Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Hvordan, hvem ... Er det virkelig lov?

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-03-07, 20:12   #1
Pippilotta
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Hvordan, hvem ... Er det virkelig lov?

Jeg ser til stadighet mennesker som formulerer seg temmelig merkelig. F.eks, er det virkelig lov å skrive hvem vogn har du? Eller hvordan telefon man har? Jeg hadde ganske gode karakterer i norsk, men jeg tror læreren min ville vridd seg hadde jeg formulert meg sånn, altså. Er det jeg som tar feil her?

  Svar med sitat
Gammel 01-03-07, 20:18   #2
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.299
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan,hvem ...Er det virkelig lov?

Nei, det er ikke lov å skrive hvem vogn. Da kommer flisepolitiet og tar deg.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-07, 20:18   #3
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan,hvem ...Er det virkelig lov?

Nei det regner jeg med IKKE er lov, det er nok dialekt. Jeg ser det ofte jeg også og stusser litt. Jeg ser også mange skrive feks:

*Jeg var til legen i går (det skal vel være hos legen?)
*Da blir jeg å sykle til jobben i morgen (dette høres jo helt fjernt ut)

Det heter jo feks. "å strikke", men man kan jo ikke si "jeg skal å strikke i morgen"? Eller "jeg blir å strikke i nesten uke"?

Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-07, 20:19   #4
Apple
Elsker gamlis- godis
 
Apple sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.689
Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan,hvem ...Er det virkelig lov?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Nei det regner jeg med IKKE er lov, det er nok dialekt. Jeg ser det ofte jeg også og stusser litt. Jeg ser også mange skrive feks:

*Jeg var til legen i går (det skal vel være hos legen?)
*Da blir jeg å sykle til jobben i morgen (dette høres jo helt fjernt ut)

Det heter jo feks. "å strikke", men man kan jo ikke si "jeg skal å strikke i morgen"? Eller "jeg blir å strikke i nesten uke"?

Høres ut som min samboer som prater. Men han skriver ikke slik, nei.

Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-07, 20:52   #5
cora
både her og der
 
cora sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.834
Blogginnlegg: 32
cora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvordan,hvem ...Er det virkelig lov?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Nei det regner jeg med IKKE er lov, det er nok dialekt. Jeg ser det ofte jeg også og stusser litt. Jeg ser også mange skrive feks:

*Jeg var til legen i går (det skal vel være hos legen?)
*Da blir jeg å sykle til jobben i morgen (dette høres jo helt fjernt ut)

Det heter jo feks. "å strikke", men man kan jo ikke si "jeg skal å strikke i morgen"? Eller "jeg blir å strikke i nesten uke"?

I Nord-Norge sier man "Jeg blir å ..." om noe man planlegger å gjøre. Men det kunne ikke falle meg inn å skrive det.

cora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-07, 20:57   #6
malena
 
malena sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.843
malena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvordan,hvem ...Er det virkelig lov?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Nei det regner jeg med IKKE er lov, det er nok dialekt. Jeg ser det ofte jeg også og stusser litt. Jeg ser også mange skrive feks:


*Da blir jeg å sykle til jobben i morgen (dette høres jo helt fjernt ut)

Det heter jo feks. "å strikke", Eller "jeg blir å strikke i nesten uke"?

Sånn snakker jeg.
Men jeg skriver ikke sånn, da...

__________________
Gutta 2003 og 2005
malena er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-07, 20:59   #7
malena
 
malena sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.843
malena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvordan, hvem ... Er det virkelig lov?

Forresten så tror jeg faktisk jeg skriver sånn også.

__________________
Gutta 2003 og 2005
malena er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-07, 21:00   #8
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.846
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan, hvem ... Er det virkelig lov?

Enig med deg, Pippilotta! Jeg synes det topper seg når folk stiller spörsmål som "hvem sjino skal du se?"

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-07, 21:04   #9
Pippilotta
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hvordan, hvem ... Er det virkelig lov?

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Enig med deg, Pippilotta! Jeg synes det topper seg når folk stiller spörsmål som "hvem sjino skal du se?"

Jeg greier ikke en gang svare folk på sånt.... Ikke tråder der man spør "hvordan vogn skal du ha?" heller.

  Svar med sitat
Gammel 01-03-07, 21:05   #10
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.662
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan, hvem ... Er det virkelig lov?

Jeg nekter å svare når sambo spør hvem film vi skal se..

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-07, 21:08   #11
Tove
XXX
 
Tove sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Orkdal
Innlegg: 3.578
Tove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan, hvem ... Er det virkelig lov?

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Enig med deg, Pippilotta! Jeg synes det topper seg når folk stiller spörsmål som "hvem sjino skal du se?"

