Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Tenåringssjokket - overvåkning

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-12-18, 15:31   #141
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tenåringssjokket - overvåkning

Jeg er svært skeptisk til alt som ligner på overvåkning, og at det er "praktisk" fremstår for meg som temmelig bevisstløst til noe som er så etisk problematisk.

Hva som er høna og egget av kontrollbehov, uro og engstelse er nesten umulig å si. Man får kanskje økt kontrollbehov av uro og engstelse, samtidig kontrollbehovet kan gi mer uro og engstelse fordi man vil kontrollere mer og mer, etterhvert som det kanskje er en flik man ikke vet noe om.

Jeg synes virkelig denne tråden har vært overraskende, både når det gjelder respekt for privatlivets fred hos sine nærmeste, at man setter det praktiske foran det etiske langt utover hva jeg mener er akseptabelt og at man argumenterer med stråmenn av alle slag; at dersom man ikke vil overvåke tenåringene sine så mener man det er greit at de DØR I FYLLA eller noe sånt.

Å snakke sammen når man er på reise kan kanskje for noen assosieres som kontrollbehov ut fra en relasjon der samtalene brukes som nettopp kontroll: hvor er du, hva gjør du, hva skal du...? dette er spørsmål som med feil innstilling og galt tonefall kan bli totalt DDR, mens feks min mann og meg ringer hverandre gjerne når jeg er på reise. I perioder reiser jeg 2-3 dager i uken og da er det koselig å snakkes litt. Synes vi. Han sjekker ikke mailen min, leser meldingene mine, tracker meg eller har meg på noe snapkart, han får ta meg på ordet om at jeg har vært der eller der med den eller den.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-18, 15:50   #142
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.271
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tenåringssjokket - overvåkning

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Jeg er svært skeptisk til alt som ligner på overvåkning, og at det er "praktisk" fremstår for meg som temmelig bevisstløst til noe som er så etisk problematisk.

Ja, jeg reagerer også litt på dette, det er jo mye som hadde vært praktisk på kort sikt, men som ikke er spesielt heldig sett i en større sammenheng, derfor velger vi en litt tyngre løsning. Det hadde også vært praktisk, og mye kjappere om jeg gjorde leksene til ungene for dem. Det funker også som fjell å gi småbarn godteri når de hyler i butikken, for å få dem til å være stille. Men det er ikke nødvendigvis lurt av den grunn.

Lytte ved dører eller lese i dagbøker har også sine praktiske sider. Og barna vil jo også synes at det er helt greit å bli lyttet på, hvis de har vært vant med dette fra de var helt små, det har alltid vært en grei og akseptert praksis i famlien, og alle lytter på alle. De tror det er slik det skal være.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-18, 15:55   #143
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.080
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Tenåringssjokket - overvåkning

Harriet; jeg er enig i det du skriver. Men tenker du at det gjelder i tilfeller som mitt også; der to ektefeller har lagt hverandre inn på maps pga lange bilturer, ikke fjernet funksjonen og går inn 2 g i halvåret fordi det er praktisk (for eksempel da han måtte ta flybuss istedenfor flytog og jeg skulle hente han 20 min unna og derfor gløttet på hvor han befant seg)?

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-18, 16:06   #144
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tenåringssjokket - overvåkning

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Harriet; jeg er enig i det du skriver. Men tenker du at det gjelder i tilfeller som mitt også; der to ektefeller har lagt hverandre inn på maps pga lange bilturer, ikke fjernet funksjonen og går inn 2 g i halvåret fordi det er praktisk (for eksempel da han måtte ta flybuss istedenfor flytog og jeg skulle hente han 20 min unna og derfor gløttet på hvor han befant seg)?

Jeg ville personlig ha fjernet funksjonen og vil heller ha meldinger eller tlf om hvor folk befinner seg. Jeg mener folk må gjøre det de synes er riktig, men det må skje etter en nøye vurdering der flere sider enn den praktiske er belyst.

Om dere feks har en dårlig periode, du tar en mental og fysisk avstikker en periode og kanskje flørte mye med noen som du tar en kaffe med eller går en tur med eller noe jevnlig. Med overvåkning kan det få enorme og dramatiske konsekvenser - skilsmisse og sokkelleilighet og ungene annenhver uke. Uten overvåkning, et lite blaff av oppmerksomhet, ny giv og god stemning på heimebane.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-18, 16:14   #145
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.460
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tenåringssjokket - overvåkning

I mitt forhold hadde det vært fullstendig uakseptabelt å ta en kaffe med en flørt, så det synes jeg var et merkelig eksempel.

