Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Økologisk og diettmat

Hvordan slanker man seg?

Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-06-13, 09:59   #1
guttemamma
Superduperaktiv
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 549
guttemamma er populærguttemamma er populærguttemamma er populær
Standard

Hvordan slanker man seg?

Dumt spørsmål, men jeg må Ca 10 kg ned i vekt. Jeg vet ikke hvor jeg begynner. Kan noen hjelpe meg med å komme med forslag på mat som har lite kalorier? Hvilken type feks knekkebrød? Hva har man på? Kom med tips!

Jeg kan ikke gå på lavkarbo osv. Ønsker vanlig kosthold, men må få gang på trening, slutte med snop og altså kutte kalorier!

Hjelp! :-)

guttemamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-13, 10:02   #2
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 26.992
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan slanker man seg?

Jeg anbefaler at man forsøker å telle kalorier litt i starten når man er fersk i gamet. Både for å bli litt bevisst på hva ulike matvarer inneholder og for å få et estimat på ca hvor mye man bør spise per dag (det er ikke bra å spise for lite heller).
Vektklubb.no er bra synes jeg, ellers er det jo mange apper nå som kan brukes til kaloritelling.

De fleste knekkebrød er igrunnen ok, det er mer antallet og pålegget som eventuelt drar. Magerost, kokt skinke, cottage cheese, fiskepålegg kan være noe å ha på, topp gjerne med noe grønt. Makrell i tomat har relativt mye kalorier, men det metter godt og er sunt; jeg synes det ligger godt i magen.

Ost har typisk veldig mye kalorier, også bare et par skiver vanlig Jarlsberg eller brunost.

Kanskje du kan si litt om hva du liker å spise idag, så kan det være enklere å gi noen råd?

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-13, 10:11   #3
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on
 
Mrs. Longbottom sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.212
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan slanker man seg?

noter ned hva du spiser. Det er ikke sikkert di tenger å telle kalorier en gang, det kan være nok å skrive ned alt for mange, og se over hva man spiser. Ofte blir det tydelig hvor de store problemene ligger, samt at man blir mer bevisst. Om du vil telle kalorier anbefaler jeg myfitnesspal-appen.
Mye grønnsaker, begrensede mengder av egentlig alt annet. Kun en porsjon middag, ikke sett all maten på bordet men legg opp tallerkner på kjøkkenet og server. Da er det lettere å spise en fornuftig mengde. Legg ned kniv og gaffel etter hver bit. Tygg lenge og langsomt, prat litt, og ta en ny bit. Da rekker magen å kjenne på mettheten før du har spist for mye. Hold deg aktiv, både hverdagsaaktivitet og dedikert trening.

__________________
Snupsen -05 og Rusket -10
Some people are like a Slinky... not really good for anything, but you still can't help but smile when you shove them down the stairs
Mrs. Longbottom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-13, 10:26   #4
zinatara
Bør lage seg en tittel selv
 
zinatara sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 6.729
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvordan slanker man seg?

Nå har jeg jo endel mer å ta av enn deg, men jeg teller kalorier. Bruker Myfitnesspal både som app og på dataen. Jeg veier maten min og prøver minst mulig å gjette meg frem til kalorier. Men dersom jeg spiser ute og ikke vet kaloriene i maten, så prøver jeg å plusse på litt ekstra sånn at det ikke skal bli så alt for galt.

Det jeg har gjort til nå er å gå for et underskudd på 500 kalorier. Det betyr at de dagene jeg trener, så logger jeg det og kan spise kaloriene jeg tjener på det. Det gir meg motivasjon til å trene og jeg har det romsligere i forhold til matvalg de dagene.

Ellers er det jo sånn at en kalori er en kalori uansett hva du spiser. Men jeg syns det er enklere når jeg kan fylle på med mat som har lite kalorier og føle at jeg får spise, enn å spise lite av kaloririk mat. F.eks. pleier jeg gjerne å ha en skål med frukt og grønnsaker sammen med frokosten og lunsjen min, du kan få ganske mye agurk, cherrytomater, bær, gulrot, sukkererter og annet godt for lite kalorier. Samme gjør jeg til middag, da er gjerne halve tallerkenen fylt opp med grønnsaker eller salat.

