Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Hvordan uttales fiken?

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-02-07, 10:28   #21
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.075
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan uttales fiken?

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Er det nå jeg skal fortelle om de språkhistoriske årsaksforholdene bak?

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-07, 10:35   #22
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.080
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan uttales fiken?

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Sikhen er tonem 1, piken er tonem 2. (Har i hvert fall aldri hørt annet. Men det finnes ikke noen offisiell norm for tonem i norsk, bare allmenn praksis. Er det nå jeg skal fortelle om de språkhistoriske årsaksforholdene bak? )

Eller du kan bare gi en innføring i hva dette tonem-greiene er for noe.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-07, 10:44   #23
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.832
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan uttales fiken?

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Det kommer vel an på hvor streng man er. Jeg vil i hvert fall si at det er et betydelig bedre rim hvis ordene har samme tonem.

Ja ja, det som var godt nok for André Bjerke, er i alle fall godt nok for meg.

Amor Fati - elsk din skjebne

Ikke som en Cæsar gjorde,
skal du med et sverd bevæbne
deg mot verden, men med ordet:
Amor Fati - elsk din skjebne.

Denne formel skal du fatte
som din sterkeste befrier:
Du har valgt din sti i krattet.
Ikke skjel til andre stier!

Også smerten er din tjener.
Lammet sønderknust, elendig
ser du at den gjenforener
deg med det som er nødvendig.

Også fallet, også sviket
hjelper deg som dine venner.
Dine nederlag er rike
gaver, lagt i dine hender.

Engang skal du, tilfredsstillet
av å bli din skjebne verdig,
vite: Dette har jeg villet.
Alt som skjer meg skjer rettferdig.

Si da, når din levegledes
grønne skog er gjennomvandret
intet vil jeg anderledes.
Intet ønsker jeg forandret.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-07, 10:51   #24
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.816
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan uttales fiken?

Jo altså, tonem 1 er opprinnelig et tonefall for ord på én stavelse, mens tonem 2 er et tonefall for ord på flere stavelser. Hoveddelen av ord med tonem 1 er derfor enten ord som bare hadde en stavelse i norrønt, men har to nå, eller ord som er lånt fra andre språk (og det inkluderer en god del navn fra f.eks. Snorre som har kommet i bruk igjen i nyere tid).

Eksempler: Bønder har tonem 1 fordi den norrøne flertallsformen av bonde var bøndr. E-en har kommet til seinere, men tonemet besto. Det samme gjelder f.eks. bøker (bøkr), føtter (føtr) og en del andre ord som skifter vokal i flertall (omlyd).

Et navn som Martin har tonem 1 selv om det har to stavelser, fordi det er lånt inn, antagelig via tysk, og de tyske(?) toneforholdene lignet mest på tonem 1. Ola har tonem 2 fordi det kommer direkte av det norrøne tostavelsesnavnet Olafr. (Men Olav kan ha enten tonem 1 eller 2, se under om Ari Behn).

Ari Behn uttaler navnet sitt "feil" i forhold til disse reglene, fordi Ari var et tostavelsesord i norrønt, og derfor burde ha tonem 2 (som Are, som er den normale arvtageren til norrønt Ari i norsk). Men navnet har blitt lånt direkte inn fra Snorre, og forsynt med det tonemet som virket mest naturlig i dag, nemlig det "eksotiske" tonem 2.

Dette systemet er ikke vanntett på noen måte, og det er og har vært mye fluktuering (siden det – stort sett! – ikke er noen som aktivt går rundt og tenker på norrøn stavelsesstruktur når de velger tonem i dag), men det holder stikk i forbausende stor grad fortsatt.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-07, 10:52   #25
tiddelibom
Lille tyrann
 
tiddelibom sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.137
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan uttales fiken?

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Ja ja, det som var godt nok for André Bjerke, er i alle fall godt nok for meg.

Nå lette jeg veldig etter "fiken" og "piken" i dette diktet

__________________
Tiddelibom med en liten (-06) og en stor (-02)

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-07, 10:55   #26
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.201
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan uttales fiken?

