Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Økologisk og diettmat

Hva slags melkefri "melk" er best i matlaging?

Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-05-13, 01:43   #21
Bayone
snur
 
Bayone sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 5.440
Blogginnlegg: 4
Bayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva slags melkefri "melk" er best i matlaging?

Vi brukte denne til å blande i vaniljekrem til pavlova på 17. mai. Synes den smakte bra jeg. Pisket den med litt sukker.



Frukt: den der har jeg ikke sett her i området i alle fall.

__________________
2001 2004
Bayone er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-13, 02:04   #22
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva slags melkefri "melk" er best i matlaging?

Jeg bruker den over her til bløtkake, har servert den til både folk som vanligvis spiser melkeprodukter og veganere, alle har syntes det var veldig godt. Jeg tilsetter ikke sukker i den, synes den er søt nok. Den funker forresten veldig bra til å lage fromasj av og. Jeg blandet den med smeltet, litt avkjølt Piano-gelé og lot det stivne. Har også laget sjokolademousse av den, da blander jeg inn smeltet kokesjokolade, litt kaffeekstrakt, melis og vanilje, pisker godt og lar det stivne. Laget hvit sjokolademousse med bringebær med denne soyakremen nylig, kjempegodt.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-13, 12:13   #23
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva slags melkefri "melk" er best i matlaging?

Kan du spise gelatin? Er ikke det et animalsk produkt? Bare lurer altså?

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-13, 20:19   #24
Fuja
Superaktiv
 
Fuja sin avatar
 
Medlem siden: May 2013
Hvor: Tromsø
Innlegg: 465
Fuja er litt kulFuja er litt kul
Standard

Sv: Hva slags melkefri "melk" er best i matlaging?

Ingen av Tine sine Piano geléer har gelatin i seg.http://www.tine.no/produkter/dessert...rdb%C3%A6rgele

Fuja er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-13, 20:23   #25
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva slags melkefri "melk" er best i matlaging?

Opprinnelig lagt inn av mkj, her.

Kan du spise gelatin? Er ikke det et animalsk produkt? Bare lurer altså?

Spiser ikke gelatin nei. Piano sine er, som sagt over her, gelatinfrie (og litt på siden, men jeg KAN spise alt jeg vil, men velger å la være av etiske årsaker).

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-13, 21:21   #26
Carpe Diem
Bør lage seg en tittel selv
 
Carpe Diem sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 3.678
Carpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva slags melkefri "melk" er best i matlaging?

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Hvis du vil ha en god pisket krem, anbefaler jeg virkelig denne på boks. Smaker litt frisk og søtt, et preg av eplejuice, men den er knallgod, og både jeg og ungene digger den. Soyavarianten smaker grusomt, fatter ikke at det er den de selger overalt, mens ris kun er å få tak i på nett i Norge (i Sverige tror jeg de har den overalt).

Har kjøpt denne noen ganger, vesla elsker den i varm kakao (laget på rismelk, kakao og litt vanilje) Den slutter bestandig å virke etter et par gangers bruk... Har jeg bare vært uheldig?

__________________
x x x
Carpe Diem er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-13, 21:54   #27
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva slags melkefri "melk" er best i matlaging?

Tror det kan være litt problematisk å få noe ut av den om den står kjølig, jeg må alltid ta den ut av kjøleskapet lenge før bruk. Og den blir fort brukt opp ja, så jeg kjøper den bare til "fest". I kakao er det godt med Tofuline sin vaniljeis. Mmm. Det er soya da. Ris-isen funker sikkert like bra (den er jo kjempegod).

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-13, 22:01   #28
Carpe Diem
Bør lage seg en tittel selv
 
Carpe Diem sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 3.678
Carpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva slags melkefri "melk" er best i matlaging?

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Tror det kan være litt problematisk å få noe ut av den om den står kjølig, jeg må alltid ta den ut av kjøleskapet lenge før bruk. Og den blir fort brukt opp ja, så jeg kjøper den bare til "fest". I kakao er det godt med Tofuline sin vaniljeis. Mmm. Det er soya da. Ris-isen funker sikkert like bra (den er jo kjempegod).

Har hatt den stående i romtemperatur et par timer før bruk, men uten nytte. Gir den et nytt forsøk, har nettop bestill varer fra Veganlife i kveld

__________________
x x x
Carpe Diem er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-13, 22:05   #29
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva slags melkefri "melk" er best i matlaging?

Jeg savner sånn de nissesjokoladene de har til jul på Veganlife, de er helt fantastiske. Kanskje like greit de kun selger dem i jula.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-13, 22:11   #30
Carpe Diem
Bør lage seg en tittel selv
 
Carpe Diem sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 3.678
Carpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva slags melkefri "melk" er best i matlaging?

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Jeg savner sånn de nissesjokoladene de har til jul på Veganlife, de er helt fantastiske. Kanskje like greit de kun selger dem i jula.

Vesla elsker dem, takk for at du har tipset om denne siden tidligere

Sjokoladedråpene var også veldig gode, men de fant jeg ikke nå...