Jeg spiser noen ganger hjemmelaget brød, men ellers blir det gjerne havreknekkebrød, krisprolls eller rugsprø som er brødmaten min. Jeg spiser ost de dagene jeg har kalorioverskudd til det, fordi jeg ellers får litt lite kalsium i maten min. Ellers kan jeg gjerne bruke lette smøreoster, skinkepålegg eller kyllingpålegg, hummus eller andre pålegg som ikke har alt for mye kalorier i seg.

Nesten alle karbohydratene jeg spiser er fra fullkorn. Vi spiser brun ris, fullkorn couscous og fullkornspasta. Jeg kan spise en potet til middag, men prøver å begrense meg. Jeg steker gjerne kjøtt og fisk i ovnen, da slipper jeg å bruke ekstra olje eller smør for å steke det. Og når jeg steker i fett, så er jeg veldig restriktiv. Husk at en SS olje eller smør er nesten 100 kalorier.

Ellers prøver jeg å ikke nekte meg for mye, men heller gjøre det litt sunnere eller spise mindre av det. Jeg kan fortsatt spise en sjokolade i helgen, men jeg velger heller en på 45 gram enn en stor pose sjokolade pluss en potetgullpose sånn som det gjerne ble tidligere. Jeg har også noen proteinbarer som heter chocolite som jeg har kjøpt fra iherb, de er 95 kalorier i og jeg kan gjerne unne meg en sånn etter trening.

Men jeg har hatt denne prosessen litt gradivis for å komme meg inn i det. Jeg startet med å kutte godteri og snacks, så gjorde jeg middager sunnere uten at jeg telte kalorier og den siste måneden har jeg veid mat og telt kalorier. Jeg satser på en halv kilo i uka og det går sakte med sikkert. Målet mitt er en livsstilsendring som gjør at jeg klarer å holde vekten etter at jeg er ferdig med å gå ned i vekt. Det går i rykk og napp, så det er viktig å holde på motivasjonen selv om det noen ganger står stille eller går veldig tregt.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-13, 11:35   #5
Bamsemums
Bør lage seg en tittel selv
 
Bamsemums sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 1.621
Bamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvordan slanker man seg?

Opprinnelig lagt inn av guttemamma, her.

Ønsker vanlig kosthold, men må få gang på trening, slutte med snop

Du har egentlig besvart ditt eget spørsmål veldig godt selv Du kommer langt om du klarer dette!

__________________
Her er det noe galt som ikke er riktig!
Bamsemums er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-13, 11:40   #6
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan slanker man seg?

Du må finne ut hva som er passe kalorinivå for deg i døgnet. Det avhenger av hvor aktiv du er i hverdagen/hvor mye du trener, høyde/vekt m.m. Spiser du for lite, kjører kroppen på sparebluss, og det vil du ikke.

For meg som er relativt aktiv, er det 1500-1600 kcal i døgnet som er passe. Disse fordeler jeg på minst 5 måltider, og jeg spiser frokost hver dag. En vanlig dag for meg er frokost (to tynne brødskiver med pålegg + et stort glass melk), mellommåltid (gulrot og banan), lunsj (polarbrød med pålegg, masse tomat og agurk), mellommåltid (wasa ferdigsmurt knekkebrød), middag (her er min utfordring - jeg elsker middag - mye grønt, rent kjøtt, fisk, mindre ris, pasta osv.) og kveldsmat (brødskive eller polarbrød med pålegg, et lite glass melk, eple).

Tell kalorier i begynnelsen og ta med ALT inkl. olje til steking o.l. Det er veldig bevistgjørende.

Unn deg noe ekstra f.eks. fredag og lørdag kveld. Jeg tar potetskruer i en egen bolle. Ligger hele posen på bordet, blir det fort borte.