Glimrende eksempel, Elinblu!

Jeg kom på et navne-eksempel til. Helga, som uttales med tonem 1 på norsk, men med det opprinnelige tonem 2 på islandsk - som i "O helga natt".

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-07, 10:56   #27
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.816
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan uttales fiken?

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Ja ja, det som var godt nok for André Bjerke, er i alle fall godt nok for meg.

Jada. Jeg er enig.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-07, 10:57   #28
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.075
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan uttales fiken?

Opprinnelig lagt inn av tiddelibom, her.

Nå lette jeg veldig etter "fiken" og "piken" i dette diktet

Men "fatte" og "krattet" har i alle fall forskjellig tonem. (Fine diktet! )

Takk for forklaringen, Tinetoff! Dette visste jeg absolutt ingenting om.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-07, 10:57   #29
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.816
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan uttales fiken?

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Jeg kom på et navne-eksempel til. Helga, som uttales med tonem 1 på norsk, men med det opprinnelige tonem 2 på islandsk - som i "O helga natt".

Ja, og det er islendingene som har det "riktige" eller lydrette tonemet, altså det tonemet vi skulle forvente ut fra hvordan det var i norrønt.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-07, 11:02   #30
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.201
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan uttales fiken?

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Ja, og det er islendingene som har det "riktige" eller lydrette tonemet, altså det tonemet vi skulle forvente ut fra hvordan det var i norrønt.

Ja, for de har brukt navnet hele tiden, mens her har det vært ubrukt lenge. Telemarksvarianten Hege har imidlertid vært brukt kontinuerlig, og har derfor "riktig" tonem.

gjett hva jeg heter...

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-07, 11:05   #31
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.816
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan uttales fiken?

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Ja, for de har brukt navnet hele tiden, mens her har det vært ubrukt lenge. Telemarksvarianten Hege har imidlertid vært brukt kontinuerlig, og har derfor "riktig" tonem.

Nemlig. Tonemhistorie er gøy! Jeg liker at vi faktisk går rundt og "vet" ting om norrøne bøyningsformer helt ubevisst. Ta f.eks. presens av sterke verb, som f.eks. skjærer, bærer, synger, løper, bryter. De har alle tonem 1, i motsetning til presensformer av svake verb, som har tonem 2 (henter, kaster, fisker osv.). Dette viser oss soleklart at sterke verb hadde presensformer på én stavelse i norrønt, mens svake verb hadde presensformer på to stavelser. Tenk at vi fortsatt går og samler på rester av denne informasjonen! :euforisk språkhistoriker:

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-07, 11:08   #32
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.724
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan uttales fiken?

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Tonemhistorie er gøy!

Ja!!!

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-07, 13:32   #33
Agent Scully
Truth is in the x-files
 
Agent Scully sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 8.396
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan uttales fiken?

Men det er IKKE gøy når noen plutselig tonem-angiver navnet ditt helt på trynet! :snakkeraverfaring:

__________________
Storebror -06, Lillesøster & Lillebror -09

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-07, 16:58   #34
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan uttales fiken?

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Nemlig. Tonemhistorie er gøy! Jeg liker at vi faktisk går rundt og "vet" ting om norrøne bøyningsformer helt ubevisst.

Jeg liker at det finnes mennesker som går rundt og vet mange ting som jeg ikke vet. Det er noe veldig betryggende og fint over nerder.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-07, 17:08   #35
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.816
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan uttales fiken?

Opprinnelig lagt inn av esme, her.

Jeg liker at det finnes mennesker som går rundt og vet mange ting som jeg ikke vet. Det er noe veldig betryggende og fint over nerder.

Ikke sant? Dette er mitt nerdespesiale også, da.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-07, 22:24   #36
Skytte
Bør lage seg en tittel selv
 
Skytte sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.948
Blogginnlegg: 105
Skytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan uttales fiken?