__________________
x x x
Carpe Diem er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-13, 22:39   #31
Amelie
Med & uten trylleformel.
 
Amelie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.192
Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hva slags melkefri "melk" er best i matlaging?

Opprinnelig lagt inn av arrow, her.

Jeg hadde en periode hvor magen min ikke fungerte i det hele tatt, og det var en masse matvarer jeg ikke tålte. Heldigvis "vokste" jeg det av meg (jeg var i 20 årene), men det var flere år med ulike diettlister for å finne ut hva det var som forårsaket problemet. I lange perioder gikk jeg gikk helt bort fra meieri- og glutenholdige produkter og i stor grad over på disse melketypene av mandel, soya, ris, noen av listene inkluderte også havre. Disse diettlistene roet ned fordøyelsen min, men når jeg spiste ris- eller soyamelk daglig, det var ofte sammen med müsliblanding av korn som valset hirse, bokhvete, quinoa og amarant (standard glutenfrie alternativer) fikk jeg de rareste hudproblemer og jeg var utrolig (!!) trøtt. Tørr hud, sår grodde langsomt, stadig blødende sprekker langs kanten negleroten, akne... Fremdeles i dag ser jeg lett bekymret på rismelk og hirseflak, selv om jeg sikkert kunne spise det. Jeg har fremdeles forhøyede antistoffer mot melk og hvete i blodet, men jeg reagerer ikke på slike "rispetester" oppover armen. Poengen mitt er å observere hvordan gutten takler den nye maten, endringene påvirker utvilsomt systemet. Jeg gikk i flere måneder på "ris og hirse" før jeg oppdaget at jeg ikke fungerte noe særlig da.

Må bare spørre, Arrow, fikk du i deg veldig mye karbohydrater og andre sukkerarter da? Det er mye sukkerarter i rismelk. En kan bli veldig trøtt av mye karbohydrater. Du har kanskje allerede prøvd ut steinalderkost/LCHF?

__________________
Pjokk 04 Vesla 07
"The true sign of intelligence is not knowledge, but imagination" A. Einstein

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-13, 22:59   #32
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva slags melkefri "melk" er best i matlaging?

Opprinnelig lagt inn av Carpe Diem, her.

Vesla elsker dem, takk for at du har tipset om denne siden tidligere

Sjokoladedråpene var også veldig gode, men de fant jeg ikke nå...

Så bra! Har dere prøvd de hvite sjokoladeknappene? De selger dem kun i 500 gramsposer, men herreguud så gode. De smaker akkurat som det hvite fyllet i Kinderegg! Vantastic-sjokoladene er de beste melkefrie sjokkisene jeg har smakt. Ofte kjenner man godt at en sjokolade er melkefri, men disse smaker som vanlig melkesjokkis synes jeg. Og finnes i utrolig mange sorter. Hvit sjokolade med kokos er til å dø for.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-13, 21:13   #33
Bayone
snur
 
Bayone sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 5.440
Blogginnlegg: 4
Bayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva slags melkefri "melk" er best i matlaging?

Noen som har et godt tips til hva jeg kan bruke som erstatning for rømme? Finnes det melkefritt alternativ til rømme?

__________________
2001 2004
Bayone er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-13, 21:15   #34
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva slags melkefri "melk" er best i matlaging?

Oh yes. Tofutti sour supreme, selges i de fleste velassorterte butikker og står i melkefri/allergi-hylla. Liten rund, litt flat boks med gul og blå etikett.
Min bror liker den naturell, men det gjør ikke jeg. Jeg pleier å blande den ut med 1-2 fedd revet hvitløk, litt salt, pepper og sitron. Da blir den steikje god!

Den er dyr da, koster oppimot 40 kr for en liten boks, så jeg bruker oftere og oftere Alpro sin naturellyoghurt og blander den ut med forskjellige kryddere/kryddermixer eller lager feks. tzatziki av den (det er umulig å kjenne forskjell på tzatziki laget av den og av vanlig naturellyoghurt).

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-13, 14:19   #35
arrow
Erfaren
 
arrow sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 802
arrow er litt kularrow er litt kul
Standard

Sv: Hva slags melkefri "melk" er best i matlaging?

Opprinnelig lagt inn av Amelie, her.

Må bare spørre, Arrow, fikk du i deg veldig mye karbohydrater og andre sukkerarter da? Det er mye sukkerarter i rismelk. En kan bli veldig trøtt av mye karbohydrater. Du har kanskje allerede prøvd ut steinalderkost/LCHF?

Beklager det sene svaret, og ja, jeg fikk nok i meg en del karbohydrater og sukkerarter. Jeg tenkte ikke så veldig på karbohydrater den gangen, men holdt meg unna hvete og det meste tilsatt sukker husker jeg. En perioder ble det ofte hirse/bokhvete med ris- eller soyamelk, den gang ble jeg helt ekstremt trett etter noen dager med det. Til middag var det selvfølgelig noe annet. Problemet ser ut til å være over nå, jeg kan spise det meste uten at jeg flater helt ut. Det er mange år siden jeg har måtte vært så forsiktig med mat.

arrow er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:58.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no