Jeg måtte gå Grete Roede-kurs for å klare å gå ned. Da tok jeg vekk 15 kg i løpet av 3/4 år og har holdt meg der siden.

Lykke til!

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-13, 12:01   #7
Java
kan tilsettes alkohol
 
Java sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.044
Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan slanker man seg?

Hvor aktiv er du i hverdagen? Har du litt å gå på der? Jeg kan ingenting om telling av kalorier, men jeg vet at man får god effekt av å øke hverdagsaktiviteten.

Legg inn 30-60 min gåtur/løpetur/dansing (whatever, bare du beveger deg) hver dag. Det høres kanskje mye ut, men det er egentlig ikke det. Gå/jogg til butikken, sykle til jobb etc.

__________________
Cappuccino (01), Cortado (04), Espresso (07)

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-13, 12:06   #8
Einhyrningur
Be happy!
 
Einhyrningur sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 10.001
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan slanker man seg?

Jeg lastet ned appen MyFitnessPal og synes den hjelper meg å ha kontroll.

__________________
jepp, jeg mangler stor forbokstav
Einhyrningur er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 07-06-13, 14:40   #9
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.201
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan slanker man seg?

Et kort lite tips etter å ha brukt kalori-app noen uker: Ikke spis noe særlig pasta. Det inneholder så forbausende mange kalorier.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-13, 14:55   #10
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.840
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan slanker man seg?

Enig i at det kan være lurt å telle kalorier, spesielt i begynnelsen. Etter hvert vet du sånn ca hvor mye du kan spise. Du må nesten prøve deg litt frem på antall kalorier du trenger daglig.

Sørg også alltid for å ha sunne alternativ tilgjengelig, ikke minst når du er på farten.

Jeg synes også det hjelper å ha fokus på hverdagsaktivitet. Gå/sykle der du kan, bruk trappene, ta 10 knebøy hver gang du går på do, ta et sett med armhevinger hver morgen osv. Hver liten ting i seg selv gjør ikke den store nytten, men mange nok små initiativ hjelper på. Dessuten hjelper det til å holde foukset!

Lykke til

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-13, 15:00   #11
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.655
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan slanker man seg?

Kalloritelling er veldig opplysende (og nesten litt sjokkerende)
my fitness pal har en app/nettside som funker veldig fint.

__________________
Min signatur
Che er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 07-06-13, 15:08   #12
Bamsemums
Bør lage seg en tittel selv
 
Bamsemums sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 1.621
Bamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvordan slanker man seg?

Har aldri telt kalorier selv, men har fått regner ut hvileforbrenningen min, å den ligger på 2300 mener jeg og huske.
Satt en dag på mcern (noe jeg heldigvis gjør skjeldent) og spiste en big tasty. Bare for nysgjerrighetens skyld startet jeg regne ut kaloriene på det jeg spiste.

Big tasty Burger = 850 kalorier + Bacon (usikker på antallet der)
Chips= 560 kalorier
Cola= 320 kalorier

Det blir den nette sum av 1 730 (?!?!?!) kal. i løpet av et måltid! Bacon kommer i tilleg til dette. Fikk mest lyst til å gulpe opp igjen maten!
Var fullt klar over at mcern mat ikke akkurat er lavkarbo, men dette sjokkerte meg mildt sagt.

__________________
Her er det noe galt som ikke er riktig!
Bamsemums er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-13, 16:48   #13
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.655
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan slanker man seg?

Alltid fylle på med 1/3 eller 1/2 av tallerkenen med grønnsaker er og et godt tips, egentlig.

__________________
Min signatur
Che er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 07-06-13, 16:54   #14
Zip
I farta!!
 
Zip sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.500
Blogginnlegg: 59
Zip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan slanker man seg?