Det jeg derimot ikke forstår er hvordan man kan få nok informasjon bare ved å sjekke kartet. Ved å sjekke kartet vet du hvor vedkommende befinner seg, men ikke om det er mye eller lite trafikk, om vedkommende skal innom og handle julegave til deg på veien og liknende. Jeg klarer ikke forstå hvorfor det er mindre praktisk at vedkommende sender en sms "Måtte ta flybuss. Hent meg om 40 minutter". Er dere så travle at dere ikke har tid eller hva er grunnen til det? Personlig hadde jeg blitt utrolig stressa om jeg skulle basert meg på gps-tracking for å vite når middag skulle serveres eller mannen hentes.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-18, 16:18   #146
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.221
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tenåringssjokket - overvåkning

Men HV, dette kan du jo si om alt. Som du sier, det er jo ikke noe problem å bruke SMS og telefonsamtaler som sterkt kontrollerende verktøy. At jeg med samtykke sjekket snapmap er ikke nødvendigvis en inngripen i privatlivet, heller ikke at mannen min har lagt inn mitt thumbprint på sin telefon. Det er den dagen det misbrukes at det er invaderende, det har ingenting med teknologien per se å gjøre.

Det handler om å være bevisst på hvilke rettigheter man gir og tar av hverandre. Jeg har massevis av begrensinger for min tenåring - innetid, pengebruk, skjermtid (i teorien ), hvor han kan ferdes en lørdag kveld og ikke, minimumsinnsats på skole. Etter hver som han blir eldre, får han mer ansvar. Sånn er det jo også med hvor de er; når de er 2 har man mest lyst å tjore dem fast, når de er 6 vil du alltid vite hvor de er, når de er 14 vil du vite hvem de henger med, når de er 17 vil du vite at de kommer hjem. Hvordan man løser det i familien er da vitterlig en privatsak, så lenge det er rimelig og informert. Det trenger selvsagt ikke å være hverken bevisstløst eller uetisk av den grunn.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-18, 16:27   #147
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.449
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tenåringssjokket - overvåkning

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Om dere feks har en dårlig periode, du tar en mental og fysisk avstikker en periode og kanskje flørte mye med noen som du tar en kaffe med eller går en tur med eller noe jevnlig. Med overvåkning kan det få enorme og dramatiske konsekvenser - skilsmisse og sokkelleilighet og ungene annenhver uke. Uten overvåkning, et lite blaff av oppmerksomhet, ny giv og god stemning på heimebane.



Seriøst?
Kjenner at jeg er veldig glad jeg ikke er gift med en som har slike grenser for samlivet vårt.
Helt uten GPS sporing.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-18, 16:27   #148
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.271
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tenåringssjokket - overvåkning

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Men HV, dette kan du jo si om alt. Som du sier, det er jo ikke noe problem å bruke SMS og telefonsamtaler som sterkt kontrollerende verktøy. At jeg med samtykke sjekket snapmap er ikke nødvendigvis en inngripen i privatlivet, heller ikke at mannen min har lagt inn mitt thumbprint på sin telefon. Det er den dagen det misbrukes at det er invaderende, det har ingenting med teknologien per se å gjøre.

Den store forskjellen, i min oppfatning, er at med snapmap o.l. kan man sjekke hvor den andre er hvor ofte som helst, døgnet rundt, og uten at denne er klar over det. Det er det som gir meg en veldig uggen følelse. På samme måte som det vil gi meg en uggen følelse om andre, selv mannen, kunne logge seg på et kamera og se hva jeg driver med hjemme, uten at jeg merket det. Selv om jeg ikke drev med noe snusk, og det hadde vært praktisk om han kunne se om jeg hadde begynt med middagen f.eks.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-18, 16:31   #149
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.221
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tenåringssjokket - overvåkning

Men da er det jo bare å skru det av. Jeg har heldigvis en relasjon som gjør at det ville vært helt uproblematisk. Og jeg har en legning som tilsier at det ikke stresser meg i det hele tatt. (Ikke er jeg innom Snap mens jeg er ute på flørt heller, vanligvis )

Men min sønn foretrekker helt klart at jeg sjekket snapmap fremfor at jeg ringer ham MIDT i en clash royal-battle.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-18, 16:35   #150
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.449
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tenåringssjokket - overvåkning

Hehe. Jeg har faktisk kameraovervåkning av alle som er i fjøset. Og kan med det titte på både mann og barn uten at de vet det.
Hender jeg titter innom for å se hvor langt de er kommet.
Jeg blinder faktisk ut kamera om vi skal gjøre ting som er jævlig. Massiv fødselshjelp feks. Bare i tilfelle. Det kan i teorien hackes av andre.
Vi skrur det av når vi har folk utenfor familien i fjøset.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-18, 16:36   #151
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tenåringssjokket - overvåkning

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

I mitt forhold hadde det vært fullstendig uakseptabelt å ta en kaffe med en flørt, så det synes jeg var et merkelig eksempel.