Tove er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-07, 21:15   #12
cora
både her og der
 
cora sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.834
Blogginnlegg: 32
cora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvordan, hvem ... Er det virkelig lov?

Opprinnelig lagt inn av Isolde, her.

Jeg nekter å svare når sambo spør hvem film vi skal se..

Sjefen på min tidligere arbeidsplass snakket slik, og formulerte seg også slik skriftlig (f.eks oppslag). Jeg fikk nesten vondt.

cora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-07, 21:17   #13
mehmet
Går stille i dørene
 
mehmet sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Midt på, sånn cirka
Innlegg: 1.815
mehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvordan,hvem ...Er det virkelig lov?

Hvem vogn og hvordan sykkel. :GRØSS: Men jeg har merket at det blir stadig mer vanlig...

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

*Jeg var til legen i går (det skal vel være hos legen?)
*Da blir jeg å sykle til jobben i morgen (dette høres jo helt fjernt ut)

I Trondheim hørte jeg ofte at folk var "til legen", men det ville jeg aldri sagt selv.

Jeg kan derimot enkelte ganger si at jeg "blir å sykle" i stedet for at jeg "kommer til å sykle". Men jeg skriver det ikke, det er jo dialekt!

mehmet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-07, 08:05   #14
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.473
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan, hvem ... Er det virkelig lov?

En ting er sikkert, og det er at slike feil lever ikke lenge i overskriftene her på forumet.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-07, 09:17   #15
Solen
Tusenkunstner
 
Solen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Øvre Romerike
Innlegg: 538
Solen er litt kulSolen er litt kulSolen er litt kul
Standard

Sv: Hvordan, hvem ... Er det virkelig lov?

Opprinnelig lagt inn av cora, her.

Sjefen på min tidligere arbeidsplass snakket slik, og formulerte seg også slik skriftlig (f.eks oppslag). Jeg fikk nesten vondt.

Grøss og gru.

__________________
Mamman til storebror 2001 og lillebror 2004
Solen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-07, 10:06   #16
Mandarin
godt brukt
 
Mandarin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Innlegg: 8.130
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan, hvem ... Er det virkelig lov?

Opprinnelig lagt inn av cora, her.

Sjefen på min tidligere arbeidsplass snakket slik, og formulerte seg også slik skriftlig (f.eks oppslag). Jeg fikk nesten vondt.


Grøss og gru ja!!

Hvilke dialekter er det som snakker slik egentlig? Er det dialekter eller sosiolekter?

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-07, 13:02   #17
bina
Ustabil
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 4.405
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan, hvem ... Er det virkelig lov?

Det er vanlig i ganske mange dialekter. Blant annet her jeg bor. "Hvem jakke skal jeg ta på i dag" for eksempel. Der hvor jeg bodde før sa de ofte "Koss jakke...". Og jeg ser noen skriver "Hvordan jakke..." Det korrekte er jo hvilken. Men hvem sier egentlig hvilken?

Men selv om det ikke er korrekt, så er det jo ikke akkurat ulovlig.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-07, 13:04   #18
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan, hvem ... Er det virkelig lov?

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Det er vanlig i ganske mange dialekter. Blant annet her jeg bor. "Hvem jakke skal jeg ta på i dag" for eksempel. Der hvor jeg bodde før sa de ofte "Koss jakke...". Og jeg ser noen skriver "Hvordan jakke..." Det korrekte er jo hvilken. Men hvem sier egentlig hvilken?

Men selv om det ikke er korrekt, så er det jo ikke akkurat ulovlig.

¨

Poenget er vel ikke å rakke ned på dialekter? Men at man SKRIVER det slik! Dialekter er ikke noe skriftsspråk.

Her sier vi "ka slags jakke ska du ha på deg idag?", men det kunne aldri falt meg inn å SKRIVE det slik (utenom nå, når jeg skulle vise til et eksempel, hehe).

Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-07, 13:05   #19
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.846
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan, hvem ... Er det virkelig lov?

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Og jeg ser noen skriver "Hvordan jakke..." Det korrekte er jo hvilken. Men hvem sier egentlig hvilken?

Jeg! Jeg kommer fra osloområdet - og er neppe alene. Kunne nok også si "hva for en jakke".

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-07, 13:05   #20
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.115
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan, hvem ... Er det virkelig lov?

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Og jeg ser noen skriver "Hvordan jakke..." Det korrekte er jo hvilken. Men hvem sier egentlig hvilken?

Det er da mange som sier "hvilken". Sønnen min, for eksempel.

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Men selv om det ikke er korrekt, så er det jo ikke akkurat ulovlig.

I den grad noen språkbruk er "ulovlig", så er det vel nettopp den som ikke er korrekt.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:33.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no