Du kommer veldig langt med å spise normalt frokost, lunsj, middag og kvelds. Ikke mye mellom, litt frukt evnt. Snop kun lørdager og trening 3 dager i uke.
Pluss det viktigste, få med hjernen. Tenkt at du er sunn, liker trening, og er fornøyd. Da blir du det. Gikk ned 15 kg for 3 år siden og er der fortsatt. Ingen stress, telling av kcal, ulovlige ting +++

__________________
Strong is the new skinny
Zip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-13, 22:12   #15
Pegasus
Bør lage seg en tittel selv
 
Pegasus sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 3.442
Pegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvordan slanker man seg?

Jeg brukte forferdelig lang tid på å lære meg at når jeg får veldig lyst på godteri, så er jeg egentlig sulten. Så når jeg nå får lyst på sjokolade, går jeg og tar meg en brødskive. De aller, aller fleste gangene forsvinner godterisuget.

Spise hver 3. time har også funket bra for meg.

Pegasus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-13, 23:01   #16
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.485
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan slanker man seg?

Mine tips er:

1. Planlegge veka: frokost, lunsj, mellommåltid, middag og kvelds, lage meny og handleliste og halde seg til planen. Halde seg unna butikken for å kjøpe småting, resten av veka.
2. Bestemme seg for ein porsjon godteri i veka (for eksempel eit kakestykke i bursdag på søndag eller 50 gram sjokolade på fredag eller to glass vin på lørdag. Ikkje alle tre, det blir for mykje). Kutte ut alt anna.
3. Passe på porsjonsstørrelse. Eg spis 100 gram pasta/ris/potet, 150 gram kjøtt eller fisk (viss ikkje det er vegetarmiddag), og så spis eg meg mett på grønnsaker. Alltid ha nok grønnsakstilbehør til eit måltid.
4. Hugs på "usynlege" kalorier, som olje til steiking, dressing på salaten, smør på brødet, juice og andre flytande kalorier, melka i kaffe latten på kaffebaren... Det er fort gjort å spise mykje meir enn ein trur, viss ein gløymer nokre av desse.
5. Viss du sklir ut og spis noko du ikkje burde ein dag, la det bli med det. Viss eg tar ein twist frå ei skål som står framme hos svigers, betyr ikkje det at alt er øydelagt og at eg like gjerne kan skylle ned ein pose potetgull med ei flaske brus. Den eine twistbiten er ikkje noko problem i den store samanhengen. (Sjølv om du har køyrd på rødt lys, treng du ikkje rane ein bank...)
6. Ha te med mykje smak i hus, dersom du får lyst på noko godt på kvelden. Eg drikk chai-te og pukka peppermynte- og lakriste. Det er utan kalorier og har mykje smak, samt at det tar lang tid å drikke ein kopp te, så du rekk å gløyme at du eigentleg hadde tenkt å spise godteri.
7. Ha lett tilgjengeleg frukt og grønnsaker, gjerne i ei skål på bordet. Då er vegen til fruktfatet kortare enn vegen til fryseboksen eller kjøleskapet.
8. Finn eit fellesskap. Eg er med i fleire små fellesskap på nett, kor eg kan snakke med folk om slanking, blant anna Vektklubb.no (her er det og ein veldig god oppskriftsdatabase, som aleine er verdt medlemsavgifta!). Andre har stort utbytte av Grete Roede eller liknande, men finn noko som er forpliktande, anten på nett eller IRL.
9. Snakk med nokon nære venner eller familiemedlem om korfor du vil ned i vekt, når motivasjonen er høg. Når du, etter tre veker, begynner å bli lei rugsprø med magerost og lengter etter ein fråtsekveld med ost og kjeks, treng du å ha ein som kan minne deg på korfor du vil leve eit sunnare liv og korfor det ikkje er lurt å gå på trynet i smågodtskåla likevel.