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Jo altså, tonem 1 er opprinnelig et tonefall for ord på én stavelse, mens tonem 2 er et tonefall for ord på flere stavelser. Hoveddelen av ord med tonem 1 er derfor enten ord som bare hadde en stavelse i norrønt, men har to nå, eller ord som er lånt fra andre språk (og det inkluderer en god del navn fra f.eks. Snorre som har kommet i bruk igjen i nyere tid).

Eksempler: Bønder har tonem 1 fordi den norrøne flertallsformen av bonde var bøndr. E-en har kommet til seinere, men tonemet besto. Det samme gjelder f.eks. bøker (bøkr), føtter (føtr) og en del andre ord som skifter vokal i flertall (omlyd).

Et navn som Martin har tonem 1 selv om det har to stavelser, fordi det er lånt inn, antagelig via tysk, og de tyske(?) toneforholdene lignet mest på tonem 1. Ola har tonem 2 fordi det kommer direkte av det norrøne tostavelsesnavnet Olafr. (Men Olav kan ha enten tonem 1 eller 2, se under om Ari Behn).

Ari Behn uttaler navnet sitt "feil" i forhold til disse reglene, fordi Ari var et tostavelsesord i norrønt, og derfor burde ha tonem 2 (som Are, som er den normale arvtageren til norrønt Ari i norsk). Men navnet har blitt lånt direkte inn fra Snorre, og forsynt med det tonemet som virket mest naturlig i dag, nemlig det "eksotiske" tonem 2.

Dette systemet er ikke vanntett på noen måte, og det er og har vært mye fluktuering (siden det – stort sett! – ikke er noen som aktivt går rundt og tenker på norrøn stavelsesstruktur når de velger tonem i dag), men det holder stikk i forbausende stor grad fortsatt.



Tror jeg skal holde meg til tallene mine jeg, for dette var innvikla saker .

*tallsjonglør*

Skytte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-07, 22:28   #37
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.694
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan uttales fiken?

:flashback til universitetet:

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-07, 23:41   #38
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan uttales fiken?

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Jeg kom på et navne-eksempel til. Helga, som uttales med tonem 1 på norsk, men med det opprinnelige tonem 2 på islandsk - som i "O helga natt".

Her i byen sier mange Helga med tonem 2, faktisk. Moren min har alltid sagt det, så jeg sa det slik da jeg var liten. Nå har jeg oppdaget at de fleste uttaler det med tonem 1.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 22-02-07, 10:15   #39
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.832
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan uttales fiken?

Opprinnelig lagt inn av Kristin, her.

Her i byen sier mange Helga med tonem 2, faktisk. Moren min har alltid sagt det, så jeg sa det slik da jeg var liten. Nå har jeg oppdaget at de fleste uttaler det med tonem 1.

Det morsomt med slike variasjoner. I Tröndelag er det en del som uttaler navnet mitt med tonem 2 også. Vi bruker tonem 2 på navnet til mannen - Simen, mens de fleste österdöler bruker tonem 1. Mannens fetter heter Iver med tonem 2, mens jeg ville brukt tonem 1 her.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-07, 17:40   #40
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan uttales fiken?

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Det morsomt med slike variasjoner. I Tröndelag er det en del som uttaler navnet mitt med tonem 2 også..

Nå vet jeg ikke hva du heter, men jeg kan jo gå ut fra at du kanskje heter Elin. I tilfelle er det nokså morsomt, synes jeg. Her i byen sier nemlig mange (de fleste?) Elin med tonem 2 (som bønner). Jeg oppdaget i nesten-voksen alder at de fleste andre steder sier Elin med tonem 1. Nå kjenner jeg så mange tonem 1-Eliner at jeg nesten har begynt å si det selv. Det vil si; jeg uttaler det slik den som eier navnet vil at det skal uttales. Jeg er tante til en tonem 2-Axel, men de fleste andre jeg kjenner er tonem 1-Aksel-er.

I tillegg er det mange som har trykk på siste stavelse i Elin, og det gjør at dette navnet kan uttales på tre ulike måter. Dette med trykkforskjeller har jeg også lagt merke til i navn som f.eks. Eirin.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:40.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no