Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Hvordan uttales fiken?

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-02-07, 16:46   #41
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.856
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan uttales fiken?

Opprinnelig lagt inn av Kristin, her.

Nå vet jeg ikke hva du heter, men jeg kan jo gå ut fra at du kanskje heter Elin. I tilfelle er det nokså morsomt, synes jeg. Her i byen sier nemlig mange (de fleste?) Elin med tonem 2 (som bønner). Jeg oppdaget i nesten-voksen alder at de fleste andre steder sier Elin med tonem 1. Nå kjenner jeg så mange tonem 1-Eliner at jeg nesten har begynt å si det selv. Det vil si; jeg uttaler det slik den som eier navnet vil at det skal uttales. Jeg er tante til en tonem 2-Axel, men de fleste andre jeg kjenner er tonem 1-Aksel-er.

I tillegg er det mange som har trykk på siste stavelse i Elin, og det gjør at dette navnet kan uttales på tre ulike måter. Dette med trykkforskjeller har jeg også lagt merke til i navn som f.eks. Eirin.

Det stemmer - jeg heter Elin, originalt nok . Jeg kjenner også til noen få som kaller seg E'li:n med trykk på andre stavelse, särlig i dobbeltnavn, og det synes jeg er skikkelig rart. Like rart blir det ikke med 'Kristin kontra Kri'sti:n, der er begge deler mer vanlig i mine örer. Her i Sverige bruker de den andre formen, har jeg lagt merke til, med trykk på andre stavelse.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-07, 23:03   #42
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.870
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan uttales fiken?

Ja, jeg synes Kristin med trykk på siste stavelse er veldig rart og merkelig, bortsett fra i navn som Ann-Kristin. Men da blir det med en gang et helt annet navn, synes jeg.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 23-02-07, 21:45   #43
mehmet
Går stille i dørene
 
mehmet sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Midt på, sånn cirka
Innlegg: 1.815
mehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvordan uttales fiken?

Tonem.

Takk Tinetoff! Jeg har nemlig i årevis forsøkt å forklare at Kristin kan uttales med to ulike tonemer (i tillegg til Kristiiin, som i Ann-Kristin). Jeg har bare ikke visst hvordan jeg skulle forklare det, ingen har jo hørt forskjell når jeg har prøvd å si det...

(Og nei, jeg heter ikke Kristin, men kjenner veldig mange som heter det - faktisk med alle tre uttalemåtene.)

mehmet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-07, 22:14   #44
Myggstukket
sjelden
 
Myggstukket sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.303
Myggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan uttales fiken?

En flott forklaring Tinetoff

Myggstukket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-07, 22:15   #45
LilleLeo
A friend with benefits
 
LilleLeo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 12.877
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvordan uttales fiken?

Fiiiiken

__________________
Lille 04 ~ Engel f/d 07 ~ Lillebror mai 08
LilleLeo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-07, 22:53   #46
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.870
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan uttales fiken?

Opprinnelig lagt inn av mehmet, her.

Tonem.

Takk Tinetoff! Jeg har nemlig i årevis forsøkt å forklare at Kristin kan uttales med to ulike tonemer (i tillegg til Kristiiin, som i Ann-Kristin). Jeg har bare ikke visst hvordan jeg skulle forklare det, ingen har jo hørt forskjell når jeg har prøvd å si det...

(Og nei, jeg heter ikke Kristin, men kjenner veldig mange som heter det - faktisk med alle tre uttalemåtene.)


Hmm. Virkelig? Jeg har aldri noensinne hørt noen uttale mitt navn med tonem 1.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 23-02-07, 23:03   #47
mehmet
Går stille i dørene
 
mehmet sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Midt på, sånn cirka
Innlegg: 1.815
mehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvordan uttales fiken?

Opprinnelig lagt inn av Kristin, her.

Hmm. Virkelig? Jeg har aldri noensinne hørt noen uttale mitt navn med tonem 1.

I nord er det ikke uvanlig...

mehmet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-07, 23:12   #48
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.870
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan uttales fiken?

Opprinnelig lagt inn av mehmet, her.

I nord er det ikke uvanlig...

Nei, det kan være. I nord virker det for meg som tonem 2 omtrent ikke finnes, jeg synes jeg bare hører tonem 1 i alle ord... Jeg ville nok likevel uttalt navn med tonem 2 selv om det ble sagt med tonem 1. Slik blir det jo med alle ord, ikke bare navn.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 23-02-07, 23:32   #49
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.136
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan uttales fiken?

Jeg er ganske tonem-døv, men selv jeg hører at fiken og piken har ulikt tonem.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:32.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no