Forslag til mat (eg går ned mellom 0,5-0,7 kg. i veka på denne menyen):
Frokost: 4 rugsprø med magerost/ to rugsprø med snøfrisk og eit kokt egg/ firkorn, solsikkekjerner og linfrø med yoghurt naturell og friske bær. (200-250 kcal).
Lunsj: Salat. Mykje grønn salat. Fyll på med noko godt og mettande som du varierer med for å ikkje bli lei, for eksempel grønn tomat og fetaost, ost og skinke, egg og skinke, kylling og fetaost, tunfisk og kikerter el. Pass på at du ikkje har for mykje av det kaloririke i salaten, men at det likevel er nok til at du blir mett. (300-350 kcal).
Middag: 100 gram pasta/ris/potet. 150 gram kjøtt eller fisk. Store mengder wokka grønnsaker, salat eller liknande, avhengig av kva rett det er snakk om. Ver obs på ting som trekk opp. Viss vi har taco, lager eg tacosalat og spis 10 nachoschips, istadenfor tre tortillalefser som eg ville spist før. Eg er forsiktig med ost og rømme, men spis likevel det same som alle andre. Det same gjeld alle middagar, eg spis det same som dei andre, men mindre pasta/ris/potet, saus og kjøtt og mykje meir grønnsaker. Lag gjerne supper, det er mettande med lite kalorier. Det er mange gode oppskrifter på vektklubb.no. (ca. 500 kcal).
Kveldsmat: to rugsprø med magerost/snøfrisk el. (ca. 150- 200 kcal).
Mellommåltid: Frukt og bær, yoghurt, nøtter el. pass på mengden.

Lykke til!

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-13, 18:07   #17
zinatara
Bør lage seg en tittel selv
 
zinatara sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 6.729
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvordan slanker man seg?

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Et kort lite tips etter å ha brukt kalori-app noen uker: Ikke spis noe særlig pasta. Det inneholder så forbausende mange kalorier.

Bare et lite spørsmål. Du veier før du koker ikke sant? For jeg syns at jeg kan få en god porsjon pasta til et måltid dersom jeg tenker litt på hva jeg spiser til.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-13, 20:02   #18
ItsOnlyMe
Opp og fram, - framover
 
ItsOnlyMe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 5.048
ItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvordan slanker man seg?

Mindre porsjoner og mer mosjon, veldig forenklet sagt.

__________________
2004 - 2008.
ItsOnlyMe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-13, 21:11   #19
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.485
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan slanker man seg?

Opprinnelig lagt inn av zinatara, her.

Bare et lite spørsmål. Du veier før du koker ikke sant? For jeg syns at jeg kan få en god porsjon pasta til et måltid dersom jeg tenker litt på hva jeg spiser til.

Eg bruker vektklubb.no sine kaloritabellar, som skil mellom ukokt og kokt pasta. Men eg ser jo at når eg forsyner meg "etter gamle vanar", ender eg fort opp med 300 kcal pasta, så kjem saus og kjøtt i tillegg. Då blir det fort ein stor middag. Dei siste månadane har eg vegd opp 60 gram ukokt eller 150 gram kokt pasta. Det ser relativt lite ut på tallerkenen, i forhold til kva eg er vant med å forsyne meg med, men det fungerer jo godt likevel. I alle fall så lenge eg fyller på med salat.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-13, 21:14   #20
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.840
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan slanker man seg?

Opprinnelig lagt inn av nokon, her.

Eg bruker vektklubb.no sine kaloritabellar, som skil mellom ukokt og kokt pasta. Men eg ser jo at når eg forsyner meg "etter gamle vanar", ender eg fort opp med 300 kcal pasta, så kjem saus og kjøtt i tillegg. Då blir det fort ein stor middag. Dei siste månadane har eg vegd opp 60 gram ukokt eller 150 gram kokt pasta. Det ser relativt lite ut på tallerkenen, i forhold til kva eg er vant med å forsyne meg med, men det fungerer jo godt likevel. I alle fall så lenge eg fyller på med salat.

Man (ihvertfall jeg) får seg jamen en aha opplevelse når man begynner å regne kalorier. Det er jamen ikke mye middag en får for 500 kcal

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:12.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no