Det jeg derimot ikke forstår er hvordan man kan få nok informasjon bare ved å sjekke kartet. Ved å sjekke kartet vet du hvor vedkommende befinner seg, men ikke om det er mye eller lite trafikk, om vedkommende skal innom og handle julegave til deg på veien og liknende. Jeg klarer ikke forstå hvorfor det er mindre praktisk at vedkommende sender en sms "Måtte ta flybuss. Hent meg om 40 minutter". Er dere så travle at dere ikke har tid eller hva er grunnen til det? Personlig hadde jeg blitt utrolig stressa om jeg skulle basert meg på gps-tracking for å vite når middag skulle serveres eller mannen hentes.

Det var kanskje et dårlig eksempel, men jeg prøvde bare å eksemplifisere at det *kan* være ting man har lyst til å gjøre, lurt eller ulurt, som må få være privat inntil man har lyst til å eventuelt si noe om det selv. At det kanskje ikke trneger å bety noe som helst, men at det - sett fra overvåkerens synspunkt - virker langt mer urovekkende enn det kanskje er og dermed får mye større følger enn det trenger å ha.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-18, 16:37   #152
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.271
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tenåringssjokket - overvåkning

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Men da er det jo bare å skru det av. Jeg har heldigvis en relasjon som gjør at det ville vært helt uproblematisk. Og jeg har en legning som tilsier at det ikke stresser meg i det hele tatt. (Ikke er jeg innom Snap mens jeg er ute på flørt heller, vanligvis )

Men min sønn foretrekker helt klart at jeg sjekket snapmap fremfor at jeg ringer ham MIDT i en clash royal-battle.

Det mister jo litt sin praktiske funksjon hvis man skrur det av. Men det er klart, hvis man bruker det kun i helt spesielle tilfeller, der det er nødvendig å følge med på hvor den andre befinner seg, uten at annen kommunikasjon er mulig eller ønskelig, og ikke bruker det ellers, så er det jo utenfor tema. Da er det jo ikke snakk om å ha muligheten til å ha oversikt over hvor de andre i familien er til enhver tid.

Ungene får sende melding og si hvor de er før de starter clash royal-battlen, hvis de ikke ønsker at jeg skal ringe dem for å spørre. Hvis de er så sløve med å melde fra hvor de er, så får de bare tåle å bli oppringt. Da husker de det kanskje neste gang. De må lære å ta litt ansvar, gi beskjed, holde avtaler, kommunisere rett og slett. Og for å lære det må de øve på det. Igjen og igjen. Selv om de glemmer det av og til. Jeg kan ikke bare trekke på skuldrene og si "ungene bare glemmer å si hvor de er", også installere en overvåkingsapp slik at de skal slippe å lære det.

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 12-12-18 kl 16:43.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-18, 16:38   #153
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tenåringssjokket - overvåkning

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.



Seriøst?
Kjenner at jeg er veldig glad jeg ikke er gift med en som har slike grenser for samlivet vårt.
Helt uten GPS sporing.

Jeg sa ikke at det var mine grenser eller noe jeg selv hadde gjort eller akseptert av andre, men eksempelet er helt reellt fra en virkelig person i virkeligheten. Jeg mener at det er masse ting det er greit å ikke vite og at det er fint at folk kan få lov til å presentere seg selv til andre, fremfor å bli overvåket.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-18, 16:43   #154
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.449
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tenåringssjokket - overvåkning

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Jeg sa ikke at det var mine grenser eller noe jeg selv hadde gjort eller akseptert av andre, men eksempelet er helt reellt fra en virkelig person i virkeligheten. Jeg mener at det er masse ting det er greit å ikke vite og at det er fint at folk kan få lov til å presentere seg selv til andre, fremfor å bli overvåket.

OK. Da misforsto jeg deg.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-18, 16:50   #155
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.080
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Tenåringssjokket - overvåkning

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Jeg ville personlig ha fjernet funksjonen og vil heller ha meldinger eller tlf om hvor folk befinner seg. Jeg mener folk må gjøre det de synes er riktig, men det må skje etter en nøye vurdering der flere sider enn den praktiske er belyst.

