser til han. En gutt i klassen hans har slike tynne strikkaklær som kan brukes inne.

Vel, i dag gikk turen til garnbutikken, og han skulle selv få velge farger. Han ville ha rosa genser og pastellgul bukse! Storebroren utbrøt umiddelbart: "Nei, E..., det er helt uaktuelt." Det var akkurat hva jeg selv tenkte også. Skal jeg liksom sende han på skolen i klær som ser ut som et hentesett til ei nyfødt lita tulle?! Jeg tok en halvpedagogisk variant hvor jeg sa at slike lyse farger blir så fort skitne ... :sleip:
Han gikk med på å velge mørkere farger, og det ble burgunderrød til genseren og mørk grønn til buksa.

Var jeg kjip? Hadde dere satt dere ned å strikke i rosa og pastellgult til en gutt på seks?

vimjer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-08, 23:11   #2
lijander
ssscccuphersfantassschisk
 
lijander sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 752
lijander er litt kullijander er litt kullijander er litt kul
Standard

Sv: Er jeg kjip?

Jeg hadde ikke strikket rosa og pastellgult hvis AJ hadde bedt om det i en alder av seks.

Så får jeg heller bare kalles kjip, men jeg ber ikke om at han skal bli mobbet heller.

__________________
Misunn aldri andres gleder, du kjenner ikke deres sorger
lijander er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-08, 23:12   #3
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.097
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er jeg kjip?

Opprinnelig lagt inn av vimjer, her.

Var jeg kjip? Hadde dere satt dere ned å strikke i rosa og pastellgult til en gutt på seks?

Nei, det hadde jeg ikke gjort. :Også kjip:
Poden kunne glatt fått rosa klær, men jeg hadde ikke strikket i rosa. Jeg hadde vært redd for at mye arbeid hadde blitt liggende i skapet den dagen poden hadde endret mening. (Om han hadde endret mening.)

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-08, 23:14   #4
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.097
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er jeg kjip?

Opprinnelig lagt inn av lijander, her.

Så får jeg heller bare kalles kjip, men jeg ber ikke om at han skal bli mobbet heller.

Man ber vel ikke om mobbing selv om gutter går i rosa?

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-08, 23:15   #5
Bergensis
Ventar stadig på vår
 
Bergensis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 9.758
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er jeg kjip?

Opprinnelig lagt inn av vimjer, her.

Jeg tok en halvpedagogisk variant hvor jeg sa at slike lyse farger blir så fort skitne ... :sleip:

Sleip?
Absolutt ikkje. Berre veldig praktisk orientert.
Hadde ikkje strikka i den fargekombinasjonen til den 5 år gamle jenta mi eingong




...men no hadde vel eg ikkje strikka noko som helst uansett kva farge det var snakk om *ikkje-strikke-kyndig*

__________________
Bergensis
Bergensis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-08, 23:17   #6
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er jeg kjip?

Den unge mannen proklamerte i romjulen at han ville ha en genser med rosa traktor. Tidligere i uken fikk han pakke fra bestemor: Strikkegenser med rosa traktor.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-08, 23:17   #7
Propella
superbruker
 
Propella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.611
Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er jeg kjip?

Nei, jeg syns ikke du var kjip. Det var upraktiske farger uansett om det var gutt eller jente. Når man først skal bruke tid på strikke bukse og genser så er det greit at det blir brukt etterpå også. Kan hende at han bare ville brukt det noen få ganger før han ble lei av fargene.

__________________
Propella
Propella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-08, 23:17   #8
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet
 
Hasselnøtt sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.207
Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Er jeg kjip?

Jeg er like kjip. Jeg hadde sannsynligvis streika dersom ei jente på 6 hadde bedt om det også.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-08, 23:21   #9
daffy
Bør lage seg en tittel selv
 
daffy sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.462
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er jeg kjip?

Opprinnelig lagt inn av Liven, her.

Nei, det hadde jeg ikke gjort. :Også kjip:
Poden kunne glatt fått rosa klær, men jeg hadde ikke strikket i rosa. Jeg hadde vært redd for at mye arbeid hadde blitt liggende i skapet den dagen poden hadde endret mening. (Om han hadde endret mening.)

Dette tenker jeg også. Jeg hadde ikke strikket rosa og pastellgult til ham (gitt at jeg kunne strikke da), men jeg kunne gjerne kjøpt noe i de fargene til ham hvis jeg skjønte at han hadde et inderlig ønske om det.

daffy er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 19-01-08, 23:21   #10
Olympia
ræv med ører
 
Olympia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.944
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er jeg kjip?

Selvsagt ville jeg kjøpt det. Han er stor nok til å evt. forsvare sine valg hvis noen setter spørsmålstegn ved om det er jentefarger eller ikke. Han tåler et sånt støyt hvis det blir erting, og han er sannsynligvis også klar over at det kan bli det.

__________________
-lost behind where all things fall-


Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-08, 23:22   #11
Olympia
ræv med ører
 
Olympia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.944
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er jeg kjip?

Opprinnelig lagt inn av Liven, her.

Nei, det hadde jeg ikke gjort. :Også kjip:
Poden kunne glatt fått rosa klær, men jeg hadde ikke strikket i rosa. Jeg hadde vært redd for at mye arbeid hadde blitt liggende i skapet den dagen poden hadde endret mening. (Om han hadde endret mening.)

Det er jeg forsåvidt enig i. Men det spørs jo hvor bestemt han er og hvordan han er til vanlig når det gjelder å ombestemme seg eller vingle ved hva han vil osv.