Om dere feks har en dårlig periode, du tar en mental og fysisk avstikker en periode og kanskje flørte mye med noen som du tar en kaffe med eller går en tur med eller noe jevnlig. Med overvåkning kan det få enorme og dramatiske konsekvenser - skilsmisse og sokkelleilighet og ungene annenhver uke. Uten overvåkning, et lite blaff av oppmerksomhet, ny giv og god stemning på heimebane.

Men da skrur jeg jo den bare av? Dette er jo ikke noe vi har pålagt hverandre.

At du personlig ikke vil ha det slik, er jo greit. Det var det at du synes det var bevisstløst at alle som brukte det fordi de syntes det var praktisk jeg reagerte litt på.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-18, 16:55   #156
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.080
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Tenåringssjokket - overvåkning

Opprinnelig lagt inn av Input, her.


Det jeg derimot ikke forstår er hvordan man kan få nok informasjon bare ved å sjekke kartet. Ved å sjekke kartet vet du hvor vedkommende befinner seg, men ikke om det er mye eller lite trafikk, om vedkommende skal innom og handle julegave til deg på veien og liknende. Jeg klarer ikke forstå hvorfor det er mindre praktisk at vedkommende sender en sms "Måtte ta flybuss. Hent meg om 40 minutter". Er dere så travle at dere ikke har tid eller hva er grunnen til det? Personlig hadde jeg blitt utrolig stressa om jeg skulle basert meg på gps-tracking for å vite når middag skulle serveres eller mannen hentes.

Jeg ser hvor prikken flytter på seg. Når han er kommet til punkt x kan jeg for eksempel sette meg i bilen og kjøre. Vi ble enige på tlf om at jeg skulle hente han og det tok ca 70 minutter. Så kom jeg på at jeg kunne sjekke kartet, for å finberegne litt mer. Og valgte det fremfor å sende sms om at han må sende meg sms. Ingen fast løsning hos oss, kun et øyeblikks praktisk funksjon der og da.

Hvilket minner meg om at jeg ikke får tak i mannen i ettermiddag og kanskje han har gått på trening. Men nei, kartet viser at han fremdeles er på jobb gitt.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-18, 17:42   #157
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.221
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tenåringssjokket - overvåkning

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

I mitt forhold hadde det vært fullstendig uakseptabelt å ta en kaffe med en flørt, så det synes jeg var et merkelig eksempel.

Det jeg derimot ikke forstår er hvordan man kan få nok informasjon bare ved å sjekke kartet. Ved å sjekke kartet vet du hvor vedkommende befinner seg, men ikke om det er mye eller lite trafikk, om vedkommende skal innom og handle julegave til deg på veien og liknende. Jeg klarer ikke forstå hvorfor det er mindre praktisk at vedkommende sender en sms "Måtte ta flybuss. Hent meg om 40 minutter". Er dere så travle at dere ikke har tid eller hva er grunnen til det? Personlig hadde jeg blitt utrolig stressa om jeg skulle basert meg på gps-tracking for å vite når middag skulle serveres eller mannen hentes.

Det finnes massevis av situasjoner der det ikke er egnet med SMS. Hvis du kjører bil, presenterer i et møte eller spiller Clash Royal, som kjent. På de to første vil ikke snapmap gi svar heller, så da er det andre funksjoner som må brukes.

Og sånne teknikker har jeg jo funnet hele tiden. F.eks. med de gamle telefonene fikk man også beskjed om når en SMS var levert. Jeg pleide å sende en SMS til kjæresten med «landet?» mens han var i luften, og så fort han skrudde på mobilen (som jo var det sekundet man landet, da som nå), fikk jeg levert-beskjeden. Så selv om han brukte 15 min på å si «ja», fordi han først skulle høre på talebeskjedene, gå til tax-free, løpe til toget etc, så visste jeg at han hadde landet og omtrent når han var hjemme. Det vil også kunne telle som overvåkning, selv om det bare var en SMS. Igjen, det har ingenting med selve teknologien å gjøre.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-18, 19:11   #158
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.770
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tenåringssjokket - overvåkning

Jeg lurer på om man kan trekke litt paralleller til alkohol, jeg? Noen mennesker er jo prinsipielt motstandere av alkohol fordi: misbruksmulighet. Og blir dette egentlig noe av det samme? Ja, kontrollfunksjoner på mobil kan misbrukes, og man bør ha et veldig godt og avklart forhold til hva som er greit og ikke. Men så lenge partene stoler på hverandre, og dessuten føler at de har gjensidig tillit, så ser jeg ikke helt problemet. I det kontrollen handler om tillitsproblematikk, tenker jeg det er viktig å gå noen runder om overvåkning er den beste løsningen.

Nå er jeg foreløpig i den heldige situasjonen at all tracking her i huset rent faktisk handler om det praktiske, og ikke om at vi ikke stoler på hverandre. I den grad det er utrygghet hos meg så handler det primært om at jeg er engstelig for at det skal skje noe med dem, uten at jeg har muligheten til å lokalisere dem. Går noen ut uten mobil, så gir vi beskjed om destinasjon (eller ved trening, antatt rute/runde) og når ca. man kan forvente at den enkelte kommer hjem. Det er omtrent det samme som at jeg alltid sender en melding til foreldrene mine når jeg er ute og reiser, for å si i fra at jeg er trygt fremme. Og at de også har kontaktinformasjon sånn at de kan få tak i meg, hvis de ikke når meg på mobiltelefon. Barna har naturlig nok innetider. Mannen min og jeg forteller hverandre når vi regner med å komme hjem, enten fra jobb eller fra vennetreff. Og er beskjeden at vi ikke helt vet når vi kommer hjem, så er det også greit å vite.

Da er det også mye enklere for meg å ha et avslappet forhold til at alle familiemedlemmene mine rent faktisk har tilgang til min posisjon og også kan komme seg inn på alle mine "duppeditter" ved behov. (BankIDen min eller andre former for elektronisk signatur får de ikke. Den er privat for oss alle sammen.)

Nå syns jeg det hadde vært ganske ugreit om mannen min hadde tatt seg en kaffe med en flirt. Hadde han hatt behov for å ha relasjoner med andre som han ikke ønsket en gang å fortelle meg om hadde det i mine øyne vært et ganske tydelig tegn på at noe ikke var helt på stell i vår relasjon.

At han hadde møtt en venninne til en lunsj, kaffe eller en øl, uten at jeg var med, er selvfølgelig helt greit. Men jeg syns det hadde vært en smule pussig om han overhodet ikke hadde villet fortelle meg at han hadde møtt dem. Da måtte jeg gått skikkelig i meg selv for å finne ut om det var noe med min væremåte som var årsaken til behovet for hemmelighold eller om det var legitimt av meg å stusse over det.

Og så lurer jeg på om noen av dere som er veldig negative til alt av tracking kanskje har noen dårlige erfaringer selv? Eller om dere bare grunnleggende sett er veldig private av natur? Her er vi tre som har nada problemer med å bli tracket, og en som ikke liker det (og som derfor ikke trackes, men heller gir beskjeder om hvor hen skal og er). Og den siste er mye mer introvert og privat enn oss andre ekstroverte delere. Jeg kan ikke tenke meg at mannen min ville tatt seg inn på telefonen min, for å lese e-poster og meldinger. Og hadde han hatt behov for å sjekke hvor jeg var hvert 5. minutt, så hadde han nok enten hatt en drastisk personlighetsforandring, eller så hadde han vært veldig bekymret for noe helt konkret (f.eks at jeg var på vei fra et skummelt sted og han trengte å vite når jeg var trygg).


Sist redigert av Gaia : 12-12-18 kl 19:21.
Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-18, 19:18   #159
Drømmedama
keep on dreaming
 
Drømmedama sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.828
Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tenåringssjokket - overvåkning

I mitt forhold overvåker vi ikke hverandre. Eller barna. Vi stoler på hverandre. Jeg anser det som helt absurd å skulle sjekke hverandre for å kunne stole på hverandre.
Vi er ikke særlig naive, og har selvsagt regler og grenser for barna og ungdommene. Tillit er likevel helt avgjørende og bygges ikke ved overvåkning.

Drømmedama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-18, 19:23   #160
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.284
Blogginnlegg: 1261
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tenåringssjokket - overvåkning

Jeg er ikke negativ til alt av tracking, men jeg synes det er uheldig å normalisere overvåkning uten også å være svært bevisst på å være sikre på at ungene forstår og er trygge på at de selv skal kunne bestemme hva andre skal få vite om deres bevegelser, også fremtidige partnere som også gjerne kan bruke det praktiske som argument.

Følelsen av at noen tar seg til rette i ditt liv for å tilfredsstille egne behov, og at de (som du elsker) blir lei seg og mistenkeliggjør det om du ikke ønsker å dele telefon, PC og posisjon er ikke lettvinn å håndtere.

Og, det synes jeg foreldre bør ta på alvor. At de ikke må bidra til å utslette barnets trygghet på å ha rett til privatliv.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:25.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no