__________________
-lost behind where all things fall-


Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-08, 23:25   #12
lijander
ssscccuphersfantassschisk
 
lijander sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 752
lijander er litt kullijander er litt kullijander er litt kul
Standard

Sv: Er jeg kjip?

Opprinnelig lagt inn av Liven, her.

Man ber vel ikke om mobbing selv om gutter går i rosa?

Rosa strikkebukser?

Ikke rosa skjorter og slikt. Men jeg synes nesten man ber om mobbing hvis man tar på seksåringen en rosa strikket bukse.

__________________
Misunn aldri andres gleder, du kjenner ikke deres sorger
lijander er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-08, 23:26   #13
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er jeg kjip?

Jeg tror jeg hadde gått for en middelvei, kanskje striper eller mønster i de fargene. Men hadde han vært fast bestemt på rosa og gult hadde han fått det. Det samme gjelder hadde jeg hatt en jente, jeg syns nemlig rosa og lysegult er ultrakjipe farger. Og vanvittig upraktiske.

Men det kommer selvsagt an på barnet. Vet man at barnet kommer til å bli ertet for dette, og bli veldig lei seg hadde jeg nok snakket ham ut av det. Men da hadde jeg kanskje ikke latt ham velge fritt til å begynne med heller.
Ikke det at jeg noensinne strikker.

__________________


Sist redigert av Tallulah : 19-01-08 kl 23:37.
Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-08, 23:27   #14
Señora
Bør lage seg en tittel selv
 
Señora sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.714
Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er jeg kjip?

Jeg hadde nok vært enda kjipere enn deg, for han hadde aldri fått velge uansett.

Rosa støvler kommer heller aldri i hus. Mini har et par strikkesokker i marineblå med cerice tå og hæl, men det er fordi mormor hadde litt dunkelt lys i stuen sin den kvelden og trodde hun valgte rødt garn .

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-08, 23:29   #15
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er jeg kjip?

For å svare på det du spør om i overskriften så synes jeg du er kjip med utgangspunkt i at du har latt ham velge. Jeg ville i det minste forsøkt et kompromiss med flere farger.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-08, 23:36   #16
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.546
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er jeg kjip?

Jeg hadde nok ikke strikket i de fargene, men kjopt kunne jeg godt gjort.
Men det kommer litt an på barnet også.

Poden er svært glad i rosa, men han har ennå ikke plukket seg ut rosa klær. Smukker og kosekluter derimot, de er så rosa som det er mulig å få dem. Hadde han uttalt at han ønsket rosa klær også så hadde han fått det.
Jeg syns det er litt kult jeg da...

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-08, 23:37   #17
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.546
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er jeg kjip?

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

For å svare på det du spør om i overskriften så synes jeg du er kjip med utgangspunkt i at du har latt ham velge. Jeg ville i det minste forsøkt et kompromiss med flere farger.


Ja, jeg tenker også det; hvis du først har sagt at han får velge så er du litt kjip som ikke lar ham få velge.
Du kunne jo bare ha sagt ja til å strikke klærne og funnet farger på egen hånd.

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-08, 23:40   #18
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.827
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er jeg kjip?

Jeg hadde ikke strikket sånne klær hverken til jente eller gutt, for du har faktisk helt rett i at de blir fort skitne.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-08, 23:40   #19
Oyoy
Alltid våken
 
Oyoy sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 187
Oyoy er litt kulOyoy er litt kul
Standard

Sv: Er jeg kjip?

Helt ærlig. Jeg hadde aldri strikket lys gult og rosa strikketøy til en så stor unge, det nytter ikke å få det rent. Her går det i mørke, praktiske farger uansett kjønn. Garn er dyrt, strikking tar masse tid, jeg forebygger flekker og andre synlige ting så godt jeg kan når jeg velger farger.

Forøvrig, i frykt for at min 6-åring skulle valgt to sånne farger, eller noen andre upraktiske farger ville jeg aldri gitt ungen valget så lenge det gjelder så dyre klær som det ligger så mye jobb bak, og som attpåtil ikke lar seg vaske rene hvis de er lyse og blir fulle av møkk.
Jeg hadde nok heller plukket 2-3 aktuelle sett og så latt ungen velge.

Når du først har gitt han valget, så synes jeg kanskje du var litt kjip som ikke godtok fargene han ville ha. Men det er jammen ikke lett å huske på alt bestandig, og du tenkte garantert ikke på at han kom til å velge sånne farger da du ga han valget.

Kjøp en rosa pysj som plaster på såret, ja hvis ungen er så glad i rosa mener jeg. Eller noe annet rosa, som er lett å vaske.

Oyoy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-08, 23:54   #20
pippimamma
Bør lage seg en tittel selv
 
pippimamma sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Østlandet
Innlegg: 2.500
pippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Er jeg kjip?

Han har kanskje fått med seg at det er mote blandt gutta nå? Jeg måtte le da datteren på 10 år kom hjem fra skolen og fortalte at noen gutter hadde spurt hvorfor hun hadde "gutterosa" på genseren sin.

Jeg respekterer at ungene kan ha annerledes smak enn meg og etterkommer ønsker selv om de ikke samsvarer med mine.

Jeg vet ikke helt om jeg syns du var kjip. Det høres ut som det løste seg helt greit, men siden gutten hadde fått beskjed om at han kunne velge farge selv så var det kanskje feil å nekte han de fargene han valgte? Må bare få si at jeg syns de fargene dere endte opp med høres kjempefine ut. Jeg er veldig glad i burgunder.

pippimamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